ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: kvistarn skrivet 25 mars 2007 kl. 16:39:24
-
tror ni det är ok att göra det? tänker på hur jobbigt det är att köra 1.5mil i stöten med dom? finns ju en hel del begagnat runt 25k, nåt man bör kolla extra på när man kollar en som gått kanske 200mil? och är det nån skillnad på barossa och smc? hur långt går dom egentligen?
många frågor från en nybörjare men hoppas ni har tålamod:D
-
Går utan problem, har en på jobb som gjorde det med sin SMC 250 och han hade 4 mil enkel resa!
Det du bör kolla extra noga är enligt mig A-Armarna, har en tendens att bli ett redigt glapp efter några mil!
Lycka till!
-
ok, vilka är a-armarna? om de är glappa, svårt o fixa? är det bara nån bussning eller får man köpa nya armar? kostnad?
-
Inga glapp om man bara ser till att ha det fyllt ordentligt med fett i armarnas lagring!
-
Jag pendlar med min till jobb:wink: Nu har jag bara 70 och 90 väg till jobb och det fungerar perfekt flyter med trafiken bra! Motorväg hade nog varit lite drygt :wink:
-
ok, prata precis med en säljare av en smc250 -05, han tyckte det var otäckt att köra fortare än 70-80 med den, hade gått 180mil, då var den sänkt och förlängd sving på, är det så eller kan det vara nåt knas med just den hjulingen?
denna: http://www.blocket.se/vi/11072354.htm?ca=14_s
-
Låter nästan som det eller så är det väldigt obalans i däcken, jag har iofs en 300 med obalanserade landsvägsdäck men kan ligga på full pinne (ca 115) utan att den känns otäck.
Visst vibrerar det men inte så farligt.
-
Ja det ska väl gå bra jag körde ju med min varje dag då jag hade den,grymt skoj! Och en prisvärd maskin!
-
ok, vilka är a-armarna? om de är glappa, svårt o fixa? är det bara nån bussning eller får man köpa nya armar? kostnad?
A Armarna är dom som håller framhjulen på plats =) Ganska viktigt att dom är ok/smorda ordentligt som Perra tillade!
-
Låter nästan som det eller så är det väldigt obalans i däcken, jag har iofs en 300 med obalanserade landsvägsdäck men kan ligga på full pinne (ca 115) utan att den känns otäck.
Visst vibrerar det men inte så farligt.
Skulle en Original 300 göra riktiga 115Km/h? Låter överdrivet, trimmat den på något sätt?
-
Effektljuddämpare, lågfartsmunstyckte samt 32 drev och landsvägssdäck har jag men inget trim nä, skulle väl vara i så fall att jag kör på 98 oktan 8)
Har bara gjort en väldigt grov test av farten med att mäta tiden mellan de vita reflexstolparna längs med vägkanten o sedan kört med bilen med samma tid mellan och fick det till cirkulinus 115 :lol:
Ska testa med en gps så fort jag får nån att låna
-
Effektljuddämpare, lågfartsmunstyckte samt 32 drev och landsvägssdäck har jag men inget trim nä, skulle väl vara i så fall att jag kör på 98 oktan 8)
Har bara gjort en väldigt grov test av farten med att mäta tiden mellan de vita reflexstolparna längs med vägkanten o sedan kört med bilen med samma tid mellan och fick det till cirkulinus 115 :lol:
Ska testa med en gps så fort jag får nån att låna
S = v * t :wink:
-
Har haft en barossa och pendlat 2 mil tur och retur.Lite ostabila på vägen tycker jag vibrerar och vandrar så man knappt vill åka mer än 80km/h
Bytte sedan till en adly 300 oh fy fan villken skillnad.
Så enligt mig så pendla med en sådan 3 mil nej aldrig i livet!
Kolla om du hittar en annan för dom pengarna tex, en 300 alt kymco kxr 250 dom går kanon på vägen men kymcon är lite klen i topp fart.Adly 300 är en kanon maskin bredare och längre samt att back är standard hade ej det på min barossa så den saknaden vart större än jag trott.
-
Har du pengar så är mitt tips denna
http://www.blocket.se/vi/11051629.htm?ca=8_s
-
jag hade en smc250blast från 04, den var väldigt stabil även upp i fart. toppade väl runt 90-100 och med drevning blev varvtalet lagom också.
Rekommenderas. Kanonhjuling för småpengar. (sålde min för 18´ med 160mil på mätaren.toppskick)
-
är det nån skillnad på blast och ares? köpte mig en ares idag, 200mil, fint skick, drevad med 32 drev, nån som vet hur fort den går då om mätaren ligger på typ 70? stämmer mätaren om den är drevad?
tyckte den var orolig när mätaren gick över 60... typ spårade.... finns det några inställningar att göra?
-
En quad är alltid spårkänsligare än en bil, dels för att du har mindre hjul och dels för att bredden inte stämmer med spåren i vägbanan.
Har du drevat med 32 drev så visar mätaren 80% av din verkliga hastighet. 70km/h är alltså 87,5km/h 80km/h är 100 osv.
-
Har haft en barossa och pendlat 2 mil tur och retur.Lite ostabila på vägen tycker jag vibrerar och vandrar så man knappt vill åka mer än 80km/h
Bytte sedan till en adly 300 oh fy fan villken skillnad.
Så enligt mig så pendla med en sådan 3 mil nej aldrig i livet!
Kolla om du hittar en annan för dom pengarna tex, en 300 alt kymco kxr 250 dom går kanon på vägen men kymcon är lite klen i topp fart.Adly 300 är en kanon maskin bredare och längre samt att back är standard hade ej det på min barossa så den saknaden vart större än jag trott.
jag tror att ostabiliteten beror på hjulinställningar och vad för däck man har, visst kan bussningar vara slut också men då byter man.
jag är sjukt nöjd med min smc 250, går otroligt fint i alla lägen.
-
Barossa/SMC är väldigt spårkänsliga jämfört med andra märken jag provat. Det är *enorm* skillnad på min Raptor 350 och SMC:n jag hade innan, även vid kurvtagning.
SMC:n kändes alltid som att man skulle trilla över och krängde, raptorn känns som man förväntar sig. Raptorn har iofs små spacers fram som kan göra viss skillnad. Kan ha med dämpare också att göra kanske.
För pendling skulle jag valt något bekvämt med automat, typ en Quadlander. Ligger som ett strykjärn på vägen och ljuset är mycket bättre än snittet har jag hört. Går även att busa lite med den också. Går ungefär som en SMC 250 i hastighet.
-
däcken är några maxxis om jag minns rätt, alufälgar var det med, ser väl ut som vägdäck? en bild; http://www.minhembio.com/bild/141802.jpg
hur ska man ställa framvagnen då? toe-in hur mycket? har camber caster eller vad det heter nån betydelse? har dämparna nån betydelse hur de är ställda?
den är som ny, inte en repa, bara gått asfalt, inget glappar nånstans... så om en del är så nöjda borde det gå att justera?
klart det e skillnad på en raptor, illa vore väl annars med tanke på prisskillnad...
-
negativ toe in eller helt parallella hjul ger kraftig spårning.
Hjulen skall ploga lite, kanske 0,5cm skillnad mellan framkant bakkant om du mäter mellan däcken.
Mät med din vikt på quaden...annars värdelöst
-
däcken är några maxxis om jag minns rätt, alufälgar var det med, ser väl ut som vägdäck? en bild; http://www.minhembio.com/bild/141802.jpg
hur ska man ställa framvagnen då? toe-in hur mycket? har camber caster eller vad det heter nån betydelse? har dämparna nån betydelse hur de är ställda?
den är som ny, inte en repa, bara gått asfalt, inget glappar nånstans... så om en del är så nöjda borde det gå att justera?
klart det e skillnad på en raptor, illa vore väl annars med tanke på prisskillnad...
likadana däck som jag har. så det borde vara inställningar på framvagnaen som bör göras, prova också att laborera med hårdheten av stötdämparna för att få en så bra och säker kurvtagning som möjligt.
Sen tar det några mil innan man slappnar av och lär sig hur hojen beter sig, samt att läsa av vägbanan.
-
ahh tack för alla tips grabbar, hur är det med lufttrycket då? 0.3kg står det på skylten, känns lite? sen märkte jag förut att den inte orkar på 5.an, kommer till typ 70 på 4.an sen blir det ingen skillnad på sista växeln, göra nåt med förgasaren?
-
ahh tack för alla tips grabbar, hur är det med lufttrycket då? 0.3kg står det på skylten, känns lite? sen märkte jag förut att den inte orkar på 5.an, kommer till typ 70 på 4.an sen blir det ingen skillnad på sista växeln, göra nåt med förgasaren?
Enligt min ÅF så är det 0.5 man ska köra med i dom däcken vi har. och jag tycker det funkar fint.
på min mätare så gör den straxt över 80km/h på 4an. sen på 5an så går den inte mycket fortare om det inte lutar eller är medvind, men den varvar inte så farligt då. min är också drevad 32t.
-
ok, har du provat några andra munstycken eller ändra nålen som en del skrivit om? borrat i luftburken hade en del gjort med?
har testat utan lock till luftburken nu o hökde nålen ett hack, märkte ingen skillnad direkt, lät lite mer förstås :twisted:
sen fanns ingen luftskruv på förg, trodde det fanns på alla?
ändrade även till lite mer toe-in, var nästan parallelt innan, ca 8mm nu, tryckte i fett i alla nipplar o smörjt allting 8) nu känns den helt ok, lite märkligt känns det ju i kurvor förstås...
men lyckas inte pressa upp den mer än 65 på mätaren? o lägger man i 5.an där e man tvungen o ha full gas för att inte sacka.... känns som den e drevad lite för mycket?
-
med 250 motorn så orkar den inte landsvägsåka med så lågt lufttryck.
Jag körde med runt 1bar. Annars blir det för trögrullat
-
ok får prova det imorn, nån nackdel annars med högre tryck? eller är det låga trycket bara för bättre terrängegenskaper?
-
ja i princip behöver du bara lågt lufttryck för terrängframkomligheten.
Tyckte min blev stadigare på väg med högre tryck.
-
Kollade luften i mina däck idag....Ujjj tänkte nog att det var för mycket.Den var stötig utav bara fasen. 8O
Det var 1.7 i alla mina däck.
Nu ska jag prova ett tag med 1.0 bak och 0.9 fram ^^ får väl se hur det känns :roll: