ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: larsostman skrivet 5 april 2007 kl. 18:33:53
-
Om jag köper en oregad maskin så får jag ju inte köra med den på vägen å inte i naturen om det råder barmark.
Om jag köper en regad maskin å tar bort strypningen så får jag inte köra på vägen å inte i naturen över huvet taget.
Betalar man för vägregade blinkers? För man får ju egentligen inte köra någonstans vilken man än tar??
Vilket brott utför jag om jag kör en oregad på vanlig väg?
Har hos 2 oberoende handlare blivit avrådd från att köpa vägreggat, jag kommer ju i alla fall köra olagligt vilken maskin jag än väljer...
Låter ju lite sjukt :?: 8O
Vad gäller å vad händer om man torskar med respektive hoj.
Jag bor i Dalarna, kanske är skillnad på inställningen från handlarna runt i storstäderna.
Om det inte är någon juridisk skillnad så har jag nog hittat maskinen jag vill ha..
-
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: hahahahahahaha
-
köp reg..mina åsikter
-
Verkar vara idioter till försäljare, ska du ut på vägen så klart du ska ha reggat!
Skillnaden som jag ser det är att om du kör oreggat så har du ingen nummerplåt, blinkers osv och ser polisen dig så har dom en fet anledning att stoppa dig! Ser dom däremot en hoj som har alla saker så varför skulle dom stoppa dig till att börja med? ( så länge du håller hastigheten och uppför dig som man ska ha i trafik) Och om dom väl plockar in en, hur ska dom kolla om den är trimmad eller ej?
Isf får dom ha bänk med ut men ingen trafikarna brukar ha direkt =)
-
Det skiljer sig ju ganska mycket mellan en strypå en som inte är det.
Kör man en 250cc är det väl ingen fara/skillnad men sitter man som vissa av er på en LTZ så borde ju skillnaden vara ganska stor/märkbar??
Det är väl nummerplåten det skiter sig på om man köper en oregad LTZ, blinkers vill man ju ha oavsett om man tänkt sig köra på väg. Även om det mest är grus & småvägar typ små kurviga 70 vägar.
Vad bryter man för lagar egentligen?
Oreg, fel fordon på fel plats?
Reg, ett helt olagligt fordon?
Känns ju som ev böter är lägre på Oreg än på reg åtalet även om chansen att åka fast på en oreg är större... Men det är ju en annan sak.
-
Lättare att sälja en reg. när den dagen kommer.. :wink:
-
Så kan det naturligtvis va så men...
En begad LTZ oreg kostar ju som en AIE Magmax med 250cc motor jäkla trevlig maskin men kunde haft lite mer ösa samt att det vore kul att ha möjlighet att köra lite grustag. Som jag tror nu så ryms inte en ny vägregad LTZ in i budgeten. Men om det gör det så kör jag ju fortfarande olagligt...
Undra om inte att köra "opluggat" är att jämföra med trimmad moppe = indraget körkort om man torskar. Känns ju lite sunkigt.
Köra på väg med cross leder väl inte till sånna drastiska åtgärder från polismakten, eller gör det?
-
Har du körkort ska du ha vägreggat naturligtvis! Det är väl stor skillnad på att åka utan nummerplåt än att åka en avstrypt vägreggad. Kommer polisen är det bara att blåsa och visa körkort och så undrar de vad det är för maskin.
Vad hade handlarna för motivering att inte köpa vägreggat?
(Vägreggad avstrypt och trimmad Kawa V-Force KFX 700 inte ett dugg nervös för polisen) :?
-
Körkort finns.
Deras argument var just att, "inte kommer väl du att köra den här strypt heller? Då kan du ju lika gärna åka olagligt på en maskin som är billigare i inköp samt försäkring mm."
Jag vet, det låter ju helt sjukt men det är ju lite sanning i det också.
Är det någon som har åkt fast av polisen med avstrypt maskin? Eller för den delen utan skylt?
Vad hände i så fall? Det är mycket folk runt i byarna där jag bor som inte har vägregat men de åker lika obehindrat som jag själv ( en liten kines :? vägregad)
Kan det vara en regional skillnad?
-
Nej, det är ingen sanning i det.
Åker du oreggat på gatan är du oförskrad, vilket kan få konsekvenser.
Du får ingen ersättning för din kvaddade hoj och du får ingen, eller kraftigt nedsatt, ersättning om du blir invalidiserad, förlorad arbetsinkomst osv...
Blir du ertappad med en ostrypt (reggad) maskin blir bötesbeloppet ringa i jämförelse med om de tar dig på en oreggad. Chansen att torska för ostrypt är just nu obefinlig, jag har inte hört någon som har gjort det.
Kraschar du din ostrypta (reggade) maskin är risken fortfarande låg att du blir ertappad.
/J
-
Köp en reggad.Är ju bättre att åka lagligt på väg än att åka lagligt i skogen.Som Jocke72 sa också så har det med försäkringar också att göra.Mitt tips,köp reggat och bort med strypningarna.
-
jag har en reggad, min polares kingquad som står i garaget är oreggad, den är kul att köra i skogen,,,men sen då, om man vill åka någon annanstans en gång än i samma skog, ja då är det kört för han för att han inte kan ta sej någon annanstans, han har själv insett att oreggat var inte så bra, så bara efter 6 månader har han tröttnat och skall byta till reggat
-
Försäkringen, där är ju problemet naturligtvis.
Vilka jxvla oseriösa handlare! 2 väldigt stora södra Dalarna, inga små skruttar inte...
Får ju bli regad modell. Ska se om man kan få till lite mer dineras så kanske det blir en Sukka.....
-
Du har ju trafikförsäkrat även på terrängreggat. Men som du säger kör du olagligt oavsett, men det är ju billigare försäkring på terrängreggat.
-
Det tråkiga är ju om man själv kör in i ett träd eller nåt, invalid försäkring å sånt, men det kanske ingår i trafikförsäkringen?
Sen är det ju det med nummerplåt också...
-
Inte så mycket att fundera på väl?
Ska du ut på vägarna är det försäkrat som gäller så du och andra är skyddade.
I skogen kan du åka iaf.
-
Det tråkiga är ju om man själv kör in i ett träd eller nåt, invalid försäkring å sånt, men det kanske ingår i trafikförsäkringen?
Sen är det ju det med nummerplåt också...
Nej, trafikförsäkringen är inte till för din egen skull utan för att hålla de som du ev. kör på skadeslösa.
Håller för övrigt med övriga - ska du köra på väg, kör reggat!
Snuten kan ju omöjligt bevisa att du har 20 eller 40 hästar om du blir stoppad vid vägkanten...
/johan
-
Jag har i dissusioner med dessa handlare velat ha priser på vägregat, så jag är av samma uppfattning som er.
Jag ville dock berätta vad jag har mött för tankegångar när jag varit ute och tittat efter den "optimala" hjulingen.
Kör regat idag och har inga planer på att strunta i det till nästa hoj men jag ville bena ut vad det var för juridisk skillnad på de bägge "brotten"
-
Snuten kan ju omöjligt bevisa att du har 20 eller 40 hästar om du blir stoppad vid vägkanten...
/johan
Nja, tyvärr behöver inte polisen bevisa att du har 40 istället för 20. Får de för sig att den är ostrypt så är det upp till dig att bevisa att den inte är det. Sjukt, men så är det... Enda sättet är att visa upp ett bänkpapper. Skulle den nu vara strypt så får du inte någon ersättning för dina utlägg eller arbete, om någon nu trodde det.... :?
Har, som sagt, aldrig hört någon ATV råka ut för det. Men tvåhjulingar däremot...
/J
-
Diskussionen är lite skev!
Om du kör oreggat på allmän väg så blir det olovlig körning = indraget körkort.
Om du kör ostrypt så skall polisen kunna bevisa detta, det är aldrig du som skall överbevisa polis/åklagare i dessa fall. Omvänd bevisbörda gäller oftast bara i smugglingshändelser.
Vad bestraffningen skulle bli om du kör ostrypt vet jag inte men jag kan inte tänka mig annat än böter, för att du har framfört ett fordon som ej motormässigt överänsstämmer med det registrerade. och att lagen säger 20hk.
Så om du skall köra på allmän väg kör vägreggat allt annat är skitsnack.
För att slippa problem så kör med strypningarna kvar, eftersom det verkar vara ett orosmoment för dig.
Hur som helst..... Kör försiktigt
Mvh
Mats Jonsson
-
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: Polisen behöver inte bevisa att maskinen är ostrypt, det räcker med misstanke.
Det är en ovanlig företeelse men jag har bekanta som har råkat ut för det med sina tvåhjulingar.
/J
-
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: Polisen behöver inte bevisa att maskinen är ostrypt, det räcker med misstanke.
Det är en ovanlig företeelse men jag har bekanta som har råkat ut för det med sina tvåhjulingar.
/J
Om det ska kunna bli en fällande dom för att din maskin är ostrypt måste det finnas bevis. Det är detta det finns lagar för. Det kan inte bedömas subjektivt utan måste bedömas objektivt.
Möjligt att dina kompisar rensat avgassystemet med högre ljud och högre effekt som följd och där finns ju redan 2 saker som gör den olaglig, för högt ljud, och en strypning mindre!
Vilket är lätt att kontrollera!Mvh
Mats Jonsson
-
Kanske fel tråd, men frågar lite om det här med registrering.
Man har tre val;
Oreggad
Terrängreggad
Vägreggad
Oreggad "får inte framföras på allmän väg", men varför finns då terrängreggningen?
Vad är skillnaden mellan terrängreggad och oreggad.
Åkklipparen är ju oreggad, är det olagligt?
Får jag fram vad jag menar?
Tobias
-
Om Polisen misstänker dig för ostrypt så är det som Jocke säger, man måste visa upp antingen intyg från tillverkare att den överensstämmer med originalutförande eller visa upp bänkningspapper.
MEN här köper du dig tid, du får knuffa hem din hoj och sen i lugn och ro montera tillbaka alla strypningar innan du bänkar den får ett papper och visar för SBP som sköter din registreringsbesiktning.
Polisen på plats kan aldrig testa din effekt. De har inte ens rätt att provköra ditt fordon. Bara att neka och låtsas som det regnar.
-
Bäst är väl att vara försäkrad oavsett vad som händer?!
Hur mycket man är beredd att chansa beror kanske på var man bor.
Att åka fast är väl sekundärt?
-
Precis, bor man i Norrlands-skogarna där skotrar hör till vardagen även på vägarna (skulle jag tro) så är det nog annorlunda än om man bor i Stockholm. Kryllar nog inte av poliser heller.
Det är ju t.o.m tillåtet att köra skoter med alkohol i kroppen såg jag på nyheterna - om nöden kräver det, dvs hämta mer hemkört hos grannen :).
Hade jag bott i bushen hade jag varit lite mer osäker vad jag skulle välja. Och även hur andra i trakterna gjorde.
-
Jag har då i alla fall Vägreggat.. Och det går Jättebra att köra i skogen med den :D
Det är ju så att chansen för att åka fast med terräng/oreggat på vägen är så otroligt mycket större än att man ska åka fast på grund av att man kör Vägreggat i skogen..
Valet är lätt.
//Larsa
-
Håller med föregående skribent. :D
-
Det lite lustiga i sammanhanget är att ju mer populärt det blir med 4-hjulingar´ju mer krut läggs på dem hos polisen och då kanske dom skapar medlemmar på ATV-forumen och läser dessa diskussioner. Men det är klart så är det ju med all "olaglig" verksamhet... :-)
-
Jag har en liten fundering då.
Vad säger försäkrings bolagen när du kör en ostrypt (trimmad) maskin och nått händer som en krock osv? Som med mopeder tex då gäller ju inte försäkringen om mopeden är trimmad vid en olycka.
Om det skulle va så,va är skillnaden på att köra en trimmad vägreggad maskin och en oräggad då ?
Självklart tycker ja man ska köra en vägreggad om du nu ska köra den på vägen.
Mvh,
Nikoz