ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Elin skrivet 14 mars 2007 kl. 19:40:39
-
Hejsan!
Blir nog att beställa en Raptor 350R tillslut ;)...
Är ni nöjda ni som kör dom? Vad betalar ni i försäkring/skatt? Vet ju naturligtvis att försäkringen beror på vilket bolag man väljer, men på ett ungefär.
Hur långt har era hunnit gå och har det varit några problem hittils?
Finns det något typiskt som går sönder på dom som ni vet?
Vad drar den per mil ca?
Och nu en "onödig" fråga :)...
Vilken färg blir bäst, blå eller grå/röd?, har beslutsångest!
LÄNGTAR!
Blir kanske att beställa en denna helg om priset blir det jag vill ;)!
Ses på vägarna i sommar :D!
/Elin-back on track!
-
SJÄLKLART DEN BLÅA!!
-
NEJ DEN VITA SÅKLART !!!
-
Tja! Står i samma situation som du. Jag tänker nog ta blå (om jag kan bestämma mig för en Raptor nångång, velar som fan :x ). Visst den grå är cool med sin röda ram, men jag tror man tröttnar i längden. Dessutom är den gråa väldigt ljus så den ser lite väl plastig ut.
Jag provade en original för två veckor sedan, och visst går de bra. Jag tänker dock beställa min med GYT-R kittet (slipon, öppet filter och annan bestyckning) för att få det där lilla extra.
Egentligen skulle jag vilja köpa en LTZ 400, men tvekar lite då garantin inte är lika bra då. Kanske lite löjligt men men...sån är jag :) .
Man du blir säkert nöjd med Raptorn.....verkar vara en kanonmaskin.
-
NEJ DEN VITA SÅKLART !!!
var de med i alternativen :wink: men jag håller med den vita :D annars grå röd
-
SJÄLKLART DEN BLÅA!!
Av någon speciell anledning då :P?
Men seriöst lutar det mer åt den...mycke för att kompisen kör en grå fast en 700. Vill inte vara samma, och blå är som "originalet" eller vad man nu ska säga :)! Yamahablått!
-
Och finns den i vitt också?! På hemsidan fanns den bara i blått och grått bland 07orna...Fast vitt och jag?Näe, jag vet hur det blir då haha :D...Och syns inte reporna mer med vitt? Tänkte smuts och damm gillar ju å samlas där säkert...
-
Lätt en grå-röd. Snygg som s*tan.
Lycka till med köpet!!
-
http://www.garaget.org/annonser/?view=80806
-
Den gråa går la att tvätta ? köp spray and Shine annars då :) det har jag funkar klockrent plasten blir som ny!
-
Den blå lyfter fram maskinen form på ett bättre sätt och så syns den åxså väligt bra.samt att den är då otroligt snyggt till kromfälgar och lite lulllull på maskinen...tro mej elin..testa själv....
-
Jag är jättenöjd med min svarta...
har inte haft några problem alls, varken med maskinen eller att hänga med dom andra som har större maskiner
Fast på vägen blir man ju efter...
Det verkar vara bra kvalitet på den iaf
Om du är i Umeå går det bra att få provköra den...
Det har John gjort....
/Johan
-
Himla fin maskin. Kör själv en vit då den sticker ut lite mer än de gråa tråkiga maskinerna. Tycker att Johans grå går lite långsammare än min vita t.ex.
Känner mig då helt nöjd med 350cc då det räcker för mina behov.
Ska finnas vit i -07 programmet
http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelspecs/400/0/specs.aspx
och naturligtvis så är den coolast :lol:
Försäkring mellan 1000 - uppåt beroende på ålder, vart du bor, osv. Men tror att försäkringsbolagen börjar se över försäkringsvillkoren för 4-hjulingar så det kommer med all sannolikehet att bli dyrare.
Min har gått 200 mil och tickar som en klocka, inga problem alls förutom min h-mätare som har strejkat en vecka. Men även där har man trygghet i brett servicenät för Yamha.
-
ang garanti, är det inte ändrat från yamaha att raptor har endast 1 år också som dresel maskinerna`?
tänk också elin på att raptor från yamaha är reggad endast för 1, medans dresel för 2
LTZ är reggad för 2, mer klipp, bättre chassi, grym o välbeprövad motor, 1 års garanti (detta är menat till Dany)
tycker annars den gråa med röda ramen är riktigt snygg, blå är för vanligt
Lycka till o välkomen tillbaka
-
Tjena Elin!
Jag kör en Vit Raptor 350 R och är jätte nöjd med den. Jag betalar 170kr i skatt och har den försäkrad hos Folksam. Försäkringen kosta helförsäkrad 1023kr år. Min har gått 170mil o inte ett enda problem. Jag skulle välja grå pga att skiten inte syns på en gång som det gör på min vita och på dom blå.
Välkommen till Raptor 350 klanen.
Mvh Patrik
-
Tack för alla svar. Blir en blå har jag kommit fram till nu :)!
Ska beställa blåa crosskläder också,snyggt :)!
Imorron ska jag och provköra en 350R -06 fast bara prova hur den går, hitta en annons inte långt härifrån så.
Men köper en helt ny så man vet vad man får för nå...
Ni som lämnar in på auktoriserad verkstad för service, vad betalar ni för det?
Kostar gör det-men man måste leva livet då man kan!
/Elin ;)
-
Kul att du valde rätt färg..komigen sedan med bilder :wink:
-
Japp jag ska fota, det kan jag lova. Beställer den imorron :D...blir nerfbars och powermadds också, inget som gör något åt farten precis, men man vet att det är bra att ha där :)!...Om en till två veckor får jag den ;)! LÄNGTAR IHJÄL MIG!
-
funderar oxå på färgen blå eller grå/röd vid nyköp....fast det är ju angenämna bekymer som tur är..
-
funderar oxå på färgen blå eller grå/röd vid nyköp....fast det är ju angenämna bekymer som tur är..
Precis, färgen har som inget med hur maskinen går :)!
-
jo o, svart går fort :D
-
Grå röda eller vita :wink:
-
blev grå/röd åt mig å blå åt kompisen..beställde idag.
-
har du köpt den på heds ?PS kom i håg och dreva den !den kommer cross drevad så den varvar ihjäl sig vid annan körning..!och föresten grattis till en kanon maskin.
-
inte köpt dem hos heds..blir annat drev och asfaltsdäck oxå..
-
blev grå/röd åt mig å blå åt kompisen..beställde idag.
när skulle ni få era levererade?
jag får min någon gång i slutet av april lät det som :(! LÄNGE...
-
10dagar ungefär för 2st 700 raptor...
-
aha 700orna då är det ju en annan sak :)!
-
man vill ju vänta så lite som möjligt.. så blir tunga dagar att vänta..vilken färg blev det elin?
-
Blir en blå för mig, det är ju som originalet ;)!
-
bara att vänta till nästa vecka nu..."kliar i gasfingret.."
-
blev grå/röd åt mig å blå åt kompisen..beställde idag.
när skulle ni få era levererade?
jag får min någon gång i slutet av april lät det som :(! LÄNGE...
Samma här, 23:e April kommer det ny last till Sverige med Raptors, ivf med nya fina Gråa! Blåa finns det överallt och dom kan man få på 2 dagar!
-
blev grå/röd åt mig å blå åt kompisen..beställde idag.
när skulle ni få era levererade?
jag får min någon gång i slutet av april lät det som :(! LÄNGE...
Samma här, 23:e April kommer det ny last till Sverige med Raptors, ivf med nya fina Gråa! Blåa finns det överallt och dom kan man få på 2 dagar!
Tydligen skulle den komma runt 20 april min blåa leksak...
-
april april :D
-
april april :D
Ja man vet inte om det är ett skämt eller ej,det lär man ju se :P!...
-
bara att härda ut..hoppas vi blir nöjda med våra maskiner oavsett färgval..
-
Har redan hunnit komma på andra tankar, lutar först och främst åt en Raptor 700 istället men på sista tiden så är jag mer och mer inne på Can Am 800! Vilka jävla monster!
-
Har redan hunnit komma på andra tankar, lutar först och främst åt en Raptor 700 istället men på sista tiden så är jag mer och mer inne på Can Am 800! Vilka jävla monster!
I valet av de maskinerna skulle jag lätt tagit raptorn..
-
yamma i alla väder :D...
-
vi blir nog inte missnöjda med raptorerna..
-
nä jag hoppas då inte på det men jag har aningar om att allt kommer bli bra så :D
-
har du köpt den på heds ?PS kom i håg och dreva den !den kommer cross drevad så den varvar ihjäl sig vid annan körning..!och föresten grattis till en kanon maskin.
Vart en vit för mig... så nice. Cross drev, hur många kuggar e de på dom fram å bak?
Vad rekomenderas för drevning om man kör med cross däck på gata?
-
15 kugg fram med cross däck tycker jag är en bra kompromiss. ps byt olja och filter varje 25 mil i början den är djävligt rå i motorn innan den är inkörd.och kör in försiktikt. ( 350 in allt så)
-
15 kugg fram med cross däck tycker jag är en bra kompromiss. ps byt olja och filter varje 25 mil i början den är djävligt rå i motorn innan den är inkörd.och kör in försiktikt. ( 350 in allt så)
Vadå jävligt rå i motorn? Har kört in flera maskiner och min erfarenhet samt andra som tävlingskör med MC säger och tycker att man ska nästintill ge järnet när man får en ny hoj idag!
Anledningen som jag ser det, och andra med mig, är att allt är så fruktansvärt välfräst med cnc fräs och svarvar att motorn inte är lika "rå" längre som dom kunde vara förr!
Motorn har en förmåga att "vänja" sig efter ditt körsätt och stil när den är ny, dvs ligger du och fiser första timmarna/milen så kommer den fortsätta gå så! (överdriver en aning men ni fattar) =)
Kommer definitivt inte hålla igen när jag får min den 23:e! Det viktigaste som jag ser det är att man inte tomvarvar, dvs stå still och ge massa gas i onödan och med massa menar jag nästintill fullvarv!
För er som tror eller tycker jag är kass i huvet, ja sån är jag :D
-
rå=jutskägg och skit. olje filtret ståckar nästan !men alla blir ju salig på sin fason så lycka till med att skita i allt dumbo
-
Ja att man ska köra ganksa hårt från start e sant. Kolla bara på om du åker å provkör en bil så går dom oftast mycket bättre än en som e "mjukt" inkörd å alla vet ju hur man provkör en bil :twisted: och jag höde någonstans att det bland annat har med kolvringarnas "spänst" (hur bra dom sluter mot cylinderväggen) att göra men hur som, om det blir massa skit i oljan så kan man nog få byta ett par gånger men mycket täta intervaller...
-
rå=jutskägg och skit. olje filtret ståckar nästan !men alla blir ju salig på sin fason så lycka till med att skita i allt dumbo
Men snälla Åke, kände du dig förolämpad för att någon annan kom med andra förslag och tankar än de gamla från 70-talet?
Jag vet vad du menade men tydligen skrev jag inte utförligt tillräckligt för att du skulle förstå det?
Visst kan oljefiltret täppa igen men har man inte råd med några oljebyte i början när den är ny kanske man ska hålla på med Schack istället!
Och hur och var är "jutskägget" du pratar om? Har du sett en ny motor?
OBS: Har inte försökt tillrättalägga någon även om folk kanske tyckte det, ville bara påpeka att man inte måste ligga och fisköra för att motorn ska hålla!
Alla kör in sin hoj precis som man vill och för alla som inte tror på detta är välkomna ner till Malmö så ska jag fanimig bevisa det :)
En polare har två stycken R1;or, den ena snällt inkörd och den andra tokkörd! Den sistnämnda rastar skiten ur den första =)
-
kul att ni tjafsar om såna småsaker :D
det är ju bara att byta olja o köra, det är nog vad grabbarna (eller tjejerna) på yamaha har tänkt :wink:
raptorns motor är en väldigt beprövad gammal pjäs som är till för att användas....
-
Nej nej jag bråkar inte men onödigt att folk plötsligt går till personangrepp och det tål jag bara inte =)
La bara fram att det finns andra vägar att köra in ett fordon nuförtiden :D
Nu lägger vi locket på och tar en folkis :P
-
sitter med kall bud o skall strax äta en gravlaxmacka :D
firar att skidsen sitter på plats hehe
-
Jag läste en gång något som i mina ögon var en väldigt seriös hemsida. Det var en firma som hade provat massor av olika sätt att köra in fyrtakts motorer på olika mc. Dom som var inkörda "hårt" var dom som slöt tätast i loppet efteråt och alltså dom som gick bäst. Det var (givetvis) även dom kolvarna som såg bäst ut när dom hade tagit isär dom och fotat. Enligt dom skulle man lite förenklat dra ordentligt på gasen men aldrig ligga och pina den på fullgas eller samma varv för länge.
Länken tror jag kom härifrån detta forumet men hittar den inte igen.
Jag ångrar kraftigt att jag fiskörde min i början!!!!!!
-
Tro att det är den här du menar...
www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
-
Bra artikel som styrker min tes!
Det enda jag inte riktigt köpte till 100% var att man ska skita i syntetoljan under inkörningen och köra på vanlig 10/40W olja, visst billigare så klart man får följa det rådet med!
-
säger som stenmark
de ba å åk
-
säger som stenmark
de ba å åk
hehe ja... håller me helt å fullt.
-
Man kanske inte behöver tok plåga maskinen men man gör ju som man vill. jag körde in min med normal körning.