ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: firefox skrivet 13 februari 2007 kl. 00:44:10
-
Hej på er Suzukiägare, mitt första inlägg på Atv Center
Sitter i köptankar av en ltz400 och denna tråden skräms lite :?
Var helt inne på en raptor 660/700 först, men har mer & mer lutat åt en Suzuki, ska köra mycket väg 50/70 väg till&från jobbet (7km t&r), och resten lek på kvällstid!
Ser att det är nödvändigt med en hel modifieringar när man får hem den direkt från åf har jag förstått.
Men , men man har ju en guldgruva av info från er grabbar som hållt på ett tag, så man får väl inte skrämmas av alla dessa inst.
L8´r M8´s
-
Egentligen är väl ingen modifiering nödvändig på en ny LTZ400 ?
-
nej...det man brukar göra är ta bort strypningarna...o vill man sen hålla på o modda så kan man mecka i oändlighet....men det är inte nödvändigt.... 8)
-
.dubbelpost
-
Det är en av de absolut bästa hojarna du kan köpa, inte minst om man tittar till kvalitet och pris.
Komforten är hur bra som helst på landsväg och som föreg talare nämnt så brukar de flesta ta bort strypningarna men inte ens det är nödvändigt i början.
Den går förvånadsvärt bra trots strypningarna.
Efter en tid kan jag nog lova att du kommer att ta bort strypningarna ändå. Trots att den faktiskt går bra med strypningarna så blir det en helt annan maskin med strypningarna borttagna. Det bästa är ju att strypningarna är väldigt lätta att ta bort.
För min del så körde jag ostrypt nästan från början och var hur nöjd som helst tills att jag blev "lurad" av en polare att kanske bestycka om förgasaren, ge lite mer soppa....
Sen gick det fort, mer soppa kan ta mer luft som kan behöva mer soppa och större pipa för att bli av med avgaserna snabbare för att kunna få in mer luft och mer soppa.... du förstår nog hur det hela gick....
Helsystem, öppet K&N filter, rätt bestyckad och El Z är unleashed.
Man får komma ihåg att det faktiskt bara är en 400cc och ska egentligen inte jämföras med tex Dinli 450, Raptor 660-700cc som har helt andra utgångspunkter prestandamässigt men JÄKLAR vad den går nu.
-
Det är ingen superskillnad mellan en ombestyckad och utrustad med sportavgas LTZ och en Dinli, möjligtvis lite bättre vrid och toppfart, men det är försumbart. LTZ:ans bättre fjädring och 50 kg lägre vikt talar för den.
-
dubbelpost
-
Det är ingen superskillnad mellan en ombestyckad och utrustad med sportavgas LTZ och en Dinli, möjligtvis lite bättre vrid och toppfart, men det är försumbart. LTZ:ans bättre fjädring och 50 kg lägre vikt talar för den.
Efter att ha kört flertal Dinlis (drevad och helsystem) så måste jag fråga:
Vilken ska det vara bättre vrid och toppfart i? :D
-
Låter bra grabbar, att en ostrypt org. maskin fungerar bra redan från början, och som ny anv. på atv lär det nog räcka & bli över!
Nu är det så med att vi har haft turen att vinna en Jeep på lotteri, en Suzuki Grand Vitara LTD -06, och min bil C70 T5 -98 har helt plötsligt blivit överflödig, vilket jag tänker sälja och köpa atv för pengarna, (finns under köpes by the way) skickade även runt förfrågan hos bilförsäljare som även har atv till salu för inbyte.
Då har jag nu fått ett erbjudande att byta in den mot en TGB 425 -07, och mellanskillnad i pengar, tyvärr har inte åf några suzuki, men tänker höra med han om möjlighet att ta hem finnes, men finns inte det får man vänta ett tag till innan bilen blir såld, man är ju så fö.....at sugen på att ut och köra atv :D
Misstänker att TGB 4WD är en helt annan maskin och körupplevelse!
Enda positiva med den är väl om det skulle spöregna till & från jobbet, att man sitter något sånär mer skyddad från framhjulens vattenstänk, blöt blir man ju ändå :)
-
Det är ingen superskillnad mellan en ombestyckad och utrustad med sportavgas LTZ och en Dinli, möjligtvis lite bättre vrid och toppfart, men det är försumbart. LTZ:ans bättre fjädring och 50 kg lägre vikt talar för den.
Efter att ha kört flertal Dinlis (drevad och helsystem) så måste jag fråga:
Vilken ska det vara bättre vrid och toppfart i? :D
Dinlin, om den är rätt bestyckad, mest för den extra volymens skull.
Min LTZ gör ca 125 med 15 t drev och originalhjul och Dinlin gör väl några km till?
-
Yo folk´s
Ser ut som jag hämtar min ltz i helgen, fan va sugen man är, vill tacka alla suzuki ägare på forumet för att förenklat valet, och hoppas att istället för att ha köpt taiwanskt eller ännu värre kinesiskt "done the right thing" med en ltz:a, sneglade väl hela tiden år Raptor 700 hållet, men ingenting som säger att man inte kan byta upp sig senare om inte denna fyller mina förväntningar=) Kan väl ses som ett bra val som första atv, hoppas jag=)
-
Det är garanterat en bra första maskin ! Ta det lungt i början bara...
-
LTZ är en mkt bra maskin så du blir nog nöjd och belåten.
Grattis till ett bra val!
-
Det är garanterat en bra första maskin ! Ta det lungt i början bara...
låter bra, och ja, lugnt i början var det, respekt är ett bra ord för denna maskin, och sen tills man kommer in i kroppsviktsförflyttningen riktigt :)
-
LTZ är en mkt bra maskin så du blir nog nöjd och belåten.
Grattis till ett bra val!
Tack&bock, var ute o körde 3 timmar igår, och f..n vad kul det är, men sen var det lite småkyligt ute, men det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder, dags at investera i lite gortexmaterial :)
-
Härligt ! :D Ltz är en mycket bra maskin, kör hårt ! :twisted:
-
Yo M8´s
Har nu kört lite mer och är helnöjd, smidig på väg/trafik, och power när man väl ger sig av vägen, kan väl tycka att det är öite oroligt när man ligger i stadig hast. 50,70 & 90 kanske lite mer tummträning som behövs :lol:
Skall bestycka om på måndag, för det skedde aldrig ihop med att strypningar togs bort, vilket skall vara det optimala även om maskinen går bra redan nu!
Nehe, dags att ut o köra igen :twisted: :twisted:
-
Går den bra redan nu så är det väl ingen mening med att bestycka om.
-
Yo M8´s
Har nu bestyckad om och jag måste säga att den blev mycket mer lättkörd, som inför kurvor när man drar av lite på gasen för att sen dra på igen går mycket bättre, innan var det som om maskin nästan dog och när man väl gasar på ut ur kurva kom all kraft med en gång vilket var lite lurigt och såg nog ut som att man inte kunde med maskinen=)
Hängde även på ett bakrack för lite packning och låskätting vilket är ett måste när man jobbar 500m från Polenfärjan=)
Slipper ha den vikten på ryggen vilket kunde ge oönskad centifugalkraft=)
Även vid konstant fart 50, 70 och 90 så är hon mycket lugnare, och rycker inte så mycket som innan, vid motorbromsning fick man mindre smällar, vilket var att hon var väldigt snålt ställd, finns inte längre=)
Är en så länge helnöjd med LTZ 400 och tror jag har många roliga mil framför mig!
L8´r M8´s
-
Yo M8´s
Har nu även hunnit bli påkörd av äldre dam :evil: och väntat på delar tills så sent som igår, fälg, p-ände & styrstag gick åt skogen och har bytt detta nu, det jag genast förstod varför en org.fälg fram till sukkan kostar 1995:- medans en itp fälg kostar 995:-, best. en itp fälg och märkte att den var smalare vliket gav däcket en högre profil, har nu best. en itp fälg till för att komma tillrätta med prb:t.
Kommer ant. att sälja org.fälgen och satsa på lite vägdäck framöver, för som jag läste i en tidigare tråd så slits crossdäcken mycket fortare på asfalt, och det blir mest det för min del då jag pendlar till & från jobbet med pärlan.
Det finns ju inget värre än att behöva vänta på delar och inte kunna köra :cry:
Men har nu på två dagar kört mer än vad man innan gjorde på en vecka :D
PS: dessa billister 8O
L8´r M8´s
-
Aj då! Hur många mil hade du hunnit köra?
-
Aj då! Hur många mil hade du hunnit köra?
260 :?
-
Mm, hoppas du får skadorna fixade på hojen nudå!
-
Mm, hoppas du får skadorna fixade på hojen nudå!
Jomen, var lite orolig för inst. av toe in/toe out när man satte det nya styrstaget, men hon beter sig som hon skall i kurvor och lugn och fin på jämt underlag :D
Såg ett inlägg på Quad Sweden som verkade intressant, är det någon här som gett sig på detta?
Verkar ju optimalt om det fungerar, och man undrar ju om man klarar moteringen själv eller inte?
http://www.knracing.se/tpi_dialajet.htm
L8´r M8´s
-
Såg ut som en bra grej! :wink: