ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Dany skrivet 19 februari 2007 kl. 17:50:24
-
Satt och läste på atvconncetion.com angående raptor 350. De flesta verkade vara nöjda med sina maskiner men det som jag fastnade för var att de sa att den original 350 inte gör mer än 58 mph = 92,5 km/h. Det är sämre än vad min Adly 300 presterade original?
Sålde min Adly förra veckan och funderar nu på en Raptor 350 men nu vete f*n. Trodde den var betydligt piggare än så.....
-
Pigg har väl inget med toppfart att göra eller???? Min gör 101 med gps men då tycker jag den varvar lite för mycket men det är ju med org drev (13t)
-
Pigg har väl inget med toppfart att göra eller???? Min gör 101 med gps men då tycker jag den varvar lite för mycket men det är ju med org drev (13t)
Nej förvisso inte, men man tycker ju att Yamman som väger 40 kg mindre samt har 7-8 hk mer än Adlyn borde gå lite fortare. Men det kanske finns kraft kvar till lite drevning som borde göra sitt för toppfarten.
En annan aspekt av toppfarten är ju marschfarten. Gör den 100 (precis som Adlyn) så borde ju marschfarten också vara densamma, eller hur? Men som sagt Raptorn kanske klarar av lite drevning?
-
Jag kör med 15-drev och den varvar lätt ut i 6:ans växel även i motvind/uppförsbacke. Har GYT-R avgas, luftfilter och ombestyckad (och originaldäck).
Skulle tro att man kan ha 2 kuggar till teoretiskt sett och ändå ha hyfsat drag och behagligt varv runt 100, tror inte det får plats ett 17-drev bara. Får ha mindre bak i så fall.
Min mätare stämmer nog inte så bra, så jag vet inte hur snabbt den går. Skulle tippa på 105-110. Om man ger gasen i botten varvar den som f-n ju.
-
Jag kör med 15-drev och den varvar lätt ut i 6:ans växel även i motvind/uppförsbacke. Har GYT-R avgas, luftfilter och ombestyckad (och originaldäck).
Skulle tro att man kan ha 2 kuggar till teoretiskt sett och ändå ha hyfsat drag och behagligt varv runt 100, tror inte det får plats ett 17-drev bara. Får ha mindre bak i så fall.
Min mätare stämmer nog inte så bra, så jag vet inte hur snabbt den går. Skulle tippa på 105-110. Om man ger gasen i botten varvar den som f-n ju.
Ok, låter rätt bra i och för sig. Ditt GYTR är det bara slip on eller hela systemet?
Det där med att mätaren inte fungerar är det ett vanligt problem? Har för mig att vissa klagade på att den lätt blev fuktskadad, stämmer detta?
-
Jag vet inte hur exakt mätaren visar, men min går mellan 100-105 på mätaren men det varvar så att man ser suddigt :)
ska byta till 15 fram, det verkar ju som om maskinen original är drevad för körning på bana eller i skogen (vilket den ju är till för) så det där med hästkrafter har ju inte så mycket med toppfart att göra....
kraft finns det så det räcker för skogen iaf
-
Det är slip-on.
Det är inte fukt som är problemet, snarare att den inte stämmer om man drevar om. Men en del har haft problem med imma på insidan av glaset tror jag.
Har varit uppe i 120 på mätaren och lite mer att ge, bara det inte varvat så förbaskat... När man accar på typ en 90-väg så fortsätter man bara att växla för man tror att det finns fler växlar (inte högsta redan? tänker man)
Hade varit behagligare med landsvägsdäck också. Jag har lågprofil-bakdäck liggande, lär ju varva ännu galnare :D
Bäst tryck i 3:an och 4:an upplever jag det som, 1:an och 2:an bara hoppar man in och sedan ut.
Sedan är ju topphastigheten inte viktigast av allt om man inte ska köra så mycket landsväg. Det är roligt att kunna trycka på på grusvägar och slingriga 70-vägar.
-
oj då, nu är det väl ingen som tror mig, men med 17 drev fram och 225/40/10 däck så gör min 137 på mätaren och jag kommer inte ihåg riktigt vad det blev när jag mätte med gps:en men 115-120 är en fullt rimlig gissning!
Detta var utan min hotcam och öppet filter! Har inte fått injusterat allt än så jag vet inte hur det blir nu...
/Micke
-
Det låter faktiskt rimligt.
17-drev! Nu snackar vi! Var har du fått tag på det, USA?
Hade varit perfekt för cruising och för mina lågprofilare.
Var Hotcamen en bra investering? Förutom att man förmodligen mister garantin på allt som rör motorn.
-
Det låter faktiskt rimligt.
17-drev! Nu snackar vi! Var har du fått tag på det, USA?
Hade varit perfekt för cruising och för mina lågprofilare.
Var Hotcamen en bra investering? Förutom att man förmodligen mister garantin på allt som rör motorn.
Köpte 17 drevet i gbg hos http://www.atvhuset.se
Ang. kammen så satte jag samtidigt på ett GYT-R filter samt att jag borrade ett stort hål i ljuddämparen så det andas lite lättare. Har inte haft tid att justera in förgasaren ordentligt men det är ett grymt vrid i den nu, ingen super "top end" men den blir förhoppningsvis bättre när förgasaren är injusterad. Kör nu med 15 drev och orginaldäck (vintertid) och den ökar ordentligt på alla växlar!
-
Har drevat min(15T) och tagit pluggen i ljudd och med mina landsvägsdäck 255/40x10 så gjorde den 130 på mätaren lätt.
-
Har drevat min(15T) och tagit pluggen i ljudd och med mina landsvägsdäck 255/40x10 så gjorde den 130 på mätaren lätt.
Jo, fast att Yamha Raptor 350 har en rejäl glädjemätare vet nog alla om :lol:
-
Har drevat min(15T) och tagit pluggen i ljudd och med mina landsvägsdäck 255/40x10 så gjorde den 130 på mätaren lätt.
Jag hade samma på min gamla, 137 på mätaren var inte ens 100 på GPS
-
Har drevat min(15T) och tagit pluggen i ljudd och med mina landsvägsdäck 255/40x10 så gjorde den 130 på mätaren lätt.
Jag hade samma på min gamla, 137 på mätaren var inte ens 100 på GPS
Kom att tänka på trippmätaren......den måste ju snurra hur mycket extra som helst om den visar så mycket fel på hastigheten. Måste ju se ut som om hojen rullat många fler mil än den verkligen gjort......inte kul för andrahandsvärdet :cry:
Måste väl gå att kalibrera om den så att den visar rätt efter att man drevat eller?
-
Har drevat min(15T) och tagit pluggen i ljudd och med mina landsvägsdäck 255/40x10 så gjorde den 130 på mätaren lätt.
Jag hade samma på min gamla, 137 på mätaren var inte ens 100 på GPS
Kom att tänka på trippmätaren......den måste ju snurra hur mycket extra som helst om den visar så mycket fel på hastigheten. Måste ju se ut som om hojen rullat många fler mil än den verkligen gjort......inte kul för andrahandsvärdet :cry:
Måste väl gå att kalibrera om den så att den visar rätt efter att man drevat eller?
Du kan dreva hur du vill utan att mätarn påverkas. Byter du däck däremot så påverkas hastighetsmätarn :)
Har åxå tänkt på detta med tripmätarn, nån gång ska jag ta med gps:en och kolla även den, av någon anledning så verkar det aldrig bli av...
-
Två frågor:
1) då tolkar jag det som om sensorn sitter bak på raptor 350, dvs den påverkas inte av att man drevar den fram eller?
2) Om man byte från crossdäcken till vanliga landsvägsdäck med samma dimenson kan väl inte hastighetsmätaren påverkar heller va?
-
Två frågor:
..
2) Om man byte från crossdäcken till vanliga landsvägsdäck med samma dimenson kan väl inte hastighetsmätaren påverkar heller va?
Nej, inte så länge rullomkretsen är densamma.
/johan
-
Två frågor:
1) då tolkar jag det som om sensorn sitter bak på raptor 350, dvs den påverkas inte av att man drevar den fram eller?
2) Om man byte från crossdäcken till vanliga landsvägsdäck med samma dimenson kan väl inte hastighetsmätaren påverkar heller va?
Om den är monterad som på 700:an så sitter givaren på drev eller bromsskiva, alltså är endast rullomkretsen det som avgör om mätaren stämmer eller ej. Jag fick med en manual till hastighetmätare så man kan ställa in rullomkretsen. (Dresels mätare). Får man till den borde farten stämma.
-
Då har jag en fråga: Hur kan mätingen till hastigheten sitta utan att påverkas av dimensionen på däcken (det verkar ju spela roll att mätingen sitter bak)??
-
Min 700 har givaren på framhjulet! Men byter jag dimension på fram så blir det oxo fel :idea:
-
Det enda som blir exakt oavsett drevning och dimensioner på däck är gps.
-
Visar mätaren så fel? 137km när det inte ens går 100?
har du skateboard däck :)
-
Min 700 har givaren på framhjulet! Men byter jag dimension på fram så blir det oxo fel :idea:
åfan?
-
...
Jag fick med en manual till hastighetmätare så man kan ställa in rullomkretsen. (Dresels mätare). Får man till den borde farten stämma.
Är det Kosomätare?
Kan du inte scanna in o lägga upp den delen av intruktionen som visar hur man ändrar däckdimension??
/johan
-
ska kika när jag kommer hem.
-
Kommer nog upp i runt 105 :wink:
-
original eller drevat?
-
En polare fick upp sin 350 i 105 km/h orginal på mätaren.
-
Svar till Johano:
det står Quadmaster i rött på min mätare, är det samma?
-
Min gör 120 utan problem på mätaren med originaldrevning, har varit uppe i 125 som mest. Ska montera 15 drevet i helgen och testa igen. Ska ta med GPSen då också :)
-
Min visade 13-15 km fel så jag lämnade in den på yamaha center för att dom skulle fixa till det, alla komponenter byttes ut så nu visar den bara 10 km fel och det jag fick till svar var att det var det bästa dom kunde göra.
Toppfarten enligt min mätare är 126 km och det borde ju vara nånstans i närheten av 110 ärliga km men då varvar den som själva f-n
-
köp en dinli 901 min toppar 155.... men jag har diverse krafs på maskinen =) men jag har marchfarten i 106-107 vibrerar minst då
-
104km/h gps gick min 8O
-
95km/h gör min med orginal drevning och 225/40-10 :oops: Skall drevas om till 17/36 så snart tiden räcker till :wink: