ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: IllernG skrivet 26 mars 2007 kl. 19:43:29

Titel: Problem
Skrivet av: IllernG skrivet 26 mars 2007 kl. 19:43:29
Hjälp jag har ett dilemma....

Efter en skogstur och dusch under gårdagen går hojen (4x4 300 -06) bara på tomgång. Så fort jag vrider på så dör den. Då får jag vänta ngn minut så startar den på tomgång igen, provar jag direkt så händer inget. Det känns som om den inte får ngn soppa. Har provat med tanklocket öppet ingen skillnad.
Vad är felet ngn som vet ?
Det hänger en slag från undersidan förgasaren skall den sitta fast ngn stans eller är det ngn typ av dränering?
Någon som vet ?
Titel: Problem
Skrivet av: 250 barossa skrivet 26 mars 2007 kl. 19:56:39
Har du tvättat hojjen ellr kört så den vart blöt,har det hänt förut??
Frugans eu moppe blir lika dan när det är blött ute.På den kommer det in vatten i förgasaren,kan kollas genom att ta bort trotteln och kolla om det är "kulor" på den eller i.Är det det så är det vatten. Kanske inte samma men ett tips.
Titel: Tvättat
Skrivet av: IllernG skrivet 26 mars 2007 kl. 20:01:42
Visst gick den genom ett par dypölar men den fungerade fint efter, på vägen hem och upp på kärran och så, det var efter "duchen" den tröttnade på livet
Titel: Problem
Skrivet av: TAZ™ skrivet 26 mars 2007 kl. 20:13:59
slangen är troligen dränering. testa att låta den stå igång en stund innan du börjar köra så den blir lite varm :)  o kolla om bensin kranen står rätt jag brukar ofta glöma min :lol:
Titel: Problem
Skrivet av: 250 barossa skrivet 26 mars 2007 kl. 21:12:04
tror iaf på vatten i förgasaren eller i tändhatten så "strömmen" tar genvägar och inte igenom tänstift.Etfer duschen kan det komma in vatten både här och där pga trycket
Titel: Problem
Skrivet av: Snutte skrivet 26 mars 2007 kl. 21:23:50
Hej Jag vill bara tala om att jag är ny medlem på forumet, så vi får se hur det funkar.
Till saken. Har haft samma symtom ett par gånger och det var vatten i dödarknappen på styret, (2x4 260) blåste som F**n med tryckluft en stund, sedan funkade den. Hade föresten samma fel på grabbens Kazuma 150, skilnaden var att den la av helt i mellanåt sedan gick den igen. Var bara att ge den en blåsning!
Ha dä!
Titel: Vatten
Skrivet av: IllernG skrivet 26 mars 2007 kl. 21:51:08
Borde inte vattnet torka ut på ett dygn?
Titel: Problem
Skrivet av: benring skrivet 26 mars 2007 kl. 22:37:22
Jag har samma problem, och jag tror det är tändhatten som är lite dålig så den glappar o med vatten i den så blir det värre ändå.

Den funkar bra men dör till då o då.

Vatten torkar inte så enkelt trots värme om det tex är en tändhatt som är rätt tät, det måste ju ånga bort o det gör det nog inte så lätt verkar det som :(
Titel: Lösningen på problemet
Skrivet av: IllernG skrivet 28 mars 2007 kl. 17:01:30
Det var fukt i tändhatten....efter en dust med tryckluften fungerar den fint
Titel: Problem
Skrivet av: 250 barossa skrivet 28 mars 2007 kl. 20:14:32
skönt att det löste sig
Titel: Problem
Skrivet av: benring skrivet 29 mars 2007 kl. 08:13:44
Undrar om man kan ta en slangklämma o dra runt tändhatten o stiftet så den tätar bättre? Ska prova det då jag har samma problem.
Titel: Straps
Skrivet av: IllernG skrivet 29 mars 2007 kl. 09:20:54
Bra ide .......kanske kan det fungera med en straps ?

Tack för alla felsökningsuppslag ni gett mig

Benring har du någon ritning på ditt "hemmagjorda" avgasystem?
Titel: Problem
Skrivet av: benring skrivet 29 mars 2007 kl. 09:30:49
Ja en smalare strap kanske kan funka bättre, det är ju bra räflor i tändstiftet. Dessutom slipper man att tändhatten vibrerar o nöter ut gängan i toppen på stiftet, det händer för mig, då lossnar till slut tändhatten.Har hänt 2 ggr nu. F*n va bra!!


Ang avgas, nej tyvärr, men mallen var orginalet, detta rör är identiskt men större och helsvetsat ända bak och helt i rostfritt.

Dämparen är gjord med 100-rör som då är svetsat på avgasröret.
Sen finns det muffar som träs på änden, som har ett mindre hål i sig, för att man ska kunna ha smalare rör in i dom stora. Det sitter då i slutet.

Äh, vänta så kommer en bild :)
Titel: Problem
Skrivet av: olle arboga skrivet 29 mars 2007 kl. 09:38:10
täta med silicon runt stift o tändhatt tryck in så pass att det åker in en bit och låter man det stelna så håller det att ta av o sätta på några gånger jag gjorde så på mina enduro cycklar funkade kanon
Titel: Problem
Skrivet av: benring skrivet 29 mars 2007 kl. 10:16:36
Avgasröret : http://flipflop.nu/benny/

Silicon + stripe, det är nog en vinnande lösning :)
Titel: Tackar
Skrivet av: IllernG skrivet 29 mars 2007 kl. 10:37:18
Kanon.......skall testas !!!
Tack Tack
Titel: Avgas
Skrivet av: IllernG skrivet 29 mars 2007 kl. 17:04:02
Skulle inte den 1:a burken till ett avgassystem till ngn bilmoddel vara ett alternativ. Om man gör om på den ingående sidan så det passar?
Titel: Problem
Skrivet av: benring skrivet 30 mars 2007 kl. 08:27:24
Jo, det lär den ju göra. Flera vet jag har tagit en simons-dämpare från Micro eller nått, funkar bra.

Men ska du ha ett bra avgasrör så räcker det inte med att bara byta dämpare.

Kort o gott:

Avgaserna är som störst i volym vid kröken, det är där du ska ha röret som fetast, så avgaserna kommer ut snabbt. Sen kommer avgaserna att svalna mer o mer och då krymper dom vilket innebär att smalare rör krävs mot slutet.

Att ha ett stort slutrör orsakar mest oväsen men ingen effektskillnad.
Så det är inte nödvändigt att ta tex en simonsdämpare för 2,5" eller större, det skulle räcka med den minsta.

Att byta orginaldämparen är ett stort lyft på iaf Linhaien. Men det är inte optimalt om man bara gör detta.

/B
Titel: Aha
Skrivet av: IllernG skrivet 30 mars 2007 kl. 08:57:22
Aha......nu börjar det gå upp ett liljeholmens....
Så mao så ska man byta ut hela systemet för största effekt.
Tack för förklaringen i utblåset värld
Titel: Problem
Skrivet av: benring skrivet 30 mars 2007 kl. 09:03:22
Exakt :)

Det första man byter är ju oftast dämparen, men egentligen ska man börja från motorn o jobba sig bakåt, för att till sist beräkna dämparen :)
Titel: Problem
Skrivet av: benring skrivet 31 mars 2007 kl. 10:48:25
Nu har jag testat tändstiftsgrejen, o kan säga att en stripe inte räcker, man orkar inte dra åt så hårt att den fastnar :)

Jag tog en slangklämma o sen skruva jag åt den, nu sitter hatten som aldrig förr och är helt tät  :D

Fast det skulle inte funkat på den som satt orginal för den var i hård plast, jag hade köpt en ny i mjukt gummi.

Hade dock inget silikon men det tror jag inte behövs i detta fall :)