ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: knasen skrivet 26 februari 2007 kl. 20:34:57
-
Är nybörjare på de här med fyrhjulingar. har haft min linhai 2x4 ca3 mån har börjat kolla lite på trim. och undrar vart dom där vikterna sitter på variator. har sett att man kan ta bort 4 för bättre ax? hoppas på svar. MVH knasen
-
Hej knasen..välkommen till gänget!
Titta gärna in på
WWW.NORRLANDSATV.DINSTUDIO.SE
Mvh ingemar
-
Tack för länken Ingemar. ska titta lite mer noga på den ser bra ut de jag såg nu.
-
Tjena och grattis till ett bra val av maskin.
Trim:
Benring har gjort en beskrivning här på forumet hur man klipper varvstoppet.
Vikter i variatorn:
1. ta bort den stora plast kåpan på vänster sida.
2. tag bort remmen. Det går att trycka isär det bakre "drevet" med händerna (undvig att använda verktyg så du inte gör märken där remmen ligger). Tryck in remmen i det bakre så går det att kränga av den från def främre.
3. lossa på den mittre bulten på den främre drevet.
4. plocka loss "drevet"
5. Den ena av "drev" halvorna är betydligt tjockare än den andra. Denna innehåller rull vikterna. Det sitter 4 st skruvar i ytter kant av den. Lossa dem.
6. Under "locket" hittar du vikterna och lite annat godis.
7. Tag bort 2 eller 4 vikter. Se till att de blir tomrum på var sida om centrum. Tar du bort en vikt som sitter kl 12 måste du även ta den som sitter kl 6. Tar su 4 ä4 det bara att ta varannan.
8. ihop med allt igen.
Var noga med att du sätter ihop allt som det satt och i rätt ording. tar typ 30 minuter att göra.
-
jag får tacka för den fina beskrivningen stene.
-
Gör detta stor skillnad? Vilken skillnad blir det om man tar bort 2 el 4?
Tar variatorn skada av detta eller är det bara en slags strypning?
Jag har en -07 4x4 och skulle vilja öka styrkan i maskinen! vad ger bäst resultat? Variator vikter, avgassystem, munstycken, luftfilter, mm? Jag förstår ju att allt tillsammans ger bäst resultat. Men vart ska man börja? känns lite dyrt med 4000:- för bara ett avgassystem....
-
Börja med avgas röret utan att ändra det så händer det inte så mycket.
Du kan göra ett själv utan att det kostar en förmögenhet.
Om du kör mycket i skogen så tycker inte jag om att ta bort variator viktena ,på grund av att jag vill köra på väldigt lågt varv ibland.
Men ska du köra grus väg, leka mest då bör du ta ur hälften av vikterna
Sen kan du byta luft filter till ett som andas bättre,kör du i skogen mycket & i vatten lera så bör du inte gå upp så mycket som bering, han har 160 ,prova 140 ,du bör kunna köra med locket på luftburken,
Detta har mest med körning i vatten & dynghål
Sen kan man sätta på ett bränsle filter på över trycks slangen till luftburken ,då hinner en del olja rinna tillbaks,samt lufta upp vakum slangarna till bränslet, förlänga överfyllnads slangen från förgasasaren mm.alla slangar som sitter under insuget ska upp till styret ungefär
-
Gör detta stor skillnad? Vilken skillnad blir det om man tar bort 2 el 4?
Tar variatorn skada av detta eller är det bara en slags strypning?
Jag har en -07 4x4 och skulle vilja öka styrkan i maskinen! vad ger bäst resultat? Variator vikter, avgassystem, munstycken, luftfilter, mm? Jag förstår ju att allt tillsammans ger bäst resultat. Men vart ska man börja? känns lite dyrt med 4000:- för bara ett avgassystem....
Jag har kört med 4 vikter borta ett längre tag utan att variatorn tagit skada. Skillnaden blir en maskin som varvar mer innan den "växlar". Kan vara lite jobbigt om man åker långsamt långa väg sträckor då maskinen håller ganska högt varv hela tiden. MEN. ett högre varv medför ochså mer kraft. så du får en maskin som är "starkare" och accar bättre. Det gör ingen skilland på toppfart.