ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: fredde33 skrivet 26 maj 2005 kl. 22:54:01
-
Vilket trim ger mest effekt/peng?
-
Inköp räknat=Lustgas. Men det är inte billigast i längden då flaskan skall fyllas och slitaget högt.
(Men du axxar från allt annat)
-
Men kan man verkligen använda lustgas på allt?Haha!
Kommer man me quaden å ska växla *ptschh* låter det bara :D!Ändå fränt :D!
-
Nu menades ju vanligt trim som cdi-box, förgasare, ljuddämpare mm.
-
Nu menades ju vanligt trim som cdi-box, förgasare, ljuddämpare mm.
malossi variator (1650 kr)
-
Ok, är det bara inslagsvarvet som ändras?
vart köper man den?
CDI-boxen höjjer väl toppvarvet och borde väl ge en bra effektökning?
-
lättare vikter i variator gör att uppväxling sker vid ett högre motorvarv= bättre acc, toppfarten ökar ca 5 km,uppväxlingen känns jämnare inte lika ryckigt som original...mohlins säljer men tydligen är det lev. tid ca 5 veckor nu....annars får du beställa från quadhouse i tyskland tar ca 2 veckor i så fall....+ liiite billigare....
cdi box ger i sig ingen effekthöjning...bara om du ligger på varvstopp ofta eller har "riktigt" trim (max effekt vid högre toppvarv) DÅ kan en modifierad cdi box behövas...ett alternativ(billigt) är att byta främre drev till större så att varvstopp blir svårare att nå.....
-
Jag kan inte benämna mig som en kung på mekande, det var ett tag sedan man skruvade med moppen när man var 14-15.
Är det svårt att byta variatorn/behövs specialverktyg och om så är fallet vad. Kan ju tänka mig någon form av avdragare eller liknande.
Tacksam för så tydligt svar som möjligt. Min målsättning är att komma igång med mekandet igen på min KXR men jag känner att jag behöver ett par kickar i rätt riktning ibland, om inte annat för att våga sätta mejseln i metallen :roll:
-
Jag kan inte benämna mig som en kung på mekande, det var ett tag sedan man skruvade med moppen när man var 14-15.
Är det svårt att byta variatorn/behövs specialverktyg och om så är fallet vad. Kan ju tänka mig någon form av avdragare eller liknande.
Tacksam för så tydligt svar som möjligt. Min målsättning är att komma igång med mekandet igen på min KXR men jag känner att jag behöver ett par kickar i rätt riktning ibland, om inte annat för att våga sätta mejseln i metallen :roll:
inte såå svårt -behövs ingen avdragare,motorkåpan kan kärva på vissa -bara att bryta lite försiktigt, sen behövs en stor hylsa till bakre kopplingen tror det var 40 mm hylsa -underlättar om man har mutterdragare...
-
Kanon, jag får en känsla av att det behövs något att hålla i med, något som greppar runt variatorn när man skall lossa muttern eller har jag fel?
-
Hej
Jag tog bara mutterdragaren och höll mot med handen så gick det bra
MVH/Sedjet
-
Låter ju nice.
Måste tacka alla som svara så ruggigt snabbt och frekvent, det gläder mig enormt. Hoppas jag kommer kunna vara med och dela ut kunskap senare och inte bara dra er andra på info :oops:
-
inte såå svårt -behövs ingen avdragare,motorkåpan kan kärva på vissa -bara att bryta lite försiktigt, sen behövs en stor hylsa till bakre kopplingen tror det var 40 mm hylsa -underlättar om man har mutterdragare...
Kanon då vet jag, fick dessutom ett blixtrande svar på hur man skulle hålla bitarna stilla 8)
-
Mutterknack är guld värd när man ska ha bort variator och koppling. För att komma åt den stora fjädern i kopplingen använde jag mig av ett skruvstäd för jag hade ingen så stor hylsa. Sen var det bara till att använda armstyrka för att få isär den. Och på samma sätt när jag skulle sätta ihop den igen. Det var ritat med tuschpenna på så det var lätt ser hur hårt den ska dras.
-
Mutterknack är guld värd när man ska ha bort variator och koppling. För att komma åt den stora fjädern i kopplingen använde jag mig av ett skruvstäd för jag hade ingen så stor hylsa. Sen var det bara till att använda armstyrka för att få isär den. Och på samma sätt när jag skulle sätta ihop den igen. Det var ritat med tuschpenna på så det var lätt ser hur hårt den ska dras.
Kanon, skönt när man får mycket tips att ta till hjälp, lite ringrostig och därför nojjig inför mekandet.
:?: Måste fråga, sitter alla med tryckluft tillgängligt hemma?
Jag har inte det så jag undrar, tror ni att en mutterdragare från ex. Claes O eller Jula kan tjäna sitt syfte i detta fall :?:
-
Jag bor i lägenhet och har bil och fyrhjuling stående i ett flerbilsgarage, och där finns knappt ett vägguttag och taskig belysning. Drevbyte, förgasarjustering, cykeldator och handskyddsmontering är väl det som utförts där... Så den mekningen som utförs där är ganska begränsad. Jag har den stora Kamsa Tools väskan och den spänner jag fast på lasträcket (har inte fått packboxen än, dom påstår att den är restad och har varit det sedan jag köpte den i midsommar förhoppningsvis har den kommit på måndag när jag ska in på service) och åker till min svågers lager med en liten verkstad där det finns tillgång till diverse verktyg inkl. tryckluft. Nackdelen (eller är det kanske en fördel) är att jag alltid måste bli klar för annars kommer jag inte hem igen. :) Dessutom vet man aldrig när han behöver komma fram så det går inte att lämna något isärskruvat någon längre tid.
Variator bytet var gjort på ca. halvtimme. Mycket enklare än när jag bytte på min Gilera Runner och bara använde handkraft.
-
Sunfire,
Det låter som att jag har intet att oroa mig för :)
En näve verktyg (en billig mutterdragare) och en klase jävlaranamma så jag på G 8)
Skall bli intressant att se om jag får min box (när jag nu får hojen)
Faan ville sååå ha den till helgen, men men, Life's a bitch and then U fuckin die :wink:
Red: Åssså gnällde jag för tidigt!!! 27/8 höll, jag hämtar min blåing imorgon
:lol: 8) 8) 8) :lol:
-
Jag bor i lägenhet och har bil och fyrhjuling stående i ett flerbilsgarage, och där finns knappt ett vägguttag och taskig belysning. Drevbyte, förgasarjustering, cykeldator och handskyddsmontering är väl det som utförts där... Så den mekningen som utförs där är ganska begränsad. Jag har den stora Kamsa Tools väskan och den spänner jag fast på lasträcket (har inte fått packboxen än, dom påstår att den är restad och har varit det sedan jag köpte den i midsommar förhoppningsvis har den kommit på måndag när jag ska in på service) och åker till min svågers lager med en liten verkstad där det finns tillgång till diverse verktyg inkl. tryckluft. Nackdelen (eller är det kanske en fördel) är att jag alltid måste bli klar för annars kommer jag inte hem igen. :) Dessutom vet man aldrig när han behöver komma fram så det går inte att lämna något isärskruvat någon längre tid.
Variator bytet var gjort på ca. halvtimme. Mycket enklare än när jag bytte på min Gilera Runner och bara använde handkraft.
du kör med insatsen i ixildämparn eller?
-
du kör med insatsen i ixildämparn eller?
Oftast kör jag med insatsen i. Vill få till luftburken ordentligt innan jag börjar laborera mer med insatsen. Funderar på att borra upp den lite.
-
tycker den går bättre med insats i - jag borrade fler hål + större i insatsen
-
Fick inga munstycken idag :(
Får tro att dom kommer på måndag. Då ska den in på service och samtidigt ska jag in på Mekonomen och kolla efter formgjutna kylarslangar. Det börjar bli dags att få ordning på förknasarbytet någon gång. :D
-
Fick inga munstycken idag :(
Får tro att dom kommer på måndag. Då ska den in på service och samtidigt ska jag in på Mekonomen och kolla efter formgjutna kylarslangar. Det börjar bli dags att få ordning på förknasarbytet någon gång. :D
-
tycker den går bättre med insats i - jag borrade fler hål + större i insatsen
Vet du om man kan köpa insatsen löst? Skulle vara kul att ha en och experimentera med.
Fick inga munstycken idag tyvärr :(
Får tro att dom kommer på måndag. Då ska den in på service och samtidigt ska jag in på Mekonomen och kolla efter formgjutna kylarslangar. Det börjar bli dags att få ordning på förknasarbytet någon gång. :D
-
vad kostar servicen/vad ingår?
-
...kolla efter formgjutna kylarslangar.
Varför skall du ha tag på såna? Är det något fiffigt man borde känna till?
:roll:
-
vad kostar servicen/vad ingår?
Servicen gick på ca 900:- och det som är specat på räkningen är olja till motor och växellåda och en tätningsbricka. Kan ha varit något mer, men jag har inte kvittot hemma för det ligger i KXR:n.
Varför skall du ha tag på såna? Är det något fiffigt man borde känna till?
Jag ska ha dom till luftburken för att leda in mer luft till förgasaren utan att det kan skvätta rätt in en massa skit i burken och för att slippa det insugningsljud som blir om man kör med locket av.
-
Är lite sugen på trim till min atv.... Är det samma motor på Mxu 250 och kxr 250??
//JD
-
Är lite sugen på trim till min atv.... Är det samma motor på Mxu 250 och kxr 250??
//JD
Om du kollar på dom sidorna som säljer trimdelar så passar det mesta till båda. Finns väl vissa saker som är specade efter resp. modell.