ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Crille71 skrivet 26 februari 2007 kl. 22:30:06
-
Halloj! Efter diverse påhäng av allsköns attiraljer på våra quaddar (SMC cbw250) har jag och min ärade kamrat beslutat att nu ska vi försöka få dom att gå lite bättre också. Jaja jag vet, köp en ny osv. tänker nog dom flesta (mä de e juh ingen sport ju). Har kollat runt lite på forumet men inte har jag sett någon som kommit på den eminenta idén att borra upp cyllarna på SMC. Så varför kan inte vi va dom första att åta oss denna riskfyllda uppgift. Kolvar är beställda och quaddarna nerplockade (bägge två), Har polerat insugskanalerna på toppen så nu ere bara att vänta på leverans och sen åker cyllarna iväg på borrning.
Saker vi lyckats göra hittils med quaddarna är som följer:
-Breddad framvagn och bakaxel (Nya hubbar och spacers).
-Egentillverkad sänkningssats fram och kortad dämpare bak.
-Nytt helsystem
-Nya luftfilter och ombetyckade fuggar
-Nytt styre med styrhöjjare.
-omlackad ram
-Aluminiumfälgar med lågprofildäck
-38:ans drav bak
-Rullgas
-Delat bromssystem
-m.m.
Finns något intresse kan vi försöka lägga upp lite bilder på våra projekt.
Tips och ideer om trimmning mottages också med tacksamhet:-)
-
Skitkul intiativ, nån måste ju vara först :D Bilder på projektet vore jättekul att se. Rock on!
-
kul, lägg gärna lite bilder :)
har ni kollat hur mycket gods det finns att borra bort ?
-
Japp! vi har kollat hur mycket gods det finns. Fordret är på 60mm och kolven på 57mm i diameter det gör att vad som blir kvar efter borrning är 1,5mm runt om. Låter kanske lite men "nersticket" på cyllen är relativt kort och därför borde de inte va nåt problem. Hmm, lyckas inte med bildupplägget, försöker lite senare igen.
-
1,5 börjar väl bli lite tunnt :wink: Men det går nog ändå.
Det jag tänker på är väl tändkurvorna... Kan ni skaffa programmerbar CDi så vore det nog mycket vunnet...
Och nya vevstakar med nållager vore ju mumma :D
Man kanske kan montera en liten elfläkt som blåser på motorn också :wink:
Om ni kunde dynojetköra dem så vore det intressant att se. Då kan ni ju programmera CDI och byta munstycken och finjustera allt till sista droppen... :)
-
Här kommer lite bilder i form av en hemsida vi slängde ihop igår =)
http://hem.bredband.net/b490388/index.html
Vi kommer såklart fortsätta med att skriva om våra skapelser här ,men de va lättare å lägga upp bilder på hemsidan.
Så gå gärna in där å kolla hur det fortskrider...
Aprofå fläktar, -kanske 12v fläktar på oljekylaren inte är en dum idé.
Om man behöver ge sig på kammen eller CDI-boxen får provkörningarna utvisa, precis som ni antyder.
-
Detta ska bli mycket intressant att följa!
såg att ni hade breddning sats, vad tyckte du om skillnaden med och utan? , stänker det inte mycket då hjulen kommer längre ut också?
-
Ska bli intressant att se hur mycket det ger :wink: :D
-
Nu va kolvarna levererade och cyllarna packeterade för ivägskickning på borrning :twisted: . Om vi har lite tur kommer dom tillbaka nyborrade och fina i slutet på nästa vecka ( V:10) :lol:
-
Hehe, nu va allt iväg. :D. Å sudden har lagt upp lite mer bilder på hemsidan.
-
aaa det bli verkligen på håret :)
-
eftersom jag inte fick nått svar så frågar jag igen...
Hur upplevs skillnaden med eller utan breddningssatsen?
-
Ursäkta Hulken!! :-)
Jo jag upplever det som en jäääääla skillnad, Stabilare på väg m.m.
Observera att våra är ganska mycket bredare än original.
Bak så sitter både spacers och utflyttade hubbar.
Fram sitter både Spacers och extreme framvagn, samt sänkningssats som trycker ut hjulen yttarligare en liten bit :twisted: .
-
är det hemma gjorda hubbar ?(bak)
-
Nopp! inte hemmagjorda.
Tror att det är hubbar till Linhai eller nåt. Är samma hålbild som SMC.
Det enda man behövde göra för att dom skulle passa va att fila lite på splinesen. Flyttar ut ca 3cm per sida. Finns att köpa på Denada.
-
Nu har vi beställt insugningsrör till Mikuni 26:or för att få bort det där osymetriska insugningsröret..
Iom att vi är två så köper vi en uppsättning Mikuni 26mm fuggar (jagar bra priser nu.. tips mottages med taksamhet =) samt flyttar över orginalfuggen till den andra, på det viset får vi 2 stycken quaddar med dubbla fuggar.
Trolig kostnad:
- 200:- för fyra insugningsrör
- 495:-/st för fuggar
- 240:-/st nya tvillingwirear
För den som söker sprängskisser / servicehandböcker smc 250 har vi döna upp dom på hemsidan.. Håll till godo!
http://hem.bredband.net/b490388/index.html
-
Nu har vi beställt insugningsrör till Mikuni 26:or för att få bort det där osymetriska insugningsröret..
Iom att vi är två så köper vi en uppsättning Mikuni 26mm fuggar (jagar bra priser nu.. tips mottages med taksamhet =) samt flyttar över orginalfuggen till den andra, på det viset får vi 2 stycken quaddar med dubbla fuggar.
Trolig kostnad:
- 200:- för fyra insugningsrör
- 495:-/st för fuggar
- 240:-/st nya tvillingwirear
För den som söker sprängskisser / servicehandböcker smc 250 har vi döna upp dom på hemsidan.. Håll till godo!
http://hem.bredband.net/b490388/index.html
Det enda jag kom på var denna, men det har ni säkert kollat redan.
http://www.24moto.se/frm_se.asp?url=http%3A//www.24moto.se/prod-info.asp%3Fpid%3D%7BBF8125BE-807A-46F8-ABA2-84392D13A206%7D%26kid%3Dkat-20051210211828%26subkid%3D%26subsubkid%3D
-
Halloj igen! Jodå ja har sett dom fuggarna.
Idag har vi beställt Barossa insug (120:- st), dubbla fuggar Mikuni 26:or (395:-), Gasvire (140:-) + div packningar. Så vi verkar klara oss ganska billigt undan.
På freda väntas cyllarna hem. så det börjar dra ihop sej :twisted: .
Pryttlar vi hittils fixat som har med trimmet att göra:
-Borrade cylindrar
-Kolvar
-Kolvringar
-Packningssatser (topplockspackning till 300:an)
-gasvirear för dubbla förgasare
-Barossa insugsrör
-Förgasarpackningar
-Förgasare
-Frakter
-Olja
-Polering ventiler och insug utblås.
-
Svar till Turbo1.
Kolvarna vi köpt är original till SMC 300. Dom är 57mm i diameter vilket med ett slag på 53mm blir= 270,48cc exakt samma som 300:an.
Priset på kolvarna komplett med ringar, knaster å kolvbult låg på ca 700:- styck.
Ska också tillägga att vid borrning av cyllarna såg vi att det fanns rätt mycket gods kvar, är bara "nedsticket" som är nersvarvat till mindre diamater för att gå ner i blocket.
-
Halloj! Tänkte bara meddela att nu är cyllarna hemma från gubbsen på SPM-motor, nyborrade och fina.
Tyvärr väntar vi fortfarande på leverans av 2st kolvar och kolvbult m.m. :-( de e därför vi inte har meckat ihop och provkört än.
Men den som väntar ............ .
Vi uppdatera hemsidan med lite mer bilder på borrningen m.m. och sprängskiss på 300:an om någon e intresserad.
http://hem.bredband.net/b490388/index.html
Tjing!
-
Tjeena!!
Intressant projekt att följa, hoppas att ni får igång hojarna snart !
Såg på bilderna att ni hade gjort er en egentillverkad sänkningssats fram och kortad dämpare bak.
Har du någon ritning på sänksatsen fram, och hur har ni kortat dämparn bak?
MvH Stefan
-
Det är riktigt intressant, jag följer vare uppdatering här, läste även om längden på insugsrören =)
-
Hej igen!
Va har inte kortat fåra bakdämpare än, men det ligger i "röret" Vet däremot hur vi skall gå tillväga.
Bakdämpen är gängad i ovankant på dämparaxeln (den smala som går ner i cylinder), om man skruvar bort det övre fästet på stötdämparen och muttern som håller i fjäder, lyfter bort bricka och fjäder så står man där med bara dämparen :-)
Axeln är som sagt gängad, om man fortsätter och gänga ner på axeln med samma gänga som tidigare (M10 fin tror jag) och sedan kapar av axeln en liten bit (ca 10mm) blir dämpen något kortare och hårdare.
Sudden har beskrivit det på sprängskiss på hemsidan åsså.
Såklart ska vi krita ihop en ritning på våra sänkningssatser fram åsså, återkommer när det är gjort.
Vi har även kommit på ett sätt att får framdämparna att bli hårdare. återkommer med besked hur det är gjort åsså.
Tjing!
-
Hej grabbarna
(o brudar i den utsträckning det nu förekommer på ett sånthär forum)
Nu har ja gått o blivit medlem åsså..
Måste få säga, såhär som nyinvigd i qwaddsvängen som ja o crille msn:a om tidigare i dag att det juh är föjäla kul o hålla på med dehär förhållandevis små, lättmekade, billiga maskinerna me massa tillgängligt lullul och möljighet till att sätta en personlig prägel på skiten.
Hela gräjjen med att köra, meka, tuna ihop, bolla sjuka ide´r o dokumentera alltihop på en hemsida samt chattra med massa galna likasinnade på forumet o såsmåning om få ihop en personlig quadd som inte vill annat än fläska upp på baklangen i tid och otid... =)
-väl bemött!
-
ÄNTLIGEN!!!! Kolvarna har kommit :twisted: .
Efter mycket om och men har våra efterlängtade kolvar dykt upp, har varit många vändor innan så blev fallet vilket vi såklart kommer berätta mer om.
Men nu ska vi skruva ihop skiten, med början nu på lördag.
-
Hur går det för er ?
funkar det bra ?
hur mycket fortare går dom nu då ?
-
Halloj alla galna smc:are. Sååååå då va det gjort då.
Alla delarna på plats exkl. dubbelfugge.
Finns beskrivet en del på hemsidan för dom som är intresserade : http://hem.bredband.net/b490388/index.html.
Men vaffan vi förklarar lite kort här åsså :-)
När allt va monterat och klart och det va dags för första starten...
Jo då jag tror att startmotorn hann gå 3varv innan den gick igång :-) å innan man hade rört gashandtaget va smajlet i höjd med öronsnibbarna ungefär.
Motorn svarade ju på gaspådrag som en riktog hoj ska helt plötsligt, rapp och fin.
Så ut å provåka åsså, likadant där, svara på gasen betydligt bättre än tidigare.
Orken i motorn va helt klart bättre också ( Obs! har inte hållt helt stumt än pga. inkörning)
Sammanfattningsvis så tycker både jag och sudden att det blev en helt annan fyrhjuling.
Drar ur på alla växlar utan problem och då ären ändå drevad till 38:a, så det åker på ett 32-drev så fort som möjligt.
Förgasaren är original med 125 munstycke i, men det kommer snart på dubbla fuggar. Ev. provar vi med originalfuggen och bestyckar upp den något till och fininställer skiten för bästa resultat.
-
Hej igen!!!
Har ju lovat att vi skulle skriva lite mer om leverans grejjor också.
OBS! För er tokar som tänker prova samma sak som vi gjort så tänk för inni he.....vete på följande.
Efter vår eminenta idé att borra cyllarna till 300:a stod vi inför utförande fasen.
Innan vi gav oss på detta ville vi försäkra oss om att grejjorna skulle passa och gå att få tag på.
Vi ringde direkt till SMC:s generalagent i sverige ( JIAB ).
Trevlig kille som hjälpte oss med att mäta en 300:a kolv så att vi våga påbörja vårt projekt. Efter det tekniska, frågade vi såklart om grejjorna fanns så vi kunde komma igång.
Vi beställer grejjorna (Packningar, kompletta kolvar med bult och knaster m.m. ). Sen vare dags för oss att skruva isär grejjorn och skicka iväg cyllarna på borrning, vilket vi gjorde.
Efter ca 2 veckor ringer återförsäljaren och säger att grejjorna kommit, varav vi rejsar dit för att hämta pryttlarna (Nu börjar problemen).
I vår kartong som skulle innehålla kompletta kit med kolvar och packningar för 2st fyrhjulingar låg följande: 2st kolvar utan bult, topplockspackning till 300:an, cylinderfotspackning till 300:an. Hur f--n får man ihop 2 hojjar med det?
Orkar inte hålla på att förklara i detalj men det dröjjer ungefär 1,5 månad innan utlovade pryttlar kommer fram och inte ens då va det rätt saker rakt igenom. Till saken hör att vi under denna period frågat efter sakerna vid 5 tillfällen och blivit lovade att: Dom kommer med flyget på måndag, blir rätt tröttsamt att vecka efter vecka bli lovade något som inte uppfylls, så de så. Så återigen, se för inni he-vete till att få grejjorna innan ni plockar isär hojjarna.
Som tur är hade vi en åf som hjälpte oss med påtryckningar på denna jäla idiot, så en stor eloge till Ubbe på Denada Offroad som tillslut fixa fram grejjorna till oss.
-
Helsike, ni verkar tålmodiga iaf :|
Har du ingen film att visa upp? :D
-
.. som på beställning ligger det nu en liten, men naggande god AVI på första körningen..
Fan, tillockmed låter bättre som 300 cc =)
Ligger på :
http://hem.bredband.net/b490388/index.html
-
Blev lite knas med konverteringen av videon från mobilen till ett lämpligt format som folk kan kolla på, det blir nåt jäla 3gp-format..
Vi slänger upp nåt som funkar i Mediaplayer´n när vi är "on top of things".
Vi har lagt upp va hela konverteringen kostat o vart man får tag på gräjjer samt vem som kan göra jobben mm på hemsidan för den som är nyfniken.
Så snart tummen lossnar ur brunögat slänger vi på dubbelfuggar åsså, det ska bli himla itressant o se om vi kan jänga av framhjulen o sälja till bättre behövande =)
-hörs..
-
Filmen funkade utmärkt i Nokia Multimedia Player, verkar vara rätt härligt drag i den om man jämför med 250cc :D
-
Verkade ju gå rätt bra :wink:
-
Verkade ju gå rätt bra :wink:
-
hur många km/h snabbare blev den då ?
-
Det är ju lite svårt o säga hur mycke fortare den går.
Vad har man o gå på?
En hastighetsmätare som fladdrar mellan allt från 90 - 110 i runda slängar..
Vi brydde oss inte så mycket om hastigheten på dom här maskinerna i och med att vi fokuserat på en effektökning i detta skedet, vill man åka fort ska man nog välja ett annat fordon =)
Någon liten hastighetsökning blev det kanske, men vi snackar ju om några km/h, kanske ett tiotal eller nåt.
När man väl fått lite drag i maskinen kan man börja kika på drivlinan för att få en maskin som passar ens egna ändamål. Pendlar man tex me hojjen kanske man bör försöka få den att gå med ett bekvämare varvtal i "höga" hastigheter. Terrängföraren kanske vill nyttja effekten på annat vis..
Däckdimension, utväxling, och drevning mm är vad man har att labba med, som du nog känner till redan..
Crille har förästen modifierat den befintliga hubben för att passa ett 32-drev i stället för att köpa en ny hub o drev för 900:-. Han gick lös med överhandsfräsen o kapen på hubben o fick till det riktigt bra =)
Resultatet o bilder mm kan ni se på hemsidan.
-
Vi fick förstyvningsringarna till främre fjäderben idag åsså..
Efter sänkningen va det lite för svampig fjädring orginal för bullbarens eget bästa, visade det sig :lol:
Skiss o bild som vanligt på
http://hem.bredband.net/b490388/index.html
-
Halloj igen!
Börjar närma oss slutet på denna tråd tror jag :-)
Det mesta är som sagt nu gjort med borrning m.m.
Nu går båda 4-hjulingarna med "Big Bore kit" monterat.
Vad som är kvar är att försöka optimera bestyckning i fuggen.
Har ju också inköpt dubbla fuggar som åker på inom kort, men först ska vi prova med enkel.
Och som Sudden påpekat tidigare har 32ans drev åkt på gula faran.
Har även monterat en ny hastighetsmätare på den som är rätt kalibrerad med däcken som sitter på (255/60-10).
För er som undrar hur snabbt den går så: Orkar den nu varva ur helt och toppfarten hamna på dryga 110km/h (verklig fart).
Vi är ganska övertygade om att vi ska få hojjarna att gå något bättre åsså efter div. fininställning. Och såklart ska det bli intressant att se vad som händer med dubbla fuggar :-)
-
jasså så pass som 110km/h
får man fråga vad dessa två gjorde i orginal ? 8)
-
Vi mätte upp min innan till 85-90 km/h med bil, (vilket förmodligen är lite glädjemätning vid de hastigheterna).
Man kan nog misstänka att crilles hastighetsmätare som sitter på i dag mäter så nära sanningen man kan komma utan att bli för avancerad.
Man kalibrerar ju mätarn mot magnetrotorn och däckdimensionen, så de 110km/h som visas är nog hyffsat pålitligt.
kul med lite inlägg!!
Det är nästan bara vi som skriver i denna strängen :wink: är det någon som fått ut något, blivit inspirerad eller själv fått idéer av det vi dunkar upp här o på sidan, så är vi bara nöjda.
Vad tycker ni?
-äre för dyrt?
-vad FÅR det kosta?
-för krånkligt?
-behöver ni veta mer (än det som står på hemsidan) för att ta klivet?
-osäkert hur mycket effekt man verkligen får i förhållande till andra "trim"?
(vi tänker nog förästen bänka en hoj när vi är nöjda..)
-blir det mer intressant om Custom & Racing säljer färdiga "big borekit"?
-känns tungt att borra i nåt som funkar?
(vi borrade upp våra efter dryga 100 mil :twisted: )
-är det garantier, besiktning, försäkringar ed. som som spökar?
tyck till!!
-
TYcker att det verkar som ett helt överkomligt projekt. Jävligt kul att nui har delat med er av era erfarenheter :D Tappade lite där med uträkiningar av kurvor och dyl men annars var det bra oh lättbegripligt.
Har hört att Custom racing skulle börja sälja bigbore kit, det kan ju vara ett alternativ kanske.
Keep up the good work 8)
-
jo det verkar skit bra alltihopa, jävligt spännande att följa oxå.
jag vet dock inte om jag skulle våga mig på det själv då
jag är fattig och inte har råd med motorkrongel kostnader
är oxå en riktig sopa på att skruva 8)
men hastighets ökningar på älsklingen kan ju få den sämste att ge sig på det omöjliga.
tycker det var intresant.
men jag som har min väg reggad, får väl problem vid besiktning 2011
-
Besiktningen kommer inte märka om du har en 250 eller uppborrat till 300. Inte en chans.
-
Finns det inga fler filmer på dem så man kan se hur bra de går med detta trimmet?
-
kolla några rader upp..
finns en liten film på hemsidan.
http://hem.bredband.net/b490388/index.html
-
Men hur kan man lägga upp en film i sån format?
Gör om den till .avi
eller nån annan mer kompatibelt format.
-
ngn mer film då?
-
Nice!
Riktigt intressant att följa denna tråd.
-
Halloj gott folk! Jodå jag å sudden skall nog kunna prestera en filmsnutt till på båda quddarna "in aktion" :-) meddelar när så är gjort
Kul att ni lämnar lite synpunkter på våra galna påhitt!! keep on!
/Crille
-
alla blinkers ba dog... relät går.. 8O
..fränt :!:
(Har fått lite bilder på turbojobb på en smc :twisted: ska kolla med källan om det är ok att lägga upp dom)
håller med crille!
tyck till!!
-
Gärna en bild på hojjen nu när den är extra låg :wink: :D Har följt ert projekt, kul att någon lägger ner lite tid och pengar på 250:n... verkar ju ha gjort lite skillnad :wink: 8O
-
:D
dunkat upp lite bilder på begäran...
http://hem.bredband.net/b490388/index.html
-
Vad tycker ni ??
----------------------------------
Vad tycker ni?
-äre för dyrt?
-vad FÅR det kosta?
-för krånkligt?
-behöver ni veta mer (än det som står på hemsidan) för att ta klivet?
-osäkert hur mycket effekt man verkligen får i förhållande till andra "trim"?
(vi tänker nog förästen bänka en hoj när vi är nöjda..)
-blir det mer intressant om Custom & Racing säljer färdiga "big borekit"?
-känns tungt att borra i nåt som funkar?
(vi borrade upp våra efter dryga 100 mil )
-är det garantier, besiktning, försäkringar ed. som som spökar?
-----------------------------------
- Hanä!!
-
Jag tycker att det blev riktigt skithäftigt !!!
Väldans prisvärt för den delen oxå!!
Hade ni gjort sänkningsatsen fram själva eller är det den som
Custom & Racing säljer ??
-
Idén kommer fån bilder vi sett från custom & racing, men vi ville göra egna.. mest för att bara kolla hur hojjen skulle gå och se ut. Kan ju säga att de får sitta kvar... :twisted:
-
Idén kommer fån bilder vi sett från custom & racing, men vi ville göra egna.. mest för att bara kolla hur hojjen skulle gå och se ut. Kan ju säga att de får sitta kvar... :twisted:
Sugen på att göra en uppsättning till ??? :wink:
-
Blev riktigt bra :wink: :D Nu har man fått lite ideeer vad man själv ska hitta på med sin :wink:
-
Idén kommer fån bilder vi sett från custom & racing, men vi ville göra egna.. mest för att bara kolla hur hojjen skulle gå och se ut. Kan ju säga att de får sitta kvar... :twisted:
Sugen på att göra en uppsättning till ??? :wink:
hehe, tack för förtroendet, men ja får själv åka till farsans verkstad i Värmland om ja vill få ihop något mekaniskt. (själv bor ja numer i stockholm)
Sen vet jag inte om det går o göra det så mycket billigare än custom & racing, ja tycker inte det är något oskäligt pris. Vi gjorde egna bara för att jag o crille gjorde tyckte de va en kul gräjj o slänga upp hojjarna på kärran o döna till värmland o leka lite i verkstan o dricka ohämmat med bäsh. :D
http://custom-racing.se/index.php?act=viewProd&productId=53
Men om ja hade möjligheter att kunna styra NC-maskin om dagarna hade ja nog fräst mig ett par snygga sänkningar i alu.. Du har ju bästa tänkbara förutsättningarna att kunna mäjsla ihop fräcka gräjjer till hojjen (beroende på om det är fler-op, svarv eller fräs du styr givetvis..)
-
Å som vanligt finns nya bilder på hemsidan :-)
Vill åsså passa på att hälsa grannen hemma välkommen som SMC250 ägare hehe.
-
HA!! :twisted:
Fick juh lite bilder på ett turboprojekt för en tid sedan och det va killarna på Custom & Racing som gett sig på utmaningen. Ja har fått ok av dom att dunka upp bilderna, så ja gjorde det med en gång..
Skiiitläckert!!!!
Vore fan om det inte skulle gå o få den där jävla 250n å gå satan till slut..
(vi har antagit utmaningen o ger oss inte i första taget, även om det inte äv världens bästa grund..)
Grabbarna på C&R har redan provat att hänga på 2 st orginalgasare, vilket man inte tyckte gav så himla mycket.. Ve den som ger sig, vi har köpt mikunifuggarna o tänker hänga på dom.. måste juh prova!!
Nästa gräjj att kasta sig över i ordningen blir CDI-boxen, i Fiddyvärlden kör man stenhårt med sådana. Dom kör encylindrigt motsvarande SMC:s ena cylinderns volym. Dessutom är spolarna på SMCn parallellkopplade o tänder samtidigt, så man skulle kunna använda en FiddytrimCDI-box.. eller som D-K antytt tidigare, om man fick tag på en programmerbar CDI som passade och inte kostade skjortan kanske det vore nå´t.
Dunka upp Mattes (crilles granne) ögonsten åsså..
-
Idén kommer fån bilder vi sett från custom & racing, men vi ville göra egna.. mest för att bara kolla hur hojjen skulle gå och se ut. Kan ju säga att de får sitta kvar... :twisted:
Sugen på att göra en uppsättning till ??? :wink:
hehe, tack för förtroendet, men ja får själv åka till farsans verkstad i Värmland om ja vill få ihop något mekaniskt. (själv bor ja numer i stockholm)
Sen vet jag inte om det går o göra det så mycket billigare än custom & racing, ja tycker inte det är något oskäligt pris. Vi gjorde egna bara för att jag o crille gjorde tyckte de va en kul gräjj o slänga upp hojjarna på kärran o döna till värmland o leka lite i verkstan o dricka ohämmat med bäsh. :D
http://custom-racing.se/index.php?act=viewProd&productId=53
Men om ja hade möjligheter att kunna styra NC-maskin om dagarna hade ja nog fräst mig ett par snygga sänkningar i alu.. Du har ju bästa tänkbara förutsättningarna att kunna mäjsla ihop fräcka gräjjer till hojjen (beroende på om det är fler-op, svarv eller fräs du styr givetvis..)
Maskinen som jag jobbar i är mera anpassad för detaljer som väger 5 - 30 ton tyvärr....
Men jag skulle uppskatta en ritnig på eran sänkningsats :wink: , så skulle det nog gå att skära ut dem i Lasermaskinen på jobbet
-
eran nya granne "matte" äger min gamla smc 250 :)
kul o se att den är i fint skick fortfarande :D
-
(http://www.vortex-performance.com.au/_borders/Vor006.jpg)
En sån här skulle den nog svara bra på :idea:
Och med knapp på styret, för att byta kurva mellan start/acc till högt vrid/körbarhet...(http://www.vortex-performance.com.au/_borders/Handlebar_Switch_Yellow-3.JPG)
Närbild på boxens omkopplare(http://www.vortex-performance.com.au/images/003-1.jpg)
-
Vore ytterst intressant att få höra exakt vad det gav.
så vatt custom racing har bore kittet och helt klart verkar det intressant med att byta sina grejjer mot de kittet..
men beskriv gärna mer om vad det hela gav...
mycket bra jobbat i alla fall,,,,,
kul med folk som tar för sig....
-
Ha!
kul att ni bistår med lite idéer o kommer med tips o synpunkter!!
:D
Som vi skrivit nånstans här tidigare kommer kanske kasta upp maskinerna i en bänk när vi tycker dom går som folk.. men vi har lite kvar o labba med än så länge.
AAAAA!!! såg det! slitkul juh!
http://custom-racing.se/index.php?act=viewProd&productId=166
Riktigt bra pris var det juh också!! dom är bra domdär grabbarna.
D-K; tack för tipset, men ja tror dendär pjäsen går lös på närmare 4´.
Vi har kikat runt lite på egen hand åsså.. om vi inte får in nåra kalastips så tror ja vi börjar få några dugliga kandidater att galra i.. återkommer när vi kommer till skott. (ska bli intressant..)
Vi har varit på Denadas öppna hus o fotat lite leksaker o provkört några nya maskiner mm.. kommer lägga upp lite bilder o filmer sen.
(vi råkade hamna på en stor grusplan på vägen hem.. satan va kul man kan ha på en quad) :twisted:
Är det föresten någon som är sugen på att köpa bigborekitt av C&R?
Vi är helt klart nöjda med våra "hemkörda" kit och kan nog inte göra annat än rekommendera deras prylar då dom dessutom lyckats fått fram det till ett sådant överkommligt pris.
Dom kanske kommer bänka häcken med kit på?? ska fan fråga.. återkommer med det..
-på återseende
-
Sudden: Såg på eran hemsida att ni hade separerat bromsarna fram och bak har du lite tips och inköpsplatser att rekommendera. Hur gjorde ni med era och vad körde ni med för grejor? Höll på att göra flera huvudstupningar i helgen pga kombobromsen :roll:
-
Men varför åffra så mycke (kör tid) Varför inte bara köpa en större hojj :?:
-
skojj att vara med i er galna värld och det är ju inte trist att köra heller :) Är redan i tankarna på vad som skulle kunna göras med hojjen :)
Å som vanligt finns nya bilder på hemsidan :-)
Vill åsså passa på att hälsa grannen hemma välkommen som SMC250 ägare hehe.
-
darklod
jag tror att du har köpt min gamla smc :)
om det är du som är matte vill säga som köpyte den oranga 250 05 med system o 2 extra ljus
-
Stämmer nog bra det, är du första ägaren på hojjen? Den har extra lysen vilket är grymt, tyvärr är glaset pajj på vänsterlyset, skall försöka hitta ett nytt glas, tips?
Den går mycket bra och är i bra skick. Det som saknas är backen när den skall lämna garaget :)
Varför sålde du, inköp av en större maskin?
Ps.. jorden är liten :)
darklod
jag tror att du har köpt min gamla smc :)
om det är du som är matte vill säga som köpyte den oranga 250 05 med system o 2 extra ljus
-
Jag köpte den hojen när den hade gått 14 mil av en kille som fick unge o kände att han inte kan/ha tid att köra quad
så jag körde den till ca 270 mil tror jag, sen sålde jag den pga köp av en suzuki LTZ400
det jag gjorde med den är att jag bytte slutdämpare, bestyckat om den med ett 140 munstycke o höjt upp nålen, o tagit bort locket till filtret
sen så monterade jag de 2 extra lyserna, använde de bara ibland när det är riktigt mörkt, o då lös de upp hela gatan :) men tror inte att det är en bra ide att köra jätte länge då de drar alldeles för mycket ström
för övrigt så har jag kvar locket till filter boxen som tidigare ägare aldrig hämtade, hör av dig om du vill ha den, du fick inte med en hjälm också en sån kruk hjälm utan visir ? för den är min som ägaren aldrig återlämnade
få man fråga va du har gett för den ?
fick du med gatdäcken ?
..//zacke
-
Det var som 17 att du bytte slutdämpare det visste inte säljaren som jag köpte av. Jag fick med både gat och cross däcken +trimavgasrör och capell för att skydda mot regn vid förvaring ute.
Vore mycket skojja att ha locket till luftburken och du inte bor för långt bort?
Är det du som spräckt vänster sida av stänkskyddet med knät? Säljaren sa att det var förra ägaren som gjort det.
Var köpte du extra lysena? Vore skojj att byta ut det som är pajj eller byta, de lyser ju som sagt bra !
Vad det gäller hjälmen så har jag inte sett någon sådan, säljaren som sålde den åkte utan. Slutpriset efter lång förhanling blev 21.000:-
Jag köpte den hojen när den hade gått 14 mil av en kille som fick unge o kände att han inte kan/ha tid att köra quad
så jag körde den till ca 270 mil tror jag, sen sålde jag den pga köp av en suzuki LTZ400
det jag gjorde med den är att jag bytte slutdämpare, bestyckat om den med ett 140 munstycke o höjt upp nålen, o tagit bort locket till filtret
sen så monterade jag de 2 extra lyserna, använde de bara ibland när det är riktigt mörkt, o då lös de upp hela gatan :) men tror inte att det är en bra ide att köra jätte länge då de drar alldeles för mycket ström
för övrigt så har jag kvar locket till filter boxen som tidigare ägare aldrig hämtade, hör av dig om du vill ha den, du fick inte med en hjälm också en sån kruk hjälm utan visir ? för den är min som ägaren aldrig återlämnade
få man fråga va du har gett för den ?
fick du med gatdäcken ?
..//zacke
-
Lånar tråden lite.
Boore kit 3650 kr eller trim kam 2750 kr ?
vilket ger mest?
tyckte bara att det var lite väl för kammen.
-
Det var som 17 att du bytte slutdämpare det visste inte säljaren som jag köpte av. Jag fick med både gat och cross däcken +trimavgasrör och capell för att skydda mot regn vid förvaring ute.
Vore mycket skojja att ha locket till luftburken och du inte bor för långt bort?
Är det du som spräckt vänster sida av stänkskyddet med knät? Säljaren sa att det var förra ägaren som gjort det.
Var köpte du extra lysena? Vore skojj att byta ut det som är pajj eller byta, de lyser ju som sagt bra !
Vad det gäller hjälmen så har jag inte sett någon sådan, säljaren som sålde den åkte utan. Slutpriset efter lång förhanling blev 21.000:-
japp, det va inte direkt jag som spräckte skärmen, lånade ut hojen o den personen åkte in med vänster knä in i skärmen o den sprack runt varnings skylten :(
japp jag bytte ut dämpen, köptes från denada för 2200:-
lyserna satt på en ramp för bilar med 4 lysen i som följde med en bil jag hade köpt, men såna lapor säljs ju överallt bla mekonomen osv...
jag sålde den för 22000:-
lycka till
-
Dags för nya projekt? Såg att det låg en borrad smc på blocket?
-
Hmm, tyckte åsså priset på kammen va lite högt, men tror dock att de kan ge lite :-)
Tror faktiskt att Bigbore e modellen, på våra gjorde de en hel del.
Såg även att grabbarna på c&m testat med ett avgassystem med lika långa pipor, Detta har vi också funderat på.
Och som sagt nya projekt:-) nu hänger nästan ALLT på fyrhjulingen och snart börjar det bli riktigt dyrt att fortsätta, så någon gräns finns det för hur mycket tid/pengar man lägger ner.
Tycker våra blev riktigt trevliga med bigborekittet etc. och det kanske är onödigt att exprimenter för mycket med dom nu när dom går så bra!? men men vi kanske provar med dubbla fuggar också (ingen som provat de på en 300:a va jag vet ) :-).
-
Vi var ju på öppet hus hos Denada för ett tag sedan, ja har lagt upp lite bilder på det. Finns nåra bilder på 07- ATV, SMC, Adly , FYM, en jäla husvagn.. reggad!! till ATV som nån hade smaskat ihop själv :D mm.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=368
Fan du har rätt Crille!
Det börjar ju poppa upp massa godis på C&M:s hemsida som vi varit inne på själva. Det är kammar , riktiga effektsystem (som är nämnt tidigare), fuggar mm. Det kommer säkert CDI- och dubbelfuggekit snart med, så än finns det kvar att göra på en SMC!!
Slängde upp en liten videosnutt på hemsidan åxå..
http://hem.bredband.net/b490388/
Hinner vi i dag, slänger vi på dubbelmikunifuggar o provkör lite.. :wink:
-
JAHA..
Det va slutet på SMC eran för våran del, både ja o crille har sålt iväg våra maskiner till 2st lyckliga ägare.
Ja måste erkänna att det var med STORT vemod som man lämnade iväg pärlan.
SMC:n är en riktigt bra inkörare till quadvärlden, men det är svårt att undkomma det faktum att det saknas nåra cc.
Ja han inte tuna in dubbelfuggarna tillräckligt för att låta dom sitta på vid försäljningen (tvungen byta lågfartsmunstycken),
men det ja hörde lät riktigt bra faktiskt, himla jämn o fin gång iaf. tog nån bild me mobben ja kan smaska upp på hemsidan vid tillfälle.
(den får ligga kvar förresten, vi lägger även upp en ny för nästa projekt innom kort..)
Vad är nya projektet?
.. Det här är ju lite känsligt ämne, men vi kommer att ge oss an att få fason på en varsin "Äkta Raptorkopia"
:lol: i form av Hsun "Brutal" 400cc. Vi har varit o kolla på, klämt, kännt, provkört o fotat nyimporterade exemplar,
jämfört med "orginalet" och lagt upp en sträng på därför avsedd plats.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=86070#86070
och crille har svarat på
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=86069#86069
Vi kommer att kika in här lite då o då ändå..
På återseende!
-
Vad hände med det där turbobygget?
-
Vad jag vet så hade man svårt att få något rigtigt laddtryck ur 250cc:n..
Kanske går bättre på en borrad hojj???
-
saknar ni nån stans att vara o mecka o umgås med likasinnade?
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11664
-
Har en röd SMC med eaxt likadana "extra ljus" är detta någon tillbehörs grej??