ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: zupe skrivet 5 april 2007 kl. 23:47:38

Titel: Vad är skillnaden?
Skrivet av: zupe skrivet 5 april 2007 kl. 23:47:38
Hej har idag en psmoto 200cc KINASKRÄP som jag ska försöka bli av med innan den ramlar isär helt.
Tänkte köpa en begagnad Dinli 450 istället. Har några frågor ang dinlin.

Vad är det som skiljer 06:or med silvrig och svart ram?
Den svarta är nyare?
Bättre svetsad?
Anrda skillnader?
Kan någon säga om den är bättre/sämre?
Elller ska man akta sig för alla 06:or och hitta en 05:a istället?

Vad bör man kolla extra noga på vid en provkörning?
Samt hur man kollar det på bästa/enklaste sätt.
Bussningar
Bakaxellager
Andra saker?
Titel: Vad är skillnaden?
Skrivet av: MisterP skrivet 6 april 2007 kl. 01:50:34
Hej! Den svarta ramen är nyare, kom 06 men det fanns då även av silvrig modell. Den med svart ram har också ett svart avgassystem, den silvriga ett kromat som gärna rostar, kolla efter rost om det är kromat!
Tror att det är svetsat likadant på svart och silvrig.
Jag har tom läst någonstans att någon har skrapat lite på sin svarta och sett att det var silvrigt under?
Om svart eller silvrig är bättre/sämre törs jag inte svara på...
Om du ska köpa en med silvrig ram, 05 el 06, kolla varjefall så uppdateringarna är gjorda på den, dom kallade in ett antal som fick byta sving och någe mer...Det syns bla tydligen om det sitter ett plastskydd under drev/bromsskiva bak.
Det jag vet du ska kolla, syna svetsarna noga runt , glöm inte att ta med en ficklampa!
Bussningarna/spindellederna i framvagn, rucka ordentligt i överkant på framhjulen, det känns om något glappar, rucka på a-armarna upp/ner å framåt/bakåt, samma där känns om det glappar. Det bästa är också om du kan hissa upp cykeln fram, ta tag i hjulet "halv 12" å rucka fram och tillbaka. Snurra även då på hjulet så det inte låter konstigt från hjullagret. Bak kollar du enklast genom att hissa upp den och rycka bakhjulet framåt och bakåt, glappet kommer oftast tidigast på drevsidan.
Kontrollera även, motoroljan så den ser "fin å färsk" ut, serviceboken så allt är ok.Inga konstiga ljud från motorn varken på tomgång eller på högre varv, både när den står och när du kör. Så den känns "bra" när du kör, inte ostadigt, spårkänslig, låter konstig någonstans,osv. Å så du känner dig nöjd! Hoppas du vart lite klokare, och att någon fyller i om jag glömt något, Lycka till!