ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: maxzat skrivet 28 februari 2007 kl. 17:55:34

Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: maxzat skrivet 28 februari 2007 kl. 17:55:34
Läste detta idag http://www.tribal-x.se/?p=505   Se punkt 4 en bit ner

Man kan väl inte generellt säga att man åker dit för olovlig körning, vad klassas en ostrypt fyrhjuling som? Många fordon som inte är vad dom har registrerats som, t.ex ostrypt a-traktor, räknas som lätt lastbil. OM nu en ostrypt fyrhjuling blir en lätt lastbil så blir det ju ingen olovlig körning om man har b kort....

Vad säger ni andra??
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: STENE skrivet 28 februari 2007 kl. 18:13:12
Men om den blir klassad som lätt lastbil sä den ju knappast reggad som det=det blir olovlig körning iaf.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Gurkan skrivet 28 februari 2007 kl. 18:22:44
I så fall måste väl polisen ta in den för bänkning eller nåt... Det är ju svårt för dem att provköra sig fram till att den har mer än 20 hästar. En moped tex märker dom ju att det kanske är lite konstigt att den går 70 km/h. Dessutom tror jag inte poliserna har en aning om vad som gäller på den här typen av fordon.... Någon som kanske blivit stoppad med en "mindre" strypt maskin?
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Bushmaster skrivet 28 februari 2007 kl. 18:49:30
hahah  det var kul att läsa att de lagt ner många timmar i telefon och det innebar en dyr telefonräkning!!!  
Jag tappade förtroendet direkt 8O  8O  8O

Va tusan!  Om Honkala inte fattar bättre idag 2007 att det går att ringa för endast uppkoplingsaviften så ger jag inte mycket föe hans propaganda :wink:  :wink:  :wink:  
Mvh
Mats Jonsson
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Dany skrivet 28 februari 2007 kl. 19:13:06
Citat från: "Gurkan"
I så fall måste väl polisen ta in den för bänkning eller nåt... Det är ju svårt för dem att provköra sig fram till att den har mer än 20 hästar. En moped tex märker dom ju att det kanske är lite konstigt att den går 70 km/h. Dessutom tror jag inte poliserna har en aning om vad som gäller på den här typen av fordon.... Någon som kanske blivit stoppad med en "mindre" strypt maskin?


Är väl inte så svårt att avgöra om en maskin har 20hk eller 50 hk som de flesta ostrypta ligger kring. Borde de flesta kunna känna skillnad på. :roll:

Sen är det sant att de inte vet vad som gäller idag kring reglerna för fyrhjulingar men de lär få upp ögonen för oss. Ju fler som kör och ju mer olyckor och buskörning som sker desto fler kontroller lär det bli framöver. Vi lär knappast få köra så ostörda som idag framöver, tror inte jag iallafall.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Gurkan skrivet 28 februari 2007 kl. 19:34:10
Tja, men om man kanske aldrig suttit på en fyrhjuling kan det nog vara lite klurigt. Det är klart om man har effektsystem så att den låter som fan kan dom ju misstänka något. Men det är som du säger, ju fler som är ute och busar på vägarna ju mer kommer polisen att ligga på oss... Men jag tror nog att det är ganska lugnt så länge man inte gör bakhjulskörningar mitt inne i centrum...
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: maxzat skrivet 28 februari 2007 kl. 19:54:48
Citat från: "STENE"
Men om den blir klassad som lätt lastbil sä den ju knappast reggad som det=det blir olovlig körning iaf.


Hur menar du? den måste ju "räknas" som något för att få olovlig körning. olovlig körning = att man kör ett fordon man inte har behörighet till
Titel: Re: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Flying Finn skrivet 28 februari 2007 kl. 20:11:17
Citat från: "maxzat"
OM nu en ostrypt fyrhjuling blir en lätt lastbil så blir det ju ingen olovlig körning om man har b kort....

Vad säger ni andra??


Har svårt att tänka mig att en fyrhjuling blir klassad Lätt lastbil utan strypningar eftersom den är registrerad som motorcykel.. :?:
Titel: Re: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: maxzat skrivet 28 februari 2007 kl. 20:27:14
Citat från: "Flying Finn"
Citat från: "maxzat"
OM nu en ostrypt fyrhjuling blir en lätt lastbil så blir det ju ingen olovlig körning om man har b kort....

Vad säger ni andra??


Har svårt att tänka mig att en fyrhjuling blir klassad Lätt lastbil utan strypningar eftersom den är registrerad som motorcykel.. :?:


så sant så sant.
När jag var 16 hade jag en epa-traktor som jag pillade bort spärren till lådan på. i polisrapporten (jo, jag torskade) stod följande: herr andreasson har fört sin till lätt lastbil ändrade sk epa traktor på lv....... förklaringen jag fick då var att alla motorfordon som var "ändrade" blev att betraktas som lätt lastbil. i mitt fall var den reggad med två växlar, jag hade fyra...
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Redcreek skrivet 28 februari 2007 kl. 20:33:33
Tjenare grabbar!

Så här är det...

Yamaha Raptor 350 som säljs via yamaha, tillhör i alla fall fordonsklassen L7e, vilket innebär att:
Motorns största nettoeffekt får max vara 15kW
En olastad massa på högs 400 kg
Fordonsrelaterad hastighetsbegränsning finns ej
Hjälm bör användas
Minst B-körkort
Skatten ingår i priset och  bestäms efter cylindervolym
Omfattas av terrängtrafiklagen, dvs markägarens tillstånd behövs för terrängkörning

Thats it  :!:

vad gäller alla er som kör importerat...  who knows...
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Gurkan skrivet 28 februari 2007 kl. 20:34:52
Lite lurigt det där... Kan det vara så att den klassas som motorcykel? Eller bara att den helt enkelt inte får framföras i trafiken....
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Gurkan skrivet 28 februari 2007 kl. 20:36:39
om den är ostrypt alltså...
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Redcreek skrivet 28 februari 2007 kl. 20:39:56
det är väl enligt euregler dom får framföras på väg, måste ju finnas info på bilregistret...
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: benring skrivet 28 februari 2007 kl. 20:47:20
Jag slog upp detta:

Citera
"Olovlig körning innebär att en person utan behörighet kör en bil eller annat fordon som kräver körkort"


Detta betyder ju då att man inte kan åka dit för "olovlig körning" på en trimmad fyrhjuling.

Dock ska man tänka på detta oavsett fordon:

Citera
"Försäkringsbolag kan neka ersättning för skada som drabbat trimmat fordon (även t.ex. stöld eller vagnskada). Försäkringsbolaget kan återkräva ersättning som lämnas till tredje part (t.ex. ersatt genom lagkrav via trafikförsäkringen) vilket kan bli väldigt dyrt om det är fråga om en personskada."


Så var försiktiga.


Sen ang epa-traktor, så har man ju inte körkort, möjligen A eller traktorkort och ändrar man då på epa:n så blir den B-klassad, likväl som en Moped blir en MC (A-klass) som man då saknar behörighet till.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: STENE skrivet 28 februari 2007 kl. 21:19:02
Men om maskinen klassas som lätt lastbil om den trimmas (enligt maxzat). Då har du en latt lastbil som inte är inreggad som lätt last bil utan något helt annat. Vilket då borde ge samma "staff" som om du kör en oreggad lastbil (det var detta som jag nämnde som olovlig körning, Vilket var fel av mig. Vet inte vad det kallas o man kör en fordon som man inte får köras i trafiken. Olovlig körning lät bra.. Sorry för oklarheten).
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Tarzan skrivet 28 februari 2007 kl. 21:51:24
Jag har pratat med 3 st Poliser varav en som jag känner, helt oberoende av varandra. Dom resonerade likadant, alla 3, nämligen:
"Reglerna för fyrhjulingar är väldigt luddiga... vi kollar bara att dom är skattade/försäkrade och håller hastighetsbestämmelserna."

Det betyder kanske inte så mycket, men kul att höra hur dom tänker om oss Quad/ATV:are  :lol:
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Gurkan skrivet 28 februari 2007 kl. 22:24:56
Då var det klarlagt. Tack!
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: benring skrivet 28 februari 2007 kl. 22:27:51
Stene, det är lite knepigt o tyda hur allt funkar, jag vet inte själv :)

Jag e glad om det låter som Tarzan säger :D

Dock, så är det (nog) skillnad om man jämför en EPA(eller moppe) med ett A eller B-reggat fordon.


Men, hur det än är, så gäller inte försäkringar på samma sätt som om man kör otrimmat, det tycker jag är mest besvärligt att leva med. För oavsett vems felet är, så åker du förmodligen på hela skiten.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Orre skrivet 28 februari 2007 kl. 22:46:37
Jag vet att detta inte har något med quads att göra , men har jag förstått det rätt att om man åker fast för trimmad moppe så är det som att åka fast med mc utan körkort right ?
Då åker man fast lika hårt för avstrypt a-traktor som för trimmad moppe ?


Sorry att detta e offtopic jag orkar inte regga mig på epa forumen.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: 660grissly skrivet 28 februari 2007 kl. 22:57:54
det står ju att visa fyrhjulingar är a och b reggade men jag hadde en yamaha med ca 200 hästar och det får man ha men vad är det som är så svårt att ha mer än ca20 häst i en fyrhjuling även om det står att man kan köra på mc kort  :?  :?
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Bushmaster skrivet 28 februari 2007 kl. 23:16:12
Det är egentligen en lite konstig diskussion...

Det finns lagar som man kan tycka är lite idiotiska, men likväl så finns det en lag.

Om lagen nu säger att 20hk är max och att det är olovlig körning om detta inte följs, så spelar det i princip ingen roll vad den räknas som om den är ostrypt.

Jag tror att denna röra har kommit av att det finns olika regler och åldrar för att framföra motorcyklar i EU, och det har blivit en kompromiss så att det skall vara samma regler i alla EU:s länder.
Mvh
Mats Jonsson
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: benring skrivet 28 februari 2007 kl. 23:23:51
Citat från: "Orre"
Jag vet att detta inte har något med quads att göra , men har jag förstått det rätt att om man åker fast för trimmad moppe så är det som att åka fast med mc utan körkort right ?
Då åker man fast lika hårt för avstrypt a-traktor som för trimmad moppe ?


Sorry att detta e offtopic jag orkar inte regga mig på epa forumen.


Det borde bli ungefär samma sak tycker jag. Du gör två fordon till en klass som kräver körkort.

Förr så fick man ju med A-kort när man fick B-kort, vilket gjorde att alla 50-åringar gick o satte sig på en 200 hästars yamma och dog.
Så det togs bort.

Sen kom fyrhjulingen, som varken är en bil eller en MC, det går inte att jämföra. Möjligen med en snöskoter.

Om man satte en bilförare ELLER en MC förare på en atv med 200 hästar så kan man ju räkna ut hur det hade sett ut!

Så jag kan tycka att det är helt ok med en sån lag som 20 häst.
Däremot så kanske det skulle finnas ATV-kort, som möjliggör att man får köra en ATV med fler än 20 häst...

Precis som ålder för lätt MC, tyngre och sist tung MC.

EDIT: Lite OT nu men:
http://www.vf.se/?url=http%3A%2F%2Fwww.vf.se%2Fvf%2Fdocs%2Fvisa.asp%3FnyhetsID%3Db10531b50850d7c3a152f9906bf6f634

Det kanske kommer en förarutbildning trots allt och det KAN bidra till att effekten ändras, det är inte omöjligt iaf.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Blade550 skrivet 1 mars 2007 kl. 00:31:16
Citera
Men 3-hjuliga maskiner (tänker då på trikes) är det inte några hk bestämelsr för. Så om nu fyrisar är då mycket farligare så borde de kanske finnas två klasser en 20 hk med B-kort och en med A-kort utan begränsningar. Eller ha "lätt B-kort" då man för köra upp med en fyris.

Detta är ett av alla måååånga inlägg som hamnade under ett annat ämne i forumet...
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6834

Där finns mer att läsa om dessa idiotiska regler om strypningar m.m :D
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Lunk skrivet 1 mars 2007 kl. 08:46:28
Tror benring är inne på rätt väg, har talat med några poliser om detta och de var ganska ense om att de inte bryr sig eftersom maskinerna ofta redan toppar över 100 original. Är nog försäkringsbolaget man ska akta sig för om det skulle hända nått. Att jämnföra med Moppe och Epa som har en hastighetsbegränsning är ju bara löjligt. Vi som har hunnit bli veteraner vet ju att det till o med var olagligt att dreva en gång i tiden....... :lol:
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: maxzat skrivet 1 mars 2007 kl. 09:12:16
Citat från: "Lunk"
Tror benring är inne på rätt väg, har talat med några poliser om detta och de var ganska ense om att de inte bryr sig eftersom maskinerna ofta redan toppar över 100 original. Är nog försäkringsbolaget man ska akta sig för om det skulle hända nått. Att jämnföra med Moppe och Epa som har en hastighetsbegränsning är ju bara löjligt. Vi som har hunnit bli veteraner vet ju att det till o med var olagligt att dreva en gång i tiden....... :lol:


Jag förstår inte det löjliga i att jämföra med epa? Både epan och fyrhjulingen är ju inreggade med modifikationer/begränsningar av effekt/utväxling?
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Bushmaster skrivet 1 mars 2007 kl. 09:58:01
Citat från: "maxzat"
Citat från: "Lunk"
Tror benring är inne på rätt väg, har talat med några poliser om detta och de var ganska ense om att de inte bryr sig eftersom maskinerna ofta redan toppar över 100 original. Är nog försäkringsbolaget man ska akta sig för om det skulle hända nått. Att jämnföra med Moppe och Epa som har en hastighetsbegränsning är ju bara löjligt. Vi som har hunnit bli veteraner vet ju att det till o med var olagligt att dreva en gång i tiden....... :lol:


Jag förstår inte det löjliga i att jämföra med epa? Både epan och fyrhjulingen är ju inreggade med modifikationer/begränsningar av effekt/utväxling?


Det löjliga ligger i själva fordonsjämförelsen!

En  A-traktor är en nedväxlad"strypt" bil.
En atv är per definition en motorcykel, fast på 4 hjul.
Vilket innebär att det inte kan bli en bil.
Jag tror att det kan bli ungefär så här!
Skulle du köra en  en oreggad atv på väg så åker du dit för att framföra otillåtet fordon på allmän väg. Det kommer inte att stå att du kört lättlastbil eller motorcykel, det kommer att stå att du framfört en ej godkänd atv eller att du framfört ett fordon som ej är tillåtet att framföra på allmän väg. Det samma om du kör oreggad motorcykel, så kommer det att stå så.
Det finns ingen vits med att definiera typ. Olovlig körning är olovlig körning!
Mvh
Mats Jonsson
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: johano skrivet 1 mars 2007 kl. 10:00:37
Citat från: "benring"

...Men, hur det än är, så gäller inte försäkringar på samma sätt som om man kör otrimmat, det tycker jag är mest besvärligt att leva med. För oavsett vems felet är, så åker du förmodligen på hela skiten.


Trafikförsäkringen gäller dock alltid för att hålla tredje part skadeslös om du skulle vara vållande, däremot får du nog ta hela skiten för ditt eget fordon / dina egna skador.

/johan
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Lunk skrivet 1 mars 2007 kl. 10:06:00
Minns inte skillnaden på EPA och A-traktor men vad jag minns så fick de bara gå 30km/h.......... men vad vet jag..... :lol:
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: benring skrivet 1 mars 2007 kl. 12:04:50
Citat från: "johano"
Citat från: "benring"

...Men, hur det än är, så gäller inte försäkringar på samma sätt som om man kör otrimmat, det tycker jag är mest besvärligt att leva med. För oavsett vems felet är, så åker du förmodligen på hela skiten.


Trafikförsäkringen gäller dock alltid för att hålla tredje part skadeslös om du skulle vara vållande, däremot får du nog ta hela skiten för ditt eget fordon / dina egna skador.

/johan


Hej, jag sitter med trygg hansa i luren då jag mer eller mindre sagt fel, eventuellt.
Så nu skall jag försöka ta reda på riktig fakta.

Nu har jag fått reda på detta:

Om du drar strypningar och orsakar en olycka så ser man på HELA olyckan, inte bara trim.

Du kan ha 200 häst men köra i 50kmh på en 50kmh-sträcka och nån annan gör fel, detta drabbas inte du av. Om du däremot skulle använda dina 200 hästar, få sladd och krocka, fortfarande i 50 kmh, så riskerar du att få fordonet lagat med orginaldelar, är du riktigt vårdslös så KAN vagnskadan dras in helt för dig.


Så, det är inte helt lätt att säga men trafikförsökringen gäller alltid. DOCK, så KAN du bli delvis ersättningsskyldig för personskador på den andre parten OM du är vållande, detta är ovanligt men då har du varit "en usel förare" som dom sa.

Summan av detta är iaf att dina försäkringar inte blir lidande i större utsträckning, så tillvida att du kör "normalt".

Mopeder har en annan regel, ÄR den trimmad så tecknas endast trafikförsäkring. Framgår det i efterhand så ersätts inte dina skador, men allt annat är fortfarande OK.


EDIT: Summan av hela tråden är väl att om man kör med vett o etikett så har man inget att oroa sig för, varken gällande polis eller försäkringsbolag.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: johano skrivet 1 mars 2007 kl. 12:42:43
Citat från: "benring"
Citat från: "johano"
Citat från: "benring"

...Men, hur det än är, så gäller inte försäkringar på samma sätt som om man kör otrimmat, det tycker jag är mest besvärligt att leva med. För oavsett vems felet är, så åker du förmodligen på hela skiten.


Trafikförsäkringen gäller dock alltid för att hålla tredje part skadeslös om du skulle vara vållande, däremot får du nog ta hela skiten för ditt eget fordon / dina egna skador.

/johan


Hej, jag sitter med trygg hansa i luren då jag mer eller mindre sagt fel, eventuellt.
Så nu skall jag försöka ta reda på riktig fakta.

Nu har jag fått reda på detta:

Om du drar strypningar och orsakar en olycka så ser man på HELA olyckan, inte bara trim.

Du kan ha 200 häst men köra i 50kmh på en 50kmh-sträcka och nån annan gör fel, detta drabbas inte du av. Om du däremot skulle använda dina 200 hästar, få sladd och krocka, fortfarande i 50 kmh, så riskerar du att få fordonet lagat med orginaldelar, är du riktigt vårdslös så KAN vagnskadan dras in helt för dig.


Så, det är inte helt lätt att säga men trafikförsökringen gäller alltid. DOCK, så KAN du bli delvis ersättningsskyldig för personskador på den andre parten OM du är vållande, detta är ovanligt men då har du varit "en usel förare" som dom sa.

Summan av detta är iaf att dina försäkringar inte blir lidande i större utsträckning, så tillvida att du kör "normalt".

Mopeder har en annan regel, ÄR den trimmad så tecknas endast trafikförsäkring. Framgår det i efterhand så ersätts inte dina skador, men allt annat är fortfarande OK.


EDIT: Summan av hela tråden är väl att om man kör med vett o etikett så har man inget att oroa sig för, varken gällande polis eller försäkringsbolag.


F-n det lät ju riktigt vettigt för att komma från ett försäkringsbolag  :D

/johan
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Lunk skrivet 1 mars 2007 kl. 13:24:34
Nice Benring, gillar när man går in för uppgiften. Jobbar du åt Insider eller....... :lol:  :lol:  :lol:
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: STENE skrivet 1 mars 2007 kl. 13:42:04
Tänk vad mycket tid vi skulle kunna spara om vi följde bering's exempel direkt.. Lyft luren och fråga :-)

Bra jobbat Darth Linhai
Titel: mc
Skrivet av: yamaha660 skrivet 1 mars 2007 kl. 14:07:56
Dom som har mc körkort skulle få köra trimmat då för motorcyklar är ej strypta vad är skilnaden.Mer än att dom bestämt 20 hk. :lol:
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: benring skrivet 1 mars 2007 kl. 15:26:12
Citat från: "Lunk"
Nice Benring, gillar när man går in för uppgiften. Jobbar du åt Insider eller....... :lol:  :lol:  :lol:


Man kanske skulle göra det  :D


En MC är strypt den oxå, och tar man bort en sådan plugg så är den trimmad.

Dom har bestämt 20 Hk för att man inte ska köra ihjäl sig så lätt :)
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Barossa skrivet 1 mars 2007 kl. 18:13:57
Lite OT
Vad jag förståt så är det lägre straff för att köra en tung MC än en trimmad moppe under förutsättning att MC är försäkrad skattad och satt i trafik. Mopeden däremot är ju som trimmad att räkna som MC och saknar därför en regelrätt registrering och har därmed en undermålig försäkring.
Så ni som funderat på en trimmad moppe att pendla med köp 80-125cc istället.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: KQ700 skrivet 1 mars 2007 kl. 18:15:57
Citat från: "Barossa"
Lite OT
Vad jag förståt så är det lägre straff för att köra en tung MC än en trimmad moppe under förutsättning att MC är försäkrad skattad och satt i trafik. Mopeden däremot är ju som trimmad att räkna som MC och saknar därför en regelrätt registrering och har därmed en undermålig försäkring.
Så ni som funderat på en trimmad moppe att pendla med köp 80-125cc istället.


Sjukt, men sant :roll:
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: BigBadGrizzly skrivet 1 mars 2007 kl. 18:48:23
Citat från: "benring"
Citat från: "Lunk"
Nice Benring, gillar när man går in för uppgiften. Jobbar du åt Insider eller....... :lol:  :lol:  :lol:


Man kanske skulle göra det  :D


En MC är strypt den oxå, och tar man bort en sådan plugg så är den trimmad.

Dom har bestämt 20 Hk för att man inte ska köra ihjäl sig så lätt :)


"en MC är strypt också", vad menar du?
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: benring skrivet 1 mars 2007 kl. 20:23:35
Jo, jag menar att en MC som har 200 hästar troligast inte säljs med 200 hästar. Många MC är strypta. Tar man bort pluggar etc så blir dom trimmade.
Finns många exempel på att svenska hojjar är strypta.


Det finns ju strypta bilar oxå, tex Mercedes och BMW, som inte går snabbare än 250kmh fast dom skulle kunna göra det.


Sen är inte ALLA strypta men det finns.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: maxzat skrivet 1 mars 2007 kl. 23:17:30
Citat från: "Lunk"
Minns inte skillnaden på EPA och A-traktor men vad jag minns så fick de bara gå 30km/h.......... men vad vet jag..... :lol:


En EPA får gå hur fort som helst...
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Orre skrivet 1 mars 2007 kl. 23:46:55
Citat från: "maxzat"
Citat från: "Lunk"
Minns inte skillnaden på EPA och A-traktor men vad jag minns så fick de bara gå 30km/h.......... men vad vet jag..... :lol:


En EPA får gå hur fort som helst...


wooot ?

skillnaden mellan dom stumma stötdämpare och någonting med lådan va är inte helt 100 ?
Titel: Re: mc
Skrivet av: Bushmaster skrivet 2 mars 2007 kl. 00:57:29
Citat från: "yamaha660"
Dom som har mc körkort skulle få köra trimmat då för motorcyklar är ej strypta vad är skilnaden.Mer än att dom bestämt 20 hk. :lol:



Om det finns en lag som säger att 20hk  är max, så är det ju ointressant om du har mc kort eller ej!   Över 20hk= olagligt.

Atv är ingen motorcykel, även fast den inreggas så.  Sedan är det bra mycket lättare att kontrollera en mc i 150blås på kurvig väg än en atv 8O
Mvh
Mats Jonsson
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: STENE skrivet 2 mars 2007 kl. 08:20:09
Men det är tramsigt att de skriver en lag som de inte kan kolla. Det vore bättre att säga att en ATV inte får framförs i högre än en viss hastighet. Då skulle polisen på plats kunna kolla att lagen efterföljs. Typ som bussar och lastbilar som har ett hastighets klistermärke bak. Och då kan maskinerna klassas in i olika hastikheter. En ltz/raptor etc kanske kan klassas i en högre hastighet än en lifan 110cc då väg egenskaperna skiljer på dessa maskiner... (men det är lätt att tycka)
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: benring skrivet 2 mars 2007 kl. 10:24:27
Citera
Sedan är det bra mycket lättare att kontrollera en mc i 150blås på kurvig väg än en atv  


Det håller jag med om.


Stene, jag tycker som du :)
Det är ju farten, inte styrkan, som skall begränsas, om något.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Rider skrivet 2 mars 2007 kl. 12:58:38
Stene har återigen en klok analys. Denna EU gemensamma lag är helt tandlös. Jag tror inte vi skall oroa oss för strypningar. Den är nog körningen som Haffa är fokuserad på, kommer du på åkande bakhjulen åker du dit.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: PEPPE skrivet 2 mars 2007 kl. 13:00:38
Jag tror inte en Lifan 110cc går så hiskeligt fort :D där behöver man nog inte oroa sig för svindlande hastigheter :wink: .
Jag tror att strypningar och liknande trams kommer försvinna med tiden, ingen ide med en lag som ingen följer, det kommer komma utbildningskrav eller något istället.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: johano skrivet 2 mars 2007 kl. 13:13:46
Citat från: "PEPPE"
Jag tror inte en Lifan 110cc går så hiskeligt fort :D där behöver man nog inte oroa sig för svindlande hastigheter :wink: .
Jag tror att strypningar och liknande trams kommer försvinna med tiden, ingen ide med en lag som ingen följer, det kommer komma utbildningskrav eller något istället.


Finns massor med lagar som är "uddlösa" men ändå finns kvar.
Att t.ex. gå mot röd gubbe är olagligt men föranleder inte någon påföljd...
Sen var väl det här med 20Hkr ett EU-direktiv och inget som det beslutats om i Sverige, eller har jag helt fel??
Hade det varit upp till Sverige så hade vi nog inte haft fyrhjulingar i trafik överhuvudtaget....

/johan
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Hubbe skrivet 2 mars 2007 kl. 13:19:44
I exempelvis tyskland finns två klasser av vägreggat, en med max 20hk och en fri. Om man skall importera gäller det att välja rätt klass annars står man med skägget i brevlådan.
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: PEPPE skrivet 2 mars 2007 kl. 23:09:16
Citat från: "johano"
Citat från: "PEPPE"
Jag tror inte en Lifan 110cc går så hiskeligt fort :D där behöver man nog inte oroa sig för svindlande hastigheter :wink: .
Jag tror att strypningar och liknande trams kommer försvinna med tiden, ingen ide med en lag som ingen följer, det kommer komma utbildningskrav eller något istället.


Finns massor med lagar som är "uddlösa" men ändå finns kvar.
Att t.ex. gå mot röd gubbe är olagligt men föranleder inte någon påföljd...
Sen var väl det här med 20Hkr ett EU-direktiv och inget som det beslutats om i Sverige, eller har jag helt fel??
Hade det varit upp till Sverige så hade vi nog inte haft fyrhjulingar i trafik överhuvudtaget....

/johan


Jo, du kanske har rätt...det blir nog ännu mer strypning OCH 4-hjulingsutbildning :( .
Titel: ingen strypning = olovlig körning?
Skrivet av: Tintin skrivet 3 mars 2007 kl. 00:34:19
Citat från: "benring"
Citera
Sedan är det bra mycket lättare att kontrollera en mc i 150blås på kurvig väg än en atv  


Det håller jag med om.


Stene, jag tycker som du :)
Det är ju farten, inte styrkan, som skall begränsas, om något.

Håller med Stene, och vettiga hastigheter borde vara 30, 50, 70, 90 och 110. Min hoj går i alla fall stadigt i dom hastigheterna och lite till dessutom.

Apropå Johanos inlägg att det finns lagar som är så uddlösa att de inte ens renderar påföljd, inte mig emot. Skulle inte kännas så farligt att bryta mot lagen om jag ändå inte kan få någon påföljd...