ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: freddeboy skrivet 1 mars 2007 kl. 20:55:57
-
Undrar om någon har nåt tips åt mig som råkat oskadliggöra min SMC genom att resa den i garaget för att komma åt bättre att skruva. Jag vet att det inte var smart, men jag hade rätt lite soppa i tanken och tänkte att det inte gör något, om det börjar rinna ur överflödningsslangen tar jag bara ner den direkt och "no harm done". Hmm, det verkar inte riktigt så iaf.
Mycket riktigt började det rinna soppa så jag tog ner den direkt (efter typ 2-3 sek). Det började lukta riktigt gott i garaget för övrigt :-) Annars gjorde det inget gott, för nu startar den inte. Jag har gnista och det är som att den tänder till ett litet slag direkt jag tar på starten men sen är det dött förutom att startmotorn drar runt.
Vad kan ha hänt? Vad gör jag för att få igång eländet? Jag har testat att dränera gasaren genom att skruva ur skruven i botten av flottörhuset och det strömmar då bränsle där (Jag har en-förgasar-modellen). Haft ut stiften och kört runt motorn utan dom och jag antar att när den inte spottar ut något är den inte sur heller.
Vad göra? Imorrn ska jag köpa startgas och prova, men jag är tacksam för tips. Har ni inga såna kan ju alltid skratta åt mig och min "brighta" idé ;-)
BTW det är nog enda sättet att få en SMC 250 att stegra!
-
helt klart ett bränsleproblem.
vet inte exakt hur förgasaren ser ut men...
flotören kan ha hängt sig, knacka på koppen, eller ta bort och känn efter så den inte sitter fast.
-
ja nog låter det som samma problem jag fick på min snöslunga :wink: det var flottören som hade hängt sej bara, detta hände sedan jag vickade upp den på sidan för att komma åt under
-
Jo, det var en mycket "bright" ide' , att inte ÅF tar efter, så slipper de krypa längs golvet.
Kan vara flottören som tryckt till flottörnålen , behövs inte mycket för att den ska fastna, kan vara så att den inte stänger istället, då får den för mycket soppa.
-
Ålrajt, jag ska prova knacka på huset. Annars får jag skruva lös botten, det borde man komma åt utan att plocka lös hela gasaren.
Tack för tipsen!
-
Gjorde likadant när jag skulle komma åt med svetsen då bägge bakre motorfästena var av på alla 4 svetsar.... och det funkade kanonfint... inga problem med start efteråt.... lät den stå en stund så olja m.m. kunde rinna tebax dit det skulle......
Kanske dum fråga men... vad är så obright med att göra såhär vid behov?.. stänger man bensinkranen m.m så ska väl det inte kunna hända något? cylidern/cylindrarna hamnar ändå på högsta punkten av motorn, dvs dom oljefylls inte..
M.v.h.
//Cheetah
-
vad är så obright med att göra såhär vid behov?.
Det var väl mest det att soppan skulle rinna ut som jag hade kunnat räkna ut, men det kanske bara är soppan som ligger i flottörhuset som rinner ut, vad vet jag.
Kan iaf meddela att det inte var den "manuella" stegringen i sig som var problemet utan att jag bytte från mitt rostfria avgassystem tillbaka till orginal. Detta gjorde jag för att det rostfria gått upp i en svets och jag ville kunna köra medan jag reparerade det.
Det visade sig nämligen att den vägrade starta till följd av det större motstånd som orginalsystemet innebar. Kunde inte tro det först men efter mycket pill och test märkte jag att den gick på en cylinder om jag skruvade ut det andra stiftet (alltså subtraherade kompet betydligt). Så kombinationen 120-munstycke (tror jag), inge lock på luftburken och orginalsystem funkar inte. Trodde inte det skulle göra så stor skillnad med trimsystem, men men. När jag svetsat det och skruvat dit det igen startade den direkt! Så motståndet i avgassystemet är tydligen grymt viktigt för förgasarinställningen och bestyckningen.
-
Huvudmunstycket har inget med starten att göra.
-
Huvudmunstycket har inget med starten att göra.
Okej, men jag anar att inställningen på både bränsleskruven och trottelns höjd har det...
-
det låter riktigt konstigt om grovleken på avgassystemet skulle göra så den startar eller inte. jag tror på andra omständigheter.
varför byta tillbaka till orginal avgas?
-
det låter riktigt konstigt om grovleken på avgassystemet skulle göra så den startar eller inte. jag tror på andra omständigheter.
varför byta tillbaka till orginal avgas?
Jag upprepar och citerar mig själv Detta gjorde jag för att det rostfria gått upp i en svets och jag ville kunna köra medan jag reparerade det.
Jag ändrade inget annat än just avgassystemet. Tro det om du vill, annars inte.