ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Bushmaster skrivet 6 februari 2007 kl. 11:35:41
-
Halloj!
Införskaffade 200st Maxigrip skruvdubb 15mm hårdmetall kärna!
70 per bakdäck 30 per framdäck!
Nu när jag kört ca 12mil på oilka vinterväglag kan jag bara rekommendera dessa dubb! De är fantastiskt bra!!
De sitter ordentligt och ger ett mycket bra grepp. Det går fortfarande att leka på isiga vägar men med mycket bättre kontroll!
Kan bara rekommedera dessa..
Kolla på www.maxigrip.se
Mvh
Mats Jonsson
-
Dom är ju så satans dyra men säkert bra.
Provar själv wingspeed skruvar senare i veckan
-
Jag har dubbat med plåtskruvar, 11 mm långa + skalle, 4,3 mm. Fästet är det inget fel på, riktigt bra faktiskt, och de verkar sitta hur bra som helst.
Priset = 170 kr för 1000 st.
Enda nackdelen är att det är drygt att borra i 1000 st...
Testa detta ! Köpte mina på en Ahlsell butik.
-
Lite billigare må jag säga.
Frågan är hur lätt dessa är att skruva ur efter en vinter.
Är de tokrunda och man får stå med polygrip så är det lagom kul gissar jag.
Fast det förstås, det är ju det man har ungar till :D
-
vaddå skruva ur, det är ju vinterdäcken...
Det finns skruvar med både sexkantshuvud och krysspår om dom nu nödvändigtvis ska ur...
-
Jag har dubbat med plåtskruvar, 11 mm långa + skalle, 4,3 mm. Fästet är det inget fel på, riktigt bra faktiskt, och de verkar sitta hur bra som helst.
Priset = 170 kr för 1000 st.
Enda nackdelen är att det är drygt att borra i 1000 st...
Testa detta ! Köpte mina på en Ahlsell butik.
Tror inte de är i närheten av att ge samma grepp som dessa skruvdubb..
Ngr mil på is+asfalt och det finns säkert inte mycket kvar att greppa med!
Att skruva i 1000st verka ju inte riktigt klokt...
Maxigrip är ju med hårdmetallkärna så de håller bättre än vanliga bildubb!!
Sedan så vill jag inte kompromissa med säkerheten då jag pendlar med min t o r jobbet och hämtar barn på dagis!
Att köra i terrängen med plåtskruv kan säkert funkera men mjuka kanter som det är på plåtskruv kan knappast greppa ngt vidare på is.
Sedan kan snålheten bedra visheten. då skruvdubben lär hålla 4 säsonger ca 500mil. plåtskruven lär du få byta ut efter kanske 50!!
Om sedan huvudet är borta på plåtskruven så måste du slita ut gängad skruv ur däcket, vilket innebär att däcket sannolikt inte kommer att må så vidare bra av den behandlingen, att skruva i nya dubb lär bli problem då det inte kommer att finnas mycket till fäste kvar!!
så min tid är mer värd än att sitta å slita ut dubb i 5 timmar 10ggr om året.
Men om man vill skaffa sig onödigt jobb så är det väl bara att göra det!!
Sedan så kan man ju ifrågasätta detta ständiga tummande på säkerheten.. Att lägga ut kanske 50000kr på ett fordon, extra prylar trimdetaljer för en massa extrapengar, men att köpa beprövade säkerhetsdetaljer, "är dyrt", och lågprioriteras... Nä jag tänker inte så..
1188kr/ 4år = 297kr/år
islutändan blir det nog dyrare med plåtskruv/år!
MVH
Mats Jonsson
-
vaddå skruva ur, det är ju vinterdäcken...
Det finns skruvar med både sexkantshuvud och krysspår om dom nu nödvändigtvis ska ur...
Jo men hur skall du byta dessa om det inte går att skruva ur dessa!!
huvudet lär ju försvinna ganska snabbt!!
Mvh
Mats Jonsson
-
Oj, det låter nästan som du säljer maxigripdubbarna själv...
Nu har inte jag gjort detta för säkerheten, då skulle jag inte ens köpt en fyrhjuling, utan som ett alternativ till att testa sig fram. Funkar det inte så är det ändå strax dax att byta däck.
-
Oj, det låter nästan som du säljer maxigripdubbarna själv...
.
Nä det gör jag inte!!
Men ja blir lite trött på alla som tror på att det finns såååå mycket genvägar till allt här i livet..
Men vis av ålder så lär man sig att ofta får man det man betalar för!
I slutändan så blir ofta det billiggare lika dyrt eller dyrare!
Sedan så är det ju dumt att rekommendera att folk skall skruva i plåtskruv i sina däck som kanske är nya och inte skall bytas som dina!
Då de sannolikt blir förstörda vid byte av dubb!
Nog om detta nu
Ha en bra dag!
Mvh
Mats Jonsson
-
Men att betala mer än en krona styck för skruv som dom "döpt" till dubb tycker jag verkar vansinnigt. Bättre som någon sa att dra in rostfri plåtskruv i däcken och jag vet av erfarenhet att dom går att skruva ut när isen är borta.
-
Vem har rekomenderat andra att dra i plåt skruv?
Det är väl inte att tumma så mycket på säkerheten att andvända alternativ.Sen så andvänder ju inte många alla skydd som rekomenderas heller.Jag pendlar oxå med min maskin utan dubb.Men om dina dubbar är bra med kärna och allt så kör med dom,vi hackar inte på dig bara för du köpt dom.
Sen vet ju inte jag om skallen på dina dubb funkar efter vintern heller.
Jag ska prova men wingspeed skruv bara för jag har ingen motorstark maskin.
Finns ju oxå koldkutters.Verkar som ÅF av Maxigrip får välja pris och antal i kartong själva det tycker jag verkar skumt.
Men jag säger inte att dom är dåliga bara dyra
-
Jag tycker det låter som en utmärkt ide att testa lite nya saker.
Kolla på Maxigrips vanliga skruvdubb (utan hårdmetall) så påminner de vanskligt mycket om plåtskruv eller koldcutters.
(http://i145.photobucket.com/albums/r240/Corbao/bild_11_stor.jpg)
(http://i145.photobucket.com/albums/r240/Corbao/bild_10_stor.jpg)
Så frågan är hur kan det vara ok att köra på dessa men inte "egna" skruvar?
En sista liten detalj (en petitess) men att i samma mening hävda att man monterar hårdmetall dubb för att man tänker på säkerhet och samtidigt använda fyrhjulingen för att skjutsa småbarn (typ 2-5 åringar) rimmar dåligt.
En fyrhjuling är inte speciellt trafiksäker så jag är helt övertygad om att barnet har fullständiga godkända skydd, såsom skinnställ, ryggskydd, stövlar och hjälm (under 850gram) varje gång barnet åker med.
-
Jag tycker det låter som en utmärkt ide att testa lite nya saker.
Kolla på Maxigrips vanliga skruvdubb (utan hårdmetall) så påminner de vanskligt mycket om plåtskruv eller koldcutters.
(http://i145.photobucket.com/albums/r240/Corbao/bild_11_stor.jpg)
(http://i145.photobucket.com/albums/r240/Corbao/bild_10_stor.jpg)
Så frågan är hur kan det vara ok att köra på dessa men inte "egna" skruvar?
En sista liten detalj (en petitess) men att i samma mening hävda att man monterar hårdmetall dubb för att man tänker på säkerhet och samtidigt använda fyrhjulingen för att skjutsa småbarn (typ 2-5 åringar) rimmar dåligt.
En fyrhjuling är inte speciellt trafiksäker så jag är helt övertygad om att barnet har fullständiga godkända skydd, såsom skinnställ, ryggskydd, stövlar och hjälm (under 850gram) varje gång barnet åker med.
Dessa dubb är framtagna som halkskydd till skor och stövlar i första hand!!
De med hårdmetall kärna är till för fordon!
Mvh
Mats Jonsson
-
Vem har rekomenderat andra att dra i plåt skruv?
Det är väl inte att tumma så mycket på säkerheten att andvända alternativ.Sen så andvänder ju inte många alla skydd som rekomenderas heller.Jag pendlar oxå med min maskin utan dubb.Men om dina dubbar är bra med kärna och allt så kör med dom,vi hackar inte på dig bara för du köpt dom.
Sen vet ju inte jag om skallen på dina dubb funkar efter vintern heller.
Jag ska prova men wingspeed skruv bara för jag har ingen motorstark maskin.
Finns ju oxå koldkutters.Verkar som ÅF av Maxigrip får välja pris och antal i kartong själva det tycker jag verkar skumt.
Men jag säger inte att dom är dåliga bara dyra
Pucko rekommenderade detta!
Han skrev "testa detta"
Mvh
Mats Jonsson
-
Men att betala mer än en krona styck för skruv som dom "döpt" till dubb tycker jag verkar vansinnigt. Bättre som någon sa att dra in rostfri plåtskruv i däcken och jag vet av erfarenhet att dom går att skruva ut när isen är borta.
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om, när du säger att de "döpt" skruv till dubb!
Kolla och se på hemsidan så fattar du vad jag pratar om.
Kolla på de med hårdmetall kärna så ser du att det inte är frågan om ngr vanliga skruvar!!
Mvh
Mats Jonsson
-
Om man tar sig tid att titta lite bättre så ser man lätt att dessa (på bilden ovan) heter fordonsdubb och finns i 2 storlekar:
Art.nr: 16 mm fordon 95016, 25 mm fordon 95025
Och är helt vanliga skruvar (visserligen härdade men inte hårdmetall) med en liten ring för större anläggningsyta.
Så hur kan dessa skruvar vara ok att använda?
OBS!!!! Skodubben är mindre.
-
Om man tar sig tid att titta lite bättre så ser man lätt att dessa (på bilden ovan) heter fordonsdubb och finns i 2 storlekar:
Art.nr: 16 mm fordon 95016, 25 mm fordon 95025
Och är helt vanliga skruvar (visserligen härdade men inte hårdmetall) med en liten ring för större anläggningsyta.
Så hur kan dessa skruvar vara ok att använda?
OBS!!!! Skodubben är mindre.
Vart vill du komma!
Jag har aldrig nämnt dessa dubb!!!
Jag har enbart rekommenderat hårdmetallen så var vänlig och blanda inte ihop päron och äpplen!
Enligt tillverkaren så togs dessa dubb ursprungligen fram för halkskydd till skor och stövlar. men de upptäckte att folk använde de till fordon och såg då en marknad där!
De tog då fram de hårdmetalldubbarna för att de håller mycket längre på hårdare underlag.
Mitt inlägg var en rekommendation, om ngn ville veta om det funkade bra
Kör gärna med plåtskruv om ni vill
Nu lägger jag ned denna tråd!
Mvh
Mats Jonsson
-
Om man tar sig tid att titta lite bättre så ser man lätt att dessa (på bilden ovan) heter fordonsdubb och finns i 2 storlekar:
Art.nr: 16 mm fordon 95016, 25 mm fordon 95025
Och är helt vanliga skruvar (visserligen härdade men inte hårdmetall) med en liten ring för större anläggningsyta.
Så hur kan dessa skruvar vara ok att använda?
OBS!!!! Skodubben är mindre.
Vart vill du komma!
Jag har aldrig nämnt dessa dubb!!!
Jag har enbart rekommenderat hårdmetallen så var vänlig och blanda inte ihop päron och äpplen!
Enligt tillverkaren så togs dessa dubb ursprungligen fram för halkskydd till skor och stövlar. men de upptäckte att folk använde de till fordon och såg då en marknad där!
De tog då fram de hårdmetalldubbarna för att de håller mycket längre på hårdare underlag.
Mitt inlägg var en rekommendation, om ngn ville veta om det funkade bra
Kör gärna med plåtskruv om ni vill
Nu lägger jag ned denna tråd!
Mvh
Mats Jonsson
Det var just det som var poängen,
Ditt inlägg var en rekommendation. Vad tror du Puckos inlägg var, ett skämt?
Du var väldigt snabb att hacka på att "folk" testade vanlig skruv istället för maxi-grips hårdmetall.
Jag ville bara påpeka att Maxi-grip själva faktiskt säljer vanlig skruv för just samma ändamål.
Men jag ser inget hackande på dem.
Så, nu ska vi alla vara snälla mot varandra och inte klanka ner på ideér och förslag som passar vissa men inte andra. Då kan man lägga ner det här forumet på en gång.
-
Det är möjligt att de funkar bra men att köpa "skruv" för tusen spänn i dessa mängder anser jag vara helt vansinningt. Vad är det som får dessa sitta bättre än vanlig plåtskruv?
-
Javisst, avsikten var att fler kan testa då inte insatsen är så hög, när jag skriver test så avser jag att det kan finnas ett alternativ till Maxigrip att prova. Sen är det upp till var och en att ta ur dem när man vill. Att rekomendera är en helt annan sak, det kan jag göra först efter att ha testat/provat klart.
Men, som Corba skrev, detta forum är väl till för att vi ska hjälpa varandra och utveckla, hitta nya lösningar på problem och möjligheter.
Dra i ett par plåtskruvav bredvid dina Maxigrip och testa ett par månader, det är en intressant jämnförelse ! Om inte annat så får du ännu bättre fäste och minskar slitaget på dina Maxigrip.
Var med och utveckla i stället för att katergoriskt såga alla alternativ utan att först prova !!! :idea:
PS
Skruvarna sitter riktigt bra, har inte tappat en enda ännu !
DS
-
Det är möjligt att de funkar bra men att köpa "skruv" för tusen spänn i dessa mängder anser jag vara helt vansinningt. Vad är det som får dessa sitta bättre än vanlig plåtskruv?
??? Vad yrar du om!!
Har aldrig påstått att de skulle sitta fast sämre!! Det är inte vad saken gäller!!
Mvh
Mats Jonsson
-
Det är möjligt att de funkar bra men att köpa "skruv" för tusen spänn i dessa mängder anser jag vara helt vansinningt. Vad är det som får dessa sitta bättre än vanlig plåtskruv?
Saken gällde i första hand om wingspeed skruvar fungerar tillräckligt bra eller inte eller om de slits ner alldeles för fort.
Gängningen för de olika varianterna skiljer sig inte mycket åt och Maxi-grip nämner inte heller att man bör eller måste limma.
-
Jag har en fundering som du kanske kan hjälpa mig med Bushmaster.
Tyvärr har jag bara en uppsättning crossdäck samt en uppsättning lv-däck.
Tror du att det fungerar lika bra att skuva i maxigrip i landsvägssäcken?
Om man nu skruvar i maxigrip i crossdäcken så vill jag skruva ur dessa på sommaren. Vad tror du om det?
Går det att skruva ur och i dubbarna flera gånger i samma hål(eller strax bredvid)?
Dubben håller ju som sagt 4-5 säsonger...
-
Jag har en fundering som du kanske kan hjälpa mig med Bushmaster.
Tyvärr har jag bara en uppsättning crossdäck samt en uppsättning lv-däck.
Tror du att det fungerar lika bra att skuva i maxigrip i landsvägssäcken?
Om man nu skruvar i maxigrip i crossdäcken så vill jag skruva ur dessa på sommaren. Vad tror du om det?
Går det att skruva ur och i dubbarna flera gånger i samma hål(eller strax bredvid)?
Dubben håller ju som sagt 4-5 säsonger...
Att skruva i landsvägsdäcken går väl iof men kruxet är ju att det inte finns mycket material att skruva i!
jag använder mina terrängdäck som dubbdäck där finns det ordentliga klackar att skruva i utan att riskera att skruva genom korden! + att de funkar bättre på snömodd och spårig väg!
Att skruva ur dubben ur crossdäcken skall enl tillverkaren vara själva tanken med att använda skruvdubb! Det gäller likadant här att se upp så man inte använt för långa dubb och skruvat de för långt!
Att skruva i samma hål vet jag inte, har inte provat! men jag kan tänka mig att man kan få dubben att sitta bättre om man skiftar och skruvar i nytt material
Kolla med tillverkaren vad de säger.
Skulle själv limma om jag skruvade tillbaka i samma hål!
Mvh
Mats Jonsson
-
Har tänkt endel och det måste väl vara så att olika märken är olika uppbyggda.Det kan vara så att alla däck inte går att skruva i.
Med tanke på att det finns olika lager gummi i däcken kan det ju skita sig rätt bra och då spelar ju pris på dubb ingen roll.Så hade jag nu kostat på mina kvalitetsdubb hade jag alla gånger limmat på en gång.
Några lager för mjukt gummi fastnar dom nog inget bra.
Bara mina tankar :?
-
Om man talar om terrängdäcken så tror jag det är samma gummi i hela klacken! Sedan så är det skruvdubb som har ganska kraftiga gängor så det skall nog till mycket innan de trillar ut!
Det är ju inte heller samma påfrestning på dessa då atv är mycket lättare vid tex en hjullåsning, 12mm inskruvat i relativt hårt gummi sitter nog. Men vanliga dubb som man skjuter in bör nog limmas då det inte är ngr gängor som håller emot.
Jag har kört hårt på is och asfalt under veckan med däckspinn och hjullåsningar och de sitter kvar allihop!
Mvh
Mats Jonsson
-
Om man talar om terrängdäcken så tror jag det är samma gummi i hela klacken! Sedan så är det skruvdubb som har ganska kraftiga gängor så det skall nog till mycket innan de trillar ut!
Det är ju inte heller samma påfrestning på dessa då atv är mycket lättare vid tex en hjullåsning, 12mm inskruvat i relativt hårt gummi sitter nog. Men vanliga dubb som man skjuter in bör nog limmas då det inte är ngr gängor som håller emot.
Jag har kört hårt på is och asfalt under veckan med däckspinn och hjullåsningar och de sitter kvar allihop!
Mvh
Mats Jonsson
Vad sitter dom på för maskin?
-
Om man talar om terrängdäcken så tror jag det är samma gummi i hela klacken! Sedan så är det skruvdubb som har ganska kraftiga gängor så det skall nog till mycket innan de trillar ut!
Det är ju inte heller samma påfrestning på dessa då atv är mycket lättare vid tex en hjullåsning, 12mm inskruvat i relativt hårt gummi sitter nog. Men vanliga dubb som man skjuter in bör nog limmas då det inte är ngr gängor som håller emot.
Jag har kört hårt på is och asfalt under veckan med däckspinn och hjullåsningar och de sitter kvar allihop!
Mvh
Mats Jonsson
Vad sitter dom på för maskin?
en Loncin 250
-
Nu har jag också prövat MaxiGrip dubben på min LTZ400
Tryckte i 36 dubb i vardera framdäck, och 64 i vardera bakdäck (15mm med hårdmetallspets i orginaldäcken)
Inget mega-grepp på samma sätt som riktiga spikdäck, men på isig grusväg kan man nu hålla 65-70 på en samma ställe som jag tidigare körde 45-50 på.
Orginaldäcken på sukkan är snuskigt mjukt gummi i och det kändes lite osäkert att skruva i dom. Första provkörningen när jag monterat dubben var på kvällen, och på vägen ut såg jag i mörkret hur det flög skit från däcken hit och dit. Trodde att det var alla dubbar som flög ut och blev lite besviken, men väl hemma i garaget igen så visade det sig att alla dubben satt kvar, och det var stenar som dubben rev upp från den tvärfrusna grusvägen som flög!
Helt annan kontroll, man kan hålla bra med fart på istäckta vägar och ändå ha kontroll utan att det fladdrar för mycket med bakändan.
Ska köra till och från jobbet med hojjen också, så jag tror det kommer funka perfekt på blandat underlag.
Mitt betyg hittils är 5/5, helt klart värt pengarna enligt mig iaf, får se vad man tycker sen när man kört ett par hundra mil med dom bara.
-
dubbade mina fram däck me komp.dubb till bil ifjol.sköt i ca 300st i varje däck.detta är andra säsongen jag åker på dessa och funkar riktigt nice :lol: .
bak i år provade ja wingspeeds,me 6-kantskalle.funkade riktigt bra på banan så länge dom satt :cry: tyvärr så var de inte många kvar efter dagen.tänker ge dessa wingspeed en chans till,då ja nu denna gång prövat å limma dessa.får väl se efter helgens åkning hur många som vill sitta kvar 8O
-
Wingspeed är väl vanlig skruv va?
Skruvade i Kold Cutters 1" dubbar i däcken på Bansheen.
Har kört upp 4 tankar, både på crossbanan och efter landsväg (aldrig normalkörning, bara tokåkning), inte lossnat en enda dubb än så länge. Ska nog upp på banan en sväng på söndag ifall jag orkar, du får kika på dubben då, funkar över förväntan för mej.
-
Har nu testat med Wingspeed combi skruvar.
Jag började lite försiktigt med 10 dubb i vardera fram samt 100 dubb i vardera bakdäck.
Och skillnaden blev markant. Hade inga problem att få fäste oavsett vägunderlag eller isbana för den delen.
Jag har nog kört ca 10 mil blandat asfalt och snö och ingen vill släppa, slitaget syns på vissa, speciellt när man rågade köra med ställ igenom rondeller (bar asfalt). Kul effekt blev det ialla fall (såg ut som en vinkelslip)
så nu har jag ökat på det hela med 40 dubb fram och 120 dubb bak. och jag tror att det räcker.
Kostnad 150 kronor.
-
Tycker det verkart dyrt med 1200 spänn för maxigrip dubb.
Finns det inte billigare bra dubb någon stans.
Har kollat på kold kutter verkar ju vara riktigt najs.
Men håller de att åka asvalt med? känns det slirigt att åka med sånna dubb på asvalt.
Tips på inköps ställen för kold kutters?
någon hade köpt 500 st för 1 kr st vart?
Har kollat ebay men utan att hitta något. (jag som är kass eller finns det)?
Var även på järn handeln och kollade efter plåtskruv.
Men de är ju inte härdade hur håller det?
Hur länge kan man åka asvalt utan att de blir helt runda?
Går det att få ur de efter en att par månader?
-
http://www.moto-man.com/Kold-Kutters-Ice-Screws-250ct_p_330-1003.html