ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: judaz skrivet 24 mars 2007 kl. 15:17:11
-
1. vanlig 95 oktanig va ??
2 styrlås finns det på kxr'n ??
-
1 Jag kör med 95 blyfri ja
2 Googla !
-
Ang styrlåset om det äe en KXR 250 så sitter den nästan vid fjädringen fram fast lite bakom....
-
Jag skulle inte köra med ngt annat än 98 oktan! Det är ju en motorcykelmotor och det är bäst att köra på den bästa soppan!
Jag tankar V-power på shell då jag kommer åt!
Mvh
Mats Jonsson
-
Rätta mig om jag har fel, men är det inte bättre att köra på 95 än på 98 om man inte har så hög komp/mycket förtändning eftersom 95 oktanigt brinner fortare och ger mer effekt. Och vad det gäller Shell V-power och vanlig 98 oktanig så kan jag inte se så mycket skillnad på shells produktspec iaf så misstänker att man inte vinner nån effekt på att tanka V-power jämfört med 98.
-
Rätta mig om jag har fel, men är det inte bättre att köra på 95 än på 98 om man inte har så hög komp/mycket förtändning eftersom 95 oktanigt brinner fortare och ger mer effekt. Och vad det gäller Shell V-power och vanlig 98 oktanig så kan jag inte se så mycket skillnad på shells produktspec iaf så misstänker att man inte vinner nån effekt på att tanka V-power jämfört med 98.
Exat... detta har jag även hört av flera..och det blir ingen skillnad..men därimot säger många att man tankar 98 så går motorn tystare..har ej dock provat..men enlig andra som har provar....
-
bensin som bensin :lol: går de bara framåt fort o funkar bra e jag nöjd sen om de e 95, 98, disel eller sprit i motorn skiter jag i :)
-
Oktantal : ju högre oktantal desto högre kompressionstryck går det att utsätta bränsle/luftblandningen för innan den självantänder och det uppstår spikningar/knackningar
Brinntid : har inget med oktantalet att göra. Det är blandningen av kolvätesorterna i bensinen som avgör brinntid. Tanka samma oktantal på samma mack ett antal gånger vid olika tillfällen och det blir olika brinntid för bensinen vid de olika tankningarna.
Vid seriös trimning av en motor så inhandlas allt bränsle för en hel tävlingssäsong ur samma sats från rafinaderiet och därefter ställs förtändning och allt annat utifrån de data man får vid bänkningen av motorn med den aktuella soppan. Därigenom får man en motor som går opptimalt med avsende på bränslet och riskerar ej att få ett motorhaveri på grund av bränslevariationer såsom oktantal, brinntider sotbildning osv.
-
När jag köpte min SMC så frågade jag säljaren om olika oktan och enligt honom trodde han inte det spelade nån roll när det gäller effekten men han sa att jag inte skulle tanka v-power för det kunde fördärva förgasaren om jag hade otur, vad som skulle fördärva vet jag inte för jag hoppade snabbt till nästa fråga, blir ju som ett barn o vill bara gasa därifrån :lol:
-
... och enligt honom trodde han inte det spelade nån roll när det gäller effekten men han sa att jag inte skulle tanka v-power för det kunde fördärva förgasaren om jag hade otur, vad som skulle fördärva vet jag inte för jag hoppade snabbt till nästa fråga, blir ju som ett barn o vill bara gasa därifrån :lol:
Det skulle varit mycket intressant att få höra vad v-power kan förstöra på en förgasare... Men jag förstår att du inte orka lyssna på han, för det är :twisted: så mycket roligare att gasa än att lyssna på folk som svamlar :D :wink:
-
Samtigt är det bra att veta då har man sin lärdom i fall om den frågan skulle dyka upp nån annanstans varför man inte ska tanka med V-POWER så det är bra att vara vuxen några minuter till och sen kan man vara barn... men det kommer jag att ta reda på¨..om nu inte nån här på forumet vet till detta....
-
Jag tankade 98 idag och ska kolla om jag märker nån skillnad på effekt lr tystare motor
Bilen (V70 T5 -02) tankade jag i v-power förra sommaren o tyckte att det blev lite bättre tryck samt att den tog lite mindre bensin.
-
Jag tankade 98 idag och ska kolla om jag märker nån skillnad på effekt lr tystare motor
Bilen (V70 T5 -02) tankade jag i v-power förra sommaren o tyckte att det blev lite bättre tryck samt att den tog lite mindre bensin.
Moderna bilar har avancerade adaptiva styrsystem för tändning och insprutning och märker av bränslets kvalitet och justerar till viss del förtändning, turbotryck osv utefter det bränsle den känner av. Även lufttemperatur, syrehalt i luften ( altitudberoende och fuktighetsberoende ) påverkar motorstyrningen.
Det är inte lika avancerat styrsystem på en 4-hjuling så det är tveksamt om tändning och insprutet ställer om sig pga ändrat oktantal. Men det kan ge positiva effekter i alla fall.
Märkte du av någon skillnad på 4-hjulingen ?
-
Har kört för lite för att säga det än men det ska vi ändra på :)