ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: HenkeM skrivet 6 februari 2007 kl. 07:49:19
-
Vilken typ av olja kör ni med i motor & låda?, just för körning på vintern??
Rekomenderar ni att jag byter ut oljan som är med från fabrik?
-
Vilken typ av olja kör ni med i motor & låda?, just för körning på vintern??
Rekomenderar ni att jag byter ut oljan som är med från fabrik?
Jag körde min ca 5-10 mil på orginal oljan innan jag bytte. Men vad jag hört så är det de som förordar att byta den innan man äns startat maskinen. Jag har kört med allt från svindyra helsyntet till den jaf har nu delsytet 10-40 från jula. Eftersom maskinen tenderar att skvätta ut olja i luftburken allt som oftast så har jag fan inte råd att köpa olja för 200:- litern stup i kvarten. Och vad jag hört så är de dyra oljorna dyra för alla tillsatser inte för att själva oljan skulle vara finare filtrerad etc. Om det står att en olja uppfyller sae,kgb,cia eller någon annan standard så gör den det även om den kostar 20 eller 200 kr litern. OBS!! detta är min personliga uppfattning och jag kommer säkert att få en massa svar om att en olja för 200 är millioner gånger bättre än den jag använder med det skiter jag i.
-
Jag tycker att du ska se vad plånboken orkar med. Min maskin dricker lite olja, så för dyr olja blir det inte för mig. Vid varje tankning får jag fylla på lite .
-
Det står något om oljefilterbyte i manualen. Vatr stitter detta filter?
-
Det sitter ingen filter som man byter utan bara rengör. Det sitter under olje pluggen. Först olje pluggen sen en fjäder sen filtret.
-
Det sitter ingen filter som man byter utan bara rengör. Det sitter under olje pluggen. Först olje pluggen sen en fjäder sen filtret.
Var dum och inte tittade hur mycket olja det var i motorn när jag fick den, kollade efter 2 mil och såg att det var alldeles för lite olja i den. Fyllde på över en halvliter och då är det ändå bara upp på ungefär halva stickan.
Enligt manualen ska stickan skruvas upp innan man torkar av den, stoppar ned den och mäter, kan det verkligen stämma? Vanligtvis på brukar jag på mina dirtbikes skruva ur stickan, torka av och sedan skruva i den innan jag skruvar upp den igen för att kolla nivån.
Om det ska vara så att man mäter när stickan inte är nedskruvad så kommer det att visa att min maskin nästan måste ha varit tom på olja, någon som vet vilket som är det rätta sättet att mäta?
/Blizzter/
-
Jag skruvar ur. Torkar. sticker i och drar ur för att kolla. försöker se till att ligga på mitten på stickan för om det skulle vara så att den skall skruvas i så ligger jag ändå inte över max.
-
Det är ungefär så jag gör oxå, och jag kan säga att ha INTE för mycket olja i den.
Inte för att den direkt går sönder, även om risken finns men den går riktigt tungt och söligt :)
Jag brukar ha olja i så det syns på stickan, men bara straxt under halva.
Sen kör du på den olja som känns bra för plånboken :)
-
Jag skruvar ur. Torkar. sticker i och drar ur för att kolla. försöker se till att ligga på mitten på stickan för om det skulle vara så att den skall skruvas i så ligger jag ändå inte över max.
Tackar så mycket för hjälpen!
Får hoppas att det var nog med olja från början så att maskinen fick smörjning i alla fall.
/Blizzter
-
Jeg har et par ganger opplevd at Linhaien er nesten tom for olje. Har fylt på sikker en halv liter ved de tilfellene. Jeg forstår ikke hvor olja forsvinner, for det er ikke noe olje i luftfilteret, og det drypper ingenting under motoren. Det nå vel ha kommet via sylinderen og ut eksosen på et eller annet vis.
-
Jag har också upptäckt det, att oljan försvinner. Inga fläckar under, inget i luftfiltret och ingen blårök, vart fan tar det vägen?
-
Oljan kommer ut i vevhusventilationen och speciellt vid skogskörning så vinklar man ju hojjen kraftigt då o då.
Så, den hamnar i luftburken och en del sugs väl in. Kolla där.
Jag tog bort min slang så den hänger i det fria, miljövänligt o bra :? :lol:
Men motorn får bara luft o förbränna.
Vid min första tur i Arlanda Skog så gick det en halv liter, o det va bara i skogen det.
-
har varit på extrem skogskörning idag med många dikes överkörningar. efter en vilopaus så startade jag maskinen som normalt men den bara hostade och ville inte alls gå. så jag öppnade luftburken och fann att luftfiltret badade i olja. efter tömning av luftburk prövade jag starta igen men samma resultat men när jag tog bort filtret helt gick den bra. så det blev till att lägga filtret i väskan och köra utan, lade dock dendär strumpan som ska vara utanpå filtret på ändan av luftintaget, så det filtrerar bort det mesta åtminstone :) sen var det att köra hem försiktigt med för lite olja i maskinen :? nu undrar jag om man kan fylla på med nån passande olja bara eller borde man byta all olja. vet inte om dom har samma olja vid närmsta macken som ÅF använder, vill heller inte cykla till ÅF 35km och hämta. dessutom har jag ingen bil nu just.
-
Kör på Valvoline mc-olja 10w-40 (mineral) i motor och Valvoline växelolja 80w-90 GL5 (enligt boken ska de va GL5 inte GL4).
Har någon annan samma problem som mej att vid lite xtremare körning då växel lådan blir varm så börjar den kasta ut olja genom ventilationsslangen???
-
jodå det sprutar olja ur den slangen också men det verkar inte vara så mycket. jag börjar tro att linhai:n inte är gjord för terrängkörning
-
jodå det sprutar olja ur den slangen också men det verkar inte vara så mycket. jag börjar tro att linhai:n inte är gjord för terrängkörning
Det stämmer nog delvis. Chassiet är vad jag hör en kopia på polaris. Så det är säker ok för teräng, Men vad jag hört så motorn är från en yamma majesty yp.. En scooter-mc, Som nog aldrig är tänkt att äns gå i kraftiga motlut. Så med det i tanke så kanske det kan vaa så att inte motorn inte är optimerad för att gå i terräng.
-
Oljan i luftburken måste komma från vevhusventilationen, det kan bero på att det är hög vevhuskompression, eller att maskinen lutar åt nåt håll
så oljan lättare trycks in i burken. En oljeuppsamlare borde va lösningen i så fall, så oljan rinner tillbaks till motorn.
Dessa motorer är ju ämnade att sitta i en Scooter-mc som sagt, inte i en ATV som klättrar i skogen.
Ps, jag hade också olja i burken på min -07:a kom jag på just.
-
Det är inte bara chassit som är kopierat av polle, 50th A så är ju även "lasträckena" polaris kopior... varför bygga eget när man kan kopiera av nån annan :lol: :lol: :lol:
-
Hej jag är en ÅF För Linhai och jag rekomendrar Pennzoil miniral mc olja kör man på del eller helsyntet drar den lite mer olja och det blir onödiga kostnader.
Vicktigt" häll inte på för mycket olja, det ska vara mellan max och mi sträcket och motoroljans sticka ska vara nerskruvad när man kontrolerar men på växellådan så ska den bara stickas ner.
När man köper en ny maskin så ska man inte byta ut oljan fören efter 10Timmar, det är en innkörningsolja som är påfylld så att den ska slita in sig snabbare och då drar den mindre olja när den har blivigt inkörd
MVH Johannes ATV Gotland
-
Ps:När man kör in en ny maskin så är det vicktigt att den blir varm innan man belastar den hårt. men när den är varm så går en motor bättre om man kör med olika varvtal ganska hårt, men man ska undvika att köra med tunga vagnar och dyligt dom första 10Tim för då kan motorn gå för varm och tappa komp. "INTE BRA!!!"
-
Ps:När man kör in en ny maskin så är det vicktigt att den blir varm innan man belastar den hårt. men när den är varm så går en motor bättre om man kör med olika varvtal ganska hårt, men man ska undvika att köra med tunga vagnar och dyligt dom första 10Tim för då kan motorn gå för varm och tappa komp. "INTE BRA!!!"
Som med alla andra maskiner= Varmkör-> kör som du normalt kommer att köra men kommihåg variera varvtalet -> låt gå på tomgång lite innan du stannar maskinen...