ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Sundhult skrivet 17 februari 2007 kl. 08:13:41
-
Jag har en del frågor om vilket som är det bästa sättet för mig att installera vinscharna på mina gamla Polaris Big Boss 6x6 -94. Tänkte få förslag från er innan jag sätter igång och drar elen. Ni har säkert erfarenheter som jag gärna skulle vilja dra nytta av.
Min vinschutrrustning
Jag har skaffat en Warn 3.0ci med trådfjärr och radiostyrning. Fram sitter det en Warn 2.5ci redan. Till mitt ekipage skall jag koppla en vagn med vajerkran.
Så här vill jag ha det
Jag funderade på en lösning där jag har möjlighet att flytta vinschen mellan baken på maskinen till vagnen (det blir dumma vinklar att ha den hela tiden i baken på en 6x6). Dessutom tänkte jag mig att sätt ett extra batteri på vagnen för vinsch och arbetsbelysning på vagnen.
Vilka handskar?
Nu till frågan; - Hur har ni löst det med kontakter/handskar på era maskiner och vagnar i era kopplingar?
- Hur har ni kopplat in ett extra batteri om ni har det?
Länka gärna till fotografier om ni har det på era lösningar.
Hoppas på bra tips av er...
//.D
-
Är det ingen som har några goda råd att ge?
//.D
-
Jag har en del frågor om vilket som är det bästa sättet för mig att installera vinscharna på mina gamla Polaris Big Boss 6x6 -94. Tänkte få förslag från er innan jag sätter igång och drar elen. Ni har säkert erfarenheter som jag gärna skulle vilja dra nytta av.
Min vinschutrrustning
Jag har skaffat en Warn 3.0ci med trådfjärr och radiostyrning. Fram sitter det en Warn 2.5ci redan. Till mitt ekipage skall jag koppla en vagn med vajerkran.
Så här vill jag ha det
Jag funderade på en lösning där jag har möjlighet att flytta vinschen mellan baken på maskinen till vagnen (det blir dumma vinklar att ha den hela tiden i baken på en 6x6). Dessutom tänkte jag mig att sätt ett extra batteri på vagnen för vinsch och arbetsbelysning på vagnen.
Vilka handskar?
Nu till frågan; - Hur har ni löst det med kontakter/handskar på era maskiner och vagnar i era kopplingar?
- Hur har ni kopplat in ett extra batteri om ni har det?
Länka gärna till fotografier om ni har det på era lösningar.
Hoppas på bra tips av er...
//.D
Hej!
för mig låter det som att du har ganska klart för dig hur du vill och ska göra så det är väl bara att köra igång!
Tror det är väldigt svårt att ge råd utan att se din specifika maskin och så!
Mvh
Mats Jonsson
-
Jag har en del frågor om vilket som är det bästa sättet för mig att installera vinscharna på mina gamla Polaris Big Boss 6x6 -94. Tänkte få förslag från er innan jag sätter igång och drar elen. Ni har säkert erfarenheter som jag gärna skulle vilja dra nytta av.
Min vinschutrrustning
Jag har skaffat en Warn 3.0ci med trådfjärr och radiostyrning. Fram sitter det en Warn 2.5ci redan. Till mitt ekipage skall jag koppla en vagn med vajerkran.
Så här vill jag ha det
Jag funderade på en lösning där jag har möjlighet att flytta vinschen mellan baken på maskinen till vagnen (det blir dumma vinklar att ha den hela tiden i baken på en 6x6). Dessutom tänkte jag mig att sätt ett extra batteri på vagnen för vinsch och arbetsbelysning på vagnen.
Vilka handskar?
Nu till frågan; - Hur har ni löst det med kontakter/handskar på era maskiner och vagnar i era kopplingar?
- Hur har ni kopplat in ett extra batteri om ni har det?
Länka gärna till fotografier om ni har det på era lösningar.
Hoppas på bra tips av er...
//.D
Ett tips som jag tror skulle funka (batterifrågan) är att montera extrabatteriet i den vagn som du använder. Du kan du använda ett större batteri, vet inte om maskinens laddare klarar att ladda båda batterierna, om inte så skulle väl de gå att montera in en extra laddare och laddrelä!
Mvh
Mats Jonsson
-
Det är ju det här med kontaktdonen. Det går ju ganska högström om vinschen är belastad.
- Var köper man don som klarar strömmen och som fungerar bra?
Och sedan det här med att ha ett batteri på vagnen. Om man har reläet på maskinen så får man koppla med en koppling för batteriet för att koppla parallellt med det befintliga, och sedan ett för själva vinschen. Är det en bra lösning, eller är det bättre att koppla ett nytt relä på vagnen och skicka en styrsignal dit? Är det OK att bara slänga ett batteri till parallellt eller skapar det problem med laddregulatorn?- Hur har ni kopplat in era extra batteri?
Jag har klart för mig hur jag tänkt mig, men antar att ni är många här som labbat själva och har bra erfarenheter att dela med er av.
//.D
-
Kontaktdonen köpte jag hos atv åf, dom klarar den höga strömen. Kostar ca 70 kr styck, jag har fast winsch på min vagn pch kontakt bak på atvn så det rä baar att koppla in när jag drar vagnen.
Jag använder mig av maskiens vanliga batteri och den fungerar utmärkt, behövs inget mer. Då lyfter jag även plogen, lysen på, hantagsvärme så nog räcker orginalbatteriet.
Kan ta några bilder på min istallation om det skulle vara av intresse.
-
Gärna bilder!
Jag har inte ens kollat hur många amperetimmar som orginalbatteriet ger.
Har du arbetsbelysning på vagnen också?
//.D
-
Använd Andersson kontaker från batteri till vinsch, de används till reservkrafttuttag inom tele och kraftindustrin och är väldigt bra.
De finns i olika klassningar och strömtålighet.
175 ampere borde räcka.
http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=2191246
-
Jag har ingen arbetsbelysning på vagnen dock har jag en backlampa på atvn som lyser upp bakåt, nu när jag kollade på länken som oavstånde postade ser jag att det är exakt sånna kontakter jag har på min.
Kan fixa bilder imorgon när det är ljust om jag kommer ihåg annars blir det nångång i veckan.
-
Allt beror ju på hur krångligt man vill göra det, och hur mycket tid och pengar man vill lägga ner.
Vet inte exakt hur din winch-anordning till kranen ser ut, men det skulle ju egentligen räcka med o sätta ett block på släpet och lägga vajern genom det (om man nu vill göra det enkelt för sig :) )
Vill man flytta winchen och använda samma matning så funkar det ju att förlänga med snabbkontakter, tänk bara på att inta använda för klena kablar. Vid så låg spänning (12 V) så gör spänningsfallet att du kanske bara får ut 10 V vid full last (max strömförbrukning) på winchen, och det går mycket segare att wincha. Problemet ökar med längden på kablarna, så ta gärna minst en storlek större kablar än vad som redan sitter som matning fram.
Vad det gäller extra batteri och belysning så kanske du skulle satsa på ett Xenon-arbetsljus istället för extra batterier och sånt. Generatorerna är klena och det blir oftast bara problem när man använder för stora batterier (man drar ur båda batterierna, och orkar inte ladda något av dom ordentligt igen).
Xenonljusen kostar flis, men på 35W får man mycket mer ljus ur det än 2 st vanliga 55W halogenljus, vilket underlättar mycket för batteriet.
Ett NBB MY-ljus kostar ca 3300 kr, men är något jag seriöst skulle satsa på om jag hade behov av arbetsljus på en mc.
http://www.nbb.se/shopp/produkt.asp?dept%5Fid=1000
/Peter
-
Lägger upp några bilder på min installation:
(http://i13.tinypic.com/29ynpdw.jpg)
(http://i9.tinypic.com/311qfxd.jpg)
(http://i12.tinypic.com/2iw0i8o.jpg)
-
Har du säkrat av plus från batteriet ?
Om du inte har gjort det, dra plusen i en vp delbar plastslang.
Får du någon skada på plus flyger batteriet i luften om den kommer åt jord.
Om du har otur.
-
Har du säkrat av plus från batteriet ?
Om du inte har gjort det, dra plusen i en vp delbar plastslang.
Får du någon skada på plus flyger batteriet i luften om den kommer åt jord.
Om du har otur.
Kan man inte bara montera en sk. hängsäkring på plus då?
-
vet inte hur mycket winchen drar, men säkert 200A som max så jag skulle rekkomendera en automatsäkring eller ANL säkring för bilstereo.
-
Kontaktdonet Robin har använt liknar ett som Clas Ohlson har:
(http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/220896_X_2005-06-27_074530.jpg)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=384949
Specifierat till 50 A.
//.D
-
Kontaktdonet Robin har använt liknar ett som Clas Ohlson har:
(http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/220896_X_2005-06-27_074530.jpg)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=384949
Specifierat till 50 A.
//.D
Ja det där ser ut att vara samma.
-
Det spelar ingen roll vilken typ av säkring man använder.
Huvudsaken är att den håller för strömmen som utrustningen drar, och löser vid ett fel.
En kabelsäkring till ett bilslutsteg som klarar strömmen fungerar.
50A kontinuerlig ström klarar kontaktdonet, det har inget med hur stor en ev. säkring ska vara.
En vinsch drar iregel mer ström än 50A.
Warn 2500ci drar upp till 200A monentant.
Kontakten är så bra att den klarar lasten som blir momentant, det är skillnad om man skulle ha en kontinuerlig last på 200A, då håller inte kontakten.
Original montaget för vinschen på tex. Can-AM XT är att både plus och minus går i slang, utan säkring.
Så lägg minst pluskabeln i en slang från batterit till kontakten.
Lägg även plus och minus i skyddsslang på kablarna som går till vagnen.
-
Funderingar kring strömbehov
Så här står det i manualen för min Warn 3.0ci:
kg A
0 18
227 46
454 75
686 104
907 134
1134 166
1360 202
Då får man väl anta att det är ström under kontinuerlig drift som avses. Nu är det väl inte ofta man kommer att vinscha så tungt.
Står också att man rekommenderar ett batteri på 12 Ah. En överslagsräkning säger då att batteriet skulle ta slut inom en timme om man bara vinchar i tomme ( 12 A under 1 timme ) under förutsättning att batteriet inte laddas och att man kör konstant.
Som tur är så vinschar man inte hela tiden, och dessutom laddas batteriet under tiden.
Extrabatteri
Det här med att ha ett extra batteri borde kunna vara en god idé som jag ser det, speciellt om man skall ha lite arbetsbelysning. Det är väl ändå så att laddregultorn inte tar skada av ett parallellkopplat batteri. Dock inser jag att den inte kommer med att "orka" ladda båda batterierna, men ser man till att ha en batteri laddare på extra batteriet innan man ger sig ut borde det vara en tillgång. Fler åsikter om det?
Automatsäkringar
Det lät som ett intressant uppslag. Det måste jag undersöka och se vart jag kan köpa dem.
Tackar för alla tips som jag får av er. Sätter stort värde på dem och det kommer göra att min vinschinstallation kommer hålla lika bra klass som era.
//.D
-
Passar kontaktdonet från Clasohlson direkt i kontaktdonet i vinschen eller har Warn vinscharna en annan standard?
-
Automatsäkringarna finns i massa olika storlekar hos seriösa bilstereohandlare (eller dom kan åtminstonde beställa hem), tror priset ligger runt 400 kr med skyddskåpan.
Här är en lista på återförsäljare som ska kunna ta hem enlig leverantören (Lava/Autoleads) http://www.lava-mobile.se/images/hitta_butik.htm
Glöm ej att beställa skyddskåpan! (ingår ej i säkringen, beställs separat)
(http://dls.se/tillbehor/imagestbh/Circuit-Breaker_F.jpg)
Nej, nu ska jag gå ut och fortsätta xenonkonverteringen av min LTZ400 :)
-
Är det någon som har en vagn med extra batteri på? Hur är den inkopplad i så fall?
//.D
-
Är det någon som har en vagn med extra batteri på? Hur är den inkopplad i så fall?
//.D
Är väl bara att paralellkoppla det extrabatteriet, med de du har på maskinen.
-
Är väl bara att paralellkoppla det extrabatteriet, med de du har på maskinen.
Det var så jag tänkt... eller ungefär.
- Man kan ha styrningen på ATV:n och dra kabel från batteri på vagn till ATV och sedan en ny kabel med strydkraft tillbaka till en vinsch. Det gör det lättare om man vill kunna ha vinschen på ATV: också.
- Sedan skulle man kunna tänka sig att ha hela styrningen på vagnen och således bara dra en kabel från ATV-batteriet. Skulle också fungera med en vinsch på ATV med samma styrning.
- Om man har ett batteri med 80-100Ah så kanske man inte behöver någon som helst kabel mellan vagn och ATV så länge man kopplar en batteriladdare till den innan man ger sig iväg.
Jag är inte säker på om jag har nytta av en vinsch bak på ATV:n, och dessutom finns det ingen riktig bra plats för en vinsch bak på en Polaris 6x6.
Exempelvis Danroy erbjuder väl (?) ett extra batteri på vagnen. Frågan är hur de löst elinstallationen då. Innan jag springer iväg och drar ledningar kors och tvärs är jag intresserad av att höra någon som redan har erfarenhet av batteri på vagnen.
Och dessutom har jag inte fått hem min beställda vagn, så då har jag tid att gå och fundera på hur jag skall göra...
//.D
-
bra och bra, men vi har våran winch under flaket på våran sportsman 500, och det funkar.
Men den sitter ju under flaket, så ska man dra vajern till en kran på släpet så skulle jag nog sätta ett block på släpet och dra genom det för att ändra riktning på vajern.
Vi har det modellanpassade flyttbara fästet som säljs till maskinen.
-
Aha... Smart med ett brytblock på kärran! Man tänker inte ens så långt näsan räcker.
Eftersom jag har en begagnad 6x6 med ett hemma byggt fäste fram får jag nog försöka göra ett som passar dit. Om du har möjlighet får du gärna ta någon närbild på ert fäste (infästningar) som man kan som utgångspunkt och PM:a mig för e-postadress.
Då har jag allt klart för mig. Tackar för hjälpen!
//.D
-
Ska försöka hinna med och ta några bilder imorgon och lägga upp någonstans
Ska lägga upp lite bilder på min ltz samtidigt, har precis blivit klar med xenonkonverteringen!
-
Stälde en fråga i måndags om kontaktdonet från Clas Ohlson passar i de kontaktdonen som finns färdigt på Warn vinscharna? Jag gör ett nytt försök med frågan ifall den försvann i mängden av alla medelande. Det känns ganska dumt att betala 70 euro (ca 700 kr) för en färdig sladd när man kan tillverka en mycket billigare. Så är det någon som har provat skall det var bra att veta ifall de passar.
-
Om det inte skulle passa, kan du byta ut kontakten på vinschen.
-
Missade din fråga lillaki
Precis som d4 skriver så blir det nog billigare att köpa ett par nya kontakter från clas i sjön eller tom på elfa och byta i båda ändarna.
Dom här tycker jag verkar prisvärda, 175A ska räcka till en ATV-vinch av normal storlek (toppefekten kan vara högre men det spelar ingen större roll)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=1403.htm
-
Här kommer lite bilder på winchinstallationen på våran Polaris 6x6
Winchen sitter på en platta som kan tas loss och monteras fram eller bak, konstruktionen ser ni själva.
(http://i62.photobucket.com/albums/h115/mjukost/ATV/IMG_0528.jpg)
(http://i62.photobucket.com/albums/h115/mjukost/ATV/IMG_0529.jpg)
(http://i62.photobucket.com/albums/h115/mjukost/ATV/IMG_0530.jpg)
(http://i62.photobucket.com/albums/h115/mjukost/ATV/IMG_0531.jpg)
(http://i62.photobucket.com/albums/h115/mjukost/ATV/0532.jpg)
-
Tack så väldigt mycket!!!
//.D
Ps. Reed, jag har andra frågor i den här tråden (http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=68841#68841) som du kan svara på kanske? ds.
-
Jag monterade vinschen fast (har redan en fram).
Så här blev det (klicka för större bild):
(http://www.sundhult.com/pages/foto/blandat/vinter2007/atv_vinsch_01_small.jpg) (http://www.sundhult.com/pages/foto/blandat/vinter2007/atv_vinsch_01.jpg)
//.D
-
Blev ju bra det där!!
En fråga bara om din maskin, hur funkar det med tvåtakt i skogen? Känns som jag arbetar mest på dom lägre varvtalen med min, men hur är det med tvåtakt när effekten finns på dom högre varvtalen?
-
De som följt tråden vet att jag inte haft maskinen så länge. Jag har lagt en hel del tid på fixa i ordning den efter inköp, så jag har knappt kört den i skogen.
Jag får återkomma, eller så får någon med mer erfarenhet berätta.
//.D
-
Vi hade 2 st polaris 2-taktare innan vi köpte den nya fyrtaktaren, och dom funkade bra.
Det är ju automat så jag antar att dom gör utväxlingen annorlunda för att funka mot 2-taktaren, men det var bara gasa :)
Fö ska man inte tanka diesel i polarisen. Gjorde den missen på jobbet i måndags (nån hade fyllt en av 95-dunkarna med diesel till trucken). Kom ca en kilometer ut i skogen, sen började den poffa och panga innan den la av helt.
Provade tappa ur all diesel och skicka i ny 98-oktan, men den vägrade gå igång, så vi fick hämta arctic-caten och dra hem polarisen med den. Det var bara att skölja förgasaren och rengöra tändstiftet så gick den igen, men ändå, det var en hel dag åt skogen...
-
På inrådan av Reed satte jag ett brytblock på vagnen. Så hät blev det:
(http://www.sundhult.com/pages/foto/blandat/vinter2007/atv_vagn05_small.jpg) (http://www.sundhult.com/pages/foto/blandat/vinter2007/atv_vagn05.jpg)
Klicka för större bild
Batteriet fick det lite jobbigt, så jag funderar på att fixa ett extra batteri att ha på vagnen.
//.D