ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: hellbronco skrivet 7 mars 2007 kl. 15:11:08
-
nån som vet vad för olja man ska köra på ???
har tängt montera i kväll så blir att testa lite :twisted:
-
massa trådar om det!! läs denna tråd!! där finns allt du behöver veta=)
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6383
Grattis föresten!!
-
Tack , fan får läsa den igen då ha ha
-
nu va den klar och bytt olja , justerat fuggen lite + framvagnen men den är fortfarande orolig fram , men orkade inte mer i kväll ,
tror man kan labba mycket med luft trycket i däcken :lol:
galet mycke för pengarna
-
nu va den klar och bytt olja , justerat fuggen lite + framvagnen men den är fortfarande orolig fram , men orkade inte mer i kväll ,
tror man kan labba mycket med luft trycket i däcken :lol:
galet mycke för pengarna
hur justerar man framvagnen??,jag är inte någon mekaniker precis..
-
man justerar dom 2 stagen som går till framdäcken , 2 typ halv meter långa , det sitter en mutter i varje ände som man släpper lite på sen vrider man staget så det blir kortare eller längre , vrid lika mycke på båda annars kommer styret bli snett
den justeringen ändrar toin och tout för mycke tout så plogar den med hjulen
-
Hej, vill inte vara ngn besserwisser eller så men vill bara förklara lite om toe-in och toe-out.
Enkelt förklarat:
toe-in, uppåt är framåt på atv. Det som pekar inåt är alltså framdäcken. I symboliserar bakdäcken.
/ \
I I
Toe-out, uppåt är framår på atv.
\ /
I I
Toe-in/toe-out justeras på styrstagen, lossa låsmuttern och skruva in eller ut styrstaget. Skruva sen fast låsmuttern igen.
Onödigt vetande: Egentligen så är toe-in/toe-out två olika värden, den enkla ritningen jag visade ovan är egentligen exempel på positiv eller negativ toe-in.
Toe-out(kurvtagningsvinkeln) är egentligen skillnaden i vinkel mellan inner och ytterhjul vid sväng. Det måttet går inte att justera. Det är till för att innerhjulet måste vid en sväng vridas mer än ytterhjulet.
Som sagt, i normala sammanhang så benämner man det toe-in toe-out men rätt ska vara rätt:D
hellbronco,hoppas att du inte tar illa upp för att jag förtydligar lite.
Mvh Magnus
-
nä bara bra . kan mecka men att få ut det i skrift är det sämre med :lol:
-
För mycket toe in ger väl plogningstendenser? inte tvärtom? För lite toe-in (lekman toe-out) ger väl spårningstendenser. Eller är jag ute och cyklar.
-
För mycket toe in ger väl plogningstendenser? inte tvärtom? För lite toe-in (lekman toe-out) ger väl spårningstendenser. Eller är jag ute och cyklar.
precis. kika på min skiss ovan.
-
för mycke av båda så plogar däcken typ ,,
läste att det skulle va ca 5 mm toe in men käns som det borde va mer
ska labba lite i kväll
-
liten uppdatering ,,, har snart fått stil på väghållningen , monterat packbox så man kan ta med sig lås mm he he,,
Men till det tråkiga , har pyspunka bak på ena däcket , hittade spricka typ så sidan , fel tillverkat !!!! tok jobbigt när man måste fylla däcket hela tiden ,, men får ringa dom jag köpte den av så löser det sig
-
liten uppdatering ,,, har snart fått stil på väghållningen , monterat packbox så man kan ta med sig lås mm he he,,
Men till det tråkiga , har pyspunka bak på ena däcket , hittade spricka typ så sidan , fel tillverkat !!!! tok jobbigt när man måste fylla däcket hela tiden ,, men får ringa dom jag köpte den av så löser det sig
har samma problem drygt
-
med däcken???
ser ut att va gjut fel !!
-
Vad körde du för hjulinställning?
Jag hade to-out på typ två cm org. Ändrade till ca 3 cm to-in.
Mycket bättre men man kanske inte ska ha så mycket som 3 cm?
Nu kastar den inte dida till sida vi motorbromsning som den gjorde innan
-
Har förmodligen också ett bakhjul som är pysis på. Har pumpat det extra en gång och nu är det mjukare igen. GRRRR
Vart sitter sprickan? Kanske sitter på samma ställe på alla som har problem.
Har inte kollat så noga på det.
-
skacan sitter på sidan ...
oj låter mycke , jag har toe in 9mm men ska testa nån millineter till
men den blir stabilare ju mer man har elnligt dom som vet :)
jag kan ladda upp bild på gjutfelet senare
-
har varit utan däck och spindelleder en vecka nu , blir tok less på Minibike
dom va jävligt sega , verkar som man får åka till malmö för att snacka vett me dom ,
-
har fått mina delar nu !! fick nya bakdäck dom är tok mycke bättre !!!! tok nöjd me dom , fram käns inte så farligt längre , men styrlederna tyckte dom inte va fel på , dom glappade men nu har jag gjort ett litet verktyg och pressar om dom lite ;) så glappar inte längre
tur att man har en mekaniskvekstad att leka med ha ha
har kört 3 mil i kväll , den käns super bra
-
nu har man 16 drev på . går fan bättre över hela registret , inte slö alls , bestälde 17 drev med men har inte testat än , nu gör den mätarn ut utan varva sönder ;)
tagit bort luft burken över luftfiltret låter inte så brölig längre
dax att ficka lite nya munstycken så man kan labba lite he he
-
nu har man 16 drev på . går fan bättre över hela registret , inte slö alls , bestälde 17 drev med men har inte testat än , nu gör den mätarn ut utan varva sönder ;)
tagit bort luft burken över luftfiltret låter inte så brölig längre
dax att ficka lite nya munstycken så man kan labba lite he he
kul att du har en som fungerar iaf!
lycka till med den // Ragzler
-
tack , jag lider med dig ,,
-
har iaf snackat med snubben jag köpte den av...han led oxå :) så han ska fixa fram en ny förgasare m.m till mig! så får jag väl se om den blir bra! har juh rivit den gamla ca 6 ggr och gjort rent den utan resultat...
-
det låter kanon , bara hoppas på det bästa