ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: GWA skrivet 1 april 2007 kl. 22:48:20
-
när man sätter på en sänkning på hojen,blir det inte fel vinkel på hjulen då?
borde dom inte bli sneslitna då? hur gör man då eller e ja ute på fel spår nu?
-
nej det blir väll inget fel på hjul inställningen allt är ju ledat, annars hadde det gått på skit när man landar hårt o hjulen pekar helt snett eller om nån väldigt tung människa får låna maskinen. eller tänker jag helt fel? :?
-
när man sätter på en sänkning på hojen,blir det inte fel vinkel på hjulen då?
borde dom inte bli sneslitna då? hur gör man då eller e ja ute på fel spår nu?
Ide!!!!Har du nånsin kunnat sänka en bil utan att göra hjulinställning???
Nepp du får nog justera lite grann så att det är en hygglig inställning när du sitter på den..... :wink: :wink: :roll: :wink: :roll:
-
när man sätter på en sänkning på hojen,blir det inte fel vinkel på hjulen då?
borde dom inte bli sneslitna då? hur gör man då eller e ja ute på fel spår nu?
Ide!!!!Har du nånsin kunnat sänka en bil utan att göra hjulinställning???
Nepp du får nog justera lite grann så att det är en hygglig inställning när du sitter på den..... :wink: :wink: :roll: :wink: :roll:
stämmer alldeles utmärkt!
-
men var och vad ska ja ställa in och var och vad ska ja skruva på.....HJÄLP
-
men var och vad ska ja ställa in och var och vad ska ja skruva på.....HJÄLP
Stängerna för styrningen styr ju toe innet(dvs om fram änden av däcken ska pecka in eller ut ifrån varann,de funkar som vantskruvar(ena hållet blir stången längre,andra kortare)sen för du ju justera förspänningen på fjädrarna för att få en bra vinkel på hjulen när du sitter på quaden,.Självklart behöver du ju inte bry dej om bakhjulen(de vet du nog,men man vet aldrig) :wink: :wink: :wink: 8)
-
sen för du ju justera förspänningen på fjädrarna för att få en bra vinkel på hjulen när du sitter på quaden,.
Nja, du justerar inte vinkeln på hjulen med förspänningen, det gör du med Camber justeringen. Förspänningen har med en massa andra saker att göra och påverkar endast hjulvinkeln indirekt, men det är inget att sträva efter.
Har du en enklare fyrhjuling har du ingen Camber justering, då är det inte mycket att göra.
Förspänningen använder du för att styra fjädringsbeteendet fram, inget annat.
/J
-
Han har ju en dinli :roll: :roll: nej de e ju inte jätte mycke å göra,men förspänningen bör justeras för att den ska passa den som sitter på,dvs att hjul och fjädring har en bra vinkel\ attityd för den körning\person som sitter på.i övrigt håller jag med(om han kör med fullt\minimalt förspännt så riskerar ju faktiskt att hjulen sneställer sej lite å sliter snett vid vägkörning och få ett oväntat beteende..(form av under\överstyrning typ)
:idea: :idea:
-
På Dinli 450 kan man inte justera camber!
Min vart väldigt lättstyrd när jag sänkte och breddade men nu har jag balanserat däcken, testade först å balansera ena framhjulet som var värst å det vart mycket bättre skillnad redan utav det! Ska kanske testa å balansera resten å se om det blir ännu bättre :D
-
På Dinli 450 kan man inte justera camber!
Min vart väldigt lättstyrd när jag sänkte och breddade men nu har jag balanserat däcken, testade först å balansera ena framhjulet som var värst å det vart mycket bättre skillnad redan utav det! Ska kanske testa å balansera resten å se om det blir ännu bättre :D
ENA FRAMHJULET BARA ???????????????????????
På Dinli 450 kan man inte justera camber! De va ju de ja mena!!!!!!
-
Japp, farsan var med hojjen till däckfirman å så, känner dom som äger däckfirman! Dom balanserade ena framhjulet som var värst liksom å det vart väldigt bra skillnad bara utav de liksom, låter konstigt men ändå :P
-
men förspänningen bör justeras för att den ska passa den som sitter på,dvs att hjul och fjädring har en bra vinkel\ attityd för den körning\person som sitter på
Då har du några egna teorier. Vedertaget är att förspänningen inte har något att göra med hjulvinklar. Annat än att du kan få justera hjulvinklarna när du har justerat förspäningen beroende på höjdskillnaden.
Allt samverkar och det är alltid en kompromiss. Men i alla fall jag skulle aldrig kompromissa med förspännigen för att få bra hjulvinklar då det är som att gå över ån efter vatten.
Förspänning och dämpning har att göra med hur quaden sväljer gupp, hur mycket den dyker vid inbromsning och till viss del hur mycket det kränger.
Hjulvinklarna justeras i framvagnen, ingen annanstans.
Ju bättre fäste du har desto större betydelse har injusteringen av framvagnen. Alltså är det känsligare med landsvägsdäck än crossdäck. Det är känsligare på asfalt än på grus etc...
/J
-
halloj! Ville bara tillägga att jag idag har justerat hjulen fram på min, (toe´n vs). Jag visste om att dom stod lite tokigt, när jag nu har sänkt, breddat och landsvägsdäcken på så kändes det riktigt ordentligt, främst spårkänslig och mest på grusväg, for överallt ungefär, jag tog "stickan" vi har och kollar bilarna på jobbet med, underbar pryl! Varjefall, det stod åt h-vete, ca 1cm toe out, justerade så jag nu har ca 1mm toe in. OCH det blev ca 1mm skillnad när jag satt på..? Så 2mm toe in nu, vart grymt mycket bättre på vägen( konstigt :-) ) OBS för er som inte visste så är muttern på inre delen av styrstaget vänstergängad för att man skall kunna lossa muttrarna och "länga" resp "korta" staget...