ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: X-Fire skrivet 30 januari 2007 kl. 22:08:30
-
Hej!
Är på G att köpa en quad. Min första.
Nu till dilemmat..
Det jag mest ska ha den till är Väg/Skog/Enduro.. Men även lite bana då och då när andan faller på, Vilket den kommer att göra =) .. Dock inget speciellt seriöst då jag inte har tiden till det. Då är frågan, Ska jag satsa på en 450 eller 700?
Det skiljer ju endel i vikt på dessa, Känns 700 klumpig och stor på en bana? Hur är dom båda annars att köra väg med? 700 borde ha ett bra övertag här. Bör även poängtera att jag gärna ser att maskinen räcker ett bra tag framöver. Har ingen större lust att byta efter första året..
Jag lär inte få möjlighet att provköra dom båda tyvärr, Då det inte verkar finnas nån ÅF i Skåne som har dom båda hemma.
Nån som möjligtvis har kört båda som kan ge lite tips och ideér.
Och en annan sak som kommer vara av rätt stor vikt är detta ang service intervallerna på dom båda också.. Endel skriver att oavsett quad så räcker det med Olja+Filter byte var 100:e timme. Andra skriver efter 10 timmar osv.. Hur ligger det till i verkligheten med detta?
Tacksam för svar
M.V.H
Daniel
-
går i samma tankar själv men har svårt att bestämma mig.
vet inte vilken 450 du menar men dom flesta 450 kräver nog lite mer service, har kollat och dom flesta man frågar svarar olika.
Kör du bana krävs mycket service oavsett maskin.
Hoppas du hittar något kul
-
Det är verkligen inte ett lätt val detta. Finns ingen quad som är bra på allt tyvärr.. :)
Hoppas nån med erfarenhet orkar skriva några rader.
M.V.H
Daniel
-
raptor 700 är mer allround medans YFZ450 är mer en renodlad racehoj, den saknar exempelvis back och har mycket tätare serviceintervaller.
Jag valde mellan raptor och ltz (suzuki) och fick igår hem raptorn, eftersom jag var rädd att vänja mig vid effekten alltför fort. Ville ha en som räcker längre samt att jag nog kommer köra en hel del gata.
-
Hej X-Fire!
I mina öron låter det som att Raptor 700 är maskinen för dig!
Det är som sagt en "lite mer" allroundmaskin... Visst funkar 450:n också! men jag vettef**n om jag skulle vilja slänga mig ut på motorvägen med en sån i ett par mil.
Synd att du bor så långt borta! annars hade du vart varmt välkommen att komma till butiken och provköra båda. (JA du är ju välkommen ändå!) men du vet vad jag menar :)
Lycka till med ditt köp!
/Tommy
www.fourbyfour.se
-
En YFZ450 är inget jag skulle vilja åka på vägen med...inte ens ett par mil åt gången...Den är så liten, tex avståndet mellan dyna och fotpinne är väldigt kort. Raptorn är nog mer rätt maskin för dig låter det som iaf.
-
Tack för alla svar, Efter dessa lutar det väldigt mycket åt en Raptor 700.
Men tror ni att den kommer kännas stor och otymplig på en MX bana?
Som sagt innan, Det ska inte bli nått seriöst på bana men lite när andan faller på.
-
Kom även på att det finns Raptor 660. Vad är dom största skillnaderna på den och en Raptor 700? Läste nånstans att den slutades tillverkas 05?
Kan det bli problem med vissa delar till en sån?
-
Finns många som kör bana med 700.
-
R700, inget snack om saken, bättre allroundmaskin med kvalitet och långa serviceintervall finns inte!
-
Det är nog inga problem med 660 vad gäller delar. (verkar finnas hur mycket som helst). 700 är en nyare konstruktion med bättre chassi och lägre tyngdpunkt samt insprut och reggad är den 25000 dyrare :wink:
-
fourbyfour har ett par 660, nya (05:or) kvar till bra pris. runt 75 tror jag det var.
-
en annan sak är ju att 450 bara har 3 mån motorgaranti medans 700 har 2 års garanti på 07:orna.(enl.yamahacenter)
75000:- för en 660 05:a 8O man får ju en ny 700 07:a för 82000:-
-
en annan sak är ju att 450 bara har 3 mån motorgaranti medans 700 har 2 års garanti på 07:orna.(enl.yamahacenter)
75000:- för en 660 05:a 8O man får ju en ny 700 07:a för 82000:-
Var har du hittat den för det priset?!?
Reggad?
-
Absolut billigaste 700 reggad jag sett är 95,900kr
660´n är reggad.
-
en annan sak är ju att 450 bara har 3 mån motorgaranti medans 700 har 2 års garanti på 07:orna.(enl.yamahacenter)
75000:- för en 660 05:a 8O man får ju en ny 700 07:a för 82000:-
Var har du hittat den för det priset?!?
Reggad?
Nej den är oreggad!
-
hallo!
tänkte skriva min åsikt även om den utesluter både 700 och 450.
jag skulle nog hellre satsa på en ltz 400 då min åsikt om raptor är att den är högre tyngre samt sämre dämpare.
tror faktist inte det finns nån maskin som ens kan tävla mot en 400 i flexibilitet kvalitet och pris.
helt enkelt den bästa maskinen på marknaden.
/jocke
-
Höjden ligger väl ett par centimeter lägre på R700 än vad LTZ gör och vikten skiljer ju bara 10 kg, väljer man då en Raptor 700 LE så får man ju bra stötdämpare oxo :D Men visst de 300 extra kubiken kostar ju lite, men det får det väl göra om man vill ha kraft 8) Hoppas få min nästa vecka.
-
Höjden ligger väl ett par centimeter lägre på R700 än vad LTZ gör och vikten skiljer ju bara 10 kg, väljer man då en Raptor 700 LE så får man ju bra stötdämpare oxo :D Men visst de 300 extra kubiken kostar ju lite, men det får det väl göra om man vill ha kraft 8) Hoppas få min nästa vecka.
dom skiljer 32kg
-
Hm, 180 kg Raptor - 169 kg LTZ = 11 kg iaf i min mattevärld 8)
-
Höjden ligger väl ett par centimeter lägre på R700 än vad LTZ gör och vikten skiljer ju bara 10 kg, väljer man då en Raptor 700 LE så får man ju bra stötdämpare oxo :D Men visst de 300 extra kubiken kostar ju lite, men det får det väl göra om man vill ha kraft 8) Hoppas få min nästa vecka.
Har pratat endel med ÅF som tar hem din hoj. ;)
Han sa att jag skulle komma förbi när den var hemma
och kolla på den. =) Vem vet. Får kanske se den innan dig.. :)
-
Inte en chans, jag ska bo i hans trädgård nästa vecka :D
-
Hm, 180 kg Raptor - 169 kg LTZ = 11 kg iaf i min mattevärld 8)
raptor 700 väger 200kg
-
Inte en chans, jag ska bo i hans trädgård nästa vecka :D
Haha.. :) Kan inte klandra dig om du gör det.. :)
-
Hm, 180 kg Raptor - 169 kg LTZ = 11 kg iaf i min mattevärld 8)
raptor 700 väger 200kg
180kg!!
http://www.yamaha-motor.se/produkter/fyrhjulingar/sport/yfm700r.jsp?view=techinfo
-
Vi måste väl prata torrvikt på båda maskinerna, bara att kolla på Yamaha spec. den väger 180 kg torr. Eller varför inte kolla på denna formidabla sida!
http://www.powersportsnetwork.com/enthusiasts/new_vehicle_compare.asp?vehicle1=37168&year2=2007&mfg2=14&vehicle2=39310&go=Go
-
f-n spelar d för roll om en maskin e 10 kg + el - .. är väl inte nåt vm den ska gå i eller :roll: .. raptorns känns som en 60 kg maskin ändå tack vare vridet :wink:
-
Kan knappt vänta tills jag får känna på det där vridet, måste ju vara stor skillnad på den och min gamla 350 Raptor. Och vad det gäller vikten så är den inte så viktig för min del då jag själv är en man med pondus på över 100 pannor :D .
-
Just därför behöver vi stadiga killar mycket vrid! :lol:
Båda är fina maskiner, mer klös i raptorn, lite smidigare med ltz:an.
Jag ville ha en maskin som man inte alltid vågar ge fullt med. Den känslan fick jag inte på ltz:an. För "snäll" på asfalt för att tilltala mig fullt ut.
-
tyvär så är ju r 700 an lite "gubbig"....byggd för feta amerikaner....men på asfalt duger den bra......o ska man köra på annat än asfalt så är en extremmaskin som ltz n bättre ... tror det var r700 som var vanligast bland pensionärer i usa.....rätta mig om jag har fel...men är dom inte lite slöa...?? :lol: :lol: :lol:
-
Hm, 180 kg Raptor - 169 kg LTZ = 11 kg iaf i min mattevärld 8)
raptor 700 väger 200kg
180kg!!
http://www.yamaha-motor.se/produkter/fyrhjulingar/sport/yfm700r.jsp?view=techinfo
Precis, Torrvikt= 180kg, Sen om du väger 20kg själv och har suttit på en sådan är en annan femma. :)
min Väger 220Kg med all lull,lull på :)
Om r700 är för munkarna i usa så är den lagom för mig på 75pannor :)
Jag brukar dra på mig http://www.brandsonsale.esellerproimages.biz/300.400@CA009118.jpg
Och fladdra runt på gatorna med...
-
hallo!
tänkte skriva min åsikt även om den utesluter både 700 och 450.
jag skulle nog hellre satsa på en ltz 400 då min åsikt om raptor är att den är högre tyngre samt sämre dämpare.
tror faktist inte det finns nån maskin som ens kan tävla mot en 400 i flexibilitet kvalitet och pris.
helt enkelt den bästa maskinen på marknaden.
/jocke
Jepp, Jag funderade om lite och kom fram till att LT-Z400 eller ev en LTR 450 kommer passa mig bättre. Har i princip bestämt mig för en sån nu.
Eftersom jag inte kommer köra MX så ofta så antar jag att service intervallerna inte kommer blir så enormt korta som endel har skrivit.
Kommer antagligen att dreva om den fram också så det blir lite lägre varv på den vid vägkörning. Nåja, Det är några veckor till innan jag ska beställa. Kommer säkert hinna ändra mig några ggr till.. :)
M.V.H
Daniel
-
450n är mer gjord för bana, låg och bred och med insprutning i motorn! Raptorn går att köra på bana men är inte i klass med 450, ska man däremot bara köra på gatan skulle jag nog tagit Raptorn. Raptorn har också insprutning i motorn vilket gör den väldigt stark och accelerar grymt. Den har även bra väg egenskaper och har inte lika mycket serviceintervaller som 450n som ligger runt 10-15h, beroende på hur man kör och i vilken miljö ! : )