ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: joff skrivet 6 april 2007 kl. 22:01:51
-
Hejsan igen tog upp detta i en annan tråd men den bara dog,
som sagt vi är nu 2 st som har samma problem, de vill inte gå utan full choke.
efter en längre tids körning så kan man ändå inte dra ner choken, då självdör den nästan och tappar orken.
det konstiga är att den ena är helt orginal och den andra har större munstycke och öppet luftfilter samt helsystem.
det är rengjort från tank till luftfilter, bytt tändstift. ny bensin.
provat att justera luft/bensi skruven men utan någon lycka ,
är det någon som varit med om liknande eller vet vad som kan fela,
eller är det bara att köra med full choke och hoppas på att det släpper.
jo just det vi har letat efter tjyvluft utan att hitta något sådant...
hoppas verkligen på hjälp känns inge vidare att vara tvungen att köra med choken i hela tiden ,,,,,
-
Hm, köra med choke=för lite soppa. Då jag läst här att en del haft problem med soppakranen skulle jag börjat med att ta loss slangen och se att tillförseln är OK. Sen testa att dra ner luftmunstycket å se om den får för mycket luft. Skulle inget av det hjälpa skulle jag riva hela förgasaren och tvätta/blåsa rent allt. Behövs ju mikroskopiskt skit i en kanal för att ställa till jävelskap på en så liten förgasare. Detta är inte proffstips utan hur jag skulle förfara. Det framgår inte vad du kör för maskin heller. Kör själv med choke nu,självförvållat,se nästa inlägg "Bättre klös i SMC 300. Lycka till. Tycker själv det känns fel att köra med choke så det ska jag få till på nåt sätt.
-
ja kör en smc 250
har kollat bensinkranen ,, det rinnet gott ur den både på norm och reserven.
får plocka ner förgasaren igen och se om det trots allt är något där,,
ja inge roligt att hela tiden köra med choken för att han skall fungera.
kan det vara något med ventiler eller annat,,,
tätt luftfilter så den får för lite luft???
vette sjutton ,,, vill ju hitta felet,,,
-
Nu är förgasaren rengjord IGEN,,,,samt att det är ditsatt ett 120´s munstycke.
samt ett nytt luftfilter
men den kräver fortförande chok för att kunna gå bra
Någon som har ett vettigt förslag på vad felet kan vara eller tips.
som sagt den går nu framåt på halv choke men bäst på fullchoke
drar man ner choken så orkar den inget i värsta fall dör den.
den får bensin. kollat det.
har fått förlsag om att tändningen skall vara fel, men då borde den väl inte gå bra med full chok heller .... eller.
ventilerna kan det vara något fel där??
hilfe vill ju ut o köra nuuuuu.... asså utan choke i alla fall....
-
Har du lossat och rengjort alla munstycken i förgasaren? Alltså inte bara kollat i botten på skålen? Blåst bromsrengöring igenom alla hål? Främst då lågfartsmunstycket? Du skriver om 120 munstycke, men det är huvudmunstycket. Den kretsen används inte förrän du har vridit minst halv gas. Så om den går t.ex. på full gas och inte på litet/inget pådrag så är det lågfartskretsen som troligtvis bråkar. Choke kretsen funkar ju uppenbart!
Kollat så att att dräneringsslangarna inte är igensatta, det är de slangarna som hänger ut från förgasaren. En klämd eller täppt slang ger såna här problem.
Nej, felaktigt ventilspel eller liknande ger inte såna problem.
Ja, det kan vara elektriskt, men det tror jag inte. Men det skadar inte att kolla över kabelanslutningar och rengöra/smörja dem i vilket fall som helst.
Om du inte kommer nånstans med förgasaren så prova och byt till annan CDI-box (låna en kompis box), och prova med det. Men jag tror att det är bränslerelaterat.
-
okey "bromsrengöring" vad menar du med det,,,,
jodå choken verkar ju funka,,,
ska kolla allt igen och se vad i hela friden det kan vara ska passa på att byta bränsleslangarna med,,, den till och från,,
men vilket medel menar du man kan använda...
för helt klart är detta något som plötsligt har dykt upp då den gick fint i januari men nu så krånglar den och jag har inte gjort något på den...asså innan den började krångla...
-
Använd det här t.ex:(http://www.biltema.se/Archive/Product_images/36/Large/36-4509_l.jpg)
Eller rengöringsspray från T.ex. Wurth eller Berner.
-
Testa att lätta lite på tanklocket, det kanske bildas ett vakum i tanken och på så sätt får den inte mängd soppa den behöver,
-
Om inte knepet med tanklocket är problemet så skulle jag nog börja kolla på tändning samt tändstift.
Jag håller med om att det låter som bränsleproblem men när du nu rengjort ALLT o bytt munstycke o grejer, så får du nog börja kolla annat.
Dra ur tändstiftet o kolla färgen tex, och gnistgapet.
-
Kolla även att den inte drar snål luft någonstans. ibland sitter det som en "gummi slang" mellan fuggen och cyllen. Kolla att den inte har några sprickor etc. Kolla även att det inte lossnar någon slang till fuggen där den drar snål luft.
-
Bra tips på att kolla tjyvluft är att spraya startspray runt förgasaren när hojen är igång. Om den tar tjyvluft så ändras varvtalet.
-
Nu såååååå går den bra igen,,,
rengjorde allt igen med vätska o luft, slog i lite 2 takts olja och köööörde en del och vips så lossnade det som ,,,,,,
TACK FÖR ALLA TIPS OCH STÖD::::
-
Lösningsmedel och tryckluft kan vara gudagåvor :wink: