ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Larsa skrivet 1 mars 2007 kl. 22:25:15

Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: Larsa skrivet 1 mars 2007 kl. 22:25:15
Jahopp, då var det liksom dags för fas två i garagetrimningsäventyret (knepigt ord va?)

Det så kallade effekthöjande avgassystemet sitter ju på plats sedan en vecka och eftersom det självklara steget därefter är en uppgradering av huvudmunstycket så tog jag itu med detta i kväll.

Som tur är har jag en polare i branchen som erbjöd sig att låna ut ett sortiment med passande munstycken så jag kunde testa mig fram, naturligtvis tog jag chansen att lära mig lite mer om effekthöjande åtgärder på denna typ av små fyrtaktsmotorer, och här följer historien om hur det gick..

Jag mekar i ett garage hemma hos min mor & far, där finns det mesta i utrustningsväg man kan behöva, dessutom gott om plats.. vi brukar meka traktorer där inne, typ två av dom samtidigt så visst, utrymmet räcker gott och väl till för en liten fyrhjuling.. ganska skönt att kunna sprida ut sig :-)

Arbetet började med att demontera snorkeln till kåpan på CVT-lådan, den var liksom i vägen, därefter togs luftburksdetaljerna bort. Slangar och gaswire pillades lös från förgasaren och därefter även själva förgasaren. Innan denna togs bort passade jag även på att plugga bensinslangen, en ganska god idé då dessa maskiner inte är utrustade med vad man på branschspråk kallar bensinkran.

Flottörhuset skruvades bort från förgasaren och så även huvudmunstycket. Denna del av arbetet hade blivit mycket trevligare om jag tänkt efter lite före och tömt flottörhuset på bensin..

Men men..

Efter en stunds funderande över vilket munstycke som skulle få den stora äran att testas först, jag hade ju faktiskt 10 stycken att välja mellan från storlek 115 till 160.. så blev det ett 140 som åkte i. Självklart visste jag att detta var i överkant då orginalet är ett 110, men det skulle ju testas, eller hur?

(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6267/47340.jpg)

Munstycket skruvas in i förgasaren, på med flottörhuset igen, fast med förgasaren, på med luftburk övriga pinaler och slangar som innan hade demonterats och dags för sprovstart.

Tidsramen för hela detta moment blev ca 25-30 minuter.

Nyckeln vreds om, bromsen hölls in och ett finger tryckte på startknappen och motorn startade!!!

Det formligen sprutade bensin ur förgasaren och dess skvallerslang, kul..

En djup suck drogs och så var det bara att ta bort hela skiten igen och kolla vad som hänt.

Jag hade visst inte upptäckt att den lilla nålen som håller flottören på plats hade hoppat åt helvete så att när jag skruvat ihop förgasaren och vänt den på rätt köl så låg visst flottören på botten i huset och skvalpade vilket resulterade i att den tokflödade..

Nåja, skam den som ger sig.. Tillbaka med allt igen och dags för ny provstart.

Förresten, fundera en stund på hur lång tid det tar att hitta en pytteliten nål till en förgasare på ett betonggolv..

I alla fall. Nu hoppade motorn igång igen och bensinen gick rätt väg, in i cylindern.. och i massor.

Den gick som ett arsel, om man nu får uttrycka sig så. Vid halv gas började den bluddra. Inte ens nån idé att provköra.

Så, på den igen.

Bort med luftburk och snorkel, alla slangar och gaswire fick sitta kvar på förgasaren men den lossades lite från insuget så jag kunde vrida den lite för god åtkomst.

Munstycket byttes till ett 130 och återmonteringen gick som en dans.

Denna gång tog det ungefär en kvart med hela operationen..
Motorn hoppade igång och den gick att varva upp med friläge i.

Dags för provtur, på med ytterkläderna och upp med garageporten. Var det tänkt i alla fall..

Under tiden som jag mekade med hjulingen så hade en snäll granne varit och skottat snö på gården med sin traktor och GISSA var han lade upp snön någonstans?
Jo, utanför garageporten..

En ännu djupare suck drogs tillsammans med en kortare svordom samtidigt som spaden åkte fram. Skitkul att skotta sig fram genom en snöhög..

Ja ja, det gick ju bra ändå. Nu skulle det åkas..

Den gick ju rätt bra, på lite mer än halvgas.. sedan ville den inge mer.. bara bluddrade och poffade.. Även detta munstycke var för stort.. Den gick bra på friläget men inte med belastning..

Tillbaka genom snöhögen och in i garaget igen..

Nu åkte snorkeln av tillsammans med luftburken, förgasaren fick sitta kvar i insuget, bort med flottörhuset, in med ett 120 munstycke, på med flöttörhuset, på med luftburk, gav fan i att skruva tillbaka snorkeln.

Operationen var nu så effektiv att det tog ca 7 minuter. Skönt att veta att man lär sig av sina misstag.

Nu funkar den ganska bra.. däremot krävs det lite finlir och justering av förgasaren, den går inte helt hundra ändå. Något vingel är det med toppvarven.. Eventuellt ska jag testa med ett 125 och att justera på luftskruven för att konstatera om även denna storlek är för stor.

Relativt nöjd och en hel del erfarenhet rikare gav jag upp för kvällen. Den är i alla fall körbar nu om det skulle vara så att jag inte orkar med finliret utan bestämmer mig för att åka lite i stället.

Nu sitter jag här med ett gott glas rött och mår ganska bra faktiskt  :lol:
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: Bushmaster skrivet 2 mars 2007 kl. 00:44:18
Rolig story :D

Men det låter som mycket jobb ör att kunna sätta på ett 120 munstycke :wink:
Mvh
Mats Jonsson
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: Lunk skrivet 2 mars 2007 kl. 00:50:20
:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: Tintin skrivet 2 mars 2007 kl. 01:00:44
Citat från: "Bushmaster"
Rolig story :D

Men det låter som mycket jobb ör att kunna sätta på ett 120 munstycke :wink:
Mvh
Mats Jonsson

Ibland är det ett jäkla skruvande. För att byta nålar på min måste man skruva loss 23 skruvar. En dag när jag skulle prova mig fram till rätt inställning så skruvade jag loss allt 5 gånger, bara för att komma fram till att den går bäst med orignalnålarna i alla fall  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: hijack skrivet 2 mars 2007 kl. 07:13:46
Kul att folk delar med sig av efarenheter men jag måste säga att det känns väldigt bra att man har inspruting när man läser detta  :D  :D  :D(jag är så trött på sånt förgasarpill :oops: det kan ju vara ett evighetsjobb )
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: PEPPE skrivet 2 mars 2007 kl. 07:51:07
Citat från: "hijack"
Kul att folk delar med sig av efarenheter men jag måste säga att det känns väldigt bra att man har inspruting när man läser detta  :D  :D  :D(jag är så trött på sånt förgasarpill :oops: det kan ju vara ett evighetsjobb )


Kan inte annat än hålla med, förgasare använde man på 70-talet 8) .
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: Tintin skrivet 2 mars 2007 kl. 09:02:18
Att det finns folk som gillar att bli insprutade får man väl kanske lov att acceptera, fast egentligen är det ett ofog som borde stävjas!  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: oskar skrivet 2 mars 2007 kl. 10:07:16
Larsa blev det starkare på mellan varv?
Tror du det kommer hjälpa med något annat munstycke eller blir det inte bättre än med orginal?
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: FOREST skrivet 2 mars 2007 kl. 11:07:20
Larsa hur mycket laborerade du med att höja nålen? eller körde du med samma läge hela tiden? :?:
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: Striker skrivet 3 mars 2007 kl. 19:49:59
Håller på att tillverka ett avgassystem till min Utility så blir intressant att höra hur det går för dig, får jag kanske en fingervisning på storleken på munstycket.
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: Larsa skrivet 4 mars 2007 kl. 20:46:42
Tjena!  Nålen på trotteln rörde jag inte alls.

I dag pillade jag i ett 115 munstycke för att se. Då kom avgaspoffarna tillbaka. Dessa var borta med 120 fast då missade den på toppvarven, ska testa med att justa på luftskruven med 115 och sedan samma visa med 120 så får man se vilken skillnad det blir.

Det lustiga med det hela var att då vi i dag låg och plågade bägge på E14 så gick fjällans helt orginala FP snabbare..  så frågan är ju om det är någon idé att trimma i över huvudtaget!?

Min är starkare på låga och mellanvarv, det märks.. men toppvarven har det inte hänt någe med.

//Larsa
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: zacka skrivet 4 mars 2007 kl. 21:47:31
testa o höj upp nålen lite o bort med snorkeln o skruva lite på blandningsskruven till du hittar den rätta
jag körde 140 munstycke, bortaget lock till filtret, samt nålen uppflyttad 2 hack på en smc 250 o den gick bra
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: Larsa skrivet 5 mars 2007 kl. 09:34:43
Zacka.

Fick du samma resultat, dvs. att den inte ville varva ut och bluddrade och hade sig.. innan du justerade med nål och luftskruv?
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: zacka skrivet 5 mars 2007 kl. 12:29:56
Jag provade aldrig utan justerad nål, eftersom de rekomenderade mig att flytta upp dne 1 hack o köra med ett 125 munstycke, men jag tog bort locket istället o bytte ut 125 mot ett 140

första gången när jag flyttade upp nålen 1 hack med 140 då gick han bra, men sen testade jag med max uppflyttad nål /tror det va 2-3 hack) då gick han bra på botten, men varvade inte ut riktigt på höga varv

så jag satte nålen tillbaks till 1 hack högre än orig..
nackdelen är att filtret blev skitigt rätt fort :)
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: crebble skrivet 5 mars 2007 kl. 14:49:05
kul att någon orkar dela med sig =)

/jocke
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: oskar skrivet 5 mars 2007 kl. 15:01:35
Gick din SMC märkbart bättre efter detta?
Hur mycket gjorde det i effekt gissar du?
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: Larsa skrivet 6 mars 2007 kl. 07:23:55
Ja ja.. blir till att pilla lite mer då  :)
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: zacka skrivet 6 mars 2007 kl. 13:51:02
den blev starkare i botten o varvade snabbare

men toppfarten ökade inte

värt att testa,
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: oskar skrivet 7 mars 2007 kl. 13:09:06
Med det svaret känns det som att orginalsystemet åker på igen :-(
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: oskar skrivet 13 mars 2007 kl. 11:37:37
Larsa har du testat något mer?
Titel: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Skrivet av: oskar skrivet 19 mars 2007 kl. 21:02:54
Jag har skaffat 125 munstycke nu ska skruva på fredag om jag hinner.
Pratade med asiengrossisten och de verkar ha bytt med gott resultat till 125 efter att satt på avgassystemet samt tagit bort lite delar från luft insuget.

Larsa har du någon ritning på förgasaren?
Vad behöver mn plocka ner för att få i nya munstycket, så lite som möjligt :-)?

Har du testat klart Larsa vad kör du med nu?