ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Moco skrivet 21 februari 2007 kl. 13:52:46
-
Har en SMC 300.
När jag skulle hem från jobbet ville den inte tända, startmotorn går runt men den startar inte.
Hade samma problem för några veckor sen.
Hemifrån då den stått i garage går det fint, men så fort den stått ute i minusgrader vägrar den starta.
Nån som upplever samma? Tips om vad man kan göra?
-
Kolla med ett annat batteri.
-
Hur kallt är det där du bor?
-
Min Smc jag hade var aldrig tjurig vid kallväder, dock så är dotterns kinamaskin det, men jag duttar en sprayning med startgasen så går den igång.
Antagligen är inte förgasaren helt optimalt justerad, eller så har du ett batteri som inte riktigt orkar.
-
min 07:a står i kallgarage och startar utan problem även vid -20, då jag vevat igång den och varmkört den
-
Hur kallt är det där du bor?
Problemet är när det är ca -5 grader (och kallare).
Kolla med ett annat batteri.
Jag tror inte det är batteriet, då det är bra kräm i det när jag kör runt startmotorn, eller kan det vara för lite ström trots att det låter och verkar bra? Idag rullade jag hem den *svettigt* och lät den stå i garaget några timmar, sen startade den utan problem utan att jag laddat batteriet.
Min Smc jag hade var aldrig tjurig vid kallväder, dock så är dotterns kinamaskin det, men jag duttar en sprayning med startgasen så går den igång.
Antagligen är inte förgasaren helt optimalt justerad, eller så har du ett batteri som inte riktigt orkar.
Hmm... justera förgasaren, det låter svårt. Hur funkar det där med startgas?
-
Om du springer igång den då? Startar den då? isåfall är det batteriet som inte orkar leverera både till startmotor och tändspole.
Startgas är alltid bra att ha med sig en lite flaska. Du sprutar i insuget samtidigt som du försöker starta den. funkar alltid...
-
Om du springer igång den då? Startar den då? isåfall är det batteriet som inte orkar leverera både till startmotor och tändspole.
Startgas är alltid bra att ha med sig en lite flaska. Du sprutar i insuget samtidigt som du försöker starta den. funkar alltid...
Om man har gnista ja 8)
Min farfar sa alltid: "om du har gnista, o det kommer soppa o det finns kompression o den ändå inte startar, så måste det vara nåt som är fel"
/johan
-
Har hänt ibland på vissa ATVer att strömen inte räcker riktigt när det är kallt. Dvs den mesta strömmen går åt för att dra runt motorn och att det inte riktigt räcker till tändspolen också.
Testa med startkablar/starthjälp om den inte går igång om det är kallt, trots att startmotorn går.
-
Min 250 funkar utmärkt till minus 10-11grader men när det närmar sig -15 så startar den inte fast startmotorn går runt! men om jag använder manuella startsnöret så tartar den innan jag dragit färdigt första draget!!
Mvh
Mats Jonsson
-
vilket tyder på batteriet.
-
Instämmer med ovanstående om batteriet vilket resulterar i att den inte orkar ge tillräcklig gnista för att starta.
Kolla elektrodavståndet på tändstiftet, lite mindre gap = lättare att ge gnista.
Exempel som på min hjuling.. Rekomenderat stift är NGK DPR7EA vilket tillverkas med ett avstånd på 9mm men avståndet som passar för just min maskin är 6mm .. det gjorde en himmla skillnad på startvilligheten.
När det var varmt så startade den utan problem med 9mm men så fort det blev lite fler minusgrader så orkar den inte ge gnista. Nytt stift ihopknackat till rätt avstånd hjälpte som sagt.
I alla fall för mig..
-
Instämmer med ovanstående om batteriet vilket resulterar i att den inte orkar ge tillräcklig gnista för att starta.
Kolla elektrodavståndet på tändstiftet, lite mindre gap = lättare att ge gnista.
Exempel som på min hjuling.. Rekomenderat stift är NGK DPR7EA vilket tillverkas med ett avstånd på 9mm men avståndet som passar för just min maskin är 6mm .. det gjorde en himmla skillnad på startvilligheten.
När det var varmt så startade den utan problem med 9mm men så fort det blev lite fler minusgrader så orkar den inte ge gnista. Nytt stift ihopknackat till rätt avstånd hjälpte som sagt.
I alla fall för mig..
är du säker på att avståndet är 9mm??? det är nästan en centimeter!
ska det inte vara 0.9 och 0.6 mm
-
0,9 mm menar han!
-
gendeville22
är du säker på att avståndet är 9mm??? det är nästan en centimeter!
ska det inte vara 0.9 och 0.6 mm
Jamen naturligtvis är det 0.9 resp 0.6mm :oops: :lol:
-
Jag håller med om att batteriet nog kan vara klent.
Men i så här kallt väder ska man nog byta pilotmunstycket i förgasaren, även kallat lågfartsmunstycke. Till en storlek större då... Då kommer den att starta lättare.
Det minsta man bör göra är väl att vrida ut bränsleskruven ett halvt varv.
-
Min 250 funkar utmärkt till minus 10-11grader men när det närmar sig -15 så startar den inte fast startmotorn går runt! men om jag använder manuella startsnöret så tartar den innan jag dragit färdigt första draget!!
Mvh
Mats Jonsson
finns det dragsnöre på smc250, har precis köpt en men inte har jag sett nått dragsnöre.. Har oxå problem att starta min när det är kallt ute
-
Min 250 funkar utmärkt till minus 10-11grader men när det närmar sig -15 så startar den inte fast startmotorn går runt! men om jag använder manuella startsnöret så tartar den innan jag dragit färdigt första draget!!
Mvh
Mats Jonsson
finns det dragsnöre på smc250, har precis köpt en men inte har jag sett nått dragsnöre.. Har oxå problem att starta min när det är kallt ute
Finns inget dragsnöre på smc 250 :wink:
-
Det minsta man bör göra är väl att vrida ut bränsleskruven ett halvt varv.
Vilken är det? Är det den enda skruv som man kommer åt utan att riva halva maskinen?
-
Ja, den kommer man åt underifrån förgasaren. (Keihin)
Om det är 300:an med Walbro förgasare är jag inte helt säker på var skruven sitter, men det står i din instr.bok.
På 4-takt gäller: Bränsleskruven sitter efter trotteln (nedströms). Alltså mot motorn. Oftast rakt underifrån i framkant. Ut eller vänster på skruven blir rikare/fetare blandning.
På 2-takt gäller: LUFTskruven sitter före trotteln, oftast på sidan. Förväxla ej med tomgångsskruv. Ut eller vänster blir magrare blandning.
Dessa skruvar påverkar starten+ tomgång+ upp till ca: 1/8 gaspådrag.
Om motorn tvekar eller hostar när man vrider på gasen hastigt bör bränsleskruven justeras. Detta ändras med vädret.
Värm motorn. Sätt tomgången extra högt (1800- 2000 varv). vrid skruven inåt tills varvet minskar och motorn går märkbart sämre. Vrid sedan ut den tills varvtalet är som högst och motorn svarar bra på gaspådrag. Ljudet är då skarpt och fint. Sänk tomgången igen.
Om varvtalet blev som högst med skruven mindre än ett varv ut - prova ett steg mindre lågfartsmunstycke. Om du måste skruva mer än 2,5 varv ut - prova ett steg större munstycke.
Lågfartsmunstycke kallas också pilotmunstycke.
-
Tack D-K för en bra förklaring! Jag hittade inte mycket i instruktionsboken (om den ens kan kallas för det)...
-
Startsnöret finns på Jumbon
-
Min 04:a startar på nån sek även när den stått ett par veckor i kallgrader. Har bytt olja (helsyntet) och stift i den, går som en klocka.
-
jag har än sa länge inte haft nagra problem att starta... men har inte haft sa kallt... -7 -8 grader....