ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: atvmuppen skrivet 9 februari 2007 kl. 17:41:57
-
Hej!
Ny här på forumet, skall köpa en atv till våren. Har läst om dinlin att den ska utveckla 49hk avstrypt, stämmer det verkligen? Vad jag läst ligger ju inte raptor 700 i den kraften ens.
Är Dinli 450 vs 700 som natt och dag? Tycker dom verkar ligga så pass nära varandra effektmässigt.
Ang kvalite osv så verkar ju dinli -07 vara en riktigt fin maskin.
Hur fungerar den på mx bana om man är lite feg och talanglös?
Tack på förhand
-
Jag skulle nog inte köra MX med en std Dinli pga dämparna + länkaget. :?
-
ok, ja det verkar ju vara det.. Är dock fortfarande lite fundersam ang effekten.
-
Det är nog ingen brist på kräm i Dinlin vad jag kan förstå :D
-
Effekt mässigt kan jag inte uttala mig om än
Men jag är snart en dinli ägare
Och det jag tycker man ska tänka på i jämförelsen är ju PRISET det skilljer ju en hel del från dinli till 660,700
Sen ska man kankse inte ge sig ut i för avancerade mx spår med någon av maskinerna.
-
Det är ju absolut inte några bakhjulshästar iallafall. Tveksam om den uppgiften är så riktig i jämförelse med Raptor som plockar ut 51hk på bakhjulen med nytt helsystem, insprutningsbox, filter och insug.
-
Det är betydligt bättre vrid också i en Raptor. Den levrerar ju effekten på ett helt annat sätt med sin insprutning. Sen har du ju ett helt annat potential i en Rappe med sin storstånka. Glöm hällre inte att Raptorn är betydligt lättare än Dinlin.
Jag tycker inte man kan jämföra desa maskiner på många punkter alls.
Om pengarna saknar betydelse så är det Raptor som gäller.
Jag är nöjd med min Dinli, men när jag skall byta står valet mellan R700, KFX 700 eller rent av en Renegade :twisted:
-
Tack, kanon att få svar från en ärlig dinliägare. Lutar åt 700:an. Dock tycker jag att när man läser runt lite så om man köper en 660 för ca 75k så har du 25k att lägga på trim + väghållning vilket gör att du ska få en bättre hoj än 700:an... Svårt val..
-
Hej jag har en Dinli till salu men den är inget för dig om du vill köra MX för där hör inte Dinlin Hemma punkt slut. Vill du ha en quad som funkar till det mesta i övrigt. Då är Dinlin en maskin för vettiga pengar med bra kräm men mot raptor 700 så får den spö utom vad gäller priset.
-
min dinli spöar ju aif 660 raptor i draget alla gånger med 36 drev bak å luftfilter å större munstycke ... vet ej mot 700:an ? däremot så går min hoj sönder lite ibland (jag kör kanske lite våldsamt ibland)
-
Hei!
Jeg har en Raptor 700 -06 og min bror har en Dinli 450 -06.
Raptoren er ca. 2mnd eldre en Dinlien.
Dinlien overrasket meg med hvor godt den går, henger på Raptoren veldig bra.
Forskjellen er vel at med mindre motorvolum, så har du mindre moment i motoren, spesielt på mellomregisteret. Resultatet blir mer giring på Dinli'en.
Kvalitetsmessig så er det vel litt forskjell. Virker som det hele tiden er litt småtterier på Dinli.
Lekkasje på bensinkranen, blinklys rister istykker, eksospotten ruster som f...., startrelè fusker (spes. ved litt kulde), etc.
Mens min oppfatning av Yamaha, er at denne kan du bare starte og kjøre.
Følge servicer, og du har en rimelig problemfri sykkel.
Men om Yamaha er verdt den høyere prisen??
Det kan jeg skrive om, etter at maskinene har blitt eldre.....
Jens
Trondheim - Norge
-
min dinli spöar ju aif 660 raptor i draget alla gånger med 36 drev bak å luftfilter å större munstycke ... vet ej mot 700:an ? däremot så går min hoj sönder lite ibland (jag kör kanske lite våldsamt ibland)
Ja visst är det bra klipp i en Dinli. Men jämförelsen haltar ändå. Det blir lite som att jämföra en Porsche 911 eller M3 med någon billig japs cupé. de kan ha jäförbara prestanda vid ett test 0-100 eller jämförbara tider på ett banvarv. Men känlsan och hållbarheten vad gäller att köra hårt timme efter timme, varv efter varv är inte den samma.
Det samma gäller en Dinli jämfört med en storstånka (eller v-twin) från ett etablerat fabrikat. Dinli= bra prestanda/kr
-
Tack, kanon att få svar från en ärlig dinliägare.
Som en parantes kan jag tillägga att jag har kört ca 200 mil med Dinli innan jag bytte till Raptorn. Dinlin är grymm på höga varv där Raptorn inte har nått att komma med, men om du "shortshiftar" så är den brutal.
Det Rider skriver om vridet och insprutet stämmer ju självklart också. Men inte så att jag tror att det och vikten skulle göra så stor skillnad som det är mellan Raptor och Dinli utan jag är fortfarande väldigt tveksam till dom 49 hästarna på Dinlin, även om den går grymt bra.
Hittar du en i bra skick och rätt pris så behöver du nog inte tveka på att köpa en. Men som sagt tidigare, kolla svingen, a-armarna och ev. om det finns en hasplåt under (annars sitter oljeskruven lite illa till vid skogsåka).
-
49hk är en gammal glädjekalkyl som hängt med. 46hk har Dinlin och det är deffinitivt inga bakhjulshästar. R700 har väl dryga 50hk på hjulen och lägre vikt. Och ett pris som för många gör den oaktuell.
Låter ju nästan som jag sitter här och är missnöjd med min Dinli, det är jag inte :)
-
51hk på bakhjulen enl. bänkkörningen som Dannelelle gjorde med dom tre "basic modsen" avgas, luftfilter och insprut. Kanske att det kan ge ett par hk till beroende på vad han hade för däck på vid bänkningen.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6456
-
1-2an ganska lika i draget sedan sticker dinli: ifrån ganska lätt ifrån en 660 men 700 vet jag ej.
-
1-2an ganska lika i draget sedan sticker dinli: ifrån ganska lätt ifrån en 660 men 700 vet jag ej.
Har du provat själv eller? låter ju nästan otroligt. Har själv en 07a men har inte köt mot/med dessa maskiner. På pappret ser det ju ut som en ömöjlig ekvation Raptor 660 har ju nästan 200cc mer samt väger ca 30kg mindre. Om det är så att Dinlin håller "jämt skägg" mot dessa maskiner torde det ju vara en bättre affär att komplettera Dinlin med riktiga dämpare och ett herrejösses avgas, än att byta upp sig. :!: :?:
-
Det är ju sånt här som gör att man blir lite fundersam. Men som du säger så är det ju i princip omöjligt om man kollar teoretiskt. Fast å andra sidan beror ju en väldigt stor del på föraren. Sen kanske den ena var original medans den ena var trimmad? Har svårt att se hur en motorstarkare och lättare maskin förlorar.
-
Det är ju inga problem att locka ut 50hk eller mer ur en 450cc motor, men man måste då låta den var betydligt mer högvarvig och tappar då bottenstyrka. Det finns ju en anledning till att Yamahas 700 motor ligger runt 45-50hk på veven, medans det finns 2hjuliga gatmaskiner på 600cc som har över 100kusar. Användningsområdet för fyrhjulingen eller enduromaskinen är mer lämpat för en lågvarvig vridstark motor.
På raptorn kan man ju lägga i 3:an och sen köra i skogen eller grusgropen. Man behöver inte byta växel sen, den klarar både lågfart och ganska rapp fart.
En högvarvig maskin kan upplevas som lite jobbig iochmed att man måste växla hela tiden för att hålla varvet uppe och på så sätt få ut hästarna på hjulen.
-
51hk på bakhjulen enl. bänkkörningen som Dannelelle gjorde med dom tre "basic modsen" avgas, luftfilter och insprut. Kanske att det kan ge ett par hk till beroende på vad han hade för däck på vid bänkningen.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6456
Det var med orginaldäck och ett skapligt högt lufttryck.
Samma resultat på 4:ans och 5:ans växel
-
ja jag har provat mot en raptor660 06a den skulle vara preppad sa han. vad det nu innebär vet jag ej.den skulle ge 140 sa han den gjorde snarare 120 efter min mätare.jag vill med detta inte påstå att min dinli är en bättre maskin.bara bättre drag.på väg eller gursväg kan dinlin vara nog så kvick men på bana eller sandgrop skulle´den inte ha en suck med orginal dämpare men det finns tydligen hos duells och hos dealy.:)
-
ja jag har provat mot en raptor660 06a den skulle vara preppad sa han. vad det nu innebär vet jag ej.den skulle ge 140 sa han den gjorde snarare 120 efter min mätare.
Är din "preppad" på något vis?
-
15/38 drev kn-filter 160mm mustycke, org lågfart och rensat ljuddämparen på onödigt stål. Har förövrigt beställt ett rostfritt helsystem från wileyco.Undrar om det kan göra nån skillnad?
-
15/38 drev kn-filter 160mm mustycke, org lågfart och rensat ljuddämparen på onödigt stål. Har förövrigt beställt ett rostfritt helsystem från wileyco.Undrar om det kan göra nån skillnad?
Har än så länge bara 15 drev fram, övriga ändringar ligger helt i linje med vad jag tänkt mig. Kommentarer om Wileyco systemet är högintreesant då jag själv sneglat på detta. (nu får vi se om Duncan fntasterna hinner dissa Wileyco innan du svarat.)
Kör hårdast!!
-
orkade inte läsa allt men har du inte fått svar än så kan jag ge dej svar på tal den 1 nästa månad när jag får tillbaka mitt körkort min kompis har en dinli och jag har nyss köpt en 660 2005 raptor .och jävlar om han spöar mej.
men samtidigt så gör en raptor 140 kmh orginal drevad ,sen får man köra 108kmh med raptor vilket jag inte tror du på med en dinli
men som sagt svar på tal kommer den 1 :D
och kör han ifrån mej så drevar jag bara om min till 110 vilket borde göra ganska mycket på acc .
-
men samtidigt så gör en raptor 140 kmh orginal drevad ,sen får man köra 108kmh med raptor vilket jag inte tror du på med en dinli
men som sagt svar på tal kommer den 1 :D
och kör han ifrån mej så drevar jag bara om min till 110 vilket borde göra ganska mycket på acc .
Om det är det som står på regbeviset
Tex på min Dinli står det Max hastighet, km/h: 80,0
Så är det bara rekommendation.
Du får köra den hastighet som det står på vägskyltarna ()p
Finns en del trådar här på forumet där andra frågat om just den raden på registreringsbeviset.
-
Nu var ju tråden från början av 2007...
Och kollar man på trådskaparens profil så blev det raptor.
"Raptor 700 -06 Såld
Barker Duals, Pc3, K&N, m.m
Yamaha Raptor/Gixxer 600 110 Hk
Sänkt, breddad och elak."
-
låter ju inte bra att dinli 450 spöar 660 ,men samtidigt har dom väl samma motor som polaris kör med ?
är det nån som har kolla på hur mycket man bör kugga ner för att på bort 30 kmh på top farten ?
-
Har inte läst alla svar men jag svarar ändå.
Personligen skulle jag inte få för mig att köra dinli 450 på en bana, den är tung och absolut inte byggd för det.
Ang effekten så ja den går bra. Dinli 450 och raptor 660 ligger i stort sett jämt upp till toppfart, raptorn har bättre vrid bara.
700 måste jag säga att den är inte mycket kvickare än dinli den heller.
700 ska alla veta att det är absolut inget monster som kör ifrån allt och alla.
Sj kör jag raptor 700 pga av kvaliteten och vridmomentet som är ett måste vi mycket bakhjulsåka.
-
vad kör du för drevning på den ?
och vars har du hittat dreven ?
-
Har inte läst alla svar men jag svarar ändå.
Personligen skulle jag inte få för mig att köra dinli 450 på en bana, den är tung och absolut inte byggd för det.
Ang effekten så ja den går bra. Dinli 450 och raptor 660 ligger i stort sett jämt upp till toppfart, raptorn har bättre vrid bara.
700 måste jag säga att den är inte mycket kvickare än dinli den heller.
700 ska alla veta att det är absolut inget monster som kör ifrån allt och alla...
Exakt!
()p
700:an har dock större potential att kunna trimmas, bättre chassie, mm, mm... och vid rena acclerations-race rakt fram på asfalt så ligger alla dessa tre maskiner rätt jämnt.
-
Exakt!
()p
700:an har dock större potential att kunna trimmas, bättre chassie, mm, mm... och vid rena acclerations-race rakt fram på asfalt så ligger alla dessa tre maskiner rätt jämnt.
Dingelingen har rätt bra potensial att trimmas den med.. bigbor kitt, högkompskolv, ställa förtändningen, svetsa igen förbrännings utrymmet i toppen och köra på e-85 samt porta toppen, annan gasare fnnn jag har rätt bra snurr på Taiwanesen...hehe ()p