ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: zacka skrivet 27 februari 2007 kl. 02:03:03
-
Hej
i min LTZ så är det rosa glykol, nu måste jag fylla på med nya pga att jag tog bort slangen till kylaren
köpte ny på avamc som ska vara säker för användning med magnesium kåpan, men den är blå/grön typ (de hade inte den rosa)
så nu til frågan, kan jag blanda ihop de ? eller måste hela bytas ?
för på t ex audi bilar så får man inte blanda den rosa glykolen med nåt annat
sen hur tömmer man hela systemet på kylvätska om jag tvingas att byta hela ? sker påfyllningen vid kylaren eller räcker det med behållaren?
många frågor som jag hoppas få svar på :)
-
När jag byte sa dem på ava att man skulle spola systemet. För man ska inte blanda olika sorter för man vet aldrig vad dem innehåller.
spola igenom slangen. Lite vatten skdar inte. jag brukar fylla genom kylarn. samt va noga med att lufta systemet.
-
Blanda aldrig glykoler med olika färg. VAGs röda funkar för magnesiummotorer, och går att få tag i överallt. Men det finns gula, gröna och blåa som också gör det, men de är ofta baserade på olika, ej blandbara glykoler.
-
okej, då utgår jag ifrån att byta hela kylsystemet (som är iofs lika bra), men hur tömmer man systsmet o spolar igenom ?
räcker det att jag öppnar den nedre slangen på höger sida om kylaren o spolar igenom ?
hur tömmer man från motorn ?
-
du lossar slangen från den berömda kåpan vid vatten pumpen......o spolar rakt in i kylaren... o det kommer vid vattenpumpen.... :lol:
-
thank you svennis
-
Använd destillerat vatten, om du ska hälla på koncentrat. Destvatten fäller inte ut mineraler som kan börja ge avlagringar och oxidation lika lätt.
-
okej, då utgår jag ifrån att byta hela kylsystemet (som är iofs lika bra), men hur tömmer man systsmet o spolar igenom ?
räcker det att jag öppnar den nedre slangen på höger sida om kylaren o spolar igenom ?
hur tömmer man från motorn ?
Du har en liten skruv i underkant på vattenhuset för tappning av vätskan i motorn..
-
jag brukar lossa tapp-skruven på kåpan,alla slangar+termostaten.spolar från alla håll och tippar upp quaden för å tömma totalt.fyller kylaren+behållaren,varm kör å kollar sen nivån i behållaren så den är rätt.
lycka till
-
Jag har också en liten fråga.
Ska bort med motorn och har nu tömt ur vattnet ur skruven vid vattenpumpen.
Behöver man lufta eller något skit sen?
Hur luftar man dårå?
men när man ska fylla på me kylarvätska någon gång kan man inte hälla i något färdigtblandat från mack då?
-
nu är det bytt o klart
tappade vätksna från motorn, samt slangen från kylaren, spolade igenom kylaren ordentligt, sen fyllde jag på det nya glykolen med vanligt kran vatten (hade inget destilerat) men det borde funka ändå
lufta gjorde jag som så att jag lät den gå på tomgång med kylaren öppen då bubblade det upp en massa luft, sen när termostaten öppnade då stängde jag o körde någrea varv, lät den kallna sen öppnade kylaren o fyllde på igen, gjorde det 2 gånger, så det borde räcka
den går som ett skott nu :lol:
-
visst går dom bra när man byter glykol...helt annan hoj...vilket vrid.... :lol: :lol: :lol:
-
Hahaha aa klotsvenne det stämmer xD
Ingen som kan svara på mina frågor? :cry:
Så när man luftar så gör man alltså så? vadå termostaten öppnar sig?
-
Jag brukar fylla på direkt i kylaren så mycket det går samt en del i expansionskärlet.
När man sedan startar motorn och låter den bli varm så öppnar sig termostaten, dvs kylvattnet börjar cirkulera ut från motorn till kylaren, för att kylas av, och tillbaks igen.
Vid detta tillfälle brukar eventuell luft försvinna ut samtidigt som nivån i exp. kärlet sjunker, eftersom mer kylvätska behövs då luften har försvunnit.
Man fyller på exp kärlet och stänger av motorn, låter den svalna och gör om processsen.
då brukar all luft vara borta.