ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: xstream skrivet 13 mars 2007 kl. 17:16:41
-
Har ev tänkt köpa men jen större maskin(har ingen nu) men om man tex kollar på en 660. vad ska man kolla på?
inte så kul om man tex skuter motorn pg av att förra ägaren skruvat utan att veta vad den gjort osv...
slitage grejjer om måste kollas osv??
ni som har pejl.....
-
köp ny
-
Men OM jag vill köpa en begaganad då...
ngn som har ngt vettigt att komma med?
-
De e skitsvårt att säga tex hur länge motorn kommer hålla osv. En hoj som låter som helt frisk kan kolven spricka på en sekund senare osv osv. Man kan ju lyssna så man inte hör ngt onormalt iofs, men om du inte hör ngt så är det ändå ingen garanti. Känn på hjullager fram. Ställ upp hojen på grab-bar'en, ta en skruvmejsel och tryck isär bromsbackarna fram så de inte ligger emot skivorna. Snurra hjulen. Låter det ngt så är lagren på G, det skall vara helt tyst. Du kommer även få en känsla av hur bromsarna är skötta för det kommer knappt gå att flytta oket (det ska ju "flyta" på två axlar) om förre ägaren aldrig gjort rent eller smörjt upp. Bak är det svårt att göra samma grej för att kedjan låter så mkt. Dock kan du kolla hur oket rör sig. Om oket inte rör sig kommer ju backarna att slitas olika mkt och din bromserkan blir sämre.
Känn på glappet i baksvingen. Lyft hojen i grab-bar'en tills fjädringen maxar ut. Lyft lite till och du lär känna ett glapp i sving/stötdämparlänkage. Dessa glapp uppkommer direkt och verkar finnas på alla hojar. Tog väl en timme innan jag kände det på både Raptorn och LTRen. Glappet skall dock inte va för "stort" (svårt att bedöma men säg att du max ska kunna lyfta grab-bar'en 5-10mm eller nåt... vet inte).
Om du är osäker på hur hojen är skött och förre ägaren säger sig ha gjort service själv så skulle jag fråga ganska ingående hur man gör. Dels antar jag att du/man inte vet eftersom man ska köpa en hoj man inte meckat med förr och dels får man en känsla för om förre ägaren vet vad de snackar om. Kan de inte beskriva hur man gör kan man anta att de heller inte har gjort det speciellt bra.
Kolla luftfiltret och hela luftburken. Är du riktigt seriös kan du du ta bort filtert och kolla inloppet, men filtren på raptorn är inte så roliga om man inte är van.
Provkörning skulle jag kolla kopplingen, så att den inte rycker vid dragläge. Prova att starta på höga växlar osv osv. Sen prova att dra från botten på nån mellanväxel för att känna om den går jämnt.
OBS!! Glöm inte att bromsa upp trycket innan provkörning om du trycker isär bromsbackarna. Ja bor i en brant backe och efter ett mek skulle prova en sväng och hade missat bromsa upp trycket så ja höll på att meja ner en barnfamilj...
Efter jag köpt hojen skulle jag byta olja + filter innan jag gjorde ngt annat, oavsett vad förre ägaren säger om när sista oljebytet gjordes. Sen skulle jag göra ett tätt oljebyte igen (runt 5 h?) för att kolla om det blir spån eller ngt.
Lycka till
-
Tack!!!
Verkar vara rätt så rejäla saker....är bil meck i vardagliga livet, så jag vet ungefär vad som ska kollas..men om det var ngt speciellt visste jag inte...
men de finns iaf inga fel som brukar komma på dom som kostar skjortan?
hur e de med servicar på dom?
vad ska göras och hur ofta?
olja förstår jag, men finns det loljefilter på dom?
hur ofta ska man justera ventiler och byta stift?
ska man göra fler saker?, kanske måsta man lämna in den på servise ngn gång? för att få allt gjort på "rätt sätt" ??
-
De har haft problem med startmotorn och växellådan på de tidigare modellerna. Jag skrev inget om det för jag vet inte hur det yttrar sig eller hur man märker av det. Tror att 01-03 har haft lite mer problem än 04-05. 05an tror jag bestämt är tillfixad, men är inte säker på 04an. Det finns lite amerikanska forum om detta som har en hel del info.
http://www.raptortranny.com/
http://www.raptorforum.com/
Om du skruvar själv så ladda hem verkstadshandboken. Den ska finnas en länk här på sidan men om inte annat så lär den finnas på de sidorna ovan. I princip är det olja, oljefilter, ventiler, stift precis som du skriver. Det står exakt hur man skall göra och vid vilket intervall (som visserligen är svårtolkat). Tror inte du behöver lämna in den om du är mek. En aktsam ägare som kan skruva gör det bättre än en stressad mekaniker utan intresse (som jag upplever de flesta mekar på mc-bukiterna). Det är mycket lätt att göra jobbet på hojen. Ventilerna ställde jag medan oljan rann ur, så det krävs inga specialkunsklaper egentligen.
Mitt tips är att läsa på lite om de äldre modellerna, men att du borde kunna vara ganska orädd att köpa en av de nyare.
-
Från 02 och fram till 700R är det bara kosmetiska skillnader.
Växellådan åtgärdades till 02.
Det är billiga och enkla prylar, det mesta är enkelt och billigt att fixa.
/J
-
har du en gång haft en banshee så kan jag lugnt säga att med en raptor 660 kommer du INTE upp i samma effekt
-
har du en gång haft en banshee så kan jag lugnt säga att med en raptor 660 kommer du INTE upp i samma effekt
effetkten är inte så viktig....vill ha mer vrid...i bansheen så finns de inget mellanregister als.... finns bara ett löge på den maskinen och det är pinnen i botten. Men jag hoppas att 660 inte kommer att göra mej besviken iaf...har kikat på lite filmer och den verkar gå ganska så tappert.