ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Blizzter skrivet 22 februari 2007 kl. 19:07:25

Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: Blizzter skrivet 22 februari 2007 kl. 19:07:25
Hejhopp så var man ny här, fick en Linhai 300 (runda lysen) 4x4 i 40 års present av min kära sambo igår (får väl betala det mesta på den själv dock). Maskinen kommer från Scandimoto så jag utgår ifrån att det är en "äkta" hoj.

Har sett att det finns en hel del smart folk här inne så jag tänkte komma med en liten fråga. Upptäckte att 4-hjuls drift kan vara väldigt kul, så pass kul att jag brassade över en fotbollsplan med 3-4 deci snö utan att ha plogen nere, enbart för att testa om det gick, vilket det gjorde :)

Efter att jag kom hem så upptäckte jag att laddningslampan lyser fast jag gasar till, det gjorde den inte innan. Hjälpte inte heller att vrida nyckeln till parkeringslyse, laddningslampan lyste lika mycket för det. Funderade på om det trycks upp snö i någon kontakt eller dylikt? Det var -11 grader kallt så det var inte blött ute.

Tänkte om ni hade något tips som jag kunde kolla innan jag eventuellt får ringa försäljaren om hjälp. Är så ruggigt åksugen och man vill ju inte bli tvungen att lämna bort grejorna när man nyss fått dom..
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: pålamalm skrivet 22 februari 2007 kl. 19:42:03
det är nog batteriet som är dåligt ,,det brukar ge ifrån sej dåligt med ström när det är kallt..även att ta imot
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: Turbo skrivet 22 februari 2007 kl. 19:45:58
Kan mycket väl vara snö som smält och runnit in i nån kontakt,  prova att låta den stå inne i varmgarage ett par timmar, och se sen om laddningslampan slocknat, annars får det väl bli en liten tur till ÅF.
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: Blizzter skrivet 23 februari 2007 kl. 08:14:17
Citat från: "Turbo"
Kan mycket väl vara snö som smält och runnit in i nån kontakt,  prova att låta den stå inne i varmgarage ett par timmar, och se sen om laddningslampan slocknat, annars får det väl bli en liten tur till ÅF.


Ja tanken var ju om det var något sådant som hänt, det var dock väldigt kallt ute så det ska vara snö som motorn tinat upp isåfall. Eftersom jag fick maskinen för 2 dagar sedan så har jag ännu ingen aning om vart kontakter och kablar sitter för dom olika systemen. Har inte heller något varmgarage, men kupé värmare som blåser på motor fungerar hyggligt om det inte är för kallt.

Har läst här på forumet i någon månad ungefär men ej postat något, fick intrycket av att det finns folk som mer eller mindre har plockat ned maskinen i atomer någon gång och då har rätt bra koll på vad vart man bör kolla först i ett sånt här läge.
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: Nonne skrivet 23 februari 2007 kl. 11:50:39
Ganska vanligt att batteriet är lite slött i början (dålig kvalite)
Har sen åf glömt att ladda battteriet efter att han fyllt på batteri syran så tar det ganska lätt slut och laddlampan börjar blinka/lysa framför allt nu när det är lite kallare.

Ladda batteriet under en natt tex. hjälper inte det kontakta din åf så kollar han över det!

//Nonne
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: Nonne skrivet 23 februari 2007 kl. 11:56:47
Av ditt första inlägg att dömma så har du även plog eller  :?:

Vid plogning använder man vinschen väldigt mycket och den äter mer ström än vad maskinen klarar ladda.
Efter plogning sätter jag alltid batteriet på laddning så det får full kräm igen  :wink: Gäller även efter en hardcore körning i skogen med mycket vinschning  :wink:

//Nonne
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: Blizzter skrivet 23 februari 2007 kl. 20:16:23
Citat från: "gatquadpunktse"
Av ditt första inlägg att dömma så har du även plog eller  :?:

Vid plogning använder man vinschen väldigt mycket och den äter mer ström än vad maskinen klarar ladda.
Efter plogning sätter jag alltid batteriet på laddning så det får full kräm igen  :wink: Gäller även efter en hardcore körning i skogen med mycket vinschning  :wink:

//Nonne


Ja det blidde plog på den, ÅF har laddat batteriet fullt efter att han fyllt på syra, första körningen var i -15 graders kyla utan att laddlampan lyste. Andra körningen igår då var det -11. Såg inte när lampan började att lysa, utan la märke till det när jag skulle ställa in hojen.

Det som gjorde mig bekymmrad var att lampan inte ändrade sken oavsett om det var tomgång eller om jag gasade upp den lite. Innan det blev så la jag märke till att lampan bara lyste lite på tomgång eftersom maskinen sannolikt laddar lite dåligt på lågt varv. Varför skulle laddlampan börja att lysa konstant bara för att det blivit dåligt med kräma i batteriet, den ska ju bara lysa när det inte laddar utav någon anledning?

Köpte en CTEK laddare idag, tog in batteriet och kör på lägsta läget 0,5A. Får se hur det fungerar imorgon. Såg en säkring i ett relä till vänster om batteriet, den var hel, vart sitter säkringsdosan med resterande säkringar?
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: benring skrivet 23 februari 2007 kl. 21:16:45
Tjena!

Kolla så att det är bra kontakt mellan kablarna och batteriet. Som vanligt på linhaien så skramlar vissa skruvar upp o det hände en gång för mig att jordkabeln lossna lite, så den laddade dåligt :)

Sen ang säkringar så sitter väl dessa under .... fronten, "motorhuven :)

Eller?

Om batteriet ger mindre än generatorn, så lyser lampan, då den skall ha ström från båda håll för o slocka.

Så det är så det blir.

Själv funtar jag på att hänga på en remskiva på bakaxeln o en generator till, så laddar det iaf när man kör :)
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: poperor skrivet 24 februari 2007 kl. 00:54:45
Blizzter: VArför ta in batteriet. Montera den medföljande extrasladden till din ctek laddare direkt på batteriet. Därefter är det bara att koppla in snabbkopplingen och ladda. Har själv gjort så. Det är suveränt nu på vintern när man plogar mycket. Kan ju sitta på konstant så har man garanterat fräscht batteri oavsett temperatur.

Är det förresten någon som har erfarenhet av Biltemas gel batterier för mc. Har sånt bilbatteri och det funkar utmärkt. Jag får känslan av att Linhais originalbatteri inte är så bra. Är då Biltema batteriet ett prisvärt och bra alternativ.

Per
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: jarran skrivet 24 februari 2007 kl. 07:25:38
Citat från: "poperor"
Blizzter: VArför ta in batteriet. Montera den medföljande extrasladden till din ctek laddare direkt på batteriet. Därefter är det bara att koppla in snabbkopplingen och ladda. Har själv gjort så. Det är suveränt nu på vintern när man plogar mycket. Kan ju sitta på konstant så har man garanterat fräscht batteri oavsett temperatur.

Är det förresten någon som har erfarenhet av Biltemas gel batterier för mc. Har sånt bilbatteri och det funkar utmärkt. Jag får känslan av att Linhais originalbatteri inte är så bra. Är då Biltema batteriet ett prisvärt och bra alternativ.

Per


Jag har ett gelbatteri från Biltema på min landsvägshoj. Kan bara säga att batteriet är mycket bättre än jag hade väntat mig. Hojen kan stå still i flera månader och det finns ändå gott om kräm i batteriet. Rekommenderas verkligen!
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: Blizzter skrivet 27 februari 2007 kl. 12:51:50
Citat från: "poperor"
Blizzter: VArför ta in batteriet. Montera den medföljande extrasladden till din ctek laddare direkt på batteriet. Därefter är det bara att koppla in snabbkopplingen och ladda. Har själv gjort så. Det är suveränt nu på vintern när man plogar mycket. Kan ju sitta på konstant så har man garanterat fräscht batteri oavsett temperatur.

Är det förresten någon som har erfarenhet av Biltemas gel batterier för mc. Har sånt bilbatteri och det funkar utmärkt. Jag får känslan av att Linhais originalbatteri inte är så bra. Är då Biltema batteriet ett prisvärt och bra alternativ.

Per


Det var lite kallt ute när jag skulle montera kabeln för laddaren, dom hade även dragit tjocka sladdar för vinchen vilket gjorde att tre kabelskor skulle på varje sida. Den där sabla muttern till polerna var en pina i rumpan att få upp och ta gäng, var både trångt, kallt och mörkt därav att batteriet fick följa med in. Fick dit grejorna dagen efter utan problem dock, laddningslampan har inte lyst efter det.

I en annars väldigt trevlig maskin så verkar dock laddningen vara en utav dom dåligare detaljerna på den. Kanske annat bättre batteri gör skillnad, och om den står inne i värmen hjälper nog vilket inte min gör.

Har inget instrument för att mäta laddningen med just nu, men på en gammal motorcykel jag hade så var laddningsregulatorn undermålig, när den byttes så blev det fart i prylarna.

Har nu kört laddaren varje gång jag varit ute, vet inte om det behövts men jag gjorde det i förebyggande syfte. Väldigt trevlig laddare som hade varit perfekt med en display på.

/Blizzter/
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: Blizzter skrivet 9 april 2007 kl. 14:12:31
Uppdaterat!

Vid första servicen så kollade ÅF laddningen som inte existerade, han bytte både laddnings regulator och batteri för säkerhetsskull och nu fungerar det som det ska. Första Linhai han hade varit med om som inte laddade så jag hade väl lite otur kanske, men i övrigt så går den väldigt fint.

/Blizzter/
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: knipp skrivet 27 juni 2007 kl. 16:27:11
Har inne min 260 på verkstaden nu för samma problem. har varit utan maskin nu i en vecka :(
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: Blizzter skrivet 28 juni 2007 kl. 22:56:25
Citat från: "knipp"
Har inne min 260 på verkstaden nu för samma problem. har varit utan maskin nu i en vecka :(


Är visst rätt ovanligt med fel på laddningsregulatorn, desto vanligare är det att kina batterierna har rätt ojämn kvalité och kan därför ta dålig laddning.

När laddningen fungerar så räcker den till men inte mer, vill du få lite extra kräma över för vinchen, handvärmare osv så kan man byta ut samtliga lampor utom huvudstrålkastarna till diod lampor. Man sparar inte bara en hel del watt, utan man slipper troligtvis att någonsin byta en lampa mera på maskinen (bortsett från dom två huvudstrålkastarna), dessutom så är diodlampor okänsliga mot vibrationer. Om parkeringsljusen fram och bak drar 5w styck så blir blir det 5x6w på en -06 maskin, alltså 30w bromsljus ej inräknat. Byt till diodlampor och så drar det istället ca 5w, man får alltså ytterligare 25w över till annat.

På rätt ställe så är diodlamporna även billiga, hittade den här siten för ett tag sedan när jag letade diodlampor till bil: www.diodhuset.se

/Blizzter
Titel: Ny Linhai fråga om laddning
Skrivet av: Arnryd skrivet 29 juni 2007 kl. 14:46:43
Bra sida, slog till direkt och investerade i lite lampor till maskinen.
-Tack för tipset!!

/Arnryd