ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Lindahl skrivet 12 februari 2007 kl. 16:47:47

Titel: Reggad eller oreggad, skillnad i motorn?
Skrivet av: Lindahl skrivet 12 februari 2007 kl. 16:47:47
Vad är det för skillnad på en reggad maskin och en oreggad? Jag vet att reggad är för gata men skiljer det sig nåt i motorn eller? Tänkte för det är rätt stora prisskillnader!  8O
Titel: Reggad eller oreggad, skillnad i motorn?
Skrivet av: gendeville22 skrivet 12 februari 2007 kl. 16:53:34
en reggad är strypt till 20hk...
Titel: Reggad eller oreggad, skillnad i motorn?
Skrivet av: daffan skrivet 12 februari 2007 kl. 18:01:27
Gatreggat = max 20 hk (om motorn ger mer än 20 hk...oftast nån löjlig mekanisk strypning, typ stoppskruvar i förgasare/tumgasen) ,
 ombyggda bromsar (1 broms tar på alla 4 hjul) ,
 blinkers, tuta o annat sånt krafs...
Titel: Reggad eller oreggad, skillnad i motorn?
Skrivet av: Lindahl skrivet 15 februari 2007 kl. 16:17:52
Okej ! :) Det går alltså inte strypa en oreggad och sätta på blinkers och hela kitet och regga den för gata då? Rätta mig om jag har fel men polisen är väl inte direkt kunnig så dem kan kolla om maskinen har borttagna strypningar?
Titel: Reggad eller oreggad, skillnad i motorn?
Skrivet av: TAZ™ skrivet 15 februari 2007 kl. 17:19:19
nej du kan inte strypa en oreggad o sen regga den :(
Titel: Reggad eller oreggad, skillnad i motorn?
Skrivet av: Rider skrivet 15 februari 2007 kl. 22:29:12
Vad gäller "Snutnoja" kring Ostrypta maskiner så råder samma förhållande som om du bygger om din bil. Slänger på en turbo, Chippar eller liknande. Den blir olaglig. Har alldrig hört om någon som i frågasatts vad gäller strypning.

Jag kan också nämna att min svåger som är besiktningstekninker på Bilprovningen har bes. sin första quad och den var deffinitivt inte strypt den kändes lite farlig var hans kommentar. Och på frågan hur de ställer sig till strypt ostrypt säger han att det inte ligger inom ramen för en kontrollbesiktning. Annat är det om det hänger ett trimmsystem som låter för mycket .
Titel: Reggad eller oreggad, skillnad i motorn?
Skrivet av: daffan skrivet 15 februari 2007 kl. 22:34:32
Rider , har din svåger nån erfarenhet av quads/atv ? Jag menar, en R700 kan man ju känna grym skillnad på om man kört både strypt & ostrypt, men om man inte gjort det då ? Då kan man ju tycka att den strypta har ett grymt drag...sen att dom tydligen inte ens kan kolla hk i motorer är ju lite lustigt...
Titel: Reggad eller oreggad, skillnad i motorn?
Skrivet av: Hubbe skrivet 16 februari 2007 kl. 06:58:38
Det måste ju räcka för dem att med stor sannolikhet anta att den inte har 20hk för att man skall få problem.
Frågan är om det på maskiner med borttagen strypning att med ställskruven spärra gasreglagets rörelse?
Titel: Reggad eller oreggad, skillnad i motorn?
Skrivet av: Rider skrivet 16 februari 2007 kl. 11:45:34
Citat från: "daffan"
Rider , har din svåger nån erfarenhet av quads/atv ? Jag menar, en R700 kan man ju känna grym skillnad på om man kört både strypt & ostrypt, men om man inte gjort det då ? Då kan man ju tycka att den strypta har ett grymt drag...sen att dom tydligen inte ens kan kolla hk i motorer är ju lite lustigt...


Joda svågern har erfarenhet från ATV(Polaris) och framförallt MC(Fireblade) så att han skulle få skälvan av en ostrypt Raptor finns inte på kartan. Vid våra diskussioner har bl.a. exemplet med Jänkebilar kommit upp. En Cheva med orginalmonterad 305 maskin besktigas med en 454.

Olagligt Ja utan tvekan. Ligger det på besikningsmannen att kolla och dessutom avgöra om prestanda på bilen överenstämmer med orginalet, NEJ. Det skall vara ganska uppenbart att man herrejössestrimmat innan det händer något på provningen. Det rullar ju dessutom ett antal chippade turbobilar som årligen godkänns. Den lilla provkörning man oftast gör räcker inte till att avgöra om maskinen är strypt eller ostrypt.

Det jag dock har glömt att prata med honom om är ev. avgaskrav. I orginalsystemen sitter ju i regel någonform av Katalysator som ej finns i effekt system.