ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Almgren skrivet 23 februari 2007 kl. 18:41:20
-
Nyss kommit hem efter lite körning.
Börjar med att berätta att när man ska backa så hackar det otroligt som om de skulle kugga över liksom. å ibland göre det frammåt i början också. testat tagit bort framdrevet å ibland stannar det å den driver inte å petar man lite på driv axeln där drevet sitter så driver den då.
Upt:
Så nu är det uppkollat det som behövs nytt är
Sak - Artikelnummer - Pris dollar
Toppackning - 11141-29F01 - 26
Fotpackning - 11241-29F11 - 15
Backdrev - 24561-07G00 - 43
Dog, back - 24581-07G00 - 31
Backdrev DR - 24571-07G01 - 55
Shiftgaffel - 25211-07G00 - 39
Packning, magnet - 11483-07G00 - 5
Packning, koppling - 11482-07G00 - 11
Ventilkåpspackning - 11173-29F00 - 22
4ans drev - 24241-07G00 - 52
1ans drev - 24311-07G00 - 55
Det värkar som dom tidigare crossväxlat skulle jag tro mycket + att jag varit lite vårdslös med backen tror jag.
På vissa drev är nån/några kugg borta på å vissa andra och som det var på alla dessa är själva "klackarna" på sidan drevet nötta i kansterna så det glider undan om man säger så.
Någon vänlig person som kan mycket skulle kunna titta upp vad detta blir i sverige med priser ?
-
Vet inte om det är total ras men det låter som du lär behöva riva den. Med lite "tur" så kanske den bara behöver schimsas om.
-
hur menar du med shimsas om ?
hur ere me dessa motorer måste man klyva motorn?
Vad kan det vara för något som e pajj?
ska man ta bort motorn å försöka fixa själv eller lär man nog lämna in? :cry:
-
vad har du i för olja ?
är det bilolja så är det med största sannolikhet är det som är felet
LTZ har en våt koppling o behöver då en MC olja som är anpaassad för just det
testa att byta olja först
att det hackar när du backar kan bvara back varvtalsspärren som gör attden bryter tändningen så man inte ska backa för fort, kan vara den som knasa/glappar även frammåt
..//zacke
-
hur menar du med shimsas om ?
hur ere me dessa motorer måste man klyva motorn?
Vad kan det vara för något som e pajj?
ska man ta bort motorn å försöka fixa själv eller lär man nog lämna in? :cry:
Hoj motorer brukar ha sned skurna drev så kuggen går i fullt "av sig själva" Och om det var så att det funkade när du tryckte på driv axeln så kanske det kan räcka med att du shimsar upp driv axeln åt det hållet du trycker på den. Det kan kanske vara så att nu ligger kuggen precis på kanten och inte går i fullt av sig själv. Men får du in axeln så kanske det räcker för att kuggen skall greppa och växlarna gå i ordentligt. eller så kanske växel föraren fått sig en smäll så kuggen inte hoppar i det där lilla sista som behövs. Om du behöver klyva den eller inte har jag inte en aning om. Har du garanti kvar tycker jag inte att du skall pilla själv utan att rådgöra med din ÅF först så det inte bilr en massa snack. Har du inte garanti är det väl bara kolla om det är så att det kanske finns någon kåpa på motorn du kan få bort så du iaf kan kolla in i den. Fömodligen så sitter den på höger sida men svär inte på det efter som jag aldrig skruvat zuka.
-
Det låter som en eller flera kuggar har gått på något drev i växellådan.
hände likadant på en kompis smc, det är inga dyra delar, men det riktigt mycket jobb att byta dom.
-
om det ær några drev som har gått så måste du klyva motorn ja..och det ær ganska mycket jobb. men har du lite skruv vana och några bra service manualer går det sækert bra :wink: annars går væll sportlovs pengarna på service :(
-
det är inte varvtals spärren hackar rejällt från lådan!
hmm kan va de men tror inte det för liksom bara ibland står axeln still å nuddar man den lite me foten eller nå så driver den å hackar lite igen.
Bara å ta bort motorn & lämna in eller?
vad tror ni det går på om de är nå drev? ca priser? 5k?
-
köpte den nyss så vet nte va de är för olja. Men har ju kört några timmar med den sedan ja köpte så?
-
köpte den nyss så vet nte va de är för olja. Men har ju kört några timmar med den sedan ja köpte så?
F-n va trist!!
Skrapar o låter det, som kuggar som tar i, när du petar in axeln så den börjar driva igen? Är det mycket spel?
Det är ju absolut inte normalt, och du kommer nog inte undan med att ta isär motorn o kolla vad som inträffat.
/johan
-
Om du ska kolla upp de så e de bara å klyva motorn,detta är inte ok!
Om du har garanti så lämna in(de e mycke skruvande :cry: ) å om du ej är van,så tänk dej för innan du ger dej på de.Tror inte på oljan,hade du nyss köpt den?hmmmm :?
Mvh Patrik
www.atv-trading.se
-
Men det e bara ibland axeln står still. för när man backade då hackar ju det som satan. från låd hållet.
aja tack för alla svar. blir väl te å köra in motorn tll någe firma.. :cry:
-
Anledningen till att axeln står still ibland, och ibland driver när du rör vid den är att förmodligen ett par kugg är borta på något drev, och då driver den inte i det läget, men när du snurrar lite på axeln så får den tag i en kugg eftersom du driver runt växellådan med handen.
har haft ett liknande haveri på en 2-hjuling och så fick polarens fyrhjuling samma symptom för några veckor sen, vi har klytvit motorn och det var ett drev som fått sig. kan man skruva är det inte dyrt, bara bökigt. tror dreven kosta en 100-lapp eller två.
lycka till!
-
Lämna in till ÅF om du precis har köpt den så finns ju garantin kvar. Å strular ÅF så häng ut han Mohahahha.
-
kan någon adda min msn för jag har en massa frågor som ja behöver ställa.
:)
almgren11@hotmail.com
-
Troligen är det inte själva dreven (än) utan den gaffel som sitter mellan dreven, nr 3 på bilden, som har böjts.
Har du tur så har inte dreven (kuggen) skadats ännu.
(http://i145.photobucket.com/albums/r240/Corbao/Clip_2.jpg)
-
jag tror att det är något drev som har skadats iaf för det låg massa fliser i oljefiltret plus en lite n större bit på magneten on the oljeplugg!
-
almgren
var det du som köpte en LTZ400 2003 med röd lackade fälgar ?
-
ja det var det!
Vadårå? 8O
-
jag tror att det är något drev som har skadats iaf för det låg massa fliser i oljefiltret plus en lite n större bit på magneten on the oljeplugg!
illa... Hoppas det löser sig för dig.
-
ja det var det!
Vadårå? 8O
jag skulle säga att enda chansen till att skada ett drev i växellådan är att man har crossväxlat mycket.
LTZ är känd för att ha robusta bra växellådor, söker du på nätet så är det inte många som har haft problem med dem överhuvudtaget.
De som har problem har nästan alltid kört mx och crossväxlat, alternativt shiftat från back till 1:an utan att stå helt still.
Du kan ju fråga förra ägaren om kopplingen alltid har använts och om den har varit injusterad hela tiden....
-
ja..
Nu ställer jag massa frågor hopaps någon orkar svara!
Snålt me soppablandningen om den smäller när man släpper gasen?
Om ja ställer soppakranen på on, då går dentyp ett litet tag sen lägger den av. så jag måste ha den på pri? och när jag kör me den där helatiden då sen när ja får soppatorsk då startar den inte på reserven?
Helskumt. äre bara för att det e kallt så man måste köra på pri och då tar den soppa hela tiden från reserven också eller?
Tycker den drar ovanlgt mkt soppa också :S
Måste man riva motorn för att komma åt växellådan? kommer man inte åt från höger sida om man tar bort den stora kåpan där?
-
Som sagt,du måste klyva hela motorn för att komma åt växel klocka ,drev mm. Från högra sidan kommer du åtkopplingen vattenpump å lite mer.börja riv plast å allt ovanifrån,ta loss batteripoler! tappa ur olja å vatten,riv dän de du kan från vänster å höger sida,palla upp quaden då du ska ta loss motor från ramen eftersom en bult går igenom motor\sving.
men innan de får du ta ner startmotor,förgasare och helst hela cylindern(e lättare å lyfta ur den ur ramen då)du verkar ovan så du har nog15timmar å göra iaf :-( Förgasaren kan helt klart vara omskruvad samt ventiler stå fel,troligast förgasaren(smäller å tar mycke soppa) sen kanske bensinkran kan vara defekt,tyvärr så tar den ju bensin från botten i det läget å då e de slut när de e slut så att säga,du ska inte behöva ha pri läge för kylas skull.lycka till så länge!!! :wink: :wink:
-
tack. varför har man pri läget då? när har man det?
-
Där är faran med att köpa beggat :? Man vet aldrig hur förra ägaren skött om grejerna el om dom är misshandlade för det syns ju inte alltid. Hoppas du kommer igång med körningen snart igen.
-
bara undra, för jag kollade på den annonsen, det va jag som rekomenderade nyare hoj med bättre dämpare
tråkigt att sånt händer så ort man köper nåt
kanske därför ägarenb ville bli av med den, har du ringt han o frågat, han kanske vet om problemet
-
men ja tror det beror på att jag lagt i å ur backen för våldsamt..
eftersom det e mest på backen de hackar å bajsar sig, plus lite på ettans växel också.
Om ja ringde han slår ja vad om att han skulle svara:
Nej jag har ju inte haft den så länge så jag har ingen aning om vad förra ägaren gjort osv.
så sa han om röda fälgarna å varför dekalerna va borta å så ..
Menmen tror det e att ja våldat me backen å så om ja inte stått helt still.
-
tack. varför har man pri läget då? när har man det?
Pri läget använder man vid start i kallt väder,,minus grader ,de olika lägena funkar å används på fölande sätt---ON tar ej bensin från reserven och tillåter ej att bensin rinner ner i förgasaren om motorn ej är igång eller startas-------RES säger sej självt ca 2,7 liter finns det i reservdelen på 07orna,ingen bensin rinner ner i förgasaren om inte motorn går eller startas-------------PRI Denna position används för att kolla bränsle till förselen mellan förgasare och tank,tillåter att bränsle rinner in kontinuerligt till förgasaren oavsett om motorn går eller ej, varning lämna ej quaden med kranen i prime läge för då kan förgasaren över flöda och bränsle rinna ut i motorn å skada den eller skapa brand vid start.
Heep!!!!!!!!!!
-
det som e skumt! varför går inte min på on läget?
är det för att det e minus ?
-
Finns det inte ett filter/sil som ska göras rent ibland på soppakranen?
-
För att kolla om bränsle når förgasaren i on läge gör du följande,bensinkran på on,kolla så tanken är full,i botten sidan av på förgasaren finns en dräneringsskruv och dräneringsslang som sitter på denna,skruva upp dränskruv så att förgasaren tömms på bränsle,stäng skruven kör startmotorn i ett par sekunder,öppna dränskruv och kolla om det finns bränsle i förgasaren,om inte så är troligen bensinkranen defekt. detta sätt kollar man vid startproblem(svårt att starta eller startar inte alls)om bränsle når förgasaren har du troligt ett el eller ventil fel.
Lycka till :P
Patrik atv-trading :wink:
-
tackar det ska jag prova sen.
-
Så nu är det uppkollat det som behövs nytt är
Sak - Artikelnummer - Pris dollar
Toppackning - 11141-29F01 - 26
Fotpackning - 11241-29F11 - 15
Backdrev - 24561-07G00 - 43
Dog, back - 24581-07G00 - 31
Backdrev DR - 24571-07G01 - 55
Shiftgaffel - 25211-07G00 - 39
Packning, magnet - 11483-07G00 - 5
Packning, koppling - 11482-07G00 - 11
Ventilkåpspackning - 11173-29F00 - 22
4ans drev - 24241-07G00 - 52
1ans drev - 24311-07G00 - 55
Det värkar som dom tidigare crossväxlat skulle jag tro mycket + att jag varit lite vårdslös med backen tror jag.
På vissa drev är nån/några kugg borta på å vissa andra och som det var på alla dessa är själva "klackarna" på sidan drevet nötta i kansterna så det glider undan om man säger så.
Någon vänlig person som kan mycket skulle kunna titta upp vad detta blir i sverige med priser ?
-
Ett tips, ring till www.avamc.se o kolla pris på delarna i sverige
det borde vara samma art nr här också tycker man