ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: andreask skrivet 27 februari 2007 kl. 13:36:34

Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: andreask skrivet 27 februari 2007 kl. 13:36:34
Hej har precis varit och hämtat min nya Dinli 450 har puttrat runt 2-3 mil än så länge, frågan är är det stor skillnad på en inkörd maskin och icke i 'draget' så att säga... ???

Mvh,

Andreas
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: Al_Bundy skrivet 27 februari 2007 kl. 14:42:43
det är alltid skillnad på en motor som "släppt" och en som inte har det, spelar ingen rol om det är en bil eller om det är en 4-hjuling, så kommer du att märka skillnad längre fram om du kör in det på rätt sätt
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: Rider skrivet 27 februari 2007 kl. 14:51:19
Grattis till din nya maskin. Du kan nog komma att få många råd ang. inkörning. Mitt blir som följer byt olja med en gång om inte ÅF gjort det. Kör blandad körning, alltså inte puttra rundt och inte maxvarv hela tiden.

Sedan finns det brutal skolan som säger kör den hårt, finns länk i annan tråd här på forummet om den metoden. Är din maskin strypt eller fick du den levrerad ostrypt?

Lycka till och kör(lagom)hårt  :D
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: andreask skrivet 27 februari 2007 kl. 15:15:48
Kommer nog att köra den blandat, inte slött och inte benhårt. Den är ostrypt dvs. skruven vid gas hand taget och nätet i avgassystemet är borttaget, finns det fler månne???  Japp olja och filter skall jag byta så fort jag hinner (kommer inte att köra mer än de 2~ milen den har gått på den olja som är i) Något annat att tänka på, vad är nästa steg i utvecklingen utav maskinen, drev, avgas etc etc. ???  Tackar för övrigt för tipsen :)
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: Rider skrivet 27 februari 2007 kl. 15:28:03
Jag skyndar långsamt. Har den bara ostrypt med 15drev fram än så länge.
Det sitter ju en liten katalysator i avgassystemet. Jag kommer dock att låta den sitta så länge. sneglar på ett effektsystem och öppet filter i kombination med ombestyckning ev. också ett 38 drev bak.

Ovanstående förfaller vara det man kan göra utan för djupa spår i ekonomin. Fast vad gäller avgas varierar priserna från 4-5ooo upp till + 10lök.

Vid filterbyte finns det utrymme att flytta batteriet under sadeln, passar kanon.

Efter detta krävs ju liite större ingrepp. har ännu inte hört om någon som bytt kam och portad topp etc. På quadsweden.se finns det dock en som körde med större gasare och ett Yoshimura!? system och den skulle det vara duktigt ryt i.
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: Henkeboy skrivet 28 februari 2007 kl. 10:28:56
Hej på er! Sitter det en katalysator på Dinlin?? Jag trodde det bara var silen i slutet på dämparen... Har för mig ett en kompis som körde rally tidigare rekommenderade att man skulle blästra grenröret på insidan för att få bort gjutskägg och liknande, är det nån som tror att det är värt besväret?
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: andreask skrivet 28 februari 2007 kl. 10:49:42
Kommer nog att köra otrimmat ett tag (förutom drev) sedan är nog planen ev. high velocity portning samt förgasare och avgas.  Finns det trimm kamaxlar så kanske man skulle ge sig på det med :) men är helt nybörjare på ATV så en liten 'inkörnings' period både för mig och hojen är nog inte fel hehe... Katalysator hade jag heller inte en aning om att det fanns. Frågan är om man tjänar speciellt mycket överhuvudtaget på att röra de främre bitarna av avgassystemet ? (man kan ju iofs förändra  karaktären något beroende på motståndet i röret) bra tips det där med batteriet (sitter ju lite illa till nu kan man säga)
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: Henkeboy skrivet 28 februari 2007 kl. 10:57:04
På dinlin finns det tydligen mest effekt att hämta i dom främre rören, kröken är för skarp. Det finns ju effekt system till Predator 500 som passar med lite modifikation, dom har längre rör och mjukare böj så man får flytta på fläkten som allt får plats.
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: Rider skrivet 28 februari 2007 kl. 11:17:53
Citat från: "Henkeboy"
Hej på er! Sitter det en katalysator på Dinlin?? Jag trodde det bara var silen i slutet på dämparen... Har för mig ett en kompis som körde rally tidigare rekommenderade att man skulle blästra grenröret på insidan för att få bort gjutskägg och liknande, är det nån som tror att det är värt besväret?


Enligt min ÅF sitter det en kat i avgaset. men det är nog ingen större ide att plocka den om man inte samtidigt ger mer luft/bränsle. Det där med insidan av grenröret har jag aldrig hört. Tvivlar på att det allena gör någon skillnad. Det tillhör väl "finliret" när man gjort annat. likså kan  blästring/polering vara väl värt även på insugssidan. Nu vet jag inte hur dinlins grejer ser ut vad gäller gjutskägg men har sett en del exempel på bilar.
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: mantafredde skrivet 28 februari 2007 kl. 18:39:24
blästra grenrör är vanligt i rally klassen ekonomi då dom inte får porta och trimma!

men det är ju även bra för att få bort sotavlagringar...

konsten med trimmning är ju att få in så mycke luft/bränsle blandning som möjligt i cylindern!
nackdelen om man polerar insugskanaler så blandas inte luften med bränslet på samma sätt! vet av erfarenhet! tok polerade en opeltopp och portade o grejade... den gick som ett as!!!  efter att jag slipat upp en grov yta i insugskanalena så gick den som fan!  

däremot så tokpolera avgassidan!!
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: andreask skrivet 28 februari 2007 kl. 20:51:26
Helt riktigt, många gör fel där faktiskt, när det gäller portningen. En sak till som kanske inte alltid är självklar; störst portar är inte alltid bäst, det beror på vad man skall ha ut utav motorn, vrid eller hk m.m. även kring utrustning spelar roll såsom kammar etc. etc.
Titel: Skillnad på inkörning och inte ??
Skrivet av: mantafredde skrivet 3 mars 2007 kl. 12:35:50
vet många som stirrar sig blinda på värden på kammar och hur mycke toppar flödar och sådana saker...   det dom inte tänker på är att kammens värden, komp, insug, avgasrör och förgasare/spjällhus ska lira ihop!!!

en värsting kam i en standard motor är helt jävla värdelöst!!!
samma sak med en riktig smidd högkompkolv...