ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: STEFANUS skrivet 12 februari 2007 kl. 07:19:17
-
Är på väg att köpa en ny Grizzly 700.. har läst lite på utlänska forum , dom flesta gillar den men vissa har klagomål på växlingen ! är det nån här som har upplevt den trögväxlad ??
Nån som har köpt band sats till den ? måste va perfekt med servon då...
undrar hur länge nylon drevet håller för sånt
-
Jag har en Grizzly 700 Fi sedan ett tag. Om det är "växelväljaren" som man väljer mellan hög, låg, neutral, back och parkering du menar kan jag till viss del hålla med om kritiken. Jag menar dock att trögheten inte ligger i växellådan utan i den skyddslist dom följer med växelspaken i maskinens längsriktning när man byter växel. Detta åtgärdas genom att fila av kanterna på densamma och smörja upp spåret den löper i med silikon eller PFTE.
Att lådan är lite tjurig när man kallstartar vid -15 är en annan sak, detta går dock över på ett par minuter. Kan tänka att det är den förhöjda tomgången (insprutning) som ställer till detta...
Tänkte köpa en Commander bandsats (motsv. Can-Ams originalband) tillsammans med maskinen men det stöp på att man inte kan ha snöplog på samtidigt (än så länge, tidsfråga innan detta ska lösas enligt Duells). Tror dock inte att framkomligheten är sådär jättebra jämfört med en snöskoter, det finns ju fortfarande ett underrede att "hänga upp sig på" även om den får betydligt högre markfrigång. Detta problem existerar i stort sett inte på moderna snöskotrar där nästan hela underdelen består av band. Servostyrningen gör dock underverk för styrbarheten med banden monterade.
Rekomenderar starkt denna maskin, speciellt med tanke på servostyrningen (styr med en hand och växla med den andra - snöplogning) och den allmänna kvalitetskänslan.