ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: joa skrivet 22 februari 2007 kl. 07:41:28

Titel: Var finns det recensioner på Outlander 650??
Skrivet av: joa skrivet 22 februari 2007 kl. 07:41:28
Den blev ju utsedd till "ATV of the year 2006" av någon amerikansk tidning.
Googlat en del, men inte hittat några tidningars recensioner.
Det hade varit allra bäst om någon kan skaka fram en jämförande recension mellan denna och Arctics H1, mne enbart recensioner på Outlandern går lika bra  :D
Titel: Var finns det recensioner på Outlander 650??
Skrivet av: Tribal-X skrivet 22 februari 2007 kl. 10:23:31
ATV-QUADX.se har kört båda maskinerna och båda är bra maskiner inget om den saken.
Saken du ska fundera på är vad du ska ha den till, nöje, arbete, åka på vägen, osv.
När du gjort detta, då kan vi ge dig en vägledning, då maskinerna skiljer sig en heldel i uppförande och egenskaperna är vitt skilda.

H1an ligger det ett test från atv-quadXtreme här. http://www.tribal-x.se/?p=153

Can-Am 650 har en mer fartfylld motor och ett större chassi, motorerna är ju två helt olika i sin karaktär, V-twin och enstånka.
Can-Am har insprutning vilket är att föredra, jämfört med förgasare och automatchoke som H1an har.

Men
kommer vi till den punkten ska du arbeta och dra tunga lass på en boggivagn? Då är H1an överlägsen. Drivsystemt som H1an har är liksom konstruerat för att orka och framförallt krypköra. Den har en slungkoppling i oljebad med  kopplad rem, i stället för en tradisionell variator av skoter typ som Can-am har. Fördelen är att du slipper köra av variator remmen, som gärna går varm då du lastar tungt och åker sakta.
Diffen är också en sak som skiljer dessa stort.
Jag själv föredrar Can-Ams visco-lock, som jobbar med trehjulsdrift ända tills ett hjul går fortare än det andra och kopplar då in det fjärde hjulet automatiskt. Detta kräver lite körvana då man inte får släppa på gasen utan måste ganska bestämt köra framåt för att diffen ska hålla i.
H1an då som har en vajerstyrd direktverkande diffspärr? Ja trots att det i vissas ögon kan anses som oldschool, är den funktionen ofta att föredra då man kör i riktigt hård terräng, du vet helt enklet att du har riktig 4-hjulsdrift i.... Nackdelen med detta om du åker mycket tuff safari åkning i skogen och mark och buskörning, är att den för det första blir brutalt tungstyrd med diffen inkopplad och understyr gärna, då den vill rakt fram. Men du ska bara använda diffen när det inte går på det andra viset. Är det väldigt växlande terräng får du också koppla i och ur diffen ofta, vilket helst ska göras utan belastning.
Can-am i detta läge sköter sig själv, men kräver en bestämd förare, som sagt. Skulle du även få för dig att sätta på större däck på Can-am dvs 27tum eller större, då har du ett problem! Eftesom du ökar rulldia med X% så dröjer det längre innan viscolocken kopplar in och det krävs mer attack i körningen och styrning med frambromsen, i stället för med gasen, måste hela tiden ha grundgas.

Nöjes faktorn!

Då är det klart Can-am 650
som tar hem det, den är rivig men ändå behaglig att köra. Farten och prestandan är dels pga motortypen V-twin och med variatortypen som jobbar mer effektivt för accelerationen och backshift, som är lite dåligt på alla ATVer. Backshiften beror på helixens stigning i grader och gör, att maskinen växlar ner vid gas släpp skulle man kunna säga. Att alla Can-Am finns vägreg kan också vara helt avgörande, då H1an inte kan erbjuda samma pris på en vägreggad, är TGS terrängskoterregisterad maskin du söker är det bara , vad du ska ha den till!!!


H1an
är för dig som vill ha en urstark maskin som har en variator och ett drivsystem som klarar av att jobba tungt. MAskinen går riktigt bra men saknar lite tryck i början och i slutet, med en förgasare kan man labba lite och få den att röra lite mer på sig, detta är dock ändå begränsat. Marknadens högsta markfrigång har den också vilket inte gör så stor skillnad i det verkliga livet, men för krypkörning är variatorn som klippt och skuren. Vill du ha mer effekt och insprutning, är den nya 700EFI från Arctic en mycket fin maskin med samma grundegenskaper som H1an fast med mera fart och fläkt!!!

Detta var
några saker som du kan läsa mer om hos www.atv-quadX.seMen kom ihåg det är du som ska ha maskinen, låt detta bara vara en vägledning i ditt vidare sökande. Du måste själv testa maskinen och var noga med att analysera dina behov och användnings områden!!


Mvh
Ted atv-quadXtreme
Titel: Var finns det recensioner på Outlander 650??
Skrivet av: staffan skrivet 22 februari 2007 kl. 18:27:41
tribal x du verkar veta vad du pratar om...
informativ text