ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Al_Bundy skrivet 5 april 2007 kl. 11:02:52
-
när jag hade inne min SMC 300 på 100 mils servicen bytte dom mina belägg bak, inget konstigt med det tänkte jag, men nu när jag skall hämta den efter dom bytt laddmodulen så kollade dom bromsarna igen och beläggen bak är slut IGEN, och nu har jag bara kört 25 mil sedan dom bytte :evil: och jag får dessutom betala för dessa jävla belägg.
jag har iofs kört mycket i grus med den men längre än 25 mil skall väl skiten hålla, dom hade inte hittat något fel i bromssystemet som skulle kunna orsaka slitaget.
är det någon mer som varit med om detta eller har en lösning eller idé på va fan det kan vara för knas.
om beläggen skulle bli slut lika fort igen skulle dom koppla ur fotbromsen från bakbromsen så den bara går fram, och handbromsen skulle bara vara kopplad bak som den är nu
-
dålig kvalite på belägg punkt slut
försök att söka på nätet efter lite bättre belägg, keramiska belägg
min ltz400 har gått över 1000 mil, o jag aldrig bytt bromsar o det finns mycket kvar
-
Min linhai har gått låångt. Men jag har då inte bytt bromsar ännu.. Men det kanske beror på att den inte går så fort som man behöver inte bromsa så ofta. :-)
Men 25 mil låter ju helt galet.. Kan det vara så att det kan vara något annat som krånglar som gör att de ligger på hela tiden? Prova att rulla på däcken när du har den upp hissad. Om de ligger på borde du kunna hävda att detta borde kollats vid service och då kanske du kan få dem som utförde servicen att byta detta kostnads fritt?
-
torde vara omöjligt att slita ut beläggen på 25mil?
Inte ens om de ligger an hela tiden borde det gå.
Du åker inte på en blåsning då? Har du sett beläggen?
-
Nu har inte jag en SMC men bromsär funkar ju ungefär lika på alla maskiner.
På min Raptor så kan bakbeläggen hålla två dagars aktiv körning. oftast bana.
Eller så håller dom i en evighet om jag inte kör aktivt.
Jag tog upp frågan med en granne som har lång erfarenhet av crossåkning. Han sa att han måste byta belägg efter en tävling, jag tror det var bak han syftade på och att fram höll dom lite längre. Om banan/underlaget är sand så slits dom mycket snabbare än normalt.
Så det hela kan bero på hur aktivt och vilket underlag du har kört på.
Givetvis påverkar kvaliten på beläggen också. Det kan också vara så att dom har valt en annan klassning på beläggen. Det finns ju oftast tre hårdheter. Mjuka (bra bromskraft) till tävlingsåkare = byta jämt. Och hårda (sämre bromskraft) till pysåkare = håller en evighet.
-
Min SMC 250 har gått 140 mil och beläggen ser bra ut, borde rimligen vara liknande på 300:an...!?
-
beläggen är standard belägg som dom köper direkt från www.smcatv.se ,och det är ju så att jag har kört den ganska hårt på en liten bana som finns i en grusgrop :roll: det är inte så att jag åkt och hoppat och härjat men det har blivit hårda inbromsningar och där är det ju bara grus och vatten.
jag skall nu hålla mej i från den gropen och se vad som händer med beläggen, händer samma sak igen skall dom helt enkelt byta ut hela bromsystemet sa dom, och det blir på garanti
-
torde vara omöjligt att slita ut beläggen på 25mil?
Inte ens om de ligger an hela tiden borde det gå.
Du åker inte på en blåsning då? Har du sett beläggen?
ja jag har sett beläggen, och jag har sett dom på min maskin också, men det är som arke beskriver,jag har också kört den ganska så aktivt på en liten grusbana vi fixat till i en grusgrop.
men trodde iallafall att dom skulle hålla ner än så
-
Jag kan påstå att jag kör rätt så aktivt också... borde ändå hålla mer än 25 mil, d.v.s om du inte använder pedalen som fotpinne... :lol:
-
hehe nej hag har inte använt den som fotstöd, trot kombinationen halvsunkig kavlite på beläggen i kombination med lite för aktiv körning runt grusbana hjälpt till,men som sagt skall jag nu försöka hålla mej ifrån gropen och hålla koll på beläggen,slits dom igen byter dom ut bromsarna på den,för dom håller också med om att nått är knasigt,men jag sa ju iofs inte att jag kört runt en bana och sladdat och bromsat i 70-80 knyck 8)
-
Bromsen! Är inte det fartens värsta fiende?
Har kört 100 mil med min SMC 300 och dom ser som nya ut...
Bromsa inte....GASA :-)
-
Bromsen! Är inte det fartens värsta fiende?
Har kört 100 mil med min SMC 300 och dom ser som nya ut...
Bromsa inte....GASA :-)
:twisted: :D
-
jo det är det, men det gör så jäkla ont att köra in i träden när dom kommer fort emot en.
räcker med att jag drog vänster knät i ett träd 8)
och dessutom har jag redan opererat min fot 9 ggr så nu får det vara nog med sånt 8)
-
Kolla in EBC:s belägg, heter FA67 och finns olika hårdhet.
Bara att prova sig fram!
-
Här är en länk till deras hemsida:
http://www.ebcbrakes.com/
-
EBC har keramiska belägfg också nu för tiden så de håller länge o bettar riktigt bra
-
tack för tipsen, men jag tänker då fasen inte acceptera att beläggen blir slut på engång, skall kolla nu utan att pressa den på sandbanan hur det går, går det åt helskotta igen får dom fixa det eller ta tillbaks den,men jag betalar inte ett enda jädra belägg till