ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: hijack skrivet 14 februari 2007 kl. 21:40:22
-
Är det någon som har provat kränga däck på sin quad/atv själv, utan däckmaskiner alltså? Det funkar ju på crossdäck(även om det är lite jobb) så jag tänkte att det borde funka även på quad/atvdäck, men jag har kanske fel?
-
Det går ganska ok tycker jag faktiskt. Ingen slang att oroa sig för heller. Ett par däckjärn, gummiklubba och lite Yes diskmedel...
-
Testade lite i går kväll men stötte på problem direkt :( Jag får faan inte av det gamla däcket. Det vill liksom inte släppa från fälgkanten(där det sluter tätt mot fälgen). Jag provade olika varianter av att trycka, hoppa och slå med gummiklubba men icke :? Några tips på detta momentet?
-
Testade lite i går kväll men stötte på problem direkt :( Jag får faan inte av det gamla däcket. Det vill liksom inte släppa från fälgkanten(där det sluter tätt mot fälgen). Jag provade olika varianter av att trycka, hoppa och slå med gummiklubba men icke :? Några tips på detta momentet?
detta är ofta största problemet .. lite luft kvar i däcket å en däckspress löser det
-
Annars får du försöka pressa med nått som tex lyfta upp nått med en domkraft o låta tyngden av godset trycka ner däcket från kanten.
Vet att dom brukar göra så med en hi-lift "en typ av domkraft" som dom sätter under delen på däcket sen lyfter dom i bilen så däcket krängs av utav tyngden från bilen.
Sen när det ska sluta tätt igen in med lite tändargas o tänd på så poffar det rätt på fälgen :).
Om du inte lyckas med enbart tryckluften vill säga
-
detta är ofta största problemet .. lite luft kvar i däcket å en däckspress löser det
Syftar du på en sån som däckfirmorna har eller finns det någon enklare variant för hemmabruk?
-
Testade lite i går kväll men stötte på problem direkt :( Jag får faan inte av det gamla däcket. Det vill liksom inte släppa från fälgkanten(där det sluter tätt mot fälgen). Jag provade olika varianter av att trycka, hoppa och slå med gummiklubba men icke :? Några tips på detta momentet?
Jag brukar ta två skruvtvingar att pressa med. Har du fler går det säkert bättre.
Annars kan jag säga att jag tyckte det var rätt svårt att byta de första två däcken, innan jag fått in snittsen. Nu tar det ca tio minuter per däck, lätt som en plätt. Snåla inte med däckpastan bara.
-
Jag brukar ta två skruvtvingar att pressa med. Har du fler går det säkert bättre.
Tar du spjärn mot fälgen på ena sidan då eller pressar du bara däcksida mot däcksida?
-
Tar du spjärn mot fälgen på ena sidan då eller pressar du bara däcksida mot däcksida?
Däcksida mot däcksida. Om man inte har mer än två tvingar kan det krävas några omtag. D.v.s. skruva så lång det går med den första, sen med den andra. Lossa den första och tryck ihop den och skruva igen, o.s.v...
-
Däcksida mot däcksida. Om man inte har mer än två tvingar kan det krävas några omtag. D.v.s. skruva så lång det går med den första, sen med den andra. Lossa den första och tryck ihop den och skruva igen, o.s.v...
:D Tackar. Ska testa detta så fort tid och tillfälle ges :D
-
Spraya gott om smörja (tex.556) mellan fälgen o däcket o låt det få verka en stund innan så hjälper det lite med.
-
Däcksida mot däcksida. Om man inte har mer än två tvingar kan det krävas några omtag. D.v.s. skruva så lång det går med den första, sen med den andra. Lossa den första och tryck ihop den och skruva igen, o.s.v...
Ok testade som hastigast i kväll utan någon större framgång. :( Jag har försökt att tvinga ihop däcket med skruvtvingarna (3st) så nära fälgen som möjligt, men dom vill liksom kasa av däcket. Ju mer jag klämmer desto längre ut på däcket kasar tvingarna. Är det bara att forsätta klämma eller gör jag något fel? Har även provart smöja men 5-56 som någon sa , men kommer det sån smörja mellan tvingarna och däcket kasar dom av direkt. Går det lättare om ventilen sitter i? Ska forsätta prova i morgon eller på söndag men som ni kanske förstår så tar jag gärna emot fler tips och ide'er
-
har oxå försökt men de såg ut som att däcken var limmade (orginaldäck) , testade att trycka med truck mellan gafflarna men funka ej.
-
Det är tätningssmörjan som sitter mellan däck och fälg, inget lim alltså. Det är bara där för att minska risken för att man tappar luften mellan däck och fälg.
Har själv provat att lägga om däck en gång men jag kommer att lämna det till däckverkstad när nydäckena kommer. Så mycket smidigare och man slipper märkena som blir på fälgkanten från däckjärnet, det får väl kosta en slant.
-
Ok. Har ju glömt berätta hur det gick(om nu någon är intresserad :oops: ).
Jag provade med skruvtvingar som någon föreslog inkl mkt rikligt med smörja, utan nått bra resultat. Däcket är liksom för mjukt och skruvtvingarna kasar bara längre å längre ut på däcket ju mer man klämmer. Ni som lyckats med detta knep, var det quad eller atvdäck ni krängde? Inbillar mig att atvdäck är styvare och kan då tänka mig att detta knep fungerar bättre.
Jaja, så här gjorde jag. Tog och lånade grannens traktor med dubbelverkande lastare och pallgafflar 8O , justerade avståndet mellan gafflarna så dom precis gick över fälgen. Skruvade ut ventilen på däcket och släppte ut all luft, och satte sedan tillbaka ventilen. Sen la jag fälgen på ett gammalt täcke för att för att slippa märke i fälgen efter betonggolvet,sen var det bara att trycka ner pallgafflarna mot däcket så till slut däcket åkte av fälgen. Dock fick man trycka väldigt hårt(framhjulen på traktorn svävade i luften) 8O , men tillslut så.... De nya däcken gick dock väldigt lätt att få på så jag fattar inte riktigt hur de gamla kunde sitta så in i h-e. Alla har ju säkert inte till gång till traktor så om någon har andra tips man kan prova så dela gärna med er...
-
Inte vet jag hur ni gör som kränger själv, lämnade in ett däck på däckfirman och dom höll på en halvtimme att får av de, ville inte släppa från kanten, är väl för att det ej ska kränga av om man får punka. Men får man bara det från kanten är det en baggis.