ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Nedris skrivet 24 mars 2007 kl. 21:42:41
-
Skulle ut på långtur idag (20 mil t&r) och efter 6 mils körning i mellan 50 och 70 km/h började motorn plötsligt "bluddra". Stannade till och noterade att tempmätaren var på väg uppåt. Efter att ha stängt av motorn fortsatte den upp till rött. Min första tanke var att kylvätskenivån var låg men icket. Efter att den svalnat startade jag den åter och kontrollerade om fläkten gick igång när tempen började stiga. Det gjorde den inte. Ordnade transport till lämpligare ställa att meka på och vi testade fläkten direkt till 12 V och den gick. Kopplade så att fläkten var konstant på och startade men trots detta på väg att överhettas. Enda förklaringen jag kan tänka mig då är icke-fungerande vattenpump.
När jag skulle testa att köra en bit så bara kröp den fram, inget drag vid gaspådrag (motorn låter dock som den ska), likadant på H,L och R. Noterade vidare att hö framljus var ur funktion. Kollade samtliga säkringar men såg ingen "brunnen" sådan. Mot slutet av felsökningen så uppstod också ett repetitivt klickande ljud ("blinkersljud") så fort tändningen var på (även med motorn igång).
Följande fel uppstod alltså:
1. Fläkten går inte igång
2. Vattenpumpen tycks ej fungera
3. Variatorn gör inte sitt jobb
4. Hö framljus ur funktion (kan ju vara enbart glödlampan)
5. Klickande ljud "under huven"
Hittar ingen rimlig kedja av händelser som kan leda till detta. Måste väl ändå handla om något elektrisk fel... men kan CVT'n påverkas av ett elektriskt fel?? Vad styr CDI'n?
Tur att man har garanti... men surt känns det förstås ändå.
-
Det var ju lite surt....
Vatten är boven , som gör alla dessa fel med elsystemet...
Men det där klickande ljudet vid tänding, det har jag råkat ut för, efter jag tvättat hojen.
Körde du när det var blött på vägen?.
Jo så här ligger felet till,, kontakten till varningsblinkersen, sitter ju under hö. skärm, vatten kan läcka in i kontakten, då går blinkersreläet igång, fast inget blinkar, plocka bort kontakten, och försök att "kasta" med kabeln, så du får ut vattnet, då funkar den igen som den ska, utan en massa extra klickande ljud, du har säkert fått vatten i flera kontakter, när du fick desssa fel.
Ska själv gå över alla kontakter och vattensäkra dessa med t.ex. silikon eller liknande, för att i framtiden slippa såna här problem, gör du också detta så funkar hojen bättre nästa gång du ska ut. :wink: :wink:
-
Ska bli väldigt intresant at se om turbo har rätt! Hoppas det, så det inte är nåt allvarligt. Håll oss andra uppdaterade!
-
Turbo, jag hoppas att du har rätt. Men är CVT'n beroende av elektroniken eller är den rent mekanisk? Att den krånglar skulle ju kunna vara en följd av överhettning till följd av utslagen pump/fläkt?
Det fanns väl en del vattenpölar längs vägen jag körde men det var aldrig så att den blev översköljd av vatten. Men kanske vattnet kommit in vid tidigare tillfälle. Det klickande ljudet uppstod först efter vi satt tillbaka alla plastdelar och sköljt av maskinen.
Nåväl, ska ut med hårtorken nu för att på avstånd torka upp lite.
En fördel med felsökningen: Hittade rattlåset! :)
-
Jag har faktiskt ingen aning om cvt´n är beroende av elektroniken, skulle inte fårvåna alls om det vore så. Vattenpumpen är väl helt mekanisk, den ska det väl inte bli fel på, men,, däremot ska det finnas en "termostat", och dom kan det bli "fel" på, kan vara att den inte öppnar ordentligt, då blir motorn överhettad, jag skulle nog gissa att felet är "termostaten".
Kontakter finns det en uppsjö av på hojen, och många av dessa sitter väldigt utsatt för väta m.m. Det är nog en sak kineserna glömt, att elkontakter och vatten inte är "bästisar", antingen får man täta kontakterna med silikon, eller använda t.ex. vaselin eller annan vattenavstötande "gegga", så man slipper dessa inte så roliga saker. :wink:
-
Jag är nöästan 100% säker på att det är termostaten som inte öppnar
det kan du testa genom att ta ut den o koka den i kastrull o kolla vid vilken temp den öppnar mned hjälp av en termometer
ang klickande ljudet, jag hade likadant med min LTZ400 o det va varningsblink kontakten som satt fast monterad o skärmen, o självklart så läckte den in vatten i själva kontakten o relä klickade själv
ett annat alternativ är att vatten kröp in i själva relät, ta den o försök att få ut fukten o täta den med silikon
lycka till
-
Tack för alla tips! Det var mycket riktigt blinkersreläet som klickade. Tänkte att det kanske inte är någon idé att fixa termostaten nu när CVT'n ändå tycks vara trasig. Måste nog in med den till verkstan i vilket fall. Under CVT'n finns en liten "tappningsskruv". Lossade på den och det började rinna ut olja. Ska det verkligen finnas olja i variatorn? Är det isåfall i ett utrymme skiljt från remmen? Olja på remmen skulle annars mycket väl kunna förklara CVT'ns beteende just nu.
-
Inne i cvt utrymmet ska det INTE finnas nån olja.
-
Nästan så man börjar undra om man verkligen har beställt rätt hoj!? Hoppas inga mer råkar ut för sånt här. Hitils har jag ju bara hört bra saker om den. Men jag kanske inte får någon ändå, har väntat nu i snart 4 veckor och inte hört nåt om leverans än!
-
Det är nog inga större problem med cf'en, min har iallafall inte blivit överhettad än så länge, kör man längre sträckor i bra tempo, så sjunker tempen , enl. mätaren bra mycket, har inga som helst tendenser till överhettning, det enda som blir mycket varm, är ju original ljuddämparen, bytte ju som sagt tidigare till en simonz dämpare från mekonomen, testade originaldämparen igen, bara för att jämföra, kan efter detta säga att med simonz dämparen är hojen mycket rappare, bättre ax, och man får högre toppfart, (aldrig mer originalljuddämpare), den blir inte heller ens hälften så varm som original dämpare, (ett lätt trimning knep alltså). :wink:
-
Bra att såna här saker kommer upp så vi kan lära av varandras erfarenheter och förbygga massa krångel på äventyren:)
Div. kontakter ska alltså "vattensäkras" har vi lärt oss.
Nu verkar du, Nedris, ha drabbats sjukt! Olja i variatorn är väl det sista man vill ha där... hoppas det löser sig bra för dig på verkstan!
-
Nedris, hur går det med hojen?
-
Jag har lämnat in den på verksta'n så nu inväntar jag bara domen... :(
Har å andra sidan fått en ny dator som jag får ägna mig åt istället. För är felet av typen XXL så lär det dröja innan jag får komma ut i skogen igen... :)
-
Fick tillbaka min CF idag efter ett par veckors separationsångest. Sett fram emot att få testa den på barmark nu när snön mer eller mindre är borta. Man bytte ett fläktrelä samt packboxen mellan motorn och CVT'n. Körde glatt iväg och tankade upp den och satte av hemåt. Låg i ca 70 km/h och hann 3-4 km innan den plötsligt tvärdog... igen. Så då försvann helgnöjet! :(
ÅF erbjöd sig dock att komma och hämta tillbaka den på studs vilket jag uppskattar.
-
Har undrat hur det gått för dig.
Lider med dig i denna stund!
Hoppas ÅF ger dig en ny frisk maskin och att detta inte kommer upprepas för fler CF-ägare!
-
Det var ju surt, det verkar som om du fått nåt måndagsexemplar, min funkar klockrent än, får hoppas den fortsätter så.
Men en sak är lite dåligt på hojen, och det är batteriet, det är helt slut, det verkar sluta ta laddning, går knappt att ladda ens med vanlig laddare, ska köpa nytt bättre batteri, snackade med min ÅF om saken, han sa att batterierna är mycket dåliga, och de torkar oftast ut.
Och en sak till, har ni försökt dra igång hojen med dragstarten, det är ju löjligt, det är ju helt omöjligt att få igång hojen med den, man orkar ju inte få runt hotorn knappt, man tror ju att man ska dra av snöret vilken sekund som helt, helt löjligt, så, byt batteri, är mitt råd. Finns säkert att få tag på överallt, mekonomen, biltema, micro,m.m. ställen.
-
Tack för stödet. :)
Har inte haft några batteribekymmer hittills (fattas bara...). Hur långt har din CF gått, Turbo?
Jo, dragstarten är verkligen trög... trots tidigare 180 kg i bänkpress kändes det ganska lönlöst att försöka dra igång den. Är det så med alla modeller med lite större motor?
Någon som vet vilka krav som ställs för att man ska få reklamera en produkt?
-
Blev nyss kontaktad av ÅF. Ska få en ny CF med aluminiumfälgar och vinsch med leverans om två veckor.... :D
-
Vad skönt att se en ÅF som verkligen tar ansvar och ser till att kunden är nöjd. Att bli bjuden på lite kompensation är så jäkla skönt, det får en att känna att ÅF verkligen bryr sig.
Nämn dem gärna så det får lite cred.
-
Bra ÅF!
Vad skönt för dig också och slippa åka på grejjer som svikit en ett par ggr, det tar ett tag innan sånt släpper å man börjar lita på grejjerna igen.
Toppen, Lycka till!
-
Tack för stödet. :)
Jo, dragstarten är verkligen trög... trots tidigare 180 kg i bänkpress kändes det ganska lönlöst att försöka dra igång den. Är det så med alla modeller med lite större motor?
Du ska inte dra hojen, du ska dra i snöret :lol:
För övrigt så brukar det finns "pysventiler" på större motorer, så man drar den i rätt läge med ventilen öppen, sen stänger man o drar till.
Om det nu inte finns en sån ventil så kan man väl försöka dra den sakta i rätt läge, sen på med tändningen o dra till?!
Den måste hur som helst i rätt läge, annars är det lögn i helv... o få igång en stor motor med kick/drag :)
Jag har inte fått min CF ännu så jag ska kanske inte uttala mig men rent generellt brukar det ju vara så :)
-
Jodu, prova du sen att dra i "snöret", när du får din hoj, så ska du få se att det verkar helt "löjligt" att man ska få igång motorn på detta vis, det är väl som att dra igång 20 gräsklippare på en gång, med samma snöre.... man trampar ju nästan sönder fotpinnar och plasten när man tar i, och iii det tar man ordentligt :twisted: :twisted:
har också hört om en dekompressionsventil på CF'en, men varken kännt eller hittat någon dylik sådan, känns mer som man kommer att rycka av armen, istället för att motorn spinner igång 8O 8O .
Kul, "Nedris", att du får en ny hoj, coolt, inte kul att betala en massa pengar för något som bara ska "bråka" :? .
-
Haha, va jobbigt:)
Ska bli intressant o se sen:)
Dock kan den va bra o dra ut vatten ur motorn med, vid ett sänkningsförsök, det fick en polare erfara hehe
-
Har man ett helv*** att få runt motorn nu, och har du sen fått vatten i dessutom, då kan du helt glömma att du får runt motorn med denna så kallade dragstart 8O . No Fu**ing way.....
-
Jo, jag menar utan tändstiften i, så vattnet blåser ut:)
-
En motor med vatten i skall under inga omständigheter dras runt med tändstift i, utan alltid som benring nämnde med stiften ur.
Varken med snöre eller elstarten.
Vatten kan nämligen inte komprimeras utan det tar tvärstopp sen har man krökta stakar eller blåsta packningar.
-
Tack för stödet. :)
Jo, dragstarten är verkligen trög... trots tidigare 180 kg i bänkpress kändes det ganska lönlöst att försöka dra igång den. Är det så med alla modeller med lite större motor?
Du ska inte dra hojen, du ska dra i snöret :lol:
För övrigt så brukar det finns "pysventiler" på större motorer, så man drar den i rätt läge med ventilen öppen, sen stänger man o drar till.
Om det nu inte finns en sån ventil så kan man väl försöka dra den sakta i rätt läge, sen på med tändningen o dra till?!
Den måste hur som helst i rätt läge, annars är det lögn i helv... o få igång en stor motor med kick/drag :)
Jag har inte fått min CF ännu så jag ska kanske inte uttala mig men rent generellt brukar det ju vara så :)
Finns inga "pysventiler" på BF 750, det är inga problem att snörstarta den, måste vara ngt annat "knas" på era CF
-
Haha, va jobbigt:)
Ska bli intressant o se sen:)
Dock kan den va bra o dra ut vatten ur motorn med, vid ett sänkningsförsök, det fick en polare erfara hehe
Hehehe :lol:
-
Hej!
Benring har rätt :D det finns en pys ventil när du skall dra igång.
Växelspaken måste stå i p läge (broms) då fungerar den.
Hälsningar
Peter
www.fyrhjulingar.nu
-
Peter1500 garvar igenkännade.... :D (det va han kan jag avslöja mohaha)
Åfasen, det va så asså, bra o veta:)
Ska ner o kolla om min maskin kommit in nu :D
-
Benring: Skulle inte förvåna mig om man hade större framgång med att knuffa igång den... :)
Min ÅF är Bilvårdscenter i Skellefteå, kan vara värda att nämnas precis som föreslaget.
-
Grattis! Skönt att du får en ny, lång igen?
-
Nordman: Tack. Japp, den långa. Tycker att det är värdefullt att kunna åka två stycken och ha gott om utrymme. Hade helst velat ha en svart men det blev bestämt med importören att det skulle bli samma färg, dvs en gul. Har aldrig sett en lång svart - finns dom överhuvudtaget?
-
Japp, den långa finns i svart, jag har provkört en :)
-
Ok, och jag förmodar att man inte får Sveriges snyggaste CF om man spraymålar den svart...
-
Sveriges enda iaf :lol:
-
har en svart lång cf....mycket nöje....
har släpat ex antal träd i dagarna...blev dock brädad av grannens skogstraktor......
/mart
-
Är sedan ett par veckor tillbaka återigen CF-ägare. :D
Har hunnit med 10-milaservicen och mätaren står nu på närmare 25 mil utan några som helst bekymmer. Blev riktigt snyggt med aluminiumfälgar och ryggstöd.
Lyckas inte få "Ladda upp bild"¨att fungera...
-
Grattis Nedris:)
Har du kört mest terräng eller landsväg?
-
Tack, nordman.
Det är nog 50-50... har tagit någon långtur på några mil längs landsväg men har också besökt ett antal lergropar och mer svårframkomlig terräng. Har inte lyckats köra fast ännu - fantastiskt bra framkomlighet när man slår på fyrhjulsdrift och diffspärr.
-
Tjena alla som undrar över dekompressionsventil.
Körde häromdagen med min CF-moto 500 07. Plötsligt dör den, startar inte. Kompet är så gott som väck. Har nu fått bekräftat att det finns en dekompressionsventil, som mycket riktigt bara funkar i p-läge, och den sitter tydligen på kamaxeln. Till och riva toppen med andra ord och hoppas att det är den och inget annat svindyrt som rasat. Infot kommer från ATV-Sweden.
-
Den sitter på avgaskammen.Tänk på att utföra dragningen av toppen i alla dom moment som beskrivs i manualen.Annars skickar du toppackningen efter ett tag. ()p
-
Tjo
Jag värkar ha fått ett måndagsex också :(
Jag hann köra till första servicen sen dog generator
Får hem den efter ÅF har lagat den hinner ha den i 4 dagar och kör kanske 2-3 mil sen pajjar hastighetsmätaren :o
Börjar bli lite trött nu på den här maskinen.
Sitter nu och väntar på att ÅF ska hämta den och laga den igen.
Lite tröttsamt det här man köper en ny sak så pajjar den hela tiden.
Den har fean stått mer på verkstan än vad jag har haft den.
Det jag e mest irreterad på är denna väntan som blir hela tiden, beställa grejer köra hojjen hit å dit.
Massa tid som går åt för mej + resor endå har jag "bara" 2 mil enkel resa till min ÅF
Köpte hojjen den 5/10 och nu är det den 20/10
Men min ÅF har skött sej bra iallafall tycker jag, det e ju inte hans fel att den pajjar hela tiden.
Dock så har jag gjort klart för honom att jävlas den nått mer får han byta ut den helt enkelt
och det sa han att det skulle han göra.
Tur att det finns ÅF som tar ansvar iallafall.
Han fatta ju givetvis att att det är tråkigt om nya saker pajjar hela tiden, jag vill ju köra med min nya fina leksak som endå kosta 60 papp
Det blir ju nästan lite som att vågar jag ut och köra nu eller vad kommer att pajja nästa gång :-\
-
Troligt vist är det givaren som lagt av hände på min cf oxå det har hänt flera så det verkar vara ett vanligt problem min har funkat felfritt efter det bytet lycka till ge inte upp det är en väldigt bra slit varg enligt min uppfattning iallafall har min att jobba med samt ren lek körning klarar samma saker som vilken märkes maskin som helst...
/ Sillen
-
Det är givaren tillhastighets mätaren som "drar" åt sig fint metall spån från motorn, helt naturligt. Jag har haft samma problem tills jag monterade magnet oljepluggar på min goes, jag monterade även på fram och bak diffen.