ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Redcreek skrivet 24 februari 2007 kl. 15:01:25
-
Hej
Är det nån som har en bra länk till sidor med lite fakta runt bäcktester av
Raptor 350, LTZ 400?
Har en polare som säger att LTZ har 50hk, stämmer det?
-
Hittade en bra link här
http://www.mainjettech.com/dyno.html
-
50 hk är nog en bra bit i överkant om du inte ökat cylindervolymen och bytat kammar, avgas, förgasare, och ökat varvtalet en bra bit.
Såg ett motordynotest av en LTZ med samma LTE-avgas som jag har, ombestyckad och sportfilter, och den gav ca 40 hk i motorn, ca 36 på hjulen.
Men vi ska inte bara snacka effekt, för det blir en mycket roligare vridmomentskurva, och mycket mer körglädje än original.
-
36 hk? I dynojettesten som är länkad fick dom ut 32 hk med en annan kam, kolv, avgas mm mm.....
-
här har du bänktester på en LTZ400 med olika avgassystem:
http://www.ctracing.com/ltz400%20pipe%20shootout%20mag%20.htm
-
Ja då var det färdigsnackat om 50hk då, tack så mycket 8)
-
Nästan alla dynotester blir olika. Det viktiga är vad du har innan mod och vad du får efter på samma dyno.
-
36 hk? I dynojettesten som är länkad fick dom ut 32 hk med en annan kam, kolv, avgas mm mm.....
Och som du ser så fick de ut 36hk ur el YFZ 450 med annat avgas och tändbox så det hänger mycket på hur bänkningen är utförd...
-
dessutom är det bakhjulshästar de mäter
det tillverka anger är oftast motor hästar för att det ska låta mer :)
-
Och sen vet man inte hur de räknar förlusten på däcken. Quaddäck är nog inte så lättrullade som bildäck. Snackade med en kille som brukar bänka bilar, och det kan skilja 5-10 % i friktionsskillnad på rullarna mellan olika däcksorter.
Sen har det med hur maskinen är inställd, lufttemp, luftfuktighet osv.
Skulle vara kul att veta hur mycket de kan plocka ur en 700 med allt maxat. Med insprutningen borde det kunna bli riktigt riktigt kul effekt och vrid.