ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Övriga - t.ex Adly, Kasea, Skyhawk, Derbi, Malaguti => Ämnet startat av: larsostman skrivet 24 februari 2007 kl. 19:15:50
-
Trevlig maskin, rätt bra klipp å kändes stabil, MEN, ska växelföraren va så trög? Inte helt lätt att hoppa mellan H L R. Ställde hojjen i en backe för att sedan försöka få i backen, jag lyckades aldrig. Provade tvärt om å det gick till slut.
Maskinen var nästan helt ny, blir det bättre?
Går det att justera någonstans?
Dom hade bara en kort inne å jag är sugen på en lång, men skillnaden kanske inte är så stor??
Var även och provkörde Arctic Cat 4-5-700cc maskiner, fina de med.
Största skillnaden var gången på motorn samt finischen på detaljer, men någonstans måste väl prisskillnaden märkas.
Det var dock bättre riv i CF jämfört med AC 500, 700 var piggare, inte helt oväntat.
-
den blir bättre efter ett tag ,,sen måste man stå på bromsen för att få i backen ..säkerhets grej...
-
Mina växlar har blivit mycket bättre nu, när jag gjorde 10 mila servicen, då smörjde de alla reglage m.m., och sen dess är det mycket lättare att få i och ur växlarna, och visst, man måste stå still, med bromsen nedtryckt. Man kan ju förstå att allt är trögt i början, det är ju nya grejor som måste "slita" in sig :wink: .
-
Arctic Catarna var också nya, de gick att växla.... Så visst går det att bygga saker som inte kärvar vid ny produktion. Men de kostar ju klart mer.
Ärligt, vad tror ni händer om 10år vilken av dessa maskiner fungerar bra då? Om man servat som man ska och varit "snäll" mot maskinerna, kommer det vara någon skillnad mellan dem?? Törs man fråga det här :oops:
Kanske bara är att shoppa å va glad :P å inte fundera så mycket...
-
Ska man verkligen oroa sig för vad som händer om 10 år eller 100 år, lev idag, och ha roligt, det finns inga "garantier" för något, det är inte säkert att en hoj för 100 K ,håller bättre än en för 70 K. :?:
-
Vad det gäller dina frågor om maskinerna så är det ingen som kan säga villka som är bäst..moto kan vara bättre i längden än Articen eller tvärtom..alla beropå hur maskinen är byggt och villket matreial den är byggd på.sen handlar det mycke om underhållningen och hur hårt man kör osv även dom bästa märkena kan krångla och ingen ges i garanti..men kan säga så här...
Kymco 250 KXR var mer hållbart än Den nya bombardier 400 4x4 som jag har nu..maskinen har krånglat väldigt mycke när jag köpte den och kostade ca 100.000:- medans kymcon kostade 45.000:- och körde väldigt hårt med den..hann semestra med den rak igenom sverige. från sundsvall ner till danmark och sedan hem igen..och gjorde detta 2 gånger och hade inte ETT FEL bara tanka å köra..så visst skiljer det sej...
Men visst är moto en fin maskin..men titta gärna på TGB BLADE 425 4X4 åxså en fin maskin..så lycka till
Ingemar på
WWW.NORRLANDSATV.DINSTUDIO.SE
-
Gillar Bladen men skulle vilja ha en lång modell men måste väl provköra för att veta helt...
-
Men ni har ju helt rätt angående tiden, allt kan hända oavsett maskin.
-
Jag har nu provat en lång CF som va strypt och en kort som va ostrypt och det är två olika maskiner!
Dels så va den långa för stor, tycker jag, klumpig etc dels så va den korta snyggare!
Sen va det som natt o dag med strypningarna borta, det va det som fick mig o bestämma mig.
Dock skall man ha andra däck än orginal...
Sen kan jag bara instämma med "Lev idag"-killen, inte om 10 år, det e skit samma, du kanske inte ens lever då, så köp, ha kul o ge järnet :)
-
De var så stor skillnad mellan lång/kort :( , hade hoppats att det var försumbart, ev trevligare i högfart med den långa.
Var provkörde du, parkering eller i spenaten?
Jag var mest på en parkerin & i några snöhögar.
Vad har du för invändningar på däcken? Tyckte det va ganska bra grepp, men jag har inte provat några andra heller.
Det borde väl va rätt stor skillnad mellan strypt & inte, kul att det va de också. Men, vad bestämnde du dig för då?? Kör inte du Linhai?
-
Det e ju visserligen olika på vem du frågar, men jag upplevde stor skillnad på lång vs kort :)
Jag körde den långa på parkering o snövallar modell mindre, och den andra på skogsväg men lite mer snö men ungefär samma.
Sen körde killen som äger den korta upp i skogen en bit, djup snö, stannade, sen körde han vidare, det va inga som helst problem.
Däcken som satt på den korta hade "dubbar" som va runt 4 - 5 cm höga o säkert 5- 6 cm breda, på orginaldäcken så e dom typ 1,5 - 2 cm o mindre, ser mer ut som sanddäck än terrängdäck tycker jag.
Jag bestämde mig för att sälja min Linhai o köpa en kort CF :)
Sen kan jag tänka mig att den långa inte e lika benägen att tippa över...
-
Darth Benring har Linhaiernas motsvarighet till Millenium Falken 8) ...
//L
-
Haha, den här menar du va?
http://www.thomasmodels.com/gallery/mf5.jpg
-
Precis!, en alldaglig modell som inte ser mycket ut för världen.....
Men som åker ifrån det mesta i galaxen :twisted:
//L
-
Haha, det e rätt likt mig i så fall, hade en orginal Opel Ascona från -79 tidigare som inte såg ut mycket för världen, men med 170 hästars rallymotor i med dubbla weber45or 8)
-
Gud hjälpe oss om du skaffar en CF :lol: moto 500
Seriöst, jag körde CFmoto 500 efter jag sålde hajen och hade nästen slagit till om jag inte hittat en beg Can Am och hornen i pannan dykt upp.
Som du säger så finns det bättre alternativ på däck om man ska ut på myrar och krypa eller i lera å sörja. Orginal däcken är väl mer ett landsvägs alternativ.
//L
-
Can am e inte fel :)
Ja, dom däcken e mer Allroad kanske, vilket inte är fel till vardags, jag pendlar en del med min och det är tråkigt o köra ner grova däck på asfalt. Så billigt e det inte med däck :)
-
...å 4x4 med diffspärr öppnar upp en helt ny värld, hur kunde man klara sig utan 8O