ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Jonas Bergh skrivet 29 mars 2007 kl. 14:08:11
-
Jag startar denna tråden för att vi ska kunna dela med oss av våra erfarenheter och tips on att just få lite mer ork o fart i våra raptor 350.
(http://i73.photobucket.com/albums/i215/JonasBergh/quad/350forgasare.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i215/JonasBergh/quad/forgasare.gif)
Orginal sitter de i förgasaren: (142.5/70/22.5)
Själv kör jag med:
15 drev fram
orginal bak
X-Racing slipon
Inget lock på luftburken
Orginal luftfilter
munstycken (155/75/22.5)
3 varv ut på luft skruven
Nålen är satt i de lägsta läget
Gämför jag den med orginal så går den inte mycket fortare, men däremot så har jag mycket mer kraft på mellanregistret.
Kollar jag på mätaren så visar den 115km/h max, men som ni alla vet är de inte sant utan snarare 100km/h på GPS. Men jag tar förgivet att alla yamaha mätare visar lika fel.
Har ni tips på hur jag ska kunna varva ut på 6:an? De känns nämligen inte riktigt som den får sträcka ut ordentligt där.
-
Jag kör med 17 drev fram orginal bak.
225/40-10 bak
Jag har 162,5 main jet och 25 pilot jet.
Har borrat ett 40 mm hål inuti orginal dämparen.
Har ett öppet GYT-R filter och givetvis inget lock.
139 på mätaren, och innan alla inlägg börjar om att det är omöjligt osv, så tänk på att jag har lågprofils däck, 17 drev och mätt i nedförsbacke, på en raka kan jag kanske komma upp i 130? har inte kollat ordentligt. Dock är 6:ans växel helt utvarvad (med munstyckena som sitter i).
Ev. så kan jag ha en storlek mindre main jet, har bara inte hunnit prova mer...
Jonas, du har ett munstycke som har storlek 70, vilket är det? Köpte en GYT-R sats med munstycken och där var bara main och pilot jet munstycken med...
-
Har ni tips på hur jag ska kunna varva ut på 6:an? De känns nämligen inte riktigt som den får sträcka ut ordentligt där.
Varför inte byta till 14 kuggars istället?
-
...Jonas, du har ett munstycke som har storlek 70, vilket är det? ...
Starter Jet
Tribal: På alla andra växlar drar jag upp till varstoppet utan problem, de är bara sista växlen som är lite trög. Så jag valde 15 för att inte behöva växla som en idiot.
Jag vill tillägg att jag har däck: 215/50-9 bak
-
Jag har 15-drev och den varvar fan nästan ut i uppförsbacke (originaldäck). Varvar ut väldigt lätt i 6:an på plan mark. Nerförsbacke = kolv i tanken.
Har GYT-R luftfilter, GYT-R slip-on och 155 munstycke tror jag.
Funderar på att sätta större framdrev, men gillar accet också.
Dämparen låter som f.n, så man får ta det lugnt runt stugorna. Skulle vilja ha något lite mer "dämpande"...
-
Är de någon som testade hojen före och efter de endast bytt luftfilter? Gör de så stor skillnad?
-
Vill tillägga att det spelar enorm roll vilka bakdäck man har till vilken drevning...
Jag körde med lågprofil och 17 drev innan jag borrade ur dämparen, filter och munstycke, provade sen med orginaldäcken, då blev den olidligt slö, kändes som den inte orkade ens på trean, körde en kilometer sen direkt hem och bytte tillbaka.
@Jonas
Vad gör munstycket? Används bara när man startar motorn eller när man kör iväg?
Min väldigt kortfattiga prövning av vad öppet filter gjorde är att det gjorde lika mycket som dämparen. Jag borrade dämparen, bytte filter och bestycka om förgasaren samma dag, endast korta provkörningar mellan varje...
-
nu får experterna rätta mig om jag har fel, detta är bara vad jag TROR
ser man på hur djupt de suger i koppen så är min teori följande
de mista (22) används för tomgång
mallan (70) för halv fart
största (142.5) för hög fart
-
Tänkte se om vi kan få lite liv i denna tråden igen!
Finns det någon som bytt hela förgasaren och ger det resultat som gör det värt det? Ganska dyrt!
Den jag tänkte på är den här: http://www.minhoj.se/Shop/Index.php?ArtId=A19501-00
-
jag kør edelbrock på min raptor å rekomenderar den starkt..den ger ett rappare svar samt mer vrid. enkel å justera allt efter ju mer trim man sætter på..
handla annars på ebay så får du den før 2500-3000 kr.
-
jag kør edelbrock på min raptor å rekomenderar den starkt..den ger ett rappare svar samt mer vrid. enkel å justera allt efter ju mer trim man sætter på..
handla annars på ebay så får du den før 2500-3000 kr.
Behöver man köpa till något annat? Eller det räcker med att byta förgasaren?
-
dubbel
-
Jag har läst i amerikanska raptor-forum (igen) att byta ut bara förgasaren är slöseri med pengar. Man får lite annat svar på gasen, men någon jätteskillnad på effekt får man inte.
Det verkade vara den grej man byter sist efter att man trimmat med massa andra grejor typ annan kam, bigbore kits, etc. Originalförgasaren var tydligen ganska ok, även efter en del småtrim.
Det första man nog bör göra är luftfilter, ombestyckning, avgas. Detta verkar vara ganska generellt oavsett märke. Ganska kostnadseffektivt och inte så stort ingrepp. Slip-ons funkar ganska bra till Raptorn, har hyfsad dimension på original-kröken.
Kolla gärna runt på amerikanska forum, finns massor av info ang. "riktig" trimning av Raptor/Warrior. Även info om bra bakaxlar, A-armar, dämpare och annat.
Finns lite länkar här: http://www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-457239.html&s=ca3d102725af64c805928b82d371b8e5&
http://www.yfm350central.com/
Jag låter som en besserwisser men detta är vad jag läst mig till av folk som provat.
-
Verkar vettigt det du skriver, har som tur är beställt en större ljuddämpare som skruvas på direkt innan leverans!
Ska kika lite i länken du skickade med!
-
och på andra forum skriver dom att det var bland det bæsta dom køpt..
byte av effektsystem å luftfilter ær væll dom flesta som gjør, då passar en edelbrock bra. jag har provat och skulle aldrig gå tillbaka till orginalførgasarn.
-
Ålrajt, nu börjar det ta sig!
Vad för luftfilter rekommenderas? Läst en massa olika varianter där med!
En av anledningarna till att jag inte styckar om förgasaren är att det är för många som fått en massa strul med gången efteråt, orkar inte chansa!
-
Svaren varierar en del ja mellan olika folk och olika forum, man får läsa så mycket man kan innan man skaffar sig en bättre uppfattning. Samma med hotcams, en del säger att Hotcam Stage 1 är bra "bang for the buck" medans en del tycker att den låter och är svårt att få det att funka bra med resten av motorn (bestyckning etc.) eller att man ska ha vassare kam direkt.
Svante, du har väl trimmat din Raptor ganska bra och då är ju förgasarbyte lämpligt. Provade du förgasaren med BARA luftfilter/avgas? Det hade helt klart varit intressant att veta ifall detta var ett alternativ efter de vanliga "trimmen". Slipper dela motorn :)
Fördelen med de amerikanska forumen är ju att det finns info från mer folk som provat lite värre trim än här i norden.
-
jo svaren variera såklart,yes jag prova edelbrocken med helsystem å annat luftfilter innan jag trimma den mer (dela motorn), å tyckte den funka mycket bættre æn den orginala. så justerar man allt utanpå førgasarn också som ær ett stort pluss..nær man ska finlira 8)
-
Efter ha surfat runt lite igen så har jag fått en ny uppfattning om att Edelbrock-förgasaren nog inte är så dum :)
Enl. Edelbrock själva ska man få ca 2 hkr extra och lite mer vrid, så helt klart värt att tänka på.
Är den sedan lättare att ställa in så är det ju inget minus direkt...
Tror jag blandade ihop Edelbrock-förgasaren med en diskussion om en kille som ville sätta på en större förgasare, sorry för förvirringen.
-
Vilken är den så kallade luftskruven. När jag tog av locket på luftburken gick motorn skit dåligt. Antar att jag måste justera något så att den går bättre. Den tappade liksom draget blev inget sug i motorn längre. Men den lät jävligt gott :D
-
Ehm, jag är inte vidare meckarkunnig när dte gäller såna här motorer så jag måste fråga om minsta lilla innan jag börjar skruva :D
Hur lätt är det för en hyfsat duktig snubbe att byta kam på maskinen?
Hade tänkt att köpa den som erbjuds på Minhoj tillsammans med deras Edelbrock förgasare!
Tips?
Mvh
-
att byta cam är inte "rocket science" en händig kille klarar det
-
Ehm, jag är inte vidare meckarkunnig när dte gäller såna här motorer så jag måste fråga om minsta lilla innan jag börjar skruva :D
Hur lätt är det för en hyfsat duktig snubbe att byta kam på maskinen?
Hade tänkt att köpa den som erbjuds på Minhoj tillsammans med deras Edelbrock förgasare!
Tips?
Om det är en hotcam du funderar på så har jag en beg. till salu för 1000:-. Har max gått 50 mil...... -men bara så du vet så kommer det att skramla en del i motorn!
pm:a vid intresse, den finns mellan borås och göteborg...
/Micke
-
Lågfart = Låg "gas"
Nålen = Mellan "gas"
Högfart = Full "gas"
Egentligen är det hur mycket trotteln öppnar sig tror jag men vet inte exakt hur mycket.
70 munstycket är tomgång eller start tror jag.
Mvh
-
-men bara så du vet så kommer det att skramla en del i motorn!
pm:a vid intresse, den finns mellan borås och göteborg...
/Micke
Har sett andra säga samma sak men varför skramlar det? Och vad är det som skramlar?
Fattar verkligen inte hur sånt kan börja skramla :?
-
Det korta svaret är att jag inte vet varför det låter. Det finns många som påstår att det "ska" låta, att det inte är någon fara osv...
Kanske fråga dom på minhoj, eller hotcam direkt?
http://www.hotcamsinc.com
Om du har vägarna förbi åt mitt håll inom två veckor så får du gärna komma och prova och lyssna, det blir hursomhelst bättre vrid i den.
/Micke
-
Gjorde som du sa och drog iväg ett långt mail med tusen frågor, får se hur proffsiga dom är med svaren =)
-
Ska bli roligt att höra vad dom säger, åtminstonde hotcam själva borde ju kunna ge ett bra svar!
-
"Hej Emil.
Jag vet inte vem som sagt detta till dig,men har inte hört att det skall bli oljud i dassa maskiner bara för att man trimmar..
-Kanske om man inte justerar ventilerna när man monterar kammen,att man kan få tickande ljud..
Men annars så skall dessa prylar ge en ganska bra skillnad i effekten,men dom är tyvärr inte billiga...
Så att det skall ge oljud är nog inte sant,om dom nu inte gjort nåt fel vid installationen dvs..
Mvh Niklas/Minhoj.se"
Väntar på Hotcamsinc svar, är inte världsmästare på Engelska :oops:
-
"Hej Emil.
Jag vet inte vem som sagt detta till dig,men har inte hört att det skall bli oljud i dassa maskiner bara för att man trimmar..
-Kanske om man inte justerar ventilerna när man monterar kammen,att man kan få tickande ljud..
Men annars så skall dessa prylar ge en ganska bra skillnad i effekten,men dom är tyvärr inte billiga...
Så att det skall ge oljud är nog inte sant,om dom nu inte gjort nåt fel vid installationen dvs..
Mvh Niklas/Minhoj.se"
Väntar på Hotcamsinc svar, är inte världsmästare på Engelska :oops:
.....hmmmm, jaja, då är det ju ingen fara då, givetvis så har väl en försäljare kunskap tillräckligt om detta. Är dock nyfiken på hotcams svar.
-
Vill du fortfarande sälja din kam för 1000:- så är jag intresserad :)
Isf tar vi resten via PM!
-
Vill du fortfarande sälja din kam för 1000:- så är jag intresserad :)
Isf tar vi resten via PM!
Självklart :D PM:a på...
-
Vad händer? Kalla fötter ändå?
-
Ett PM räcker ;)
Här kommer svaret från grabbarna i Väst:
"Hello Emil,
The noise is not from the cam alone. The noise is normal. The noise comes from the aggressive angles of the cam lobes and the valve clearances. Our valve clearances are larger than OEM specifications. If the added noise is just too much to bare, then you can tighten the clearances to make it a little quieter. Not too tight though, as you can run the risk of burning an exhaust valve.
Thank you,
James Schuster
Technical Support
Hot Cams, Pivot Works, Hot Rods"
-
Förlåt, ursäkta, kan bara inte låta bli:
@niklas, minhoj.se : Verkar som tillverkarna av hotcamen behöver din hjälp, dom får den inte heller att lira tyst i maskinen.
Med otroligt ironiska hälsningar :lol: :lol: :lol:
-
Haha :lol:
-
Jahapp. Då var det dags att börja labba lite med hojen, när man ändå ska....
Tänkte testa att byta munstycken och lyfta bort locket för luftfiltret.
Jonas Bergh 155/75/22.5
maxzat 162,5/70(?)/25
Vilka ska man köpa ?
Main Jet: Ska jag köpa från 155 och uppåt (170?)? Vissa maskiner funkar ju lite olika ?
Pilot Jet: 75 ?
Starter: 25 ?
Måste man bort med insatsen i ljuddämparen ? Ändpipen sitter som berg. Har lossat skruven undertill och kört utan att den rubbas...slitit med polygrip etc...
Vad är det för "mutter" som sitter på undersidan av ljuddämparen ?
-
Ska du labba med munstycken så se till att börja för högt så den går fett!! Sen byter du dig neråt en storlek åt gången tills den tjöver sig på fullgas, då går du upp en storlek.
Visst kan man fråga vad andra har för bestyckning, men det är bara en fingervisning, vad du behöver till just din måste du prova dig fram till.
Sen när du är nöjd så kollar du stiftet, svart=fet blandning vit=snål blandning ljusbrun=den du vill se. Kolla en bit ner i tändstiftet, kommer inte på vad det heter, men den runda grejen i mitten skall du kolla färgen på.
För att få loss insatsen så tar du endast bort skruven i botten längst bak, 8mm har jag för mig. Dom tre insex skruvarna håller bara den rostfria gaveln :D
Mycke nöje!!! :D :D :D :D
/Micke
-
Ska du labba med munstycken så se till att börja för högt så den går fett!! Sen byter du dig neråt en storlek åt gången tills den tjöver sig på fullgas, då går du upp en storlek.
Visst kan man fråga vad andra har för bestyckning, men det är bara en fingervisning, vad du behöver till just din måste du prova dig fram till.
Sen när du är nöjd så kollar du stiftet, svart=fet blandning vit=snål blandning ljusbrun=den du vill se. Kolla en bit ner i tändstiftet, kommer inte på vad det heter, men den runda grejen i mitten skall du kolla färgen på.
För att få loss insatsen så tar du endast bort skruven i botten längst bak, 8mm har jag för mig. Dom tre insex skruvarna håller bara den rostfria gaveln :D
Mycke nöje!!! :D :D :D :D
/Micke
Tackar !
Det är den skruven jag har tagit bort, sedan slitit, ruckat och kört, men den sitter som BERG !!!
Vet du vad skruven (bulten, muttern ) UNDER i mitten av dämparen är till för ?
-
Skruven är till för att sota ur ljuddämparen!
-
Skruven är till för att sota ur ljuddämparen!
Ah.....då kör jag in 1500000 BAR luft igenom den och så blåser jag antingen bort pluggen eller topplocket....???? :lol:
-
Ah.....då kör jag in 1500000 BAR luft igenom den och så blåser jag antingen bort pluggen eller topplocket....???? :lol:
*ASG* :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jag vill se - jag vill se - jag vill se
Ta väck insatsen och borra ett så stort hål du kan inuti ljuddämparen med ett hålsåg, lys in med en ficklampa så ser du vad jag menar. Det gör STOOR skillnad! Givetvis i kombination med munstycken. Yamaha tog runt 600 pix för en sats med 12 munstycken....
/Micke
-
Ah.....då kör jag in 1500000 BAR luft igenom den och så blåser jag antingen bort pluggen eller topplocket....???? :lol:
*ASG* :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jag vill se - jag vill se - jag vill se
Ta väck insatsen och borra ett så stort hål du kan inuti ljuddämparen med ett hålsåg, lys in med en ficklampa så ser du vad jag menar. Det gör STOOR skillnad! Givetvis i kombination med munstycken. Yamaha tog runt 600 pix för en sats med 12 munstycken....
/Micke
....eller monterar den på V70´n och gasar av h-vete ? Nä. skämt och sido, kanske ska prova att köra den riktigt varm och sen ta bort skruven och köra den HET ? Nån gång under resans lopp måste den lossna och då låta förjävligt....gäller att hålla sig på vägen och hoppas på att den inte landar på nåns motorhuv/vindruta.....då blir det dyrt.... 8O
Hålsåg ? Är det en sån man monterar på en lååååång borr som är som en cÃrkel ? Insats-hålets omkrets är väl större än 4 cm ?
Låter det mycket mer eller ?
600:- för 12st munstycken var ju ganska dyrt. Det är ju fjuttprylar som brukar kosta runt 20 lappen styck !!?!
-
Det är inget lååångt borr, utan du behöver en förlängare. Det låter ganska mycket mer, kör man lugnt på låga varv så är det inte så farligt. priser kan man ju alltid diskutera....