ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: 250 barossa skrivet 25 januari 2007 kl. 18:37:33
-
Är det någon som vet hur många ventiler 300:an har per cylinder?
Är den strypt och isåfall hur många hk ostrypt?
Vibrerar mindre än 250?
Hur går den på vägen,stabil? stabilare än 250:n??
-
den går mycket stabilt på vägen, och jag tycker då inte att den vibrerar något, sen är den ju strypt till lagliga 20hkr orginal men jag har (nästa vecka) en ostrypt och med ett effektsystem och då skall det ge ca 35-40hkr
-
35-40 häst tror jag inte på, snarare 23 kanske
-
med ett effektsystem och då skall det ge ca 35-40hkr
Yeah right :roll: !
-
Håller med "striker"......Visst går den bra på vägen i 80-90 blås, men den vibbrerar rätt duktigt. Annars är jag helnöjd, förutom att man vill ha mer effekt.
-
Jag tror den ger 50-70 hk i alla fall :roll:
Om man byter förgasartrottelvinkel så kan det bli uppåt 80 hk, men det är dyrt, ca. 23 kr. inkl moms. :roll:
-
Man får hoppas att det inte är din åf som "lurat" i dig att det ger så många extra hk för att kunna sälja på dig mer prylar, för det är lägre än Glocalnet isåfall...
-
Vad klok jag blir vem har rätt? ostrypt 23 hk??
-
den är 20hkr orginal, och den borde ju ge kanske 35 med helsystem och ombestyckad, annars e det ju lite konstigt
-
den är 20hkr orginal, och den borde ju ge kanske 35 med helsystem och ombestyckad, annars e det ju lite konstigt
Har själv haft en ny 300:a SMC, finns inte en chans i helv.... att få upp den i de hästkrafterna, skulle tro ca 23-24 hk med marknadens alla nuvarande trim monterade... :!:
-
Jag tror nog att du kommer att bli besviken tyvärr...
Helsystem, insprutningsbox (Dobeck/PCIII) och öppet luftfilter ger ca 10hk på en Raptor 700, och den har ca 40 bakhjulshästar orginal. Om du då skulle kunna plocka fram 15hk på en 300cc genom att bara byta munstycke och avgassystem tycker jag att det är inte bara lite, utan mycket konstigt.
-
Va i helv... har smc inte hittat någon kräm i 300:n heller då?
Varför göra större om dom inte kan strypa ner till 20 hk.
Adlyn har ju 27 strypt till 20.
-
jag vet inte själv så jädra noga, jag säger bara det en polare med "lite koll" sa till mej när jag frågade vad han trodde min smc skulle ge med trim, han sa att smc motorn har ca 35hkr ostrypt, tror han baserade det på dinli 450 som han själv har och som nu tydligen skall ha 49hkr ostrypt.
anledningen till att jag har en ombestyckad och ett trimsystem,sk. fullsystem är att det skall låta ballare, sen ingick ju systemet i paketpriset jag fick :)
det vore intressant att få fram siffror på vad en rätt inställd och ostrypt smc 300 motor ger, för allt tror jag på mer än 3hkr extra, vad baserar ni som säger 3 hkr extra era uppgifter på?
-
Att den lilla 270 kubiks motorn i SMC 300 och 234 kubikaren i SMC 250 är ganska optimerade från början. Några 10-15 hk får man inte ur en 250-300 cc utan att ändra grejerna totalt, och öka varvtalet till det dubbla.
-
ja man läre väl upp i CC för att kunna plocka ur mera hkr än 30 skulle jag tro,det slutar väl som vanligt med att om 1 år så har man bytt upp sej till en maskin med fler CC fast det egentligen är lite onödigt om man inte skall åka sandgropar osv 8)
-
Men hur har Adly då med 0.12 cc mer lyckats få 27 hk ostrypt?
-
Finns det inga uppgifter på antal ventiler och hk ostrypt på 300:n?
Eller har folk köpt en maskin det inte finns uppgifter på typ bara toppfart och mått
-
med ett effektsystem och då skall det ge ca 35-40hkr
Inte en chans att det går att plocka ut så mycket ur 300:an
Har själv på effektsystem och bestyckat förgasaren, visst det blev lite bättre drag, men inte fan går den mycket fortare.
Tror att man plockar ut max 3-4 häst kanske...
Är själv lite besviken att det inte gjorde större skillnad.
Trökigt men sant...
-
Men hur har Adly då med 0.12 cc mer lyckats få 27 hk ostrypt?
Adlyn har en helt annan motortyp, den är encylindrig precis som Raptor, LTZ och många flera. Dock är jag tveksam på att den har 27 ostrypt, möjligen med helsystem och annat luftfilter och ombestyckning.
-
Tänk på att SMC bara har en insugsventil. Och bara en avgasventil.
Och inget nålllager vid kolvbulten.
En crosscykel, vi kan ta Honda CRF 450R som exempel; har 50-51 hk mätt på bakhjulet.
Den har fyra ventiler och extrema kamtider och hög kompression och avstämt avgasrör med exakt längd och är konat på de rätta ställena, förgasare med acc-pump, trottelpositionssensor m.m.
den är visserligen inte bara "tunad" för max effekt, utan även maximal körbarhet. men betänk att detta är en av de starkaste och mest utvecklade produktionsmotorer man kan köpa för pengar. :idea:
Det är alltså i originalutförande, och om man trimmar en sån så blir det inte mycket mer hk, utan snarare att man flyttar effekten till ett annat ställe i registret, man byter bottendrag mott toppeffekt eller liknande, mest för att passa körstil och banans förhållande.
Honda har gjort så mycket de kan för att få hk och hållbarhet. Ni skule ramla av stolen om ni hörde vad service intervallerna är på den motorn...
Man byter oljan var 3:e till 5:e timme, man byter kolv, kamkedja och ventiler och fräser ventilsäten efter ca. 30 timmar. Nästa gång klyvs motorn och man byter alla andra lager också. Då har man bytt koppling kanske 4 ggr också.
Och om man fiskör motorn på motionsnivå, ja då kan det ju hålla längre, men då har man ju inte utnyttjat motorns effekt, och då finns det ju ingen orsak att välja en så pass extrem cykel till att börja med.
Ni skulle inte vilja ha en Dinli eller SMC med sådan litereffekt, tro mig :!:
Men det blir ju gärna sån här "moppenivå":
- Jag har kolv och drevat och min Puch Dakota ger 20 hk!
-Nähä, då har jag 22 hk! Jag körde ifrån bussen på 2:an!
-Jag har 23! Och så vidare....
-
Mycket bra skrivit :!: :!:
-
REGISTRERAD FÖR VÄG: JA, MED A ELLER B-KÖRKORT.
GODKÄND FÖR 1 EXTRA PASSAGERARE: JA.
AVGIFTSBEFRIAD FRÅN VÄGTULLAR: JA.
En mycket omtalad maskin som har fått mycket bra kritik i press världen över!
Adly 300 Crossroad är utrustad med luftkyld, 4-takts motor (27 HK) med drivning på bakhjulen. Motorn, som har el-start och en manuell femväxlad låda med back, är monterad i en kraftig boxram i stål. Adly 300 har kraftfulla överdim. skivbromsar runt om för bästa bromskraft.
Fjädring samt dubbla A-armar och 5-nivås progressiva och justerbara stötdämpare ger maskinen en väghållning som är i tävlings klass.
Den har en extremt tuff kaross i tålig plast. och är det perfekta alternativet som
både fritidsfordon och som ett praktiskt transportfordon till och från arbetet ( även lämplig på crossbanorna).
Mycket välbalanserat chassi. EN AV FÅ MASKINER MED RIKTIG BOXRAM.
Kraft & prestanda i toppklass.
SpecifikationerLängd: 1730 mm
Bredd: 1050 mm
Höjd: 1080 mm
Vikt: 211 kg
Framdäck: 21x7-10
Bakdäck: 21x10-8
Framfjädring:
dubbla a-armar med 5-nivås
justerbara progressiva dämpare
Bakfjädring: sving med justerbar dämpare
Frambroms: 2ST Hydrauliska skivbromsar
Bakbroms: Hydraulisk skivbroms
Bränsletank: 8,2 l
Motor: Fyrtakt, fyra ventiler
Effekt: 14 kW/19 hk,
Kylning: Luftkylning
Cylindervolym: 282 cc
Växellåda: 5-växlad med back
Koppling: Manuell
El-system: CDI
Start: Elstart
Kraftöverföring: Kedja
Vridmoment: 21 Nm vid 5750 rpm
45,900 :-
Lägg i korgenKreditkakyl
Pris
Kontantinsats > 20%
Antal månader
12 Månader24 Månader30 Månader36 Månader48 Månader60 Månader
Tillverkare
ADLY
Finansieringen sker i samarbete med Wasa Kredit
-
Jag menar att många har 250:n som första hoj,byter sen upp sig till en 300:a för att man vill ha större samt att man har goda referenser på 250 motorn.Sen får man inte mar att åke med än vad man hade,inga pluggar att ta bort och dyligt.Adlyn har ju en strypning och vipps så är det en annan maskin kostar dock ett större munstycke a 40 spänn
-
adly 300 har inga strypningar :evil: det man kan byta är munstycken och luft filter,helsystem :!: 27hk är inte sant har haft en 300 för att få mer hk måste man ändra kamtider porta kanaler mm
-
så infon om adlyn som denada och andra har om hk är inte sann då??
-
min hade inte några 27hk men om denada har bromsat adlyn till 27hk :?: fråga efter diagramet :evil:
-
Hmm bromsat från 27 till 20 kanske 8)
-
Effekt uppgifter är nästan alltid överdrivna. sen har det med så mycket annat att göra med. Hur motorn är inställd, luftfuktighet, temperatur, osv osv.
Adly 300 med avgas, filter och ombestyckning går jäkligt bra för att inte vara en japanmaskin. Det är nog det bästa man kan köpa nytt för under 50` reggad för gata.
-
Min poäng var att man ska njuta av det man har, inte att tro att man kan dubbla effekten för 50 spänn. det går inte. det går aldrig.
och det där med "plugg" eller "strypt"... Det är också nån gammal mopedgrej, det finns inget sånt. Hela motorn är från början designad för en viss effekt, och inte dimensionerad i överkant.
Kör och ha kul istället, lägg pengarna på nåt annat än trim...
-
Håller med dig till viss del DK, men jag kan ju säga att det är skillnad på en 400 cc som ger 20 hk och en 250 som ger 20 hk. Trimvänligheten i den större maskinen är mycket bättre, just tack vare mer volym.
Kolla kawas 750 -twin, ger 20 hk strypt och drygt det dubbla när motorn får andas som den ska.
-
hehe det går som sagt åt en del för att få upp dom i några hk :)
ta bort toppen porta slipa ventilsäten.
det ger lite extra plus avgas system,soppa munstycke,öppet filter. jag kan fixa det om det är någon som har intresse.
om man vill ha mer dubbla förgasare andra insugsrör,en annan kam.
finns massor om man vill.
Mvh henke