ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: park skrivet 15 mars 2007 kl. 19:05:24
-
Hur viktigt är det att ha skidplates till en Raptor 700, skyddar dom motor/ram och drev/broms mycket eller är det mer bara en bra att ha grej?
För jag har nämligen betällt en Raptor 700 och då jag inte sett den än så vet jag inte hur hög den är och hur delarna under sitter.
-
troligen sitter de någon form av skyd för drevet o bromsen orginal :) o sen om du behöver skidplates beror väl lite på hur du ska köra
-
Det är absolut inte någon dum ide..!!! skiden skyddar motor blocket mot smällar+att man vid genomslag kan glida på underredet..!! och visst skyddar man även bromsskivan bak oxå..!!! det är nog inte så dålig investering om du vet med dig att du kommer att åka hårt..!!! :wink:
-
Jag kör med full "armering" under, dvs skidplate, svingskydd och a-arms skydd. Det vill jag inte köra utan. Då kan det ta i undertill utan att man det värker i hela kroppen. Vill dock nämna att om du har möjlighet så montera gummiplattor mellan underredet och skidplaten. Annars är det lätt att du får ett resonansljud varenda gång du varvar till. Så var det på min vilket fall tills jag gjorde gummi brickorna. Min skidplate köpte jag på atvhuset och märket är pro armour. Lycka till
-
Hade jag vart du hade jag köpt det direkt.. Speccielt det till drevet. Nästan varje skogskörning så tar en stubbe i skyddet till drevet
-
ok så då är det alltså prioritera att köpa en bakre hasplåt till drev/broms då.
Hur utsatt sitter blocket på en raptor sitter det framför/nedanför (om ni förstår vad jag menar) så att det är blocket som tar smällen eller är det ramen som smäller i vid lite skogskörning.?
-
Oljepluggen är dyrare än bromsskivan...
:wink:
-Om man råkar slå sönder den alltså...
8)
-
originalskydden är i plast och skyddar inte mycket.
Skydden är dyra: nästan 1500kr/st och måste man välja så skulle jag satsa på det under motorn. har sett bilder på skräckexempel där genomslag har spräckt båda motorhalvorna. Ett drev eller bromsskiva är inte så vansinnigt dyra om ngt skulle hända.
Om nån har bra tips på skydd med bra pris och passform så hör av er.
-
Det är ju just det som är problemet att dom är så himla dyra, men det är klart så kan det ju spara många tusenlappar i slutändan. Så nu blev jag ju då lite klokare iallafall, får se vad jag bestämmer mig för att köpa för skydd.
Ska passa på att fråga, en bullbar som sitter fram är väl mest till för syns skull, eller gör den nån nytta? om man inte planerar att köra in i ett träd.
-
skyddar ju om du bumpar in i nått. sitter plast original, och den tål nog inte mycket. Men å andra sidan, hur ofta kör man in i ngt rätt på...
-
skyddar ju om du bumpar in i nått. sitter plast original, och den tål nog inte mycket. Men å andra sidan, hur ofta kör man in i ngt rätt på...
-
Som vanligt så kan man spara en stor slant om man handlar "over there". Jag gav ca 3000:- för alla mina skydd(Chassie, Swingarm och A-arm skid) inkl frakt och tull :lol: