ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: DrPete skrivet 15 februari 2007 kl. 19:34:56
-
Hej! Har precis inhandlat en CBW-300 och ÅF sa att för att garantin skulle gälla var jag tvungen att köra max 50% gas de första 30 milen för att garantin skulle gälla enligt tillverkaren. Han sa även att han kontrollerade maxvarvet på hojjen vid den första servicen för att fastställa att jag följt den rekommendationen.
Själv vill jag köra in min nya 300 mycket hårdare och irriterar mej lite på detta. Stämmer det att han kan kontrollera mitt maxvarv och att garantin inte gäller om jag struntar i det?
/Peter
*edit*
-
Tja! Låter otroligt att han skulle kunna kolla vilka varvtal du kört på. Dock vet jag att man kan det på nya båtmotorer bla. En kompis hade inne sin båt på service och då kunde via datorn se vilka varvtal han hade kört på under hur lång tid osv....rätt cool faktiskt...... Så helt omöjligt kanske det inte är..hmmm....Ställe mig dock tveksam till att SMC :n skulle vara så sofistikerad som nya båtmotorer :roll: .
PS.....vänd på bokstäverna i namnet så blir det rätt.....CBW :lol:
-
Sorry, gick lite snabbt där. I stand corrected.
-
Ganska svårt att tro att man kan logga varvtal på en SMC. Varför skulle dom kasta in sånna funktioner bara för att kolla om man kört in den rätt. Fråga dom som kör japsmaskiner om det finns på dom, finns det ej standard på dom så finns det troligtvis ej på SMC!
-
Hej! Har precis inhandlat en CBW-300 och ÅF sa att för att garantin skulle gälla var jag tvungen att köra max 50% gas de första 30 milen för att garantin skulle gälla enligt tillverkaren. Han sa även att han kontrollerade maxvarvet på hojjen vid den första servicen för att fastställa att jag följt den rekommendationen.
Själv vill jag köra in min nya 300 mycket hårdare och irriterar mej lite på detta. Stämmer det att han kan kontrollera mitt maxvarv och att garantin inte gäller om jag struntar i det?
/Peter
*edit*
Ta och printa ut eller visa upp sidan om hur inkörning av moderna motorer skall gå till!
Kommer inte ihåg var på forumet den fans men den borde ju få ngn effekt!!
Mvh
Mats Jonsson
-
Låter lite skumt det där!
Inte kan dom kontrollera varvtal på en SMC,ska väl vara datastyrt isf.
Kör in den normalt,varken för mesigt eller plåga ihjäl den.
-
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
-
Tack för hjälpen. :) Blir nog som holiday säger, jag kör in den normalt. Men jag kommer garanterat att använda mer än 50% gas ibland. Och blir det problem vid servicen...så får det bli det.
-
min ÅF sa att jag skulle köra vaierat men inte plåga den dom första 30 milen, jag skulle inte sunk köra och inte plåga den,man skall variera belastningen på motorn.
har kört 15 mil nu, snart dax för första servicen, i helgen skall vi ut och bränna skoterspår så det läre ju bil ett antal mil.
-
Al_Bundy: Går den bra för övrigt? Har bara testat min lite vid verkstan. Vägverket är ju så sega att skicka regplåtarna grr. Dom ser likadana ut svarta med nerfs. :p
-
jag har förutom nerfs också heelguards,helsystem med ombestyckad förgasare,rullgas,högre styre,crossdäck,bullbar,skidplates,bagagerack,
kimpex transportlåda,lättmetallfälgar på gatdäcken till sommaren.
och jag har kört ca 16 mil med den nu och är mycket nöjd,prestandan duger bra för det jag använder den till och jag är mycket nöjd med den förstärkta fjädringen som dom nya maskinerna levereras med, en jädra skillnad på min och mot den demo jag körde.
skall bli kil att få gasa den lite mera efter det att den blivit inkörd och servad.
-
fan att jag inte får upp bilder här på forumet så skulle du få se hur den ser ut med all utrustning
-
Äntligen fick vägverket tummen ur så jag kunde hämta maskinen. Måste säga att jag är helnöjd med den efter en dags körning. Enda problemet är hastighetsmätaren som börjar visa fel när jag kommer över 50-60 km/h. Var faktiskt uppe i 196 knutar ett tag, ganska imponerande om jag får säga så.
Är det någon som har erfarenhet av det problemet skulle det va finemang att få ett par ledtrådar vad jag ska skruva på.
Ganska off topic men det kändes onödigt med en ny tråd.
-
du kan ta och kolla kontaktdonet till tänningslåset, hade samma fenomen jag oxå och det löste sig efter att jag klämt ihop dom 3 stifthylsorna i kontaktdonet!
-
Tack, ska testa det
-
enda problemet jag haft med hastighetsmätaren var att vajern gängade ur sej uppe vid mätaren, dom hade bara glömt att dra åt den när dom bytte styre 8)
-
låter prexis som jag hade på min.......skruva bort kåpan vid framdrevet, på kåpan ser du 2 st "vingar som ska ta tag i framdrevet",jag tog en tång och böjde dessa lite in mot drevet så att de tor tag i framdrevet riktigt, innan låg de bara o skrapade emot och visade lustig hastighet hela tiden.GOOD LUCK
-
zetas: Jupp det var det som felade. Nu visar den rätt igen. :)
-
härligt att det löste sig :P