ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Heineken skrivet 3 april 2007 kl. 21:21:24
-
ALLA NI SOM HAR JUMBO!
SE UPP MED ROSTEN FFS!!!
har gått igenom min älskade jumbo och det blev inte direkt glada skratt och fniss när jag började kika på den.
har haft den i 3 månader knappt.
den har bara gått på väg och max 3 gånger snabbt genom skog.
min älskling rostar ju fan överallt.
nu har jag ioförsig filat borstat lackat om och fettat in / vaxat allt.
men kolla på alla svets fogar, speciellt dom som ligger nära fotknölarna när man sitter på.
kolla för i helvete oxå på hur det ser ut på plattan som håller i batteriet och under batteriet, batteri syran har ju nästan frätt bort halva pinnen
"lite överdrivet" men jag skämtar inte om det hade frätt bort halva lacken och rostat undersidan.
kolla även en av metall skenorna i bak som håller i bakpartiet i närheten av reg plåten.
men som sagt, framdelen verkar klart klara sig bättre än bak delen.
men fan, ska det kunna bli såna här rost angrepp på fogarna på 3 månader med försiktigt användande.
sen en sak till.
den svarta plasten som sitter mellan oranga fronten och oranga bakdelen, dvs, varsin sida om sadeln,
tre st plast hängen "svarta delen" som ska hakas i oranga bakdelen, ungefär vid låren när man sitter på. dom är så jävla veka och 3 av 6 st har redan gått av. " 3 månader försiktigt användande" HALLÅ!
även det bakre lastgallret började rosta, men den var ju så jävla synlig, den ordnade man snabbt, men ändå.
hm, var nåt mer...
"tänk" "tänk" "tänk"
jo för fan, om ni vill vara noga, se upp med alla svarta skruvar, både på chassit och under sadeln, dom rostar också.
mer rost "dragkulan" skulle den vara orange 8O NOP! snabbt åtgärdat, men ändå.
lätt defekt! kolla så de runda pluttarna som sitter på undersidan av sadeln sitter hårt, annars ramlar de av och rullar ned på backen,
hittade den enda som fallit av tack och lov.
köp en stor fett burk och en massa vax om ni har jumbo, :roll:
annars är den jätte bra. :mrgreen:
nån som vet nån sida med snygga fälgar till jumbon ?
*Nästa projekt* packbox med bilstereo och vattentäta högtalare.
Nån mer som upplevt sånt här på jumbon ?
eller är det SMC´s legitimering ??? 8)
-
Jag fick lacka om min cbw 250 efter 30 mil. Rost i nästan varje svetsfog+diverse ställen. Likadant på kompisens.
-
jag gick igenom min grundligt när jag hade alla kåporna borta, jag har kört 126 mil med min sedan 5:e februari, och den har gått i vatten,snö,lera,saltade vägar.grus, ja allt man kan tänka sej, och den fanns inte några tecken på rost, jag tvättar min med avfettning efter varje gång jag varit ute i saltet och kört.
-
Den jag hade hade inte mycket rost heller. Det kom lite i svetsfogarna på a-armarna, men när jag upptäckt det så fick den en dusch 5-56 regelbundet.
-
Att dom här maskinerna rostar är inget ovanligt, problemet är VÄGSALT!
Min kompis har en smc stinger som han körde ut med till sin stuga sen fick den stå där i två månader sen var det kört.
Den är precis rödrostig överallt till och med kromen har släppt på cylindertoppen.
Det finns några sätt att undvika det här på antingen så spolar man av ATV när man kört med den på vinter eller så tektylar man ramdelarna eller så undviker man att köra på almänna vägar på vintern.
-
min ÅF pratade just om detta när jag var och hämtade min maskin efter rep. av laddmodulen.
dom hade en dinli 06:a inne som var totalt slut, rostat sönder och spruckit i svetsarna.
han sa att när man kör i salt så skall man efter varje tvätt faktiskt spruta ner hela mskinen med 5-56 på alla metalldelar.
skall göra det tills nästa år, om jag har den kvar vill säga.
-
min ÅF pratade just om detta när jag var och hämtade min maskin efter rep. av laddmodulen.
dom hade en dinli 06:a inne som var totalt slut, rostat sönder och spruckit i svetsarna.
han sa att när man kör i salt så skall man efter varje tvätt faktiskt spruta ner hela mskinen med 5-56 på alla metalldelar.
skall göra det tills nästa år, om jag har den kvar vill säga.
Går det lika bra med smörjolja 042?
-
den har väl ungefär samma egenskaper som 5-56, så det gör det väl säkert
-
Så länge det blir en fet hinna så skyddar det väl...
-
Hej
Har fakiskt ingen rost på min , ytterst lite vid någon ramdel annars inget men har spolat av den i vinter efter varje tur. Säkrast är ju att man tectylar den och sprutar i ramen invändigt som det faktiskt står i skötselråden.
Jag citerar : Din fyrhjuling behöver skydd mot vårt klimat och är ej utrustade med rostskydd från fabrik, därför behöver alla metalldelar rostskydd.
Fyll ramen med tunnflytande rostskyddsvätska eller liknande.
Använd samma vätska eller klibbig olja på spray typ kedejeolja på alla yttre chassidelar vintertid. :lol: 8)
I övrigt underbar maskin .
-
Hej
Har fakiskt ingen rost på min , ytterst lite vid någon ramdel annars inget men har spolat av den i vinter efter varje tur. Säkrast är ju att man tectylar den och sprutar i ramen invändigt som det faktiskt står i skötselråden.
Jag citerar : Din fyrhjuling behöver skydd mot vårt klimat och är ej utrustade med rostskydd från fabrik, därför behöver alla metalldelar rostskydd.
Fyll ramen med tunnflytande rostskyddsvätska eller liknande.
Använd samma vätska eller klibbig olja på spray typ kedejeolja på alla yttre chassidelar vintertid. :lol: 8)
I övrigt underbar maskin .
Ganska sjukt att man inte har rostskydd från fabrik men omber oss fixa det själv.
Tänk om Volvo skulle sälja en ny S80 och skriva "Din S80 behöver skydd mot vårt klimat och är ej utrustad med rostskydd från fabrik, därför behöver alla metalldelar rostskydd. Fyll underredet med tunnflytande rostskyddsvätska eller liknande."
Vem fan skulle köpa den bilen?
-
Ha Ha helt rätt helt rätt ()p
-
Min SMC & GOES som jag ägde linoljade jag ramarna invändigt på. Då rostar dom inte så farligt inifrån på vintern. Men dom rostade rätt duktig utanpå.
Men maskinen jag har nu kör jag inte vinter med. Just pga rosten.
Rost problem gäller samtliga märken som har stålramar.
Verkar som dom inte lackar med grundfärg. Drar man en kniv lite lätt mot ramen ramlar färgen av med stora flagor.
-
Ja när jag köpte min jumbo i november 2008 beg.Så gick jag igenom den och köpte anti rost på biltema.
Och sen har jag tectylat lite också på den.Verka funka bra ännu.Sen är det viktigt att man spolar av den typ efter en blöt dag tex.Annars är jag nöjd med den... ()p
/Hertzman
-
Alla ATV rostar om man kör med dom på saltade vägar mer eller mindre 8), oavsett märke, även Can Am.
-
Alla ATV rostar om man kör med dom på saltade vägar mer eller mindre 8), oavsett märke, även Can Am.
fallet behöver inte vara så, även färg kan göra att det rostar, o då tänker jag på sån där natur biologisk skitfärg.. finns många bevis på det verkstäder runt om i landet :djump:
-
Säljer bla vedklyvar på jobbet. Fick höra en historia från en av inköparna.
De tillverkas i Kina. Efter att de svetsats ställde de ut dem på backen utanför innan de skulle lackas - dagen efter... Gissa hur många som reklamerades från våra kunder... >:(
Lite OT bara, kom bara att tänka på detta när jag läste tråden.
-
finns det inget man kan spraya på över allt så det är typ rost skydd??
-
Alla ATV rostar om man kör med dom på saltade vägar mer eller mindre 8), oavsett märke, även Can Am.
Även can am?
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av Can am men jag TROR att ett antal på detta forumet inte håller med dig hehe :lol::whip:
-
Klart en Can-am kan rosta, men den har i regel motståndskraftigare
stål och pulverlack. Men det är klart att öppet stål rostar.
Jag har rost på bla främre drivknut, och lite på drivaxlarna.
-
finns det inget man kan spraya på över allt så det är typ rost skydd??
Jo du kan använda tectyl tex.Eller kan du köpa anti rost skydd på biltema. :)
/Hertzman
-
Vilket rostskydd hittar ni på biltema? Tycker att alla är svart-färgade :/ och det kan jag ju inte spraya metalldelarna med
http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=649
-
Vilket rostskydd hittar ni på biltema? Tycker att alla är svart-färgade :/ och det kan jag ju inte spraya metalldelarna med
http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=649
kolla det art nr 36-2452 pris 49,90kr
/Hertzman.
()p
-
Wd 40 å spraya frisakt på alla ram rören, håller rosten borta och kladdar inte
-
Kan bekräfta liknande problem. Rosten syns lite här och var. Mest på smådetaljer och skruvar. Och den där pinnen som håller batteriet är ju rätt så körd efter all batterisyra från orginal - skit - helvetes batteriet.
Jag har kört max 150 mil med min och alltid parkerat inne i varmgarage.
-
Antar att det blir något slags garantiärende...?
-
Som sagt har dom flesta maskiner sketen ramfärg, egentligen skulle man slita isär sin nya maskin och pulverlacka ramen. Min 2010 potatis har börjat rosta i ramen och den har inte gått en meter i vägsalt, min Avesta hydraulvagn har däremot inte minsta rostfläck på dom pulverlackerade delarna. :)
-
Du får nog ändra texten på topicen lite, höll på att sätta pilsnern i halsen när jag såg VARNING i ämnes raden :knupple: trodde ju direkt att maskinen var skrot fast den gick perfekt när jag ställde in den sist :o
Rost på maskinen får nog tyvärr alla, jag har inte fått direkt något på min 350 mil + (SMC 700)
Rost känns ju ändå som ett väldigt sekundärt problem på en ATV, dom går väldigt få mil och många hinner ju knappt blir 2 år gamla innan man byter in den till något värre :whip:
Känns ju knappast som att ramen skulle gå av som en tandpetare på grund av all rost, den kosmetiska biten förstår jag att det är jobbigt.
Men vi snackar ju bara om lite ytrost kanske för att det är en liten skada på "lacken" , känns inte som ett stort problem.
Äh, man ska nog oroa sig mindre och åka mera :headbang:
-
Måster även jag erkänna att jag vart lite orolig en kort stund ^-^
-
Problemen med rost är har ju till stor del att dom ej är blästrade innan lack och så är det oftast bara en enkel primertec färg
Gjort iårdning några ramar och du behöver ju knappt titta på färgen med blästern för att den skall lossa
Även det att glödskal å dylikt är kvar i svetsskarvar å rostar bara för
Va samma på polarens suzuki ltz
Rost i skarvar och kass färg
Så det enda rätta är att lämna iväg ramen blästra och måla ev pulverlack
Om man inte kan göra det själv