ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Donnie Bra-sko skrivet 2 februari 2007 kl. 20:48:12
-
En så här ska jag skaffa till min Raptor http://www.electricsupercharger.com/index.shtml
Det står i beskrivningen att den går att montera på ATV el MC med förgasare oxå. Det står i FAQ delen.
-
verkar ballt tror du det fungerar??
-
Vet ej men funderar på att testa.
-
det är en turbo men kallas elturbo fördelen är att men inte behöver ha på den hela tiden,,finns even dom som bygger om elkompresorer till elturbo ,,,coolt va :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
-
Men kommer maskinen klara av "This unit draws 60 AMPS of current at 13.88 volts. This equates to 833 WATTS of energy!".. 60 ampere till..
-
Snacka om dynga, "up to 28Bhp,guaranteed" Jag kan också garantera att om du ger mig 600dollares, så skickar jag en cpu-fläkt som ger dig "upp til 28 hästar mer"
Med den frasen är det enda man garanterar att man inte får mer, och det mina vänner får ni inte heller.
Nä spara era pengar och köp mjukglass istället.
-
Det låter ju lite för bra för att vara sant.
Men i teorin borde det fungera på de motorer som har en luftmassemätare, alltså inga quads....
De har flera dynokörningar som visa resultat. 19hp mer på en M3:a exempelvis, inte alldeles dåligt om det stämmer.
/J
-
Jag personligen tror inte på det där, men prova och funkar det kan du ju bli ÅF i Sverige.
-
nej nej nej, detta är bara dynga, sånna här pinaler brukar dyka upp på blocket också där någon lovar både det ena och det andra, dessa saker har diskuteras på många bilforum och alla är överenns, detta är bluff och inget annat.
-
mm inte omöjligt att det är sant d du skriver att det kan vara bluff, någon som har provat ???
-
Om du försöker låna eller hyra en bensindriven lövblås som finns överallt så kan du prova med den.
Funkar det med den så funkar det med eldrivet :)
Dock, så gäller detta insprutning för en förgasare är inte bestyckad eller gjord (oftast) för att trycka igenom. Inte i större mängd iaf.
I så fall får du sätta förgasaren innan 'turbon', vilket funkar men då måste du bestycka o så blir den slö när turbon inte snurrar.
EDIT: Sätt dit en Weber45:a istället :D
/B
-
Teorin låter vettig och nej det är inte bluff. Här är en kille i Sverige som provat på en Cittra C4:a och fått 14 extra hästar...
Jag postade frågan på Zatzy:
http://zatzy.com/showthread.php?p=3325820
På en Quad går det dock inte, som jag skrev tidigare.
Men billiga hästar är det i all fall, brukar räkna med 1000:-/häst på en sugmotor...
/J
-
Vi med variator o remdrift skulle kunna montera dit en extra axel/remskiva på remen ut till en vanlig kompressor :D
-
Om du försöker låna eller hyra en bensindriven lövblås som finns överallt så kan du prova med den.
Funkar det med den så funkar det med eldrivet :)
Dock, så gäller detta insprutning för en förgasare är inte bestyckad eller gjord (oftast) för att trycka igenom. Inte i större mängd iaf.
I så fall får du sätta förgasaren innan 'turbon', vilket funkar men då måste du bestycka o så blir den slö när turbon inte snurrar.
EDIT: Sätt dit en Weber45:a istället :D
/B
Det finns en video någonstans där dom provar med en lövblås. Jag kommer inte ihåg hur mycket de gav...men några hästar blev de.
-
Exakt, den skulle inte ta elkraft heller för den delen :D
-
Jo, jag har sett videon på lövblåsen. Tror det var en Civic de testade på och det gav lite effekt... Men denna fläkt har mycket bättre flöde än en lövfläkt, finns en jämförelse bland videos på sidan.
/J
-
Jag skulle vilja veta vilket varvtal fläkten snurrar med! En turbo snurrar mellan 50000-200000 rpm beroende på om den sitter i en diesel eller bensinare. Tror att denna cpufläkt är en stor bluff.
-
Att tro är en väldigt låg form av vetande... ;)
Om du läser min bifogade länk från Zatzy så finns den en som provat och fått bra resultat...
/J
-
Hittar du en generator till en MC som orkar ge dom ampsen kan du ju prova!
Finns en anledning till att man inte går över ån efter vatten. Annars hade nog mc-express och grabbarna kört med detta för länge sen.
-
Som jag skrev tidigare funkar detta inte på Quads eller MC, inte bolt-on i alla fall.
Detta eftersom det inte finns någon med insprutning som har luftmassemätare på hojar och då fungerar det inte...
VISS skillnad på MC-Express turbokit och detta, tycker du inte?
Här pratar vi i bästa fall +9%, med ett turbokit är ju 100% och mer inte ovanligt.
Men det är också andra pengar och viss skillnad på mods.
För bilen däremot. Med chipp och avgas, med racekattar, på en n/a bil så kan du hamna på runt +10-15% effektökning. Grovt generaliserat...
Detta till en kostnad av 15-20k (om vi utgär ifrån ett rostfritt Ferrita system). För 4k får du nästan samma effekt, ELLER 9% UTÖVER det du redan modifierat...
Om vi tar hustruns BMW 330XI som jag funderar på att uppgradera.
Original: 231hk
Chip + Avgas: 266hk
Fläkt: 290hk
Nästan 60hk för under 25k det är en jäkligt bra deal! Normalt räknar man med 1000:-/hk för n/a bilar...
/J
-
35 hk med chipp o avgas på en sugmotor är väldigt mycket
var fick du de fakta ifrån ?
bara undra !
-
35 hk med chipp o avgas på en sugmotor är väldigt mycket
var fick du de fakta ifrån ?
bara undra !
Det är inte fakta utan en grov uppskattning... ;)
Bara chip ger runt 14 hästar och ett grövre avgas med racekattar ungefär 20 till. Det är ju från bil till bil hur stryp den är i utblåset. Vet att på gamla Golf VR6 gav ett nytt insug bara det 20hk...
/J
-
Som jag skrev tidigare funkar detta inte på Quads eller MC, inte bolt-on i alla fall.
Detta eftersom det inte finns någon med insprutning som har luftmassemätare på hojar och då fungerar det inte...
VISS skillnad på MC-Express turbokit och detta, tycker du inte?
Här pratar vi i bästa fall +9%, med ett turbokit är ju 100% och mer inte ovanligt.
Men det är också andra pengar och viss skillnad på mods.
För bilen däremot. Med chipp och avgas, med racekattar, på en n/a bil så kan du hamna på runt +10-15% effektökning. Grovt generaliserat...
Detta till en kostnad av 15-20k (om vi utgär ifrån ett rostfritt Ferrita system). För 4k får du nästan samma effekt, ELLER 9% UTÖVER det du redan modifierat...
Om vi tar hustruns BMW 330XI som jag funderar på att uppgradera.
Original: 231hk
Chip + Avgas: 266hk
Fläkt: 290hk
Nästan 60hk för under 25k det är en jäkligt bra deal! Normalt räknar man med 1000:-/hk för n/a bilar...
/J
Jag skulle vilja se den BMWn på dynon sen! Får du ens 275 hk med de moddsen, ska jag äta upp min keps!
BMWs original avgassystem är inte dåliga (flödesmässigt) från början, och mappningen de har är inte dålig den heller. Skulle tro att du får ut kanske 20-25 hk med allt, utan den fläkten, som förmodligen reducerar effekten, då generatorn får jobba mer för att orka driva den. ;)
-
Grabbar grabbar, nu liknar ni snart dom mest vanligt förekommande diskusionerna på Zatzy, Opelsportclub etc etc :)
Dvs, bara prat om hästar, aldrig nån som talar om VRIDMOMENT! :)
Det är faktiskt vridmomentet du upplever i vanlig körning, det är vad som kallas "stark motor", inte en motor som kräver 10 000 rpm för att ge lite effekt.
Sen kan man ju alltid diskutera hurvida chiptrim/avgasrör/insug ger i hästar men en tumregel är att det man vinner på topp (hästar) förlorar man i botten(vrid).
-
Grabbar grabbar, nu liknar ni snart dom mest vanligt förekommande diskusionerna på Zatzy, Opelsportclub etc etc :)
Dvs, bara prat om hästar, aldrig nån som talar om VRIDMOMENT! :)
Det är faktiskt vridmomentet du upplever i vanlig körning, det är vad som kallas "stark motor", inte en motor som kräver 10 000 rpm för att ge lite effekt.
Sen kan man ju alltid diskutera hurvida chiptrim/avgasrör/insug ger i hästar men en tumregel är att det man vinner på topp (hästar) förlorar man i botten(vrid).
Väl talat !
Det är därför man kör diesel :D
närmare bestämt BMW 330 XD. 410 Nm - original 8)
-
Jag skulle vilja se den BMWn på dynon sen! Får du ens 275 hk med de moddsen, ska jag äta upp min keps!
BMWs original avgassystem är inte dåliga (flödesmässigt) från början, och mappningen de har är inte dålig den heller. Skulle tro att du får ut kanske 20-25 hk med allt, utan den fläkten, som förmodligen reducerar effekten, då generatorn får jobba mer för att orka driva den. ;)
Bara chippet ger 14 hästar, detta enligt en av de mest välrenommerade BMW trimmarna i Sverige: Jürgen Weise
Så du menar att ett helsystem bara skulle ge 6 hästar? Har du sett skillnaden på en racekat och en standard? Det har jag. Jag har flödesmätningar liggandes någonstans där man jämför olika kattar mot rakt rör.
Race katt vs rakt rör är att rakt rör endast har 5% bättre flöde. Det är en stor skillnad mot original.
Nu ska vi inte hänga upp oss på exakta siffror, det är endast hypotetiskt. Min poäng är att det är billiga hästar för pengarna.
Benring - Vridmoment är nog så intressant men de flesta kan relatera bättre till hästkrafter, därför jag drar det tåget. Med dessa modifieringar så förlorar du inget vrid, snarare ökar det med. Särskilt iom att du har högre komp när gnistan kommer iom chippningen. Högre komp oftast=bättre vrid.
Gör du mekaniska ingrepp i motorn däremot så kan det få den effekt du pratar om.
/J
-
8)
410 Nm hade jag i en gammal jänkesexa, en rak på ca 4,2L, sen hade den bara 154 hp men den va grym på att göra dubbla svarta ringar med :D
EDIT:
Särskilt iom att du har högre komp när gnistan kommer iom chippningen. Högre komp oftast=bättre vrid.
Hur fasen får du högre komp i en motor genom att CHIPPA??
Mig veterligen planar man toppen/högre kolvar för att öka kompet.
För övrigt så kan jag hålla med om att folk hajjar hästar mer än virdmoment, men det är extremt missvisande.
Ska man tala om att trimma en motor med överladdning så bör man även prata om vrid, för vridet är ju det man upplever.
Att byta insuget påverkar i allra högsta grad vridmomentet.
Ett långt insugsrör= högre vrid (men lägre häst på topp) och tvärt om.
En bil eller annat fordon, som skall köras till vardags är det vridmoment som gäller.
En ATV som går i skogen ska oxå ha vrid, en ATV med variomat skall ha sitt vrid där variomaten jobbar, annars har man ingen nytta av vridet.
Det går inte bara att byta/uppgradera EN sak, det mesta tenderar att följa med.
Nu kan vi ju fortsätta prata quad/ATV för bil blir en annan sak :)
-
8)
EDIT:
Särskilt iom att du har högre komp när gnistan kommer iom chippningen. Högre komp oftast=bättre vrid.
Hur fasen får du högre komp i en motor genom att CHIPPA??
Mig veterligen planar man toppen/högre kolvar för att öka kompet.
Läs igen...
Den faktiska kompressionen i motorn är den samma naturligtvis. Den största effektökningen med chippning, på en n/a motor, är att du flyttar tändimpulsen så den kommer när kolven är högre upp, alltså är det högre komp vid tändningsögonblicket.
Du vet det säkert, men anledningen att tillverkaren inte har optimalt inställd tändning är för att motorerna måste kunna gå på sämre bränsle med lägre oktan. Kör du en chippad motor på för lågt oktan är risken att den spikar (bränsle/luft-blandningen självantänder) och det kan skada motorn.
/J
-
Ahaaa, du menade Så :)
Ja det blir ju bättre ork i motorn på det viset, kan jämföras med att ha för låg förtändning på en vanlig motor (på dom man nu kan ställa detta för hand).
Jo, det vet jag, det finns lite att hämta om man optimerar motorn för våran soppa.
Undrar om trådskaparen blir hjälpt av detta på nått vis ? :lol:
/B