ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Arke skrivet 12 februari 2007 kl. 22:10:46

Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Arke skrivet 12 februari 2007 kl. 22:10:46
Stötte på en sida om en Polaris hoj som verkar intressant! 8O
http://www.polarisindustries.com/en-us/OurCompany/News/PressReleases/PolarisRevolverConcept.htm
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: STENE skrivet 12 februari 2007 kl. 22:39:09
Kul att de ser oss med reggade hojar som ett "hot" då de säger att många i europa kör just reggat och att de nu försöker komma in på den marknaden. Jag hoppas även att dessa stora tillverkare kan få idioterna som kom på regeln om 20 hkr att ändra sig.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Blade550 skrivet 12 februari 2007 kl. 23:23:56
-Håller med dig stene det är ju förj-vligt att man kan åka t.e.x Suzuki Hayabuza i 340 km/h (eller vad dem går i) på 2 hjul och skitdåliga bromsmöjligheter helt lagligt... :x

...men om man har fyra hjul, väger runt 300kg och har bromsar runt om och "bara" går i ca: 90-100 km/h så måste maskinen strypas till 15 kw 8O  8O  8O  8O för att.....-Ja, vad då :?: ...är den ett farligare fordon än en mc, eller vad menas egentligen med denna idiotiska strypning  :?:

Tycker att en lagändring skulle behövas....
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Finnen skrivet 13 februari 2007 kl. 00:05:59
Jo, sunkigt med 20hk asså!!! Synd om detta blir enbart Concept!
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: atvmicke skrivet 13 februari 2007 kl. 06:27:02
Citat från: "Blade400"
-Håller med dig stene det är ju förj-vligt att man kan åka t.e.x Suzuki Hayabuza i 340 km/h (eller vad dem går i) på 2 hjul och skitdåliga bromsmöjligheter helt lagligt... :x

...men om man har fyra hjul, väger runt 300kg och har bromsar runt om och "bara" går i ca: 90-100 km/h så måste maskinen strypas till 15 kw 8O  8O  8O  8O för att.....-Ja, vad då :?: ...är den ett farligare fordon än en mc, eller vad menas egentligen med denna idiotiska strypning  :?:

Tycker att en lagändring skulle behövas....


Jo det menas nog med att de som åker på två hjul, kanske betraktas som bättre förare med bättre balans och kontroll på sitt fordon!!
just därför ska de ha det lite bättre..
vad vet jag :D
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: hijack skrivet 13 februari 2007 kl. 07:30:01
Citat från: "Blade400"
-Håller med dig stene det är ju förj-vligt att man kan åka t.e.x Suzuki Hayabuza i 340 km/h (eller vad dem går i) på 2 hjul och skitdåliga bromsmöjligheter helt lagligt... :x

...men om man har fyra hjul, väger runt 300kg och har bromsar runt om och "bara" går i ca: 90-100 km/h så måste maskinen strypas till 15 kw 8O  8O  8O  8O för att.....-Ja, vad då :?: ...är den ett farligare fordon än en mc, eller vad menas egentligen med denna idiotiska strypning  :?:

Tycker att en lagändring skulle behövas....


Håller med om att det är en löjlig regel som borde tas bort, men att  en hayabusa eller liknande 2 hjulig maskin skulle ha skitdåliga bromsmöjligheter.... nja de det håller jag inte med om. Det kräver ju iofs en del extra av föraren men det är väl kanske därför man måste ha A behörighet för att köra? Sen kan man ju faktiskt inte köra i 300km/h helt lagligt på svenska vägar  iallafall, möjligheten finns ju att göra det men det är ju knappast lagligt.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: daffan skrivet 13 februari 2007 kl. 09:29:55
Det dummaste med denna 20 hk regel, är att det olika inom EU !! I Spanien och England har dom inte denna regel. Jag kan inte fatta att Sverige fick införa specialregler efter att tex Spanien tillät ATV´s på gatan.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: PEPPE skrivet 13 februari 2007 kl. 10:56:10
Citat från: "daffan"
Det dummaste med denna 20 hk regel, är att det olika inom EU !! I Spanien och England har dom inte denna regel. Jag kan inte fatta att Sverige fick införa specialregler efter att tex Spanien tillät ATV´s på gatan.


? vadå, om jag importerar en hjuling från England slipper den igenom besiktningen utan att strypas?
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: daffan skrivet 13 februari 2007 kl. 11:57:49
Nej det tror jag inte går, i Sverige ska dom ju va strypta...
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: johano skrivet 13 februari 2007 kl. 12:14:10
Citat från: "daffan"
Nej det tror jag inte går, i Sverige ska dom ju va strypta...


Gäller inte EU's regler över de Svenska?
Var väl tack vare EU som vi övehuvudtaget fick gatöegala quads, annars hade nog Sverige aldrig godkänt dem...

/johan
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Jocke72 skrivet 13 februari 2007 kl. 12:39:36
Citat från: "Blade400"
-Håller med dig stene det är ju förj-vligt att man kan åka t.e.x Suzuki Hayabuza i 340 km/h (eller vad dem går i) på 2 hjul och skitdåliga bromsmöjligheter helt lagligt... :x

...men om man har fyra hjul, väger runt 300kg och har bromsar runt om och "bara" går i ca: 90-100 km/h så måste maskinen strypas till 15 kw 8O  8O  8O  8O för att.....-Ja, vad då :?: ...är den ett farligare fordon än en mc, eller vad menas egentligen med denna idiotiska strypning  :?:

Tycker att en lagändring skulle behövas....



Kan bero på att det är ett överskott på "plantor" som kör fyrhjuling... Sen vill jag gärna se dig bromsa ut en Hayabusa (eller valfri sporthoj för den delen) med en fyrhjuling.

Bromsarna på de flesta fyrhjulingar är inte särskilt bra. Små skivor och enkolvsok och slangar av tveksam kvalitét. Sen åker många på crossdäck vilka inte har något vidare grepp.


Att köra en fyrhjuling i 140 är ganska spännande, särskilt om det svänger.  På en sporthoj är man inte ens varm i kläderna... Så jag förstår strypningen.


Sen är det upp till var och en om man behåller den eller inte, men då får man också ta ansvaret.


/J
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: STENE skrivet 13 februari 2007 kl. 13:50:51
Citat från: "Jocke72"
Citat från: "Blade400"
-Håller med dig stene det är ju förj-vligt att man kan åka t.e.x Suzuki Hayabuza i 340 km/h (eller vad dem går i) på 2 hjul och skitdåliga bromsmöjligheter helt lagligt... :x

...men om man har fyra hjul, väger runt 300kg och har bromsar runt om och "bara" går i ca: 90-100 km/h så måste maskinen strypas till 15 kw 8O  8O  8O  8O för att.....-Ja, vad då :?: ...är den ett farligare fordon än en mc, eller vad menas egentligen med denna idiotiska strypning  :?:

Tycker att en lagändring skulle behövas....



Kan bero på att det är ett överskott på "plantor" som kör fyrhjuling... Sen vill jag gärna se dig bromsa ut en Hayabusa (eller valfri sporthoj för den delen) med en fyrhjuling.

Bromsarna på de flesta fyrhjulingar är inte särskilt bra. Små skivor och enkolvsok och slangar av tveksam kvalitét. Sen åker många på crossdäck vilka inte har något vidare grepp.


Att köra en fyrhjuling i 140 är ganska spännande, särskilt om det svänger.  På en sporthoj är man inte ens varm i kläderna... Så jag förstår strypningen.


Sen är det upp till var och en om man behåller den eller inte, men då får man också ta ansvaret.


/J


1. Om 4-hjuling är reggad som MC borde MC kort krävas inte bil (då får man bort några "plantor")
2. om de har undermåliga bromsar/slangar etc så borde de aldrig få reggas. Det räcker med betydligt lägre hastigheter är 340 för att det skall kunna gå riktigt illa.
3. blanda inte äpplen och päron?? Och va fan menar jag med det.. Jo en hayabusa är en "exrem" väg maskin. Det är inte en tex raptor. Gämför en offroad MC med en 4-hjuling. Om denna concept hoj som tråden startadde med kommer kan vi gämföra med mc-väg maskiner. Och jag TROR att en yamma xt600 och en yamma raptor 600 har liknande stopp sträckor (nu väger raptorn förmodligen lite mer så något längre KANSKE det blir.. Men å andra sidan har man mer gummi i backen)..
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Hubbe skrivet 13 februari 2007 kl. 14:04:24
Tror den stora "boven" är att man på B-kort får köra 3 och 4hjuliga mc enligt tidigare regler. När nu 4hjulingen blev tillåten som gatlegal mc i eu så såg man en risk att massor med bilister skulle sätta sig ovana och så på dessa. Därav även den löjliga bromsregeln.

Men utan den så hade inte det varit så många fyrisar heller. Jag har inget mc-kort, ex. vis.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: STENE skrivet 13 februari 2007 kl. 14:15:53
Citat från: "Hubbe"
Tror den stora "boven" är att man på B-kort får köra 3 och 4hjuliga mc enligt tidigare regler. När nu 4hjulingen blev tillåten som gatlegal mc i eu så såg man en risk att massor med bilister skulle sätta sig ovana och så på dessa. Därav även den löjliga bromsregeln.

Men utan den så hade inte det varit så många fyrisar heller. Jag har inget mc-kort, ex. vis.


Men 3-hjuliga maskiner (tänker då på trikes) är det inte några hk bestämelsr för. Så om nu fyrisar är då mycket farligare så borde de kanske finnas två klasser en 20 hk med B-kort och en med A-kort utan begränsningar. Eller ha "lätt B-kort" då man för köra upp med en fyris.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: daffan skrivet 13 februari 2007 kl. 14:33:43
Exakt ! Det är det som så jäkla sjukt ! Jag kan bygga en trike med 500hk och få den godkänd ! Jag kan köpa en Ferrari med 500hk och köra den lagligt...eller då en Hayabusa eller en R1 med ca 200hk på MC-kort...men en fyrhjuling ska ha 20hk....
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: daffan skrivet 13 februari 2007 kl. 14:36:12
Citat från: "johano"
Citat från: "daffan"
Nej det tror jag inte går, i Sverige ska dom ju va strypta...


Gäller inte EU's regler över de Svenska?
Var väl tack vare EU som vi övehuvudtaget fick gatöegala quads, annars hade nog Sverige aldrig godkänt dem...

/johan


Ja hur är det med den saken egentligen ? Hur kunde Sverige få lägga till regler utöver EU reglerna ang. ATV ? Kolla på    [/url]http://www.atvworld.com/roadlegalquads.htmhttp://
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Jocke72 skrivet 13 februari 2007 kl. 14:40:49
Det är fortfarande en fråga om förmåga och förutsättningar.

En fyrhjuling går lätt på två hjul.
Får du sladd och det hakar tag så är du 9/10 rökt.

De är egentligen inte tänkta att gå på asfalt så chassi och framvagns-geometri är helt fel. Dvs att väghållningen är ganska kass på väg.


Dessa problem har inte hojjar. Det är av samma anledning som traktorer inte får köra fortfare än 30, om man ska dra en parallel...


Men vem bryr sig? Det är ju bara att plocka bort strypningarna...


/J
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: STENE skrivet 13 februari 2007 kl. 14:45:39
Men om du får sladd på 2 hjul är det ofra rökt redan där  :wink:

Men visst har du rätt i att det bara är att plocka bort strypningen men fortfarande vore det kul (för er som har maskiner med lite kruti) att få åka lagligt.

Och Mc går lätt på ett hjul när man skall iväg vilket inte heller är säkert.
Så som du säger så handlar det om omdömme och förmåga.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Hanen skrivet 13 februari 2007 kl. 14:58:14
Även om man nu har A-kort behöver det inte automatiskt betyda att man är en jävel på att köra atv, är ju en ganska stor skillnad på att köra hoj och att köra atv.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: STENE skrivet 13 februari 2007 kl. 15:27:19
Sant. Men 4-hjuling är iaf mer likt hoj än bil. + att man vet att bilister är inte att lita på i trafiken..
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Hanen skrivet 13 februari 2007 kl. 15:52:26
Nja.. tycker nog att det är mera som att köra bil när det gäller kurvteknik och att häva en oplanerad sladd när man kör atv. När det gäller extremåkning, tex "hopp o skutt" är nog atv mera likt en hoj. Och bilister ska man inte lita oavsett vilket fordon man kör själv. :D
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Palm skrivet 13 februari 2007 kl. 23:40:31
Citat från: "Jocke72"
Det är fortfarande en fråga om förmåga och förutsättningar.

En fyrhjuling går lätt på två hjul.
Får du sladd och det hakar tag så är du 9/10 rökt.

De är egentligen inte tänkta att gå på asfalt så chassi och framvagns-geometri är helt fel. Dvs att väghållningen är ganska kass på väg.


Dessa problem har inte hojjar. Det är av samma anledning som traktorer inte får köra fortfare än 30, om man ska dra en parallel...


Men vem bryr sig? Det är ju bara att plocka bort strypningarna...


/J


Jag tror ju inte att en fyrhjuling blir svårare att få upp på två hjul bara för att den är strypt :?  (sido hjulen  :wink:  )
Så det är som dom flästa här sager: Att man får ju köra efter förmåga och framför allt med förstånd.
Sen att det bara är att plocka bort strypningen kan ju stämma, men hur kul är det om det skulle hända nåt och försäkringsbolag mm kommer på att det har åkts ostrypt? Då har man förmodligen rätt långt till skrattet.
Ja tycker att 20hästars regeln är ett skämt.
Helt ofattbart...

/Palm
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Blade550 skrivet 13 februari 2007 kl. 23:47:10
Citera
stene skrev : Så om nu fyrisar är då mycket farligare så borde de kanske finnas två klasser en 20 hk med B-kort och en med A-kort utan begränsningar.


Dagens bästa kommentar :!:

Vad enkelt allt skulle vara då :D
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Palm skrivet 13 februari 2007 kl. 23:53:54
Citat från: "Blade400"
Citera
stene skrev : Så om nu fyrisar är då mycket farligare så borde de kanske finnas två klasser en 20 hk med B-kort och en med A-kort utan begränsningar.


Dagens bästa kommentar :!:

Vad enkelt allt skulle vara då :D
   

Ingen dum ide alls faktist!

/Palm
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Libba skrivet 14 februari 2007 kl. 06:47:18
Eller så kanske Åf borde utbilda alla kör kåta fyrhjulingsköpare.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Jocke72 skrivet 14 februari 2007 kl. 08:17:32
Citat från: "Palm"

Jag tror ju inte att en fyrhjuling blir svårare att få upp på två hjul bara för att den är strypt :?  (sido hjulen  :wink:  )
/Palm


Ju mer effekt desto fortare går det. Som exempel: Att det tvåhjular i över 100 är betydligt värre än att det två hjular i 50...

Går den fortare, kör du fortare. Eller hur? Sån är jag i alla fall. Med högre fart är konsekvenserna av ett litet misstag större. Detta är traktorer som inte är byggda för att köras på det allmäna vägnätet. Ett litet misstag är lätt hänt om man är ovan. Det är redan många olyckor på fyrhjuling pga folks okunskap, fler skulle det bli om ostrypt var tillåtet.

Alternativet är att du har ett särskilt förarbevis för fyrhjuling. Vill vi ha det?


/J
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: STENE skrivet 14 februari 2007 kl. 08:49:38
Citat från: "Jocke72"
Detta är traktorer som inte är byggda för att köras på det allmäna vägnätet. Ett litet misstag är lätt hänt om man är ovan. Det är redan många olyckor på fyrhjuling pga folks okunskap, fler skulle det bli om ostrypt var tillåtet.


1. Du menar typ som yamma R1 där 50% varit med om olyckor? (gämför inte prestanda utan olycks statestik) Men lik förb så säljs denna ostypt.

2. Tillverkarna av 4-hjulingar har ju ändå byggt maskinen att "klara" dessa hkr. Blir det mindre farligt att maskinen är terräng reggad och man får ha orginal hästarna?

3. Om det är hastigheten som är det farliga så sätt en max hastighet på maskinen. detta skulle vara bättre på flera sätt.
  3.1 Polisen kan mäta det. De har ingen möjlighet idag att testa att maskinen verkligen är strypt
  3.2 Några maskiner som jag läst om hade dresdel glömt att sätta att strypningar på
  3.3 Hur skall jag som "användare" kunna testa att min maskin inte har mer än 20 hkr = hur vet jag att den inte är olaglig
  3.4 I vissa fall i trafiken så kan acc (vilket man får av bla hkr) vara livs avgörande för att undvika en olycka

4. "farliga" maskiner brukar vara lite själv sanerande. Som tex R1:an som kostar runt 30.000/år i försäkring. Om det visar sig att Banshee skulle vara med i mycket olyckor skulle premien säkert gå upp och det skulle sluta med att alla åker linhai efter ett tag. Som bara har 21 hkr ostrypt.

5. det finns ju även bilar som välter.. de har inte heller blivit strypta.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Jocke72 skrivet 14 februari 2007 kl. 10:15:46
Citat från: "STENE"

1. Du menar typ som yamma R1 där 50% varit med om olyckor? (gämför inte prestanda utan olycks statestik) Men lik förb så säljs denna ostypt.

2. Tillverkarna av 4-hjulingar har ju ändå byggt maskinen att "klara" dessa hkr. Blir det mindre farligt att maskinen är terräng reggad och man får ha orginal hästarna?

3. Om det är hastigheten som är det farliga så sätt en max hastighet på maskinen. detta skulle vara bättre på flera sätt.
  3.1 Polisen kan mäta det. De har ingen möjlighet idag att testa att maskinen verkligen är strypt
  3.2 Några maskiner som jag läst om hade dresdel glömt att sätta att strypningar på
  3.3 Hur skall jag som "användare" kunna testa att min maskin inte har mer än 20 hkr = hur vet jag att den inte är olaglig
  3.4 I vissa fall i trafiken så kan acc (vilket man får av bla hkr) vara livs avgörande för att undvika en olycka

4. "farliga" maskiner brukar vara lite själv sanerande. Som tex R1:an som kostar runt 30.000/år i försäkring. Om det visar sig att Banshee skulle vara med i mycket olyckor skulle premien säkert gå upp och det skulle sluta med att alla åker linhai efter ett tag. Som bara har 21 hkr ostrypt.

5. det finns ju även bilar som välter.. de har inte heller blivit strypta.



1. 50%? Var får du denna siffra ifrån?
Många av de olyckor som sker med sporthojar är orsaken att:
a) Stulna
b) Polare som lånat. Nu bara måste han passa på att gasa för han vet aldrig när han får chansen igen.

Visst är sporthojar överrepresenterade bland olyckorna, inget snack om saken. Men de har också en försäkringspremie därefter. Vill ATV ha det?

Från begynnelsen så fanns det en överenskommelse om att alla hojar skulle säljas med max 100 hästar. Alla pillade bort strypningarna och körde full effekt i alla fall. Därför togs denna begränsning bort. Samma scenario är troligt även för ATV...


2. Roligt att du nämner att maskinerna ska klara effekten.
Chassi och bromsar svarar (oftast) väl upp emot effekt och tänkt användningsområde. Den springande punkten här är "tänkt användningsområde". En Raptor (bara som exempel) är inte tänkt att köras på asfalt och/eller på gatan. Den ska framföras av en överviktig amerikan på någon sanddyn...

Iom detta tilltänkt användningsområde är precisionen vid tillverkningen inte i närheten av vad som gäller på en två hjulig motorcykel. Det är snett och vint och hjulvinklarna pekar lite hursomhelst. Sorry, men så är det på alla Quads. Har pratat med en som tävlar på en YZF450 som tog upp sin nya maskin i riktbänken "på kul", det diffade centimeter mellan fram och bakvagn.

Finns inga quads, förutom VLS och RST (i skrivande stund), som har en framvagn som är riktig för asfalt. Spindlarna sitter fel och Ackerman stämmer inte.

Anledningen är enkelt: Ju sämre underlag desto mindre betydelse har chassit. Det är därför man nästan kan köra med vadsomhelst när man kör på is... En Quad ska ju ändå gå på sladd och då har vinklar inte så stor betydelse.

Men i traffiken kör du inte på detta sätt. Hastigheten är högre, greppet bättre och erfareneheten ofta dålig hos föraren.

DESSUTOM kör du terrängreggat är det inte samma sak som att farten är fri. Vill minnas att max är 70 blås. OCH du riskerar inte att skada någon annan än dig och själv då du måste köra på egen mark eller på inhägnat område.


3.1 Du har samma problem med mellankortet på hoj. Polisen behöver inte mäta, de tar en provtur och testar. Misstänker de för hög effekt så åker du på en ombesiktning, inga problem för dem.

3.2 Det är enligt lag du som förare som är skyldig att se till att ditt fordon är lagligt, oavsett.

3.3 Se 3.2.

3.4 Detta tror du väl inte på själv? Föraren får planera sin framfart utifrån sitt fordons förutsättningar, så är det.
Annars ska då moppe skotrar vara ostrypta. Hur gör lastbilar/långtradare som har så dåligt acc? Traktorer? Med mera, med mera...

Sant att har man lite pulver så kan man gasa sig ur vissa situationer. MEN det är sannorlikt det extra pulvret som satte dig i den situationen från början...


4. Jag vill inte åka Linhai. Jag är så nöjd med den billiga försäkringen på GasGas:n och jag tar konsekvenserna av att jag åker ostrypt om olyckan är framme.


5.  Jag ser inte relevansen i frågeställningen.



/J
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: STENE skrivet 14 februari 2007 kl. 11:30:43
1. siffran fick jag från ett tv program som handlade om höga försäkringar och olyckor med MC. Jag bara förmedlar vad jag hört men det går kanske att kolla upp hos något försäkrings bolag om man orkar.

2. Men du pratar ju hela tiden om farten.. Men har du massor med vrid kan du åka fort iaf utan hästar.. Lagligt. Om problemet ligger i farten så sätt en regel på farten inte antalet Hkr. Och att skylla på dålig erfarenhet tycker jag inte heller är rätt. Gör då ett separat körkort för fyrisar. typ A3.
Om om max farten ör 70 i terräng varför inte stypa dessa maskiner till 15 hk? du får ju inte köra fortare iaf. Och det är väl det som också är lite av grejen för mig med "arbets" maskin. Att stypa hojen gör ju att det inte klarar av det som den är tänkt till. Så sätt restriktion på farten inte effekten.

3 Handlar igentligen om samma sak. Stryp farten inte effekten, för den behövs. Jag kan inte planera min körning om inte maskinen orkar det den är till för.

4. hade inte inte varit roligare att slippa att ta konsekvenserna?

5. En av anledningarna var att det var lätt att välta på en fyris. det var en av orsakerna till att de skulle strypas. Men andra fordon som vält har inte strypits.

Sen blir det lite konstigt när du ena sekunden säger att föraren måste planera sin körning ut efter fordonets beskaffenhet, Att det är upp till ägaren att den skall vara laglig etc. och i nästa sekund säger att alla fyris förare är idioter som inte klarar av att köra maskinen utan att slå på arslet i första bästa kurva.

Sedan kan jag berätta att min gammla slitna linhai går som ett strykjärn på vägen. Gör dock bara något över 80 men iaf. Det kanske kan vara så att din gasgas är ett vingel paket och då förstår jag att man är lite rädd att åka på gatan med den  :lol:

Jag vet inte om jag skulle godta att en polist TYCKER att min maskin går för bra och sedan skicka mig till en besiktning. JAg vill ha bevis på att maskinen inte är laglig. Jag skulle bestämt hävda att jag inte miklat med den utan att jag köpten på detta sätt och som privat person har jag ju ingen chans i helvete att testa detta. Om jag köper en maskin från xyz så får jag ju anta att den är laglig... Och besiktningen har inte heller någon broms bänk vad jag vet så jag förstår inte hur de skall kolla detta.


Men vad det handlar om är att OM det skall finnas en begränsning av maskinen så sätt det på farten inte effekten. Eftersom effekten är en del av hur maskine är tänkt att användas.

PS. Det är lite svårt att diskutera sånt här på nätet då man tolkar det man skriver och läser olika. Samt att du och jag (jocke) åker två olika typer av maskiner, quad och arbete. Där min maskin inte klarar av det den är byggd för utan effekten. Och jag vill göra klart att jag tycker detta är en kul och givande tråd. Och att detta borde disskuteras över ett par bira någon gång.

Ojoj vad långt det blev och vad jag skrev samma sak flera gånger.. Orkar inte gå igenom det jag skrev så ni får ta det med en nypa salt.

bottom line är fortfarande.. En bira på krogen för att lösa detta. Sen går vi till regeringen och lämnar in ett förslag på hur vi löser deta "problem"
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Palm skrivet 21 februari 2007 kl. 12:53:57
På tal om att ta konsekvenerna.
Vad blir konsekvenserna av att åka ostrypt?

/Palm
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: STENE skrivet 21 februari 2007 kl. 15:27:37
För att återgå till ämnet så finns denna länk här på forumet:
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1497

Kolla när den är skriven... Så att hoppas på att denna maskin kommer är nog att hoppas på för mycket..
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Palm skrivet 24 februari 2007 kl. 13:12:30
Citat från: "Palm"
På tal om att ta konsekvenerna.
Vad blir konsekvenserna av att åka ostrypt?

/Palm


Ingen som vet?!
Det värkar ju ialf finnas en här som är villig att ta dom, så då kanske denna personen kan dela med sej av vad dom blir,
om han nu vet...  :wink:  :!:

Mvh/
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: TAZ™ skrivet 24 februari 2007 kl. 17:24:58
konsekvenserna av att åka ostrypt blir
en snabbare hoj
den blir olaglig
och ökad olycks risk
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Palm skrivet 24 februari 2007 kl. 19:02:56
Citat från: "TAZ"
konsekvenserna av att åka ostrypt blir
en snabbare hoj
den blir olaglig
och ökad olycks risk


Hm.
Det låter ju intressant.
Ingen annan som har nåt att avslöja? Hade aldrig i min vidaste fantasi kunnat ana att man te x får mer fart i maskinen om man tar bort strypningen   8)  

Frågan kvarstår...

Mvh/ Palm
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: benring skrivet 1 mars 2007 kl. 00:49:44
Du ska få svar i frågan av konsekvenser:

1. Du krockar med en annan person, som får personskador.

2. Ditt försäkringsbolag kontrollerar din ATV som visar sig vara trimmad.

3. Försäkringsbolaget vägrar betala EN KRONA pga detta.

4. Du är försatt i personlig konkurs då du får betala ALLT, både ditt och personskador.

Det är en sannolik konsekvens oavsett trimmat fordon.

Detta är en sammanfattning av Trygg Hansa's "regler", fins att läsa om på deras hemsida.

Så kör försiktigt :)
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Palm skrivet 1 mars 2007 kl. 11:29:03
Tack!
Det ska ju mycke till då för att man ska ta bort strypningen, ialf för min del...

/ Palm
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: benring skrivet 1 mars 2007 kl. 12:02:20
Hej, jag sitter med trygg hansa i luren då punkt 4 är mer eller mindre fel, eventuellt.
Så nu skall jag försöka ta reda på riktig fakta.

Nu har jag fått reda på detta:

Punkt 4: Om du drar strypningar och orsakar en olycka så ser man på HELA olyckan, inte bara trim.

Du kan ha 200 häst men köra i 50kmh på en 50kmh-sträcka och nån annan gör fel, detta drabbas inte du av. Om du däremot skulle använda dina 200 hästar, få sladd och krocka, fortfarande i 50 kmh, så riskerar du att få fordonet lagat med orginaldelar, är du riktigt vårdslös så KAN vagnskadan dras in helt för dig.


Så, det är inte helt lätt att säga men trafikförsökringen gäller alltid. DOCK, så KAN du bli delvis ersättningsskyldig för personskador på den andre parten OM du är vållande, detta är ovanligt men då har du varit "en usel förare" som dom sa.

Summan av detta är iaf att dina försäkringar inte blir lidande i större utsträckning, så tillvida att du kör "normalt".
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: KQ700 skrivet 1 mars 2007 kl. 12:40:58
Det man alltid skall räkna med är att försäkringsbolgen kommer att försöka klara sig så billigt undan som möjligt. Oavsett strypt eller ostrypt maskin. De tjänar inga pengar på att ersätta skador utan de tjänar bara pengar på premier och avkastning på medel.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Palm skrivet 3 mars 2007 kl. 13:12:35
Citat från: "benring"
Hej, jag sitter med trygg hansa i luren då punkt 4 är mer eller mindre fel, eventuellt.
Så nu skall jag försöka ta reda på riktig fakta.

Nu har jag fått reda på detta:

Punkt 4: Om du drar strypningar och orsakar en olycka så ser man på HELA olyckan, inte bara trim.

Du kan ha 200 häst men köra i 50kmh på en 50kmh-sträcka och nån annan gör fel, detta drabbas inte du av. Om du däremot skulle använda dina 200 hästar, få sladd och krocka, fortfarande i 50 kmh, så riskerar du att få fordonet lagat med orginaldelar, är du riktigt vårdslös så KAN vagnskadan dras in helt för dig.


Så, det är inte helt lätt att säga men trafikförsökringen gäller alltid. DOCK, så KAN du bli delvis ersättningsskyldig för personskador på den andre parten OM du är vållande, detta är ovanligt men då har du varit "en usel förare" som dom sa.

Summan av detta är iaf att dina försäkringar inte blir lidande i större utsträckning, så tillvida att du kör "normalt".


En sak ja funderar på, är om detta du skriver gäller även om det nu inte skulle vara jag som orsakar skadan eller vad det nu handlar om... Det kan ju vara så att jag tex står stilla och blir påkörd bakifrån vid ett rödljus. Och då kan det väl knappast göras nån utredning kring mitt fordon?! Eller?
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: benring skrivet 3 mars 2007 kl. 14:41:43
Det stämmer, du är inte vållande, och då tycker iaf inte Trygg Hansa att du ska bli drabbad.

Sen får man ju hoppas att dom står för det den dagen.... men det lät bra från dom iaf :)

Och, som jag skrev tidigare, så ÄVEN om du är vållande så försvinner inte dina försäkringar, främst har du alltid kvar trafikförs.

Det ska MYCKET till innan dom börjar nalla på dina försäkringar, vårdslöst, polisanmälan, personskador etc etc och har man kört så illa så tycker inte jag man ska HA en fyrhjuling  :D

Men, det är från fall till fall (enligt dom själva) så en skriven regel finns inte i detta ärende! Så kör trimmat med vett o ettikett, så finns det inga problem.
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Palm skrivet 4 mars 2007 kl. 00:48:46
Citat från: "benring"
Det stämmer, du är inte vållande, och då tycker iaf inte Trygg Hansa att du ska bli drabbad.

Sen får man ju hoppas att dom står för det den dagen.... men det lät bra från dom iaf :)

Och, som jag skrev tidigare, så ÄVEN om du är vållande så försvinner inte dina försäkringar, främst har du alltid kvar trafikförs.

Det ska MYCKET till innan dom börjar nalla på dina försäkringar, vårdslöst, polisanmälan, personskador etc etc och har man kört så illa så tycker inte jag man ska HA en fyrhjuling  :D

Men, det är från fall till fall (enligt dom själva) så en skriven regel finns inte i detta ärende! Så kör trimmat med vett o ettikett, så finns det inga problem.


Om det är så bra så har man ju inget att oroa sej för, så länge man kör med förståndet!
Det låter ju riktit vettigt tillomä  :D
Bara man har med vettiga personer att göra om olyckan skulle va framme :wink:

/Palm
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: benring skrivet 4 mars 2007 kl. 11:55:30
Om det är nån som orkar ta detta med ett annat försäkringsbolag så kan man ju jämföra vad dom säger :)

Det tar inte mer än ca 15 min att ta reda på  :wink:  :D
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: XR650 skrivet 10 mars 2007 kl. 19:45:35
Citat från: "Palm"
Citat från: "Jocke72"
Det är fortfarande en fråga om förmåga och förutsättningar.

En fyrhjuling går lätt på två hjul.
Får du sladd och det hakar tag så är du 9/10 rökt.

De är egentligen inte tänkta att gå på asfalt så chassi och framvagns-geometri är helt fel. Dvs att väghållningen är ganska kass på väg.


Dessa problem har inte hojjar. Det är av samma anledning som traktorer inte får köra fortfare än 30, om man ska dra en parallel...


Men vem bryr sig? Det är ju bara att plocka bort strypningarna...


/J


Jag tror ju inte att en fyrhjuling blir svårare att få upp på två hjul bara för att den är strypt :?  (sido hjulen  :wink:  )
Så det är som dom flästa här sager: Att man får ju köra efter förmåga och framför allt med förstånd.
Sen att det bara är att plocka bort strypningen kan ju stämma, men hur kul är det om det skulle hända nåt och försäkringsbolag mm kommer på att det har åkts ostrypt? Då har man förmodligen rätt långt till skrattet.
Ja tycker att 20hästars regeln är ett skämt.
Helt ofattbart...


 :D Du får samma problem med försäkringsbolaget om du kör med en ostrypt MC o kvaddar den. :wink:

/Palm
Titel: Polaris Revolver concept
Skrivet av: Arke skrivet 11 mars 2007 kl. 21:54:09
Off Topic  :roll:


Gör inget! :)