ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Övriga - t.ex Adly, Kasea, Skyhawk, Derbi, Malaguti => Ämnet startat av: Striker skrivet 11 mars 2007 kl. 11:55:21
-
Nu har min Fastpower 250 börjat gå dåligt.
Det började när jag fick hem den så startade den inte utan jag fick slå ihop tändstiftet från 0,9 till 0,6 för att få gnista. Då gick den fint utom när man höll fullgas och man började närma sig toppvarv, då tvekade den och hostade.
Kollade då igenom förgasaren och gjorde rent, men det blev ingen skillnad.
Var sen ute och åkte, var lite dåligt men bensin i tanken, åkte o tankade, några kilometer efter tankningen svände jag höger i en korsning och efter den kurvan så blev motorn otroligt trött, toppfarten var kanske 40-45km/h och den ökade knappt i varvtal när jag gasade.
Blev lite orolig men var bara 200m hemifrån, parkerade hjulingen och gick in utan att kolla på den.
Dagen efter bytte jag tändstiftet och testade igen, den var fortfarande helt orkeslös. Men efter någon kilometer så släppte det helt plötsligt och den gick som vanligt igen, trodde jag, för det gjorde den när jag åkte i ca 50-60km/h i stan. Men när jag kom ut på landsvägen så hostar den nu när jag kommer upp i ca 70km/h och går väldigt dåligt, men kör man 0-60 så går den ok.
Har plockat isär förgasaren ett antal gånger nu och hittar inget fel, har provat att flytta upp och ner nålen, men det är verkar inte spela någon roll.
I början hade jag bara detta problem vid fullgas och vid nästintill maxvarv, men nu har jag detta problem även vid halvgas.
Det sitter en Keihin vakumförgasare på.
Någon som har några id'eer?
Vore tacksam för svar.
-
Mera luft, och framförallt byt munstycket till ett större, justera sedan lite på luft skruven. De flesta maskinerna från varmare länder har för små munstycken för vårat kall klimat i Norden. Byt detta annars är det risk för brända ventiler som följd av för lite bränsle.
Mvh, Ted www.atv-quadX.se
-
Hur ska jag få mera luft, ska jag öppna luftburken?
Har idag 110 som huvudmunstycke, frågan är hur många storlekar jag ska gå upp?
Funderar även på om det kan vara något med tändningen?
Märkte förut att när man står på tomgång och ruskar hojjen fram o tillbaka i sidled så dör motorn.
-
Kolla även så att ventilerna är injusterade rätt.. Vanligt att dom är tajta redan vid leverans på Asienmaskiner.. Inte säkert att din är det, men det är värt att kolla..
-
Ja, visst kan det vara nåt med tändningen också.. Kontrollera tändhatt och kablage.. Det är ju enkelt för en lekman.. Hittar du inget där så lämna in till ÅF för garantijobb...
-
Märkte att om jag skakar på förgasaren när den står på tomgång så dör den.
-
Det där lät ju skumt..
Veck på slangar eller nått sådant problem med bränsletillförseln?
Koppla förbi besinpumpen för att se om det bli någon skilnad.
Har du gjort nån förändring med något?
-
Har inte gjort någon förändring, mer än ha gjort rent förgasaren. Hur kopplar man förbi bränslepumpen?
-
Kan det vara så att fotören stänger för "tidigt"?
Så den precis har soppa så den klarar sig. Men om du ruskar på den så blir det "vågor" i flottör huset som gör att den inte får soppa? (bara en tanke)
-
Har faktiskt funderat lite i dom banorna också, med flottören.
Vet inte hur mycket bränsle det ska finnas i flottörhuset, kan man mäta detta på något sätt?
Ska munstyckena vara under ytan av bensinen i flottörhuset?
-
Har nu kollat flottören och det verkar inte var något fel på den.
Fortfarande samma problem med att den hostar och går dåligt på högre varv, samt att om man skakar lite på förgasaren när den står på tomgång så dör den.
Need Help! :(
-
Vad säger FastPower då? Dom verkade ju rätt bra att ha med att göra??
-
På min linhai så sitter det en "gummi slang" mellan fuggen å cyllen. om det är så på din fast power kanske det kan vara en spricka eller liknande i den så den drar snål luft... Eller om den kanske kan dra snål luft någon annanstan.. Nu bara gissar jag hej vilt men kanske kan vara något att kolla.
-
Har kollat gummistosen mellan förgasaren och toppen och den verkar tät.
Har nu pratat med Fastpower AB och dom ska skicka en annan förgasare som jag sak testa med.
-
Hoppas du får till det med ny fugge, lycka till!
-
Hur gick det ?
Jag har ju lyckats få fram alla de möjliga varianter av konstigheter med denna förgasare nu medans jag pillat på.. Men nu går den fin fint !
-
Tror det är så att jag hade ett för stort huvudmunstycke i förgasaren.
Har slängt på ett öppet filter och 120-munstycke och nu varvar den ur ordentligt, men den "snarkar" till lite emellanåt när man ligger på jämn halvgas eller när man haft fullgas en stund och släpper ner till halvgas.
Vet inte varför det blir så, har skruvat en del fram o tillbaka på luftskruven men inte fått till det riktigt.
Någon som har något förslag till att få bort detta?
-
Vilken position har du förgasarnålen i nu ?
Jag har mer eller mindre samma fenomen med min faktiskt. Det blev bättre när jag sänkte nålen ett snäpp, tillbaka till orginalposition alltså. Den sitter nu i 2:a "hacket" nerifrån. Jag testade med nedersta hacket men det gick då inte alls.
Om jag nu inte är ute och cyklar så är luftskruven inte bara luftskruv, utan en sk. bränsle/luftskruv, reglerar alltså båda delarna och tål att skruvas in en hel del.
Det jag upplevt är att efter byte av munstycke så vill motorn ha mindre än man tror så prova att dra igen skruven lite till.. testa dig fram ned ett kvarts varv i taget.
//Larsa
-
Nålen har har jag inte rört.
Får den mera bränsle om jag skruvar in luftskruven?
-
På tvåtakt ..luftskruv..o fyrtakt bränsle skruv...skruvar du ut den får den mer bensin.... :D
-
Dra in skruven lite, den får troligtvis för mycke soppa.. Kör nån sväng och kolla stiftet, är det brunt å fint så kan du dra in den lite till.. Om du nu inte hamnade rätt i första försöket.
-
Ni som tror att luftskruven påverkar hur hojen går över tomgångsvarv är ute och cyklar. Luftskruven justerar endast luft/bränsle blandningen på tomgång, inget annat! Går motorn slött, ryckigt eller annat så är det i 9 av 10 fall bestyckningen.