ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Tille skrivet 2 februari 2007 kl. 11:21:44

Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: Tille skrivet 2 februari 2007 kl. 11:21:44
Jag har sett att många förordar stel bakaxel vid tyngre arbeten / dragning i skog mm. Varför skulle det vara sämre med en delad bakaxel?

Inga subjektiva tyckanden, tack utan jag skulle vilja ha en vettig förklaring till varför det skulle vara en fördel med stel bakaxel. Tvärtom kan jag se att det kan vara följsammare med delat samt möjligen bättre frigång (om inte fjädringen blir nedtryckt av tungt lass).

Tille
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: BigBadGrizzly skrivet 2 februari 2007 kl. 11:30:40
När du hänger på ett tungt släp på en stelaxlad så tyngs inte fjädringen ner något, eftersom dragkroken sitter direkt på bakaxeln.
Vilket inte är fallet vid delad bakaxel.

Någon annan fördel vet jag inte om de finns.
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: Veyron skrivet 2 februari 2007 kl. 12:36:22
vill bara säga att jag nu har arbetat med TUNGT lastad skogsvagn mycket och jag har inte haft några somhelst problem med fjädringen, de funka galant.
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: Wideqvist skrivet 2 februari 2007 kl. 13:02:21
Det beror väl också på hur man placerar lasten på kärran.. Bara man lastar rätt så är det nog inga större problem.
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: STENE skrivet 2 februari 2007 kl. 13:33:06
Nu vet jag inte om detta kan räknas som ett subjektivt tyckande men jag chansar:
Min förklaring till att folk förordar stel bakaxel är att men kan lasta med ett högre kultryck på en maskin med stel axel. Och varför skulle man vilja göra det då? Jo om man har ett högre kul-tryck så blir det även ett högre tryck mellan däcken och underlaget som skulle resultera i bättre fäste. Men kanske det är så att dagens nya maskiner med 4wd diffspärrar och starka motorer etc har gjort att detta tänka inte behövs, utan man har fäste så det räcker iaf.
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: Tille skrivet 2 februari 2007 kl. 15:28:23
Kultrycket är nog A och O vid körning med så lätta och korta maskiner det här är frågan om. Även om man har diff så vill man inte få för högt tryck på bakaxeln då man ju tappar greppet på framaxeln. Det måste ju även gälla för en stel bakaxel.

Sitter kulan fast på bakaxeln förändras inte frigången men den är å andra sidan rejält hög från början på delad axel.

Hmmm, fler bud...
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: Sundhult skrivet 2 februari 2007 kl. 16:40:33
Min teori är följande:

Man bör väl inte ha mer än 40-70 kg på kulan.

Det finns ett drag som heter "garpdraget" där man har en infästning mitt på fyrhjulingen för att flytta fram tyngdpunkten. Då får man mer fördelat tryck över hjulen så att alla ger dragkraft. Marktrycket fördelas på fyra hjul. Med tung belastning på en kula som sitter långt bak borde öka trycket över bakaxeln och risken för "nergrävning" ökar troligen. Dessutom fölorar man troligen styrförmågan om framändan "stegrar" sig lite.

Den stela bakaxeln ger väl bättre markfrigång?

//.D
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: AfrikaATV skrivet 2 februari 2007 kl. 23:20:55
Citat från: "Sundhult"
Min teori är följande:

Man bör väl inte ha mer än 40-70 kg på kulan.

Det finns ett drag som heter "garpdraget" där man har en infästning mitt på fyrhjulingen för att flytta fram tyngdpunkten. Då får man mer fördelat tryck över hjulen så att alla ger dragkraft. Marktrycket fördelas på fyra hjul. Med tung belastning på en kula som sitter långt bak borde öka trycket över bakaxeln och risken för "nergrävning" ökar troligen. Dessutom fölorar man troligen styrförmågan om framändan "stegrar" sig lite.

Den stela bakaxeln ger väl bättre markfrigång?

//.D



hur skulle man kunna fästa draget mitt på fyrhjulingen? är inte det omöjligt med tanke på sving ellr andra delar som motor och vxl som sitter ivägen? finns det bilder på detta?
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: Sundhult skrivet 3 februari 2007 kl. 08:24:36
Finns bilder i det gamla häftet "Terränghjulingen i skogsbruket" av David Torung.

Det kan köpas här:
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=1726&path=1907%2C1910


Här är en bild från det häftet:

(http://sundhult.com/misc/garpdraget.png)

Tanken är att flytta fram tyngdpunkt och att man med det draget också skall undvika överstegringar. Jag vet inte om draget finns i praktiken, men i häftet står det att
Citat från: "Terränghjulingen i skogsbruket"
I skrivande stund är draget på god väg att gå igenom som svensk standard


Vad det nu menas med det.

Ett ganska intressant häfte för mig som ny med ATV i skogen.


//.D
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: STENE skrivet 3 februari 2007 kl. 09:51:16
Det draget funkar inte (iaf inte om det är att flytta in tyngd punkten som är målet, Herr david behöver någ gå en fysik kurs)... Du flyttar inte in tyngd punkten eftersom den är ledad i kulan som sitter lika långt ut som tidigare. Skillnaden med denna konstruktion och att fästa draget på bakaxeln är att om du lastar med högt kultryck på Davids drag så kommer fjädringen att sjunka ihop även om du har stel bakaxel. Så denna "uppfinning" kanske kom innan det fanns maskiner med delad bak axel och han av någon anledning vill utnyttja fjädringen...
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: atvmicke skrivet 3 februari 2007 kl. 13:11:16
Citat från: "AleX360"
Det beror väl också på hur man placerar lasten på kärran.. Bara man lastar rätt så är det nog inga större problem.


jag håller med AleX350, jag valde en maskin med delad bakaxel för att få draget i ramen så påfrästningen tar i den, istället för bakaxeln och svingen ska få stryk.

kolla hur jag lastar med delad: http://www.atvcenter.se/modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=254
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: Robin skrivet 3 februari 2007 kl. 16:49:57
Oj! det var ett rejält lass med ved, trodde den delade skulle sjunka ihop mer än det. Men jag har hel bakaxel på min och det funkar bra, jag har boggien nästan längst bak på timmervagnen, och det gör att jag får bra tryck på bakhjulen, skulle jag lasta så med delad bakaxel skulle atv:n ligga platt på backen.
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: Sundhult skrivet 4 februari 2007 kl. 09:14:13
[OffTopic]
Så kul att se dina bilder atvmicke. Jag om det är fler som har bilder/video på era maskiner arbete vore det kul att se det. Speciellt om ni modifierat vagnar/atv:er med egna lösningar (som din egna motorsågslåda(egen?)). Kanske det redan finns en sådan tråd som jag missat.
[/OT]

Nu till ämnet igen:
Är det komforten som är den stora vinsten med delad bakaxel och med stel axel har kultrycket inte lika stor betydelse (eftersom maskinen inte sjunker ihop lika mycket)? Det är så jag sammanfattar de inlägg ni skrivit. Tycker ni jag uppfattat det riktigt?

//.D
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: atvmicke skrivet 5 februari 2007 kl. 06:35:20
tackar för det..

Allt beror på hur man gör det till det finns alltid plus eller minus på maskinernas egenskaper..

jag har hjulparen lite längre fram och får då lite baktungt lass, slippar få en sänkt maskin men får oxå en lättsvängd kärra när jag vill backa..
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: SLUG skrivet 4 november 2007 kl. 21:38:37
Bild på diff.
Måste bara prova och se och jag kan lägga upp en bild.
/Micke

... men det gick nog inte...

(http://i21.tinypic.com/28mo55z.jpg)
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: Nolltax_AB skrivet 14 mars 2008 kl. 23:52:11
Vid körning diagonalt i sluttning viker sig delad axel lättare. Klar nackdel.
Titel: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Skrivet av: gurra-g skrivet 15 mars 2008 kl. 02:09:59
En stel axel är billigare, starkare, har längre livslängd och tillåter
högt kultryck.

Däremot så blir det extra fjädrande vikt, vilket påverkar väghållningen.
Markfrigången blir också sämre, och det är inte lika komfortabelt som med delad axel.

Så det beror helt på vad du ska ha maskinen till, båda typerna är bra på sitt sätt.
På Quads så är det samma koncept som används, säkerligen för att det har vissa fördelar även där.