ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: ben skrivet 17 februari 2007 kl. 15:52:18
-
Är det någon som har en uppfattning om hur brant man kan köra uppför respektive nedför dels utan timmerkärra och dels med kärra med måttlig last. Vi förutsätter att underlaget är normal relativt torr skogsterräng. Det är ju svårt att beskriva branter men i vissa sammanhang anges 25 graders lutning. Det är väl amerikanerna som vill gardera sig mot skadeståndsanspråk. Fixar man 45 grader med en Arctic Cat 500?
-
nejinte 45gr men om det är torrt o fint kan det vara ganska brant det beror ju även på hur tungt det är som har på vagnen.jag har kört ganska mycket med timmervagn efter och man blir förvånad hur bra framkomlighet det är på en atv...men i bland fastnar man ändå. då får man använda vinchen fram för att ta sej loss
min erfarenhet är att stenig terräng är värst
-
Skotersits brukar fördela tyngden bättre också, räcker ganska långt. Skotersits gäller självklart i alla uppförslut även utan släp (förutsatt att man inte gillar att ha 2-400 kilo maskin över sig)...
/peter
-
Tackar för svaren på min fråga. Är det någon som kan utveckla det ytterligare är det välkommet.
-
Ett släp som är rätt byggt brukar ha en diagonal stäva mellan dragbalken och lasförskjutningsskyddet på kärran, och det brukar (bör) ta i pakethållaren/"grab bar" om det lutar för mycket, för att förhindra att man slår runt, det brukar vara runt 45 grader innan det tar i.
Med skotersits menas att man lägger upp ena knäet på sadeln, och sätter den foten i bra stöd långt bak på lasträcket. Genom att göra detta kan man stå mycket stadigt och samtidigt fördela tyngden med överkroppen hängandes över styret på ett säkert sätt. Dessutom är det mycket lätt att hoppa av om det skulle gå över styr.
Här finns några bra bilder
http://hem.passagen.se/fourwheel/bildarkiv_uppforsakning.htm
-
Har för mig att jag sett vagnar med någon form av hydralisk drivning. Så med dessa vagnar med "egen drift" kanske man ta sig upp för ännu brantare backar?
-
Har för mig att jag sett vagnar med någon form av hydralisk drivning. Så med dessa vagnar med "egen drift" kanske man ta sig upp för ännu brantare backar?
Se http://www.avestavagnen.se/MS.htm#Tillbehör
Scrolla ner till något som heter rulldrift
-
Kan tänka mig att rulldriften hjälper mycket med släpet fullt. Bör gå säkrare i nedförsbackarna också, om man anväder den som motorbroms.