ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: anders_jon skrivet 6 mars 2007 kl. 17:22:40
-
Tjena
:arrow:
Jag har fått problem med mitt bromssystem på min fyrhjuling som är en Yamaha Raptor 660 (registrerad som "MOTORBIKE KTC 660 RR").
Problemet är en sakta avtagande bromseffekt. Jag har lämnat in den på Yamahacenter i göteborg som säger att bromskolven är förliten och det är det som är felet. Men enligt mig så ska en förliten bromskolv ger en längre färddistans för pedalen då det är mer olja som skall tryckas ihop men ingen sakta avtagande bromseffekt. Det enda som jag vet som skulle kunna ge en avtagande bromseffekt är bromsolje-lekage i systemet eller att luft slinker in någonstanns (oljan i mitt fall finns kvar på helt orörd nivå i behållaren).
:!:
Bromssystemet är ombyggt på sådantvis att fotbromsen är kopplad till alla bromsok, utöver det är allt orginal.
:?:
Min fråga till er med raptor 660 är.
Någon med som erfarat detta eller liknande problem?
Någon mer som har denna konfigurationen på sin raptor? isåfall har det vart några problem den och hur långt har hojen färdats?
Även hur löstes det?
:?:
Ni andra som har landsvägsregistrerade fyrhjulingar hur ser era bromssystem ut?
Ett-två bromssystem / En-två bromskolv-ar?
Är det orginal bromskolv eller större?
Ni med kunskap om bromssytem är varmt välkomma att ge förslag och förklaringar på vad som skulle kunna vara fel, samt gärna hur man återgärdar det.
Tack på förhand för alla svar.
MVH Anders
-
Tjena
:arrow:
Jag har fått problem med mitt bromssystem på min fyrhjuling som är en Yamaha Raptor 660 (registrerad som "MOTORBIKE KTC 660 RR").
Problemet är en sakta avtagande bromseffekt. Jag har lämnat in den på Yamahacenter i göteborg som säger att bromskolven är förliten och det är det som är felet. Men enligt mig så ska en förliten bromskolv ger en längre färddistans för pedalen då det är mer olja som skall tryckas ihop men ingen sakta avtagande bromseffekt. Det enda som jag vet som skulle kunna ge en avtagande bromseffekt är bromsolje-lekage i systemet eller att luft slinker in någonstanns (oljan i mitt fall finns kvar på helt orörd nivå i behållaren).
:!:
Bromssystemet är ombyggt på sådantvis att fotbromsen är kopplad till alla bromsok, utöver det är allt orginal.
:?:
Min fråga till er med raptor 660 är.
Någon med som erfarat detta eller liknande problem?
Någon mer som har denna konfigurationen på sin raptor? isåfall har det vart några problem den och hur långt har hojen färdats?
Även hur löstes det?
:?:
Ni andra som har landsvägsregistrerade fyrhjulingar hur ser era bromssystem ut?
Ett-två bromssystem / En-två bromskolv-ar?
Är det orginal bromskolv eller större?
Ni med kunskap om bromssytem är varmt välkomma att ge förslag och förklaringar på vad som skulle kunna vara fel, samt gärna hur man återgärdar det.
Tack på förhand för alla svar.
MVH Anders
Här är ju faktiskt Dresels fullösning på LTZ400 att föredra, en helt mekanisk arm som via vajer på fotbromsen klämmer in frambromshandtaget...river man bort skiten, vilket är välsigt enkelt, så är allt helt original med fot & handbroms separerade.
/johan
-
Prova att sätt systemet under tryck ,,över en natt tex,
Då kommer du se om det läcker någon stanns.
Bromsvätskan kan vara dålig , eller gammal, byt till en ny
Den fölorar sin värkan om den är gammal, går att kompremera för mycket,
-
Jag har en raptor660 05a men har inte några problem alls med bromsna .Har hört att det hänt att slangarna från bromsbehållan har krymt ihop så att flödet till oken inte blir vad det ska Har du kollat så att slangarna inte ligger i kläm. :lol:
-
Låter som packningen i huvudcylindern har gått tycker jag men det är såpass uppenbart att även yamahacenter borde hitta det... Går det att pressa pedalen ända ner i mekaniskt stopp eller känner du att den är stum någon gång?
Edit, obs det kommer inte att läcka ngt när packningarna är kassa i bromscylindern. Symptomet brukar i regel vara att bromsen tar när man trampar på, för att sedan försvinna somtidigt som trycket på pedalen försvinner och man kan trampa den ner i mekaniskt stopp. Tiden tills den försvinner varierar med hur trasiga packningarna är samt hur hårt du trycker på bromsen. I regel rör det sig bara om någon sekund max.
Jag hade en exakt likadan hoj innan, och ja kopplade om till original. Köpte ett bromshandtag och frambromsdelarna på yamahacenter och tog bort den långa bromsslangen från bakbromscylindern till frambromskretsen.
-
kolla att inte slangen/slangarna sväller när du trycker hårt på bromsen? är systemet ombyggt för att passa bes men kanske med för dåliga grejjer? en brusten innerslang ger ju inget läkage men jävligt dålig bromseffekt. har fått det felet på en bil jag haft. om slangen ser gravid ut när du bromsar hårt, har du hittat felet. skruva bort, släng i PLUS-tunnan, ring sverker och inhandla en ny slang. lycka till Krille
-
På min 660 var det kopplat på samma sätt, men jag kopplade tillbaka till orginal första dagen jag fick den...
Har sedan 2 år tillbaka funkat felfritt!
-
Ursäkta om jag lånar tråden lite men VAD säger Yamaha center när man kommer in med en fusk Yamaha (ursäkta uttrycket). Servar de den utan att knysta ?
-
Låter som packningen i huvudcylindern har gått tycker jag men det är såpass uppenbart att även yamahacenter borde hitta det... Går det att pressa pedalen ända ner i mekaniskt stopp eller känner du att den är stum någon gång?
Edit, obs det kommer inte att läcka ngt när packningarna är kassa i bromscylindern. Symptomet brukar i regel vara att bromsen tar när man trampar på, för att sedan försvinna somtidigt som trycket på pedalen försvinner och man kan trampa den ner i mekaniskt stopp. Tiden tills den försvinner varierar med hur trasiga packningarna är samt hur hårt du trycker på bromsen. I regel rör det sig bara om någon sekund max.
Jag hade en exakt likadan hoj innan, och ja kopplade om till original. Köpte ett bromshandtag och frambromsdelarna på yamahacenter och tog bort den långa bromsslangen från bakbromscylindern till frambromskretsen.
Måste väl säga att detta e den troliga förklaringen,va de inte de de mena på Yamaha center? de e ju de att oljan passerar kolven tillbaks när den blir försliten och bromseffekten försvinner,alternativt e oljan åt helvete me!Detta förutsätter ju att det inte finns nåt läkage el dyl.
Lycka till....
-
Tackar för alla svar och tips.
Yamahacenter har felsökt fyrhjulingen 3 gånger utan att hitta något fel någon gång. Fick tillbaka den därifrån igår. Antaligen när felet uppstår igen om sisådär ettpar mil så tar jag och sätter på ett bromshandtag den istället så den är orginal.
Hoppas nu vädret blir till vår fördel snart.
Ha det bäst.