ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: KAWA skrivet 1 mars 2007 kl. 20:40:26
-
Tjena :D , vore trevligt att få veta vilken beggade maskin i runt 300-500cc klassen ni föredrar att dra timmervagn med i skogen ?
//kawa
-
Honda Trx 450 ES är vettig! pris ca 40-50 tusen. En slitvarg!
-
Jo jag har haft några Hondor förut , å tkr dom är väldigt fina :D , men hur är det med diffspärr då ? , är det de på den , å är det så himla jättenödvändigt när man ska dra timmervagn ? , Några fler maskiner ni rekomenderar ? ,
Tackar för svar :D
-
Jag ställde ungefär samma fråga i den här tråden (http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6491). Där kanske finns svar på några av dina frågor.
//.D
-
A joo jag förstår ganska mkt mer efter allt det jag läst här , men vill fortfarande veta om det är nödvändigt med diffspärr när man kör i skogen med timmervagn ? om det är någon här som har en maskin utan diffspärr och som använder den att dra timmervagn med , jag vill höra deras åsikter om det funkar eller inte .
Men tack så mkt för svar :D
-
A joo jag förstår ganska mkt mer efter allt det jag läst här , men vill fortfarande veta om det är nödvändigt med diffspärr när man kör i skogen med timmervagn ? om det är någon här som har en maskin utan diffspärr och som använder den att dra timmervagn med , jag vill höra deras åsikter om det funkar eller inte .
Men tack så mkt för svar :D
-
Jag drar vagn utan nån riktigt diffspärr, det funkar för det mesta.
Men något som jag läste var att på Honda är diffspärren fram (som många påstår inte skulle finnas) så att när man trycker på frambromsen samtidigt som man gasar så drar den på båda framhjulen, jag testade för skojs skull och det funkade. Så nu vet jag precis hur jag ska göra när jag vill ha diff på framaxeln.
Vet dock ej hur det är på äldre Honda.
-
Okeej , men det låter ju bra som fan :D , men gäller det bara på honda att man kan använda frambromsen för att få diff ? , för jag har ju nu en kawasaki prairie 400, och den har ingen diffspärr, för då undrar man ju om det skulle funka på den också :O:D , måste iallfall testa det när jag är ute å kör . Och anledningen att jag undrar det här med beggade fyrhjulingar å det som har med den här tråden att göra , är det att jag går i tankar om fyrhjulingarna hit å dit , om jag verkligen ska ha den här eller om jag ska byta . Ja det kanske ni känner igen eller :P ? hah
Tack så mkt för svar .
-
jag har en liten yamaha bruin 350 som jag kör ut massaved med timmervagn utan diffspärr(men trycker man på frambromsen så diffar det lite granna).
jag tycker det funkar fint även med överlass igenom skog å sten!Driver det dåligt är det alltid bra att kasta på piggkettingar så brukar det lösa sig.
-
Okeej :D , då borde det ju funka å trycka på frambromsen på min också ju :D, men det är ingen lågväxel på bruinen vaa ? Då måste du ha en supermaskin, eller så klarar även min maskin mkt mer än vad jag tror! , för jag har nästan alltid lågväxeln i bara jag kör i tuff terräng eller med vagn bakom , för på högen tkr jag det gärna blir att den låter seg , den bara brummar liksom , men går inte framåt :P HAH . När man har nått tungt bakom vill säga :)
MVH/P
-
Nej har ingen lågväxel på min bruin men det tuffar på ändå!den slirar på hjulen när det blir för tufft men orkar gör den iallafall.
Så din kawa 400 borde ju inte ha problem att dra tycker man ju.
-
Okeej . men det är nog jag som e för klen liksom , min orkar nog mer än vad jag tror då :D , jaja för fan den drar som attan när jag fäller träd med den :P , men har aldrig testat med timmervgan , har ingen :S
-
kör ju med min Bigbear 350. går alldeles utmärkt. Den har ju lamelldiff fram. så ingen diffspärr. bara diffbroms. men med kedjor så äter den sig fram i snön/isen också med stora lass bakpå
-
Okeej , men vad är egentligen skillnaden , alltså vad är diffbroms ? hur funkar den ? . Men känner på mej mer å mer nu att det är jag som inte fattar att den pallar mer än vad min maskin gör :P så imon blir det ut å släpa storstock :D
-
"En differentialbroms eller en differentialspärr kan se till att bägge hjulen tvingas att röra sig med samma hastighet och därmed förhindra eller kompensera för förlorat väggrepp. En differentialbroms ger viss kraft, och en spärr ger full kraft till bägge hjulen."
-
Jaha okeej :D , men då förstår jag till fullo :)
Tack så mkt . .