ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: barossa450 skrivet 22 januari 2007 kl. 20:48:10

Titel: köra på vintern...
Skrivet av: barossa450 skrivet 22 januari 2007 kl. 20:48:10
hej hur många kör sina quads på vintern,
typ pendlar till jobbet nästan alla dagar?
tål en quad hur många minus grader som helst,lr märker man att den blir segare när d e riktigt kallt?
peter :roll:
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: TAZ™ skrivet 22 januari 2007 kl. 21:52:12
om du har den stående på en parkeringsplats hela dagen så kanske den blir lite svårstartad. o så får du ha lite extra koll så att bromsarna fungerar me. mina slutade fungera idag, ganska otrevligt faktiskt. tur att jag bara är 15 så att de bara handlar om att köra på gården o inte på vägen. på vägen kunde de ha gått illa när de inte går att stana, te x vid ett röd ljus.
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: STENE skrivet 22 januari 2007 kl. 22:12:36
Faktum är att den kan gå bättre i kallt väder. Eftersom luften innehåller mer syre än samma volym vid varmt väder.
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: Tintin skrivet 22 januari 2007 kl. 23:36:13
Inga probs, kör till och från jobbet varje dag.
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: addehed skrivet 23 januari 2007 kl. 00:04:55
det fungerar kanon bra, men det är aldrig fel med ett par dubbdäck.. ;-)
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: shivaxl skrivet 23 januari 2007 kl. 01:33:39
Citat från: "STENE"
Faktum är att den kan gå bättre i kallt väder. Eftersom luften innehåller mer syre än samma volym vid varmt väder.


Ja luften blir ju mer komprimerad så du får in möe mer luft än när det är varmt.
Som t.ex en turbo bil med intercooler, Ic:en kyler luften så att den blir kompimerad.
Man kyler monekylerna i luften
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: Hubbe skrivet 23 januari 2007 kl. 07:26:15
Citat från: "shivaxl"
Citat från: "STENE"
Faktum är att den kan gå bättre i kallt väder. Eftersom luften innehåller mer syre än samma volym vid varmt väder.


Ja luften blir ju mer komprimerad så du får in möe mer luft än när det är varmt.
Som t.ex en turbo bil med intercooler, Ic:en kyler luften så att den blir kompimerad.
Man kyler monekylerna i luften

Inte komprimerad, tätare. Komprimerad blir den i turbon eller kompressorn. Dvs när trycket överstiger atmosfärstrycket.

Om man kör vintertid så se till att hålla bromsvajrar smorda, har råkat ut för isbildning i bromsarna efter skogskörning och sen lite landsväg i minus. (Bogserade dessutom, så jag bromsade ju inte utan den bakom skötte det, så det blev en surprice när man släppt av och körde hem)
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: Bushmaster skrivet 24 januari 2007 kl. 15:04:29
Jag kör till och från Norrtälje då jag jobbar, 2,2mil enkel väg  Har precis börjat med det och det funkar utmärkt. Dock med varma kläder och 2 rejäla handskar..
Har skruvat i MAXIGRIP´s skruvdubb 15mm  hårdmetalkärna.
Det blev fuggigt bra.  70 dubb  varje bakdäck    30 i varje framdäck
tot 200dubb =  1100kr ca  dessa skruvas ut till sommaren och återisätts till vintern..  skit smidigt...  Går som på räls men det går att leka :twisted:  om man vill :D  :D
Min rackare startade utan problem i minus 10  efter ett helt dygn ute...
Mycket bra och tryggt att veta. Bra också att jag har ett dragsnöre om batteriet skulle strejka..
Mvh
Mats Jonsson
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: Hanen skrivet 24 januari 2007 kl. 15:17:31
Citat från: "Bushmaster"
Jag kör till och från Norrtälje då jag jobbar, 2,2mil enkel väg  Har precis börjat med det och det funkar utmärkt. Dock med varma kläder och 2 rejäla handskar..
Har skruvat i MAXIGRIP´s skruvdubb 15mm  hårdmetalkärna.
Det blev fuggigt bra.  70 dubb  varje bakdäck    30 i varje framdäck
tot 200dubb =  1100kr ca  dessa skruvas ut till sommaren och återisätts till vintern..  skit smidigt...  Går som på räls men det går att leka :twisted:  om man vill :D  :D
Min rackare startade utan problem i minus 10  efter ett helt dygn ute...
Mycket bra och tryggt att veta. Bra också att jag har ett dragsnöre om batteriet skulle strejka..
Mvh
Mats Jonsson


Antar att du bor i Roslagsbro trakten, skojiga vägar för fyrhjuling :D .
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: Bushmaster skrivet 24 januari 2007 kl. 15:44:44
Citat från: "Hanen"
Citat från: "Bushmaster"
Jag kör till och från Norrtälje då jag jobbar, 2,2mil enkel väg  Har precis börjat med det och det funkar utmärkt. Dock med varma kläder och 2 rejäla handskar..
Har skruvat i MAXIGRIP´s skruvdubb 15mm  hårdmetalkärna.
Det blev fuggigt bra.  70 dubb  varje bakdäck    30 i varje framdäck
tot 200dubb =  1100kr ca  dessa skruvas ut till sommaren och återisätts till vintern..  skit smidigt...  Går som på räls men det går att leka :twisted:  om man vill :D  :D
Min rackare startade utan problem i minus 10  efter ett helt dygn ute...
Mycket bra och tryggt att veta. Bra också att jag har ett dragsnöre om batteriet skulle strejka..
Mvh
Mats Jonsson


Antar att du bor i Roslagsbro trakten, skojiga vägar för fyrhjuling :D .



det stämmer..
vägarna e helt underbara, långa skarpa kurvor och många långa som är kul nu på vintern, att ligga med ställ genom hela kurvorna :twisted:  :twisted:

Man blir barn på nytt hahaha

Välkommen hit och brumma om du vill!!!
Finns en fantastisk väg ovanför "vätövägen" som rundar nedra och övra söderby. Väldigt lite trafik som man kan leka på.
Finns också en skön Avstängd grusväg på ca 2km som, e kul å gasa på....
Flera traktor vägar i skogen som blir till lervällingsdiken att köra terräng i (flytväst på) :D
Mvh
Mats
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: Hanen skrivet 24 januari 2007 kl. 18:41:06
Vi får väl se om snön ligger kvar ett tag. Jag bor på Rådmansö, så det är ju inte så långt bort.
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: Tintin skrivet 24 januari 2007 kl. 21:10:35
Bushmaster, vad kör du för maskin?
Titel: köra på vintern...
Skrivet av: Bushmaster skrivet 6 februari 2007 kl. 15:32:50
Citat från: "Tintin"
Bushmaster, vad kör du för maskin?


Jag kör en Loncin Lx250st
Mvh
Mats Jonsson