ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: erajmbd skrivet 15 maj 2005 kl. 21:02:12
-
Då var det bestämt. Det blir en fyrhjuling :D
Då är bara frågan vilken.
Från början var det en Arctic Cat 400, men ju mer man läser och tittar desto mer häjer man ribban.
Nu känns det som det står mellan Arctic Cat 650 och KingQuad eller möjligen Arctic Cat 500 (om man ser till priset)
Behöver hjälp!!
Det som talar för Arctic Cat 650 är markfrigången och v-twin.
För 500:an talar priset och för Kingquaden en hel del annat.
Skall det bli någon så behöver jag hjälp.
Skall inte dra timmer dagarna i ända så egentligen räcker säkert en 400 cc för mina behov, men som sagt jag har nog ofrivilligt häjt ribban lite.
//Jocke
-
Borde inte uttala mig eftersom jag inte suttit på en Arctic Cat, men vad jag hört så är Arctic minst lika bra som KQ om du är ute efter en ren arbetsmaskin. Skall du ha den lite mer till nöje så är vad jag förstår valet enkelt: Suzuki King Quad 700.
-
Har man höjt ribban får plånboken lida, några val:
Förnuftet= Bombardier Outlander 400 (snabb, stark)
Styrkan=Kawasaki Prairie 700/Suzuki Twinpeaks 700 (Samma maskin, en Kawa, lika snabb och bekväm som KQ700 och vinner fortfarande internationella tester över KQ700 trots stel bakaxel. Passar dig bättre då den är något lägre en KQ. Obs Arctic Cat 650 V2 har 650cc modellen av denna motor).
Ballfaktor= Suzuki KQ 700 (Toppmodern och underbar)
Tung= Arctic Cat 650 V2 (något överviktig men trevlig)
Hoppas att det bringar klarhet för dig!
-
:(
Bara mer förvirrad. Mest lättare arbete såsom att dra lite ved på släp från skogen, ploga min alldeles för stora gårdsplan, harva ridbanan, släpa fram prylar i hagarna.
Outlander har jag inte ens tänkt på så nu måste jag väl titta på den också.
Markfrigång är en viktig faktor känns det som så därav funderinfarna kring Arctic Cat.
Dock verkar ju KQ slå det mesta på fingrarna i testerna, men det är ju mest nöjesåkning man testar hela tiden. Inte hur den funkar i annat arbete
//Jocke
-
Arctic Cat = Usa byggd
Suzuki Kingquad = Japanbyggd
Japanbyggd =100% passform och kvalite.
Synd att produktionen har upphört i Japan Usa tar över 06.
Försök hitta en Japanbyggd 05 KQ. Bästa valet.
-
För att förenkla lite:
400-500cc räcker gott för sysslorna och leken.
500cc och uppåt stimulerar egot, lika viktigt som annat!!!
Räcker plånboken sikta stort, lever du med sambo/fru så berätta inte att siffrorna avspeglar motorstorleken. Siffrorna kan ju lika bra innebära centimeter över marken???!!!! Ha, ha...
-
Bombardier, hmm....
Utveckla gärna lite. Är den testvinnare i sin klass?
Tester efterfrågas. Vad gör den till det mest förnuftiga valet?
-
En reflektion som jag gjort är att man sällan ångrar att man köpt en för dyr (bra) sak, bara när man kompromissat pch köpt för billigt... :oops:
-
Tester på Outlander 400 finns på de kända USAtidningarna, www.dirtwheels.com www.atvaction.com osv, sök på Outlander i google så hittar du nog en hel del också.
Outlander 400 har rosats till skyarna i staterna, har utnämts till årets 4hjuling och jämförs ofta med 500 klassen för sin rappa maskin.
Den har precis allt som de större maskinerna, tillbehören finns och priset är som de andra större fabrikaten.
Visst, slagvolym är ballt och mysigt. Men denna ger valuta för pengarna.
Svenska ATV & Terrängmagazinet testade lillebror 330 i höstas. Självaste chefredaktören Herr Fittinghoff verkade förvånad över prestanda, drivlina och framkomlighet.
-
Skulle inte tveka en sekund...jag skulle välja Suzuki King Quad 700... 8)
En liten undran bara....varför har du uteslutit Honda och Yamaha ? :roll:
-
Det bli en Suzuki.
Skall man titta på alla modeller blir man hlt förvirrad. Dessutom kan jag få bästa dealen på en Suzuki. Ligger riktigt bra till i pris mot övriga.
//Jocke